Galla på ena bakbenet

Sv: Galla på ena bakbenet

Men då fanns det ju ändå en hältutredning bakom, och då har jag aldrig varit med om att man blivit nekad att röntga. Jag har fått en häst röntgad som INTE visade någon som helst hälta. Detta för att jag själv haft 2 pålagringashästar innan och jag ville försäkra mig om att detta inte var en sådan. De menade att det inte behövdes men för att döva min oro röntgade vi ändå. De tyckte väl synd om mig. :D;)

Hältutredning? :p
Om du kallar besiktning inför köp (med endast en böjning per ben) för hältutredning så, visst! ;)
Anledningen jag gav var alltså att hästen var väldigt gallig h.bakhas (vilket den inte var just den dagen på kliniken..) och att jag ville kolla att det inte satt något i haserna iom att jag garanterat hade gissat att det var där ev. lös benbit hade suttit om det fanns någon sån. Pga gallorna och att det var där den markerade mest på böjprovet, i kotorna var den jämngallig.

Men som du säger, de kan vägra också.
Farsan hade en häst som hade varit ut och in på kliniken massor med gånger (lovande travhäst som travade orent). Han var helt bombsäker på att det satt något i vänster has -och en hel del erfarenhet och "känsla" för området har han även om han inte är vet- men veterinärerna tyckte att var det något ställe hästen inte var halt på så var det vänster bak. Efter att han i princip bestämt sig för att åka 40 mil till en annan klinik istället så lät dom honom röntga under premissen att de även skulle röntga h.has och kotorna bak. Och så satt det en lös benbit i vänster bakhas! :p

Det är ju på gott och ont det där. Vi hästägare ska såklart inte kunna få göra vad vi vill bara vi betalar, samtidigt tycker jag det är tråkigt om veterinärer förringar djurägarens egen känsla och erfarenhet, kunskapen kan ju vara varierande från noll om hästhälsan till säkert mer erfarenhet än veterinärerna om just hästar (beror på veterinären också såklart).

Jag menade inte att ifrågasätta dig. Jag är mest intresserad av vad det var för lag du avsåg då jag verkligen inte har fått information om någon sådan. För en hästägare är det väl sen skitsamma om det finns en vackert formulerad lag eller om behandlande veterinär inte anser en undersökning motiverad - resultatet blir ju detsamma iallafall. Och det är självklart att vare sig patienter eller djurägare ska kunna beställa röntgenplåtar utifrån sitt eget tycke.

När du skrev om lagar trodde jag att du var insatt i dessa och ville alltså bara veta mer.

Nej jag är tyvärr inte alls insatt i vad dessa innebär, förutom just den biten att man inte får ta plåtar hur som helst. Sen om det heter röntgenlagar eller något annat vet jag inte, det var veterinären som sa att "enligt röntgenlagarna...." och då fann jag ingen anledning att ifrågasätta.
Jag tänkte inte ens på det så eftersom jag vetat sen tidigare att man inte får ta plåtar hur som helst. Fast det hade ju varit intressant att veta vad de egentligen innebär och vad de egentligen heter. :)

Hältutredning? :p
Om du kallar besiktning inför köp (med endast en böjning per ben) för hältutredning så, visst! ;)
Anledningen jag gav var alltså att hästen var väldigt gallig h.bakhas (vilket den inte var just den dagen på kliniken..) och att jag ville kolla att det inte satt något i haserna iom att jag garanterat hade gissat att det var där ev. lös benbit hade suttit om det fanns någon sån. Pga gallorna och att det var där den markerade mest på böjprovet, i kotorna var den jämngallig.

Men som du säger, de kan vägra också.
Farsan hade en häst som hade varit ut och in på kliniken massor med gånger (lovande travhäst som travade orent). Han var helt bombsäker på att det satt något i vänster has -och en hel del erfarenhet och "känsla" för området har han även om han inte är vet- men veterinärerna tyckte att var det något ställe hästen inte var halt på så var det vänster bak. Efter att han i princip bestämt sig för att åka 40 mil till en annan klinik istället så lät dom honom röntga under premissen att de även skulle röntga h.has och kotorna bak. Och så satt det en lös benbit i vänster bakhas! :p

Det är ju på gott och ont det där. Vi hästägare ska såklart inte kunna få göra vad vi vill bara vi betalar, samtidigt tycker jag det är tråkigt om veterinärer förringar djurägarens egen känsla och erfarenhet, kunskapen kan ju vara varierande från noll om hästhälsan till säkert mer erfarenhet än veterinärerna om just hästar (beror på veterinären också såklart).

Ok hältutredning var kanske att ta i, vad jag mer menade var att det ändå fanns en funnen hälta. Och om de hittat en sån vid ett böjprov som var så enkelt så kanske de inte fann någon anledning att göra om det igen - och göra dig ytterligare 650 kr fattigare. ;)

Fast tyvärr är det alltför vanligt att fel missas bara för att hästägaren/tränarens känsla inte tas på allvar. Det har jag själv varit med om också, och man blir så förbannad när man hittar felet - för sent - bara för att ingen veterinär lyssnar på en sketen amatör.
Det är tråkigt.
Anledningen sen till att jag fick röntga min häst som visade noll hälta vid böjprov var bara för jag skullle kunna stilla min oro om att ha dragit på mig ytterligare en pålagringshäst. Så nu vet jag iaf att DEN har friska bakknän.
Annars är det även jobbigt att ha fått hästen undersökt av tex annan vet, kiropraktor eller ET där ett fel konstaterats och sen får man inte behandla på kliniken eftersom det inte är de som konstaterat felet.

Ja det är en djungel det där, och säkert väldigt olika beroende på vilken veterinär man anlitar som tidigare nämnts i nåt inlägg.:)

Japp, instämmer.
Bra att veterinärer inte vill göra "för mycket", samtidigt borde det vara skillnad i att ställa en noggrann diagnos på hästägarens begäran jämfört med att hälla i en massa knark (nåja, medicin! ;) ) och spruta leder på hästägarens begäran.

Veterinären sa att det är en avvägning om man ska operera el inte. Å ena sidan är han ju inte halt, visar inget på böjprov. Å andra sidan har han en ganska stor galla där.

Grejen är oxå den att jag vill köpa honom, vill det verkligen. Han är väldigt speciell för mej. Men vet inte hur jag ska göra pga det här. :confused:

Ägaren vill inte kosta på en operation, så får göra det själv då. Men däremot tror jag hon kommer sänka priset på honom.

Usch, vet verkligen inte hur jag ska göra med allt :( Han betyder så mkt för mej, kan inte tänka mej en annan häst, utan det är bara honom jag vill ha :grin: Men är så rädd att det ska bli massa problem.

Sen vet jag inte heller om man ska operera nu el vänta (oavsett köp el inte såklart). Vill ju inte att det ska bli värre, alså om man inte opererar och så blir det andra problem och så, el att han ska ha ont. Men man vill inte heller operera om det inte behövs(men gallan tyder ju på att det är ett problem så borde vara bäst att operera), pga att det ändå är en risk att operera. Men får rådfråga mer med vet.

Svårt om det inte är ens egen häst.
Men är den inte alltför riskabelt placerad och hästen är såpass ung hade jag helst opererat även om hästen inte visar hälta.
Kanske kommer hästan känna av det senare eller att den känner av det men inte pressats tillräckligt för att visa hälta. Vem vet, men oavsett skulle det kännas tryggare så.

men är den inte redan ivägen benbiten eftersom gallan är där? eller har inte benbiten med gallan alls att göra?

jag hade ju tagit bort den direkt men de kostar ju en del och försäkringen täcker väl inte sånt har ja för mej..men då borde du ju få hästen väldigt billigt också.

Jo, jag känner ändå oxå så. Vill absolut inte att han ska ha ont eller att det ska bli värre.

Jag frågade vet igår om den satt till så att den var lätt att ta bort. Hon sa att hon inte trodde det skulle vara några problem. Den satt ju framtill i kotan, inte bak som de tydligen brukar. Men tror inte det var ett större problem att operera pga det?

Men brukar det bli bra sen efter en operation?

Enda fallet jag själv varit med om som opererats var ju till start igen på travet ett halvår efter operationen och vann det första hon gjorde :angel:
Fick lätt känningar av hasen som opererats, eller inte den egentligen utan resten av kroppen som anpassat sig till smärtan/defekten. Gissar på att den inte hade känt av det på samma sätt om den opererats tidigare, inte när den redan startats en massa gånger och travtränats några år med förmodligen riktigt ont i hasen.

men är den inte redan ivägen benbiten eftersom gallan är där? eller har inte benbiten med gallan alls att göra?

jag hade ju tagit bort den direkt men de kostar ju en del och försäkringen täcker väl inte sånt har ja för mej..men då borde du ju få hästen väldigt billigt också.

Försäkring täcker om hästen är friröntgad u.a. Fast jag vet att det finns vissa försäkringar där det inte räcker också.
Tror annars att en op. går på ca 15 000 :-.

Nu sitter jag nog i samma båt som dig.
Jag ska in och röntga så fort jag får tid, men efter att misstänkt dåliga haser på min häst en längre tid så har jag konstaterat (tillsammans med E.T) att det bör röntgas. Omgående. Vissa av dessa diffusa problem har funnits hos förra ägaren också men det har aldrig konstaterats.
I BÄSTA fall är det alltså lösa benbitar i hasen. Och att de sitter på rätt ställe..... I värsta fall skulle det kunna vara spatt.

Min häst är friröntgad men inte i Maleolerna så skulle det sitta en benbit där får jag betala hela kalaset själv.
Så nu börjar jag bli nervös. Men hästen min är dålig.

Det brukar inte vara så stort ingrepp med att ta bort lösa benbitar och oftast blir de helt återställda inom ett par månader. Jag tror de får boxvila ca 2 veckor eller nåt sånt innan de får gå ut i sjukhage.

Vilka lagar då?

Jag hittade detta citat i en artikel från www.hastfolk.se/2005-05/sjuk.htm, där de gjort en undersökning om vilka priser man får betala för respektive besök. Detta uttalande är om detta med röntgen och visar lite på det jag nämnde.

"Besiktning av hästen utan röntgen kostar 1 359 kronor inkl moms. Bilddiagnostikavdelningen i Uppsala vänder sig mot begreppet exportröntgen och arbetar istället efter principen att behovet av röntgen måste sättas i relation till vad veterinären hittar vid den kliniska undersökningen. Om man hittar något misstänkt vid besiktningen kan man gå vidare med röntgen, men även andra undersökningsmetoder såsom ultraljud kan komma ifråga.

– Detta är en stor fråga, som egentligen behöver en egen artikel om jag skall kunna belysa de olika aspekterna. Det handlar bland annat om strålskydd, eftersom röntgen alltid innebär användandet av joniserande strålning, men också om hur påvisade förändringar ska tolkas - om de har någon klinisk betydelse för hästen. Skall en led verkligen röntgas krävs i de flesta fall fyra bilder. Det blir många bilder om samtliga leder skall röntgas, säger veterinär Kerstin Hansson.
"

Av detta kan man dra en slutsats om att det är detta med strålningen som gör att man inte "bör" eller "får" röntga hur som helst. Men som också framgår av artikeln så är detta olika från klinik till klinik.

Detta var f.ö. en intressant artikel om man vill titta lite på hur priserna skiljer sig.

Hej. Min mammas häst får också det o helst på sommaren, men hon har det året om, men mer då på sommaren.
När hon står inne så är hon lindada på naten med värme bandage, funkar super.
Har även testat att ta bort kornet, blev bättre av de.

Så testa med, de. Alltid nåt.:)

KL

har inte läst hela denna tråd men en fråga finns det någon som har en bra och fin bild på en häst som har en galla eller flera:confused:

Pratade med veterinären idag och hon sa att hon inte trodde att benbiten var "medfödd", utan att den kommit senare. Då täcker väl försäkringen? Eftersom de inte kan veta om den fanns där när försäkringen tecknades el inte.

Vet. tyckte inte att han skulle opereras i nuläget eftersom han inte visar ngt på böjprov och så. Benbiten är väldigt stor, hon sa att hon tror att den går att operera bort, men att man kankse måste göra ett större hål för att få ut den.

Vill inte att det ska bli problem för att man inte opererar nu, men känns samtidigt onödigt om det kanske inte behövs.

Tror ni att det är mkt värre för att den är stor? (Tror den var 7mm, men kan ha fel) Påverkar den mer pga det?

Detta är en väldigt tydlig knägalla. På andra sidan hade han en ännu större. Detta var en väldigt trasig häst med ett mörkt förflutet och det är ganska ovanligt att de har så här tydliga gallor i knäna. Den på vänster ben var den i särklass största min vet. någonsin sett. :( Den blev bättre efter behandling, men kom alltid tillbaka. Detta pga av en så trasig menisk att den knappt existerade.
Tyvärr försvann bliden på den i samband med att min dator gick sönder så detta är den bästa jag har.

7651594.jpg

Senast ändrad:

Pratade med veterinären idag och hon sa att hon inte trodde att benbiten var "medfödd", utan att den kommit senare. Då täcker väl försäkringen? Eftersom de inte kan veta om den fanns där när försäkringen tecknades el inte.

Vet. tyckte inte att han skulle opereras i nuläget eftersom han inte visar ngt på böjprov och så. Benbiten är väldigt stor, hon sa att hon tror att den går att operera bort, men att man kankse måste göra ett större hål för att få ut den.

Vill inte att det ska bli problem för att man inte opererar nu, men känns samtidigt onödigt om det kanske inte behövs.

Tror ni att det är mkt värre för att den är stor? (Tror den var 7mm, men kan ha fel) Påverkar den mer pga det?

Eftersom din häst inte är friröntgad så täcker tyvärr inte försäkringen. Det spelar ingen roll vad vet. "tror". Det måste finnas dokumenterat. Din häst var heller inte halt, vilket den tydligen måste vara för att det ska gå på försäkringen. Så i ditt fall är det nog 99.9% säkert att försäkring inte täcker.
Men jag menar, gallan verkar ju iaf inte ha med benbiten att göra eftersom den satt på ett annat ställe, så det verkar väl inte som att han har problem av den? Orsakar benbitarna ingen skada kan de som sagt leva med dem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 615
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 883
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka