S

sunil

Min häst har fått gallor på frambenen. Hur ska jag behandla det? Jag har läst att man kan ha värmebandage o så. men finns det något annat? Hur gör ni!?

Sv: Gallor

Vad många sjukdomar din häst verkar ha !?
Är det inte förkylning eller gallor så är det kolik.

Jag hoppas för hästens skull att du har ngn hästkunnig människa i närheten som kan hjälpa till !
Hej från Hambo

Gallor kan vara tecken på att hästen något annat fel. Det är konstigt om den bara helt plötsligt får en massa gallor. Mitt halvblod som är 15 år har mycket gallor, det har han haft sedan jag köpte honom. Gallorna ser som värst ut om han har stått mycket inne och därför lindar jag honom efter träning om han ska stå inne sedan. Detta funkar ju bara om någon tar av lindorna på morgonen. Annars använder jag tex Arnika eller Blue Lotion efter ridning, rider oftast med lindor. På vissa liniment står det att man ska linda benen efter man masserat in linimentet MEN en del hästar kan få allergiska reaktioner av det.

onödigt inlägg.. hon har inte haft hästen så länge skreiver hon ju i andra inlägg... det är väl bättre att vara observant på sin nya häst + att fråga om man är osäker än att ha inställningen att man kan allt å bara köra på å kanske missa något viktigt?

Klart att Back on Track är bäst men det är ju en kostnadsfråga.

men SÅ dyra är de inte i dagsläget.. å har man häst så kostar det... vad kostar det om det utvecklas till nått annat?

5-600kr är inte en förmögenhet.

Jag skulle försöka ta reda på vad gallorna beror på innan jag börjar behandla på nåt sätt.

Lycka till!

Med tanke på alla problem din nya häst verkar ha är nog en veterinärundersöknig det allra bästa. Besiktigades hästen när du köpte den?

liniment kan man använda jättebra även när dom är bara svullen och inte halt.kram;)

Jag förstår inte riktigt vad du menar med onödigt inlägg:confused:
Att jag hoppas att hon har ngn hästkunig till hjälp ?
När hästen får tex kolik, så måste hon ju ringa vet INNAN hon frågar oss på buke ?
Det om ngt är väl "nödigt" att informera "nyhästägare" om .

Hej från hambo

men SÅ dyra är de inte i dagsläget.. å har man häst så kostar det... vad kostar det om det utvecklas till nått annat?

5-600kr är inte en förmögenhet.

För vissa är det ganska mkt pengar, jag har tex en relativt tight budget och skulle inte fixa en merkostnad på 5-600kr någon månad. Skulle det dyka upp någon större x-trakostnad har jag pengar på banken att ta av, alla har inte det.

För att slippa kommetarer som att "har man inte råd ska man inte ha häst", kan jag tillägga att pengarna går i första hand till hästen, om jag sedan har mat att äta hemma är inte lika viktigt...

Och ska man ha till alla benen blir det väl närmare 1000-lappen? Jag har BoT ridbandage 2st de kostade 290 kr st, det är dyrt

Senast ändrad:

anser du att en engångskostnad på 1000 kr är dyrt även om det skulle hjälpa din häst att bli bättre i benen och få lindrigare gallor?

till ts: Jag skulle också sattsa på BoT's produkter. Har använt mig av deras benpaddar och täcken sen de kom ut på marknaden och är extremt nöjd med resultatet, särskilt efter användning av benpaddarna

Lycka till.

nä självklart inte. men om man har problem med hästens ben så kanske det är värt att investera innan problemet blir j*t dyrt...
sen är det skillnad på slösa och investera.

Ja det är dyrt. Sen handlar det hela om att prioritera, köper jag något sådant extra till min häst blir det att äta havregrynsgröt ett tag (till mig då).
Jag jobbar halvtid och är halvtidspensionär...

exakt. 1000 kr är mkt pengar, men i hästsammanhang så är det tyvärr en piss i havet.

Tyvärr har det ju blivit så att allt som har med hästar och hästsport att göra kostar massor av pengar. Bara för att man inte är gjord av pengar betyder inte det att man inte bryr sig om sin häst.
Jag har fö en frisk och pigg 18-åring utan större krämpor el besvär...

nä självklart inte. men om man har problem med hästens ben så kanske det är värt att investera innan problemet blir j*t dyrt...
sen är det skillnad på slösa och investera.

Problemet behöver inte bli så dyrt bara för att man inte köper det senaste hjälpmedlet...
Man kommer långt med sunt förnuft.

Alltså, jag är inte fattig, jag har ngr hundratusen på banken(och mer blir det), men de vill jag inte ha till att köpa hästgrejer, utan större saker tex hus osv...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
700
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
248
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna