• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ristroem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 820
Sv: Gallor!

ok d eva bara ett tips. när jag fick min häst för 8 år sedan så stog hon i en snöig hage i regn täcke utan någon vinter päls å med ett regn täcke.. Nu får hon fort ingen direkt vinter päls men eftersom hon tävlas så klipper jag henne å hon fryser jätte lätt men eftersom dom har en stor VARM lösdrift å gå in i så rör dom sej hela tiden (inga gallor och inga stela leder) å så länge dom rör sej å har gott om mat så fryser dom inte.. Våran lösdrift är igentligen ett stall som boxarna är väck ut å där va 6 boxar innan så där blir precis lika varmt som i ett stall och dom har halm att ligga på å hörilage bal i hagen. så säg inte att hon ej klarar de innan du provat.:angel: jag sa så med tills vi stog utan stall å de fick bli en akut flytt till lösdrift å min häst har aldirg mått så bra som nu.. :) men alla har ju olika uppfattningar.. sen har vi ju turen att vi har boxar vi kan ta in dom i om vi vill. men dom är använda max 3 ggr detta året.

OKej :D:bump::bump::bump:

vi har inte heller våra hästar i varma boxar utan har en lagom varm lösdrift/ligghall. det är inte kylan i sig som gör en häst sjuk, bara dom har en torr och vindfri plats att vara i :angel:

mitt halvblod (med fullblodspappa) har inte heller någon vinterpäls att tala om, dessutom helklipps han vissa år då det behovet finns. sålänge han bara får ett täcke avpassat för årstiden så fryser han inte heller. han har dessutom blivit mkt. lugnare i sitt temperament.

gamlingen somär 36 år (alla stod på stall tills för drygt 3 år sedan, vi hade traditionella boxar förut) har inte på väldigt många år mått så bra och varit så rörlig i lederna som nu :angel: den andra ponnyn är i stortsett fri från besvären hon hade av sin kroniska bronkit (en gång i tiden orsakad av för mkt. box/stall vistelse i ett alldeles för tätt och varmt stall)och går att köra/rida som vilken häst som nu.

säger som veterinären sa - stallet är för människornas bekvämlighet, djuren mår bäst av att kunna röra sig som dom vill. men visst är det olika vad man föredrar ;)

(p.s tillgång till sjukbox måste man ha enligt djurskyddets bestämmelser ;))

Tycker att vet ska kolla över hennes ben. Gallor är ett tecken på att något är fel. Att linda lindrar symtomen men inte orsaken till gallorna. Uppkommer gallorna plötsligt, i ett ben, är långvariga eller hårda, är det ett säkert tecken på en skada och ska utredas.

Tycker även att man alltid ska linda med padd, detta för att trycket från lindan inte ska bli för hårt. Att undvika att lindan stasar helt enkelt.

Mvh Jordgubba :)

men lilla du, vetrinären har varit och sagt att det är inget fel..
hon fick det för ca 1-2 år sedan

Ok, det var ju bra! Men det framgick inte någonstans i tråden att vet varit ut och kollat henne!

Jag tycker verkligen inte om att nedlåtande bli kallad lilla du! Varför otrevlig? Du frågade och jag skrev ett svar! Fann du mitt svar otrevligt på något vis?

Mvh Jordgubba

Linda alltid med paddar.

det höver man inte alltid inte om det är fleecebandage.men man ska ha paddar om dom är elastiska.men jag tror ändå att det blir bättre effetkt utav paddar även om man lindar med fleecelindor;)

det höver man inte alltid inte om det är fleecebandage.men man ska ha paddar om dom är elastiska.men jag tror ändå att det blir bättre effetkt utav paddar även om man lindar med fleecelindor;)

Hej, det är fleccelindor : )

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 779
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 509
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 055
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 649
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka