Gällande praxis vid kollisioner mellan häst o bil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Meningslösa? Det har fått flera att sätta sig in i problematiken i det orättvisa att hästägare inte har samma ansvar för sina djur som hundägare. Sedan har du andra som i egenintresse anser att det är självklart att hästägarna ska få fortsätta åka i gräddfilen ;)

Japp, helt meningslösa. Dina inlägg här kommer inte ändra lagen. Du riktar ansträngningarna åt helt fel håll.
 
Japp, helt meningslösa. Dina inlägg här kommer inte ändra lagen. Du riktar ansträngningarna åt helt fel håll.
Allt talar för att lagen så småningom kommer att ändras. med tätare trafik kommer hårdare regler att gälla. Körkortskrav efter fordon och viss typer av fordon kommer att få begränsad tillgång till vissa vägar (så som vi idag redan har på en del vägsträckor.)
 
Har man fått hästen försäkrad vid köp för en viss summa så är hästen försäkrad för den summan tills ägaren byter försäkring. Sen spelar inte det någon roll om den gick från elithäst till haghäst, försäkringen ändras inte oavsett och värdet på hästen är detsamma om hästen blir utdömd även om hästen inte lyft en hov på flera år. Livförsäkringen minskar med ett visst antal procent per år först från det hästen fyller 16.
Ja betalar du 100 000 för ett ök som är värd 10 000. Men du menar alltså att försäkringsbolaget inte gör en rimlighetsvärdering om jag vill försäkra upp en häst mångdubbelt över dess värde?
 
Ja betalar du 100 000 för ett ök som är värd 10 000. Men du menar alltså att försäkringsbolaget inte gör en rimlighetsvärdering om jag vill försäkra upp en häst mångdubbelt över dess värde?
Jo, du kan inte försäkra upp hur som helst men du kan ju ha en häst som varit värd säg 100 för enkelhets skull men som sjunkit i värde, då får du ff ut 100 om den är försäkrad för det.
 
Vad har det med hästägaren att göra då? Om hästen sticker från hage oavsett hur bra staket det är för jo det händer.

Det finns stängsel ingen häst kan ta sig igenom, det är en kostnadsfråga. Typ 3 meters plank av grova brädor till exempel lär räcka gott. Rymmer hästen frekvent är det hästägarens ansvar.
 
Jo, du kan inte försäkra upp hur som helst men du kan ju ha en häst som varit värd säg 100 för enkelhets skull men som sjunkit i värde, då får du ff ut 100 om den är försäkrad för det.
Jag gick in på agria, de betalar 10 000 för en häst du köpt för 10 000 hur ska du bära dig åt för att få ut 100 000?
 
Det finns stängsel ingen häst kan ta sig igenom, det är en kostnadsfråga. Typ 3 meters plank av grova brädor till exempel lär räcka gott. Rymmer hästen frekvent är det hästägarens ansvar.
Ja det är det, men en eltråd räcker för att hästägaren inte ska ha betett sig oansvarigt, vilket är kravet på att ägaren ska stå för kostnaderna vid ev. olycka.
 
Jag gick in på agria, de betalar 10 000 för en häst du köpt för 10 000 hur ska du bära dig åt för att få ut 100 000?
Ok, väldigt hypotetiska summor nu då så du förstår:
Jag köper (och försäkrar) en häst för 10000. Jag utbildar och tävlar (förädlar råvaran) och hästen ökar då i värde och jag höjer livvärdet hos försäkringsbolaget i samma takt.
Nu är hästen försäkrad för 100000.

Sen kanske jag blir med barn eller liknande och hästen går och skrotar något år och är då inte värd 100000 längre på marknaden.
Då får jag fortfarande ut 100000 om hästen råkar ut för något (ex vis blir påkörd) och måste avlivas.

Är du med?
 
Jag är medveten om den osäkerhet det innebär att hantera ett tung, stort djur. Men vad jag vänder mig emot är att en oskyldig tredje part i så gott som alla fall antingen själv eller genom sina försäkringar åker på att både betala den vållandes kostnader + sina egna. När det enligt mig borde vara den vållande, dvs hästägaren
Du utgår alltså från att hästägaren är den vållande så gott som alltid. Min erfarenhet är att det ofta är bilföraren som är vållande och dessutom den som kan påverka mest genom sitt beteende.
 
En shettis väger väl 100-150 kg, om det inte är miniminivarianten, så den går inte att jämföra med ett rådjur på runt 20 kg. Ryttare som tar ut ett flyktbenäget, snabbt djur med sådan massa att det kan orsaka dödliga olyckor, på allmän väg har ett stort personligt ansvar. Skuldfrågan vid olyckor är en sak, men det spelar ju inte så stor roll att du har rätt om du eller din häst dör eller blir allvarligt skadade. Dessutom finns risken att din häst skadar/dödar tredje man i trafiken.

