Gäller försäkringen?

N

nixa 324

Om man tecknar en ny försäkring, och det visar sig att hästen har en skada, tex en gammal fraktur, eller pålagringar, eller något sådant, som man som ägare inte vet om, och den börjar få känningar av den, gäller försäkringen då, trots att skadan uppkom för flera år sedan?

Sv: Gäller försäkringen?

det tvivlar jag på.
Men ring och kolla med ditt försäkrings bolag

Fel som uppkommit innan försäkringen tecknades täcks inte av försäkringen. Inte vad gäller livdelen, inte heller veterinärvårdsförsäkringen

ok. men visst är det väl orättvist?
Jag menar, det måste ju finnas massor av ägare som tecknar ny försäkring till sin häst vid ägarbytet, och hur ska man kunna veta sådant? Men det är väl så bara.....

Jag tycker det är jätterättvist faktiskt. Det är därför man ska vara nogrann när man undersöker hästen innan köp. Som nogrann försäkringstagare vill jag inte betala veterinärvård för att andra slarvar med sin undersökningsplikt när de köper häst.

ok. men visst är det väl orättvist?
Jag menar, det måste ju finnas massor av ägare som tecknar ny försäkring till sin häst vid ägarbytet, och hur ska man kunna veta sådant? Men det är väl så bara.....

Nej det är inte orättvist, det är därför som vid köp av häst man helst ska ta över en befintlig försäkring istället för att teckna en ny.
Där emot hade det varit väldigt orättvist mot dom sköter sig och sin häst om de skulle få börja betala för gamla skador som skett på oförsäkrade hästar. För att inte tala om hur mycket högre premierna hade blivit på försäkringarna.

Jag tycker det är jätterättvist faktiskt. Det är därför man ska vara nogrann när man undersöker hästen innan köp. Som nogrann försäkringstagare vill jag inte betala veterinärvård för att andra slarvar med sin undersökningsplikt när de köper häst.

:bow::bow::bow:

Om man tecknar en ny försäkring, och det visar sig att hästen har en skada, tex en gammal fraktur, eller pålagringar, eller något sådant, som man som ägare inte vet om, och den börjar få känningar av den, gäller försäkringen då, trots att skadan uppkom för flera år sedan?
´
Nej.
Det är därför det är dumt att nyteckna försäkring! För att vara garanterad fullt skydd ska hästen helst vara försäkrad i samma bolag från födseln.
Dessutom, för att vara på säkra sidan bör man, som köpare, be säljaren om tillgång till förs.bolagets journaler, för att se huruvida de nyttjat försäkringen.

Har faktiskt aldrig sett på det från det hållet.......
När ni säger det, så låter det ju vettigt.
Men om hästen har en gammal skada som den nya ägaren inte känner till.....????? Det kan ju vara så att sanningen om hästen fallit bort någonstans på vägen, kanske inte ens är säljaren som undanhåller sanningen, utan inte vet.
Räknas det som dolt fel då?
Är det fortfarande den nya ägarens "fel", pga undersökningsplikten?
Hur långt tillbaks är rimligt att kolla upp en hästs historia?

dolt fel har inget med saken att göra.

inte i försäkringssynpunkt i alla fall.

försäkringsbolaget täcker inte skador som oavsett om man vetat det eller inte uppkommit innan försäkringenns tecknande.

Nr 1 är en ORDENTLIG besiktning. Inte en gårdsbesiktning på en taskig grusplan. En rejäl klinikbesiktning och följa upp alla eventuella anmärkningar eller tankar från veterinären. Inte köpa hästar som inte är igång (om de ska användas till ridning), inte köpa avelsmärrar som inte haft föl i aktuell tid.

Väljer man raser som är disponibla för särskilda åkommor (islänningar-spatt, fullblod-ks t ex) tycker jag absolut man ska kontrollera just detta innan köp, oavsett om hästen visar några problem eller inte. Om man inte vill chansa vill säga, men då får man ju ockås acceptera att det blir ur den egna plånboken pengarna kommer om det blir veterinär och/eller avlivning.

Du har nog rätt.......är nog inte så många bara som tar sin 20.000 kr häst till klinik för koll innan köp.

Det finns ett försäkringsbolag som även försäkrar för dolda fel. Så här står det på deras hemsida: "Med dolda fel menas fel som fanns vid försäkringens tecknande, men som inte var synliga eller kända. Det vill säga ett fel som varken hästägaren eller veterinären kunnat se eller vetat om. Ett fel som borde ha upptäckts vid en ordinär veterinärbesiktning före försäkringstiden eller under karenstiden är inte att anses som ett dolt fel." Jag antar att jag inte får skriva försäkringsbolagets namn men en ledtråd är att de börjar på A och är specialliserade på djurförsäkringar ;) Själva försäkringen heter ***** Extra. Har inte min häst försäkrad med det tillägget så jag har ingen erfarenhet av det... Det smartaste är väl, som någon skrev, att ta över försäkringen från tidigare ägaren så det inte blir något avbrott.

Lycka till med din häst! :)

(ps. jag köpte en häst för 30 och nöjde mig fint med en gårdsbesiktning. Det är helt upp till var och en tycker jag. Dock var jag med och såg med egna ögon samt pepprade vet med frågor ;) )

Du utelämnar bekvämt det viktigaste. D v s att hästen måste haft denna försäkring sedan den föddes...

"Agria Extra är ett skydd mot dolda fel för hästar som försäkras i Agria Bas Veterinärvård och Agria Bas Liv- och Användbarhet före 30 dagars ålder. Med Agria Extra får du förutom det ordinarie skyddet i försäkringen även ersättning för dolda fel.

Detta extra skydd gäller under hela hästens livstid så länge den förblir försäkrad i Agria Bas utan avbrott.

Ett smart sätt är att inte ha för bråttom med att ta bort den gamla ägarens försäkring.

Säg att hästen är försäkrad i bolag x men den nya ägaren vill ha den i bolag y.
Då tecknar han in hästen i bolag y, men den tages inte bort från bolag x på den gamla ägaren.
När så den nya ägaren får försäkrings papperna från bolag y så står det om det är någon reservation på något,
Står det inget så är det inte det, man kan ju ringa och kolla också för säkerhets skull.

Är all OK så ringer man till gamla ägaren som tar bort sin försäkring på sitt bolag. Inga proplem att ta bort den från försäljningsdatum, även om det är någon/några veckor bakåt i tiden.
Om det inte är det, ja då tecknar man självklart över försäkringen på nya ägaren i det bolaget.

OBS! Man kan inte få besked om detta när man ringer och tecknar, eftersom bolaget först måste ringa till gamla bolaget och kolla att hästen varit frisk, och det tar lite tid, men det är klart när försäkringpapret skickas till den nya ägaren.

Får man ha försäkring i två olika bolag samtidigt?

men det här att inte man ska byta bolag är krongligt.
om man tar A som nu börjar lägga till en massa procent som int I gör och man vill ha ett bättre avtal hur ska man då göra tycker ni?

Nej, du får inte ut ersätning från två bolag.
Det var inte det jag menade, utan bara att första ägaren väntar till nya ägaren har fått besked på att det inte är några resv. vid bolags byte.
Och sedan säger upp sin försäkring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar