De allra flesta allvarliga olyckor med häst kan liknas vid viltolyckor. Där hjälper knappas att avvakta och lyssna på ryttaren. Som oftast inte finns på plats eller inte har kontroll på sin häst.
Ställs i stället samma krav på alla som vistas i trafiken så blir det bättre. Naturligtvis ska man inte bete sig hänsynslöst för det. Men inse det faktum att de flesta bilister bor i städer och knappt sett en häst annat än på tv eller vykort. Därför anser jag det åligger alla som framför fordon som avviker från det normala att ta på sig större delen av ansvaret. Att som traktorförare släppa förbi, att undvika perioder med extrem trafik etc i syfte att förebygga olyckor. Att som ryttare göra detsamma.
Jag håller inte med dig, mer än delvis.
Gäller även trådstarten.
Jag håller med om att ryttare ska ta ansvar för sin häst - men som många av oss är medvetna om, kan man inte säkert ha hundraprocentig kontroll över en häst. Hästen kan ju reagera på en fågel som flyger upp eller liknande okontrollerbara saker.
Som ryttare bör man självklart ta sitt ansvar för situationen genom att tydligt signalera om det känns osäkert.
Stanna, kliva av hästen, leda hästen av vägen. De gånger man har en osäker häst.
Jag har en eller två hästar jag inte helt litar på i trafik. Jag rider inte mycket på grusvägen med dem, men någon gång måste man ju börja vänja dem, också.
Om jag rider en häst som känns spänd och det kommer trafik, rider jag mitt ut i vägen (jodå, men det är en smal grusväg; maxhastighet 70), stannar hästen och kliver av. Går därefter ut i vägkanten, eventuellt över diket om det går.
På det sättet har jag tydligt signalerat till bilföraren att det är en osäker situation.
Det är möjligt att bilförarna inte uppskattar det beteendet, men det ökar säkerheten i trafiksituationen.
De andra hästarna är "normalt trafiksäkra" men uppskattar oftast inte lastbilar. Då blir det samma: jag söker ett ställe där jag kan gå av vägen och lämna plats åt lastbilen. Och signalerar att man ska köra sakta och försiktigt genom att hamna så mycket i vägen att föraren kan välja att köra väldigt sakta, eller att köra på mig.
Men jag ser ju också till att göra min "manöver" i god tid.