Gäller försäkringen?

Sv: Gäller försäkringen?

men det här att inte man ska byta bolag är krongligt.
om man tar A som nu börjar lägga till en massa procent som int I gör och man vill ha ett bättre avtal hur ska man då göra tycker ni?

Beror ju lite på situationen.
Är hästen helt frisk så ska det inte vara några proplem att byta bolag.
Som sagt flera gånger det nya bolaget vill ha försäkrings numret på det nuvarande och de kollar om det varit några skador.

Men om det nya bolaget kollar upp det gamla och det inte finns några dokumenterade skador där, men sedan visar sig att hästen ändå haft en gammal skada då?

Men om det nya bolaget kollar upp det gamla och det inte finns några dokumenterade skador där, men sedan visar sig att hästen ändå haft en gammal skada då?

Då bör försäkringen gälla, har de mottagit försäkringen utan resv. så kan de inte plötsligt sätta resv.
I normal fallet i var fall, kan säkert finnas undantag, som med allt annat.

Enligt villkoren ansvarar inte fösäkringsbolaget för skador som uppkommit innan försäkringen tecknades.

Enligt villkoren ansvarar inte fösäkringsbolaget för skador som uppkommit innan försäkringen tecknades.

Helt riktigt.
Men jag uppfattade inte frågan så, utan om hästen är fullt frisk vid bolagsbyte, försäkrings numer på gamla bolagat lämnas, det nya har kollat upp om där fanns gamla skador, och utifrån detta inte satt någon resv. då tror jag inte att de senare kan säga att försäkringen inte gäller.
Dock kan det som jag skrev säkert finnas undantag, allt är ju inte svart eller vit.
Men ska kolla med våra skaderegelerare i morgon för säkerhets skull.

Går det att påvisa att felet förelåg innan försäkringen tecknades (lösa benbitar t ex) täcker ju inte försäkringen. Hästen behöver ju inte ha haft besvär av det innan, även om det är medfött.

Aha! Läste slarvigt ser jag:o
Frågan lyd ju

Då blir svaret ett annat, om hästen har något som kan återkomma, och man inte utnutjade försäkringen och inte upplyste det vid nytecknadet (bortglömt kanske) ja då gäller det självklart inte på nya bolaget, om det går att konstatera att det har funnits tidigare.

Ok, då har jag en annan fråga, som säkert ställts miljader av gånger, men eftersom vi ändå är inne på ämnet......
Kan man som köpare kolla upp via försäkringen vilka bolag den vart försäkrad i innan och har man rätt till att få alla uppgifter?

Och om det isf inte finns något skumt, skulle försäkringen alltså ändå inte gälla en gammal skada?

Och isf kan man alltså som köpare aldrig skydda sig mot ev tidigare skador?

Så kontentan av detta är alltså att enda anledningen till att teckna försäkring, är om det händer något genom olycksfall eller sjukdom under den tiden man själv är ägare till hästen?
Med andra ord är det så mycket lurigare med hästköp än vad jag någonsin förstått.

Ok, då har jag en annan fråga, som säkert ställts miljader av gånger, men eftersom vi ändå är inne på ämnet......
Kan man som köpare kolla upp via försäkringen vilka bolag den vart försäkrad i innan och har man rätt till att få alla uppgifter?

Och om det isf inte finns något skumt, skulle försäkringen alltså ändå inte gälla en gammal skada?

Och isf kan man alltså som köpare aldrig skydda sig mot ev tidigare skador?

Så kontentan av detta är alltså att enda anledningen till att teckna försäkring, är om det händer något genom olycksfall eller sjukdom under den tiden man själv är ägare till hästen?
Med andra ord är det så mycket lurigare med hästköp än vad jag någonsin förstått.

Du har inte rätt att få ut information om tidigare skador om inte nuvarande ägare lämnar fullmakt till dig. Försäkringsbolag har sekretess och FÅR inte lämna ut information till "vem som helst".

Det bästa man kan göra är att ta över befintlig försäkring på hästen, då har du förhoppningsvis en obruten försäkring och slipper stå där utan att få ersättning om det nu visar sig att skadan måste ha funnits innan nya försäkringen tecknades.
Du får aldrig ut ersättning för en gammal skada som fanns innan försäkringen tecknades.

Jag skulle aldrig byta bolag på mitt sto, hon har haft samma försäkring sen hon föddes trots att jag är 3:e ägaren. Visst, jag skulle få ner både premie och självrisk om jag bytte bolag (speciellt om jag bytte till det jag själv jobbar på:angel:, har rabatter osv), men nä, händer det något och det visar sig vara gammalt så vill jag inte behöva ta beslut om tex avlivning för att jag måste hosta upp alla kostnader för behandling ur egen ficka och inte har råd.

Det är ju samma med tex en bilförsäkring.
Man kan inte krocka med bilen och teckna försäkring en månad senare och tro att man får ersättning för det hela. Kankse en inte helt bra jämförelse, men det är samma "logik".

Na, det var väl kanske inte den bästa jämförelsen.....det jag menar är ju att den nya ägaren inte skulle veta om någon gammal skada.
En bilägare som krockar bilen och sedan tecknar ny försäkring vet ju mycket väl om vad som hänt........
Men hur som helst, täcker försäkringen gamla skador så länge som skadorna uppkommit under den tid som hästen haft samma försäkring? Alltså låt oss säga att det uppkommer en skada när hästen är fem år och den får känningar av den skadan när hästen är tio år. Om hästen då haft samma försäkring hela tiden, så täcker bolaget ev åtgärder eller i värsta fall avlivning (livvärdet)även fast det gått fem år och hästen bytt ägare?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar