S

schweppes

Hej, min häst har fått gallor. och jag vill ha bort dom nu nu nu nu nu. :o

så fram med förslag på bot, helst snabba och effektiva.:D
och ge ingen backup för hur dom uppkommer osv, det vet jag redan..

Tack ! / S

Sv: Gallor

haha, han är fullt frisk.
det är bara små gallor som sagt.
jag vill inte ha ngn backup sa jag ju ! då kan ni lika gärna skita i att svara.......

du lär ju inte få speciellt många svar om du ska vara så otrevlig..
hahaha ;)

om du nu redan vet orsaken till gallorna, hur de uppkommer osv, så ta bort den orsaken då! Så ska du se att de försvinner illa kvickt!

Hej!

Skritta av länge när du har ridit så kan en del av gallan försvinna. Hoven måste belastas för att kylas av ordentligt och för att blodcirkulationen ska fortsätta efter ett ridpass. Vänj också hästen successivt vid nya ridunderlag så slipper du att hästen reagerar med överansträngningssymtom.

Mvh Sophie

Vad har du gjort för fel med din häst eftersom den har fått gallor? Är det träningen, fodret eller något annat?
// Linda

jag vet inte, förmodligen fodret. håller på att byta nu, SAKTA. men vill att det ska gå lite fortare, tack för alla seriösa kommentarer, ska testa allt :)

Hej igen
Jag måste bara fråga varför du vill att det ska gå fortare? Vad vinner hästen på det, menar du? Var sitter gallorna och hur länge har hästen haft dem?

jadu, inte länge alls, två veckor kanske. dom sitter i slutet på senorna. :)

I kotsenskidorna menar du? Dessa gallor är i de flesta fall förknippade med foderbyte eller överutfodring, uppkommer ofta vid betessläpp. Sällan "farliga" men ändå en reaktion på att hästen reagerar på fodret, vilket i sin tur kan vara en varningsklocka för att värre störningar i metabolismen kan uppstå. Tänker i första hand på fång. Naturligtvis är det långt ifrån alla hästar m gallor i kotsenskidorna som per automatik får fång, men jag anser att man bör begränsa betet (eller se över foderstaten) t ex genom att ha hästen i en mindre del av hagen, stalla in den över natten (alt annan hage) osv.

Gallor i kotsenskidorna kan också tyda på en reaktion i ytliga eller djupa böjsenan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 325
Senast: Gunnar
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 412
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31