Att hästar överhuvudtaget får vistas i landsvägstrafik är en kvarleva sedan de hade ekonomisk betydelse som transportmedel och arbetsdjur i skog och lantbruk. Med tanke på att både hästtäthet och biltrafik ökar tror jag att det är en tidsfråga till det blir förbjudet att ha hästar på vägar med hastighetsbegränsningar från 70 km och uppåt. Och det tycker jag är en bra utveckling för jag vill inte höra talas om en enda trafikolycka mer med hästar inblandade.
Det är en kvarleva ja, men nu är det inte bara hästar som får vistas i trafiken utan det är helt tillåtet att ha med sig ett får eller en ko också. I princip alla får visas på våra vägar. Och nej jag tror inte att höstar kommer att förvisas från 70-vägar möjligen 90 vägar. I stort sett alla vägar på landet är 70-vägar det gäller ofta små grusvägar med liten trafik.
 
Meningslösa? Det har fått flera att sätta sig in i problematiken i det orättvisa att hästägare inte har samma ansvar för sina djur som hundägare. Sedan har du andra som i egenintresse anser att det är självklart att hästägarna ska få fortsätta åka i gräddfilen ;)
Eller fler landsbygdsbor som får sätta sig in i skälen till att lagstiftningen är som den är. Det handlar inte om en gräddfil för hästägare utan att bilförare generellt sett ses som vållande när de skadar oskyddade trafikanter oavsett om det är gående cyklist eller ryttare. Grunden till det handlar om bilens kapacitet att skada, döda och förstöra och möjligheten att du lyckas ändra på det är minimal om inte utesluten.

Trafiken är en farlig miljö även när de mest skyddade trafikanterna (förare av bilar/lastbilar etc) är skyldiga att visa aktsamhet mot de oskyddade. Den skulle bli livsfarlig om det blev tvärt om som du tycks vilja.
 
Det finns stängsel ingen häst kan ta sig igenom, det är en kostnadsfråga. Typ 3 meters plank av grova brädor till exempel lär räcka gott. Rymmer hästen frekvent är det hästägarens ansvar.

Håller med, det finns helt säkra staket, vi har som du beskriver, 3 brädor,160 cm högt med svetsat galvat nät på 1 ha, därifrån kommer ingen ut och inget in.
Dock dyyyrt.
 
Ok, väldigt hypotetiska summor nu då så du förstår:
Jag köper (och försäkrar) en häst för 10000. Jag utbildar och tävlar (förädlar råvaran) och hästen ökar då i värde och jag höjer livvärdet hos försäkringsbolaget i samma takt.
Nu är hästen försäkrad för 100000.

Sen kanske jag blir med barn eller liknande och hästen går och skrotar något år och är då inte värd 100000 längre på marknaden.
Då får jag fortfarande ut 100000 om hästen råkar ut för något (ex vis blir påkörd) och måste avlivas.

Är du med?
Ja, eftersom försäkringsbolaget gör en evaluering i samband med höjningen av försäkringen.
Men vid en trafikolycka med en häst inblandad betalar ju inte hästens försäkring utan bilens försäkring. Och då som alltid gör det betalande bolaget en bedömning vad de anser skäligt.
Jag tror att det idag handlar om ett kvarts basbelopp som trafikförsäkringen betalar ut.(10 000kr) För sakskada, som det är gällande hästen.
Handlar det om större belopp görs en ansvarsutredning
Enbart om bilisten döms som vållande betalar trafikförsäkringen ut högre belopp.
Har bilisten lagstadgad försäkring så är han skyddad.
Och möjligheten för hästägaren/hans eller hennes försäkringsbolag, att få ut stora belopp om inte bilisten varit vållande kan nog anses som små.
Självklart kan hästägaren få ut 100 000-tals kronor om man har en egen försäkring. Men knappast från bilistens bolag.
 
Du utgår alltså från att hästägaren är den vållande så gott som alltid. Min erfarenhet är att det ofta är bilföraren som är vållande och dessutom den som kan påverka mest genom sitt beteende.
Kommer en häst ut på en trafikerad väg utan att ryttaren har kontroll eller tom. utan ryttare så betraktas det som om bilisten inte är vållande. Gör man en bedömning att bilisten vållat så beror det på att bilisten brutit mot gällande regler (högerregel, stopplikt etc)
 
Eller fler landsbygdsbor som får sätta sig in i skälen till att lagstiftningen är som den är. Det handlar inte om en gräddfil för hästägare utan att bilförare generellt sett ses som vållande när de skadar oskyddade trafikanter oavsett om det är gående cyklist eller ryttare. Grunden till det handlar om bilens kapacitet att skada, döda och förstöra och möjligheten att du lyckas ändra på det är minimal om inte utesluten.

Trafiken är en farlig miljö även när de mest skyddade trafikanterna (förare av bilar/lastbilar etc) är skyldiga att visa aktsamhet mot de oskyddade. Den skulle bli livsfarlig om det blev tvärt om som du tycks vilja.
Du menar alltså att om en cyklist bryter mot högerregeln eller stopplikten och hamnar under en bil så anses bilisten trots det vara skyldig?
Ja det förklarar en hel del....
Vad som sker är att bilisten blir misstänkt för grov vårdslöshet i trafik. Man gör en utredning och fastställer sedan om och i vilken omfattning bilist respektive cyklist varit vållande.
Vad det gäller bil/häst behöver polisen inte kopplas in om inte parterna önskar det eftersom det handlar om en sakskada. Endast vid personskada ska polis involveras.
 
Så ingen kan diskutera om man har en önskan att ändra en lag eller bestämmelse?

Jo, men här är det inte speciellt många som tycker att lagen ska ändras och det är därför jag skriver som jag gör.

De flesta anser att den som framför ett motordrivet fordon ska visa stor aktsamhet gentemot alla andra oskyddade trafikanter oavsett av vilket slag de är. Vi har alla rätt att vistas i trafiken och då måste de som framför de "farligaste" fordonen ta ett större ansvar. De händer extremt få olyckor där hästar är orsaken men desto fler olyckor där bilförares uppmärksamhet och/eller hänsyn brister. På "vår" 70-väg blev en fotgängare ihjälkörd för bara en vecka sedan.

Jag kan själv bli jäkligt irriterad på cyklister som cyklar på vägbanan när det finns en cykelbana precis jämte. Hur irriterande det än är så får jag vara god att visa hänsyn och ta ut ett ordentligt avstånd i sidled även om det innebär ett visst besvär för mig.

Sen kan man använda sitt sunda förnuft. Hade min egen häst av någon outgrundlig anledning hoppat iväg och sparkat till en förbipasserande bil där föraren visat hänsyn och hållit avstånd så hade jag utan problem betalat dennes självrisk även om lagen inte säger att det ska vara så.
 
Du utgår alltså från att hästägaren är den vållande så gott som alltid. Min erfarenhet är att det ofta är bilföraren som är vållande och dessutom den som kan påverka mest genom sitt beteende.
Du bekräftar alltså påståendet att du alltid anser hästägaren/ryttaren som vållande? Eller hur ska jag tolka nedan som svar på vad jag skriver?
Kommer en häst ut på en trafikerad väg utan att ryttaren har kontroll eller tom. utan ryttare så betraktas det som om bilisten inte är vållande. Gör man en bedömning att bilisten vållat så beror det på att bilisten brutit mot gällande regler (högerregel, stopplikt etc)
 
Du bekräftar alltså påståendet att du alltid anser hästägaren/ryttaren som vållande? Eller hur ska jag tolka nedan som svar på vad jag skriver?
Nej ryttaren är inte alltid vållande, lika lite som bilisten alltid är det. Men när en herrelös häst utan ryttare kommer upp på en trafikerad väg så är inte bilisten vållande. lika lite som vid en viltolycka. Samma sak gäller om en häst med ryttare kommer ut på trafikerad led under den omständigheten att ryttaren förlorat kontrollen. Rättspraxis säger att bilistens försäkring (trafik) ersätter upp till 1/4 basbelopp oavsett vem som är vållande.
Därutöver görs en utredning.
Och jag anser det principiellt fel att den icke vållande parten ska direkt eller indirekt stå för kostnader. Springer en lös häst upp på en väg och orsakar en olycka så anser jag att hästens ägare/försäkring ska stå för fiolerna.
 
Ja, eftersom försäkringsbolaget gör en evaluering i samband med höjningen av försäkringen.
Men vid en trafikolycka med en häst inblandad betalar ju inte hästens försäkring utan bilens försäkring. Och då som alltid gör det betalande bolaget en bedömning vad de anser skäligt.
Jag tror att det idag handlar om ett kvarts basbelopp som trafikförsäkringen betalar ut.(10 000kr) För sakskada, som det är gällande hästen.
Handlar det om större belopp görs en ansvarsutredning
Enbart om bilisten döms som vållande betalar trafikförsäkringen ut högre belopp.
Har bilisten lagstadgad försäkring så är han skyddad.
Och möjligheten för hästägaren/hans eller hennes försäkringsbolag, att få ut stora belopp om inte bilisten varit vållande kan nog anses som små.
Självklart kan hästägaren få ut 100 000-tals kronor om man har en egen försäkring. Men knappast från bilistens bolag.
Det är därför jag skrivit flera gånger att det blir en uppgörelse mellan bolagen.

En hästs värde är inte heller statiskt utan det potentiella värdet är också en faktor, minns travhästen som blev skrämd av en hund som befann sig på sin egen tomt (Inga övriga jämförelser, strunta i det strikta ansvaret för hundägaren) den hade inte ens startat men bedömdes ha ett potentiellt värde.

Hästar är inga saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp