Sv: Gallor

Back on Track är bra... Likaså magnetbandage... Sen rörelse, förutsatt att hästen inte är gallig pga skada alltså. Mina hästar som är lite till åren och har gått höga klasser är lite galliga men det går ner om man lindar dem och ser till att dem går ute ordentligt.

Snor tråden lite med min fråga... Jag kan leda mitt sto i säg 5-10 minuter på hårt underlag, efter det är hon HELT torr och iskall i benen. Och då kan hon ha varit "maxat" gallig innan. Hur går det till egentligen? Jag tycker det är helskumt :confused:

sant... men bara för att man bryr sig om sin häst så blir den inte frisk utan hjälpmedel alla gånger...

Det har jag heller aldrig påstått, jag ville bara påskina att, man inte måste springa och köpa de dyra sakerna direkt, utan man kan prova annat först och funkar inte det, kan man köpa de andra sakerna...

hehe... en period på jobbet så frågade typ 3 kunder på samma vecka om jag hatar mitt jobb :angel:

Det var så bara så att jag trodde han hade gaskolik, lite symptom av det i och med att min ridlärare sa det. Jag vet liksom att man ska ringa vet om det är kolik dem har, och JA jag har hästkunniga människor som man kan rådfråga + att man kan rådfråga en vet. som även har varit och kollat på min häst. Och bara för att han har varit förkyld och haft gallor betyder inte det att jag inte kan någonting om hästar, gallor kan ju nämligen uppstå när hästen vilar, och inte rör på sig. Som nu fallet är ioch med att han inte har rört på sig så mycket när han har varit hängig!!!

inte riktat till mig väl?
skrev ju tvärt om, att det var BRA att du var observant med din nya häst...

Nej inte riktat till dig. Men vad menar du med att det är bra o va observant på sin nya häst och inte bara tro att man kan allt? Jag skriver ju och frågar saker här och försöker lära mig lite saker, ingen kan va fulllärd om hästar, det finns Väldigt mycket att lära sig! Har du häst?

Nej inte riktat till dig. Men vad menar du med att det är bra o va observant på sin nya häst och inte bara tro att man kan allt? Jag skriver ju och frågar saker här och försöker lära mig lite saker, ingen kan va fulllärd om hästar, det finns Väldigt mycket att lära sig! Har du häst?

jag skrev:
onödigt inlägg.. hon har inte haft hästen så länge skreiver hon ju i andra inlägg... det är väl bättre att vara observant på sin nya häst + att fråga om man är osäker än att ha inställningen att man kan allt å bara köra på å kanske missa något viktigt?
som svar till Hambos inlägg (som jag å Hambo sedan redde ut oss emellan, jag uppfattade det som att hon hackade på dig)...
alltså skrev jag det som något POSITIVT att du var OBSERVANT.... =beröm till dig! läs vad jag skriver istället för taggarna utåt :mad:

ja, jag har egen häst sen 3år (hållt på med hästar i 17år), å nej, jag är inte fullärd, tvärt om + att jag förmodligen aldrig blir fullärd... försöker däremot lära mig av mina och andras misstag för att slippa göra om dem.

Okej! Förlåt! Jag trodde att du skrev det till mig nämligen. Jag ber om ursäkt. Vad är det för häst du har?

hehe då ere lugnt ;)

tycker det är bättre att övernojja, speciellt om man inte känner hästen!

har ett fullblod med en del problem...

Tycker också det är bättre o va övernojjig:) Än att inte oroa sig alls vid minsta lilla! Då frågar jag en gång bara, är det bra att ha vanliga fleecelindor på under natten om hästen har gallor? Kommer dem gå över efter ett tag då?

Tycker också det är bättre o va övernojjig:) Än att inte oroa sig alls vid minsta lilla! Då frågar jag en gång bara, är det bra att ha vanliga fleecelindor på under natten om hästen har gallor? Kommer dem gå över efter ett tag då?

isf med paddar under...

jag kör bara med back on track om det är över natten-bandage...
så det e nog fel å fråga mig :)
men paddar + fleece ger ju värme = ökad blodcirkulaion så... sen kyl efter arbete...

gallor behöver inte alltid vara farligt FARLIGT lixom... en del har mer eller mindre... gäller ju att jämföra över tiden... om det helt plötsligt blir VÄRRE...

vad äter hästen? kanske får för mkt protein? eller från betet?
varmt ute = kan bli gallig osv... så ha lite is i magen om hästen inte är halt eller jättegallig + varm!

Nej det är ju inte farligt, men det kan bli kanske va?? hur lång tid tar det innan gallorna försvinner med back on track? Han har ätit väldigt mycket protein nu så jag tror att antinget det eller att han har vilat som är orsaken. Men tycker du jag kan testa med fleecelindor och padd på nätterna? Förretsten varför måste man ha paddar under lindorna på natten? För att hästen ska få jämn blodcirkulation eller?

när du lindar på natten så kan du inte linda lika hårt som vid ridning, benen stasar sig... med paddar så jämnar du dessutom ut trycket!
Om du är osäker så fråga någon i stallet hur hårt du ska göra (eller fråga fler så ingen *jag kan allt* visar å gör fel!

Vet inte hur lång tid det tar för att de ska gå bort helt. Ser ju alltid bättre ut precis efter...

går gallorna ner när du har ridit?

börja med att skär ner lite på proteinet.. har du analys på höet? å vad ger du för krafft?

Jag har inte ridit honom nu på ett tag i och med att han inte har varit riktigt frisk. Och jag ger honom inget protein nu, förutom gräs då:)
Jag ger honom kraft grund, och mineraler. Nej ingen analys på höet. Men jag ska börja rida honom lite smått idag så vi får väl se om gallorna går ner då. Ibland går dem ner när man har jobbat dem på hårt underlag va?

Det är jättebra att du frågar här och lär dig men så länge du lär dig skulle jag råda dig att nästa gång din häst blir sjuk; ring vet innan du frågar här, det kostar inget att ringa och fråga om råd.

Ang "gaskoliken" så förstår jag inte varför din ridlärare inte sa åt dig att ringa vet på en gång! Eller varför du inte gjorde det, ens när vi här förklarade hur allvarligt det var. Skönt ändå att det blev bra och jag hoppas att du och din häst får många härliga år tillsammans! M.

Min häst hade gallor efter en sårskada på bakbenen. Jag hade nattlindor; vanliga paddar med fleecelindor utanpå. Liniment ibland. Funkade bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
700
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
248
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna