• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ristroem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 820
R

ristroem

Hej, min sköthäst har gallor, haft det en längre tid....
Har läst att man ska linda benen på kvällen för att dom ska gå bort.
Har gjort det i natt, så vi får se om man kan se ngn skilnad på ca 2 veckor. Finns det något mer sätt???? Hon arbetar normalt 2-3 ggr veckan och 1 gång hårt ca... Rider 3-4 dagar i rad och vila 1 el två där efter...... Men jag vet inte hur jag ska få bort doM!

HJÄLP!:confused::confused:

Sv: Gallor!

En av våra hästar,en ponny,var lite gallig i alla fyra i går såg jag när jag kom till stallet i går kväll.
På honom blir det så när han går för "varmt klädd".Den som tog ut i morse trodde i all välmening att han skulle ha regntäcket över det vanliga täcket och det blev av förklarliga skäl alltför varmt.
Man måste skriva allt väldigt tydligt på tavlan för att undvika missförstånd,det är det som är jobbigt med kollektivstall.

gallor kan bero på olika saker.
men jag tror absolut på att linda över natten med paddar elr back on track.
nåt liniment kanske kan vara bra att prova efter ridpass.
:banana:

vanliga "nattgallor" beror oftast på att hästen står still för många timmar och då får sämre cirkulation i benen. den typen av gallor försvinner när hästen rört sig en stund i tex. hagen.

man kan då hjälpa hästen genom att under dom timmar den står still öka cirkulationen antingen genom "natt lindor" eller genom att massera lite linement innan natten. använd inte både lindor och linement, många linement kan ge blisterskador om man lindar över.

om en galla kommer plötsligt (utan särskilld anledning) är konstant (lika gallig under hela dygnet och oavsett rörelse) eller plötsligt ändrar sig så låter jag veterinären gå igenom hästen för att kunna utesluta att den har någon typ av skada som kan förvärras.

Hon får gå ute med ett innetäcke och ett regn täckte eftersom att rasen är halvblod och hon fryser lite smått. Men vi har ca 2- på dagarna eller mer.. Hon har börja gå mera nu och får ca 1 kg kraft.!

Hej, vi kör nu bara med benlinda, tror du att det funkar åxå? eller ska jag stoppa dit en pad? :banana:

Tyvärr så är det inte natt-gallor. Hon fick dom när hon hade fölet i magen. pg av överbelastning av knäna tror jag. Men vi ´ska linda dom nu hära en tid framöver. Hon har börjat att gå hårdare nu och får där med mera mat plus hö..-!

jag ska köpa back on track har med hört att det är skit bra! :D
Men ska bara köpa 2 dom är ju så dyra, min häst har gallor o svullna ben bak på morgonen o liite svulen o varm fram, detta har pågått en längre tid...

ska jag linda fram till då med om jag lindar med Back on track bak??

Back on trak, vet jag inte vad det har funktion. Din häst kan ha en inflamation eller överansträgning.!!!!

Jag provar med benlindor tills vidare! :)
och hoppas att det hjälper hästen.:idea:

är det utrett av vet. ? det finns ju en del olika sätt som är effektivt för att minska/ta bort konstanta gallor.

konstanta gallor beror ju oftast på att något inte står rätt till och ev. behöver behandlas på något vis.

jag köpte B.O.T paddar förra sommaren för en envis galla i en bakkota (utredd, berodde på att ringbandet dragit ihop sig). tyckte inte att det va varken bättre eller sämre än vanliga paddar. har även prövat dom vid andra tillfällen men inte direkt tyckt att det varait så där jättebra. använde sedan ett kraftigare linement villket tog bort gallan.

... eller om man inte har ett pengaträd på tomten:angel:, som inte jag har så kan man ta hjälp av en huskur innan man köper back on track. Min kompis lärde mig för länge sedan att om man lägger vanlig vitkål över gallorna, sen pad och så stallinda på över natten så förvsinner gallorna. Min pållas gallor e kvar i max 2 nätter efter vitkålsbandage :)värt o pröva iaf kanske?

Nu har vi paddar och lindor på natten, lindade i natt med paddar.-

det gör vi nu, men hinner inte varjedag eftersom man inte ska släppa ut dom i hagen med natt linor...

men när jag rider på hårdare underlag så blir dom bättre, men så fort jag rider på mjuktunderlag så blir dom sitt gammla vanliga,.

låt hästen gå på lösdrift. de gjord ejag. hon hade fruktasvärda gallor men inte nu längre när hon står på lösdrift (tävlings häst)

Gallor som försvinner när de rör på sig är inte farliga. De flesta hästar är lite galliga på morgonen men det brukar försvinna innan man ens är framme vid hagen. Att börja linda bara för att hästen är gallig känns ganska ambitiöst, värre om gallorna inte försvinner vid rörelse...

låt hästen gå på lösdrift. de gjord ejag. hon hade fruktasvärda gallor men inte nu längre när hon står på lösdrift (tävlings häst)

Hej, misen!!!
Hon ska defenetift inte gå på lösdrift, hennes päls klarar inte det.
Hon har ingen vinterpäls alls och jag gillar inte lösdrift, alla hästar ska ha en varm box att stå i!!!:banana:

Tycker att vet ska kolla över hennes ben. Gallor är ett tecken på att något är fel. Att linda lindrar symtomen men inte orsaken till gallorna. Uppkommer gallorna plötsligt, i ett ben, är långvariga eller hårda, är det ett säkert tecken på en skada och ska utredas.

Tycker även att man alltid ska linda med padd, detta för att trycket från lindan inte ska bli för hårt. Att undvika att lindan stasar helt enkelt.

Mvh Jordgubba :)

Hej, misen!!!
Hon ska defenetift inte gå på lösdrift, hennes päls klarar inte det.
Hon har ingen vinterpäls alls och jag gillar inte lösdrift, alla hästar ska ha en varm box att stå i!!!:banana:

ok d eva bara ett tips. när jag fick min häst för 8 år sedan så stog hon i en snöig hage i regn täcke utan någon vinter päls å med ett regn täcke.. Nu får hon fort ingen direkt vinter päls men eftersom hon tävlas så klipper jag henne å hon fryser jätte lätt men eftersom dom har en stor VARM lösdrift å gå in i så rör dom sej hela tiden (inga gallor och inga stela leder) å så länge dom rör sej å har gott om mat så fryser dom inte.. Våran lösdrift är igentligen ett stall som boxarna är väck ut å där va 6 boxar innan så där blir precis lika varmt som i ett stall och dom har halm att ligga på å hörilage bal i hagen. så säg inte att hon ej klarar de innan du provat.:angel: jag sa så med tills vi stog utan stall å de fick bli en akut flytt till lösdrift å min häst har aldirg mått så bra som nu.. :) men alla har ju olika uppfattningar.. sen har vi ju turen att vi har boxar vi kan ta in dom i om vi vill. men dom är använda max 3 ggr detta året.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 777
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 509
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 055
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 649
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka