I

Ingen

Varför får en häst gallor? Va skall du göra med en häst som har gallor?

En i stallet säger att min häst har fått små gallor på bakbenet, men att det inte gör något. Det käönns konstigt i bakbenet, lite mjuk vid senan, längst ner och lite "bubligt".

vet inte om detta stämmer, men är det för att man ridit på för hårdmark, eller har de ngt med fodret att göra?

Mvh Michelle

Sv: Gallor?

Gallor beror på en ökad mängd vätska i området där gallan sitter. Det finns flera olika orsaker till varför dem uppkommer. Tex kan de bero på överansträngning eller vrickning men det kan också vara foderrelaterat, tex överutfodring med protein. Även dålig avmaskning kan ge gallor.

panthera skrev:
Gallor beror på en ökad mängd vätska i området där gallan sitter. Det finns flera olika orsaker till varför dem uppkommer. Tex kan de bero på överansträngning eller vrickning men det kan också vara foderrelaterat, tex överutfodring med protein. Även dålig avmaskning kan ge gallor.

Jag märkte gallorna för två dagar sen och hon har inte gått hårt denna veckan jämfört med andra. En i stallet säger att hon borde få röra sig mer så att blodcirulationen går igång. ? :confused:

Står hästen på box mycket eller går den i hagen hela dagarna? Hur mycket rids den? Oftast får hästar som står inne mycket gallor pga att blodcirkluationen blir dålig.

Det finns bandage ("BoT"), som kan hjälpa mot gallor. De värmer det aktuella området genom att återreflektera kroppsvärmen i form av infraröd värme. Infraröd värme är känt för att stimulera läkning och lindra värk. Kan vara värt att prova!

Om gallorna misstänks bero på en störning i tarmfloran, orsakat av t ex foderbyte, dåligt foder, mask el dyl, bör förstås detta åtgärdas!

Gallor är i sig oftast harmlösa, men ändå ett symptom på något, så det är bra att uppmärksamma och försöka åtgärda dem.

överansträngning kan vara en orsak men även om hästen fått stå stilla mkt, haft benskydd under ridning kan vara anleningen. upplever att min häst fått mkt gallor när hon stått en dag eller två o inte när hon blivit mer riden än vanligt

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama