Galla på ena bakbenet

Sv: Galla på ena bakbenet

Imorgon ska jag ringa kliniken och boka en tid. Ska man göra ngt mer än röntga? Om det inte är lösa benbitar, vad kan det annars vara? Ska man göra ultraljud och så oxå?

Jag hör ju med dem vad de tycker och så, men iaf :)

Om det tex är en inflammation, hur ser man den då?

Imorgon ska jag ringa kliniken och boka en tid. Ska man göra ngt mer än röntga? Om det inte är lösa benbitar, vad kan det annars vara? Ska man göra ultraljud och så oxå?

Jag hör ju med dem vad de tycker och så, men iaf :)

Om det tex är en inflammation, hur ser man den då?

Du får inte komma in och bara röntga hipp som happ, det finns röntgenlagar som man måste hålla sig till. Det blir säkert till att böja hästen och om inte det visar något är jag tveksam till om man kommer att röntga. Isåfall lär man vara en mkt bestämd hästägare ;)
Är det en inflammation ser man oftast det på böjprov. Visar inte det nåt tycker jag itne heller det finns nån anledning till att börja ultraljuda.
Jag tror du kommer få böja och visar det nåt får du säkerligen en behandling för inflammationen som det säkert kan vara.

Det där fixar din vet.

man får röntga väl om man betalar för de själv, de är väl bara de att de är väldigt dyrt och dom flesta gör de inte om inte vettis rek. de.

man får röntga väl om man betalar för de själv, de är väl bara de att de är väldigt dyrt och dom flesta gör de inte om inte vettis rek. de.

Nej, man får inte röntga hur som helst. Det finns något som heter röntgenlagar och dessa innehåller riktlinjer för när/hur det ska gå till med röntgen. Det kan du fråga vilken vet. som helst. Det är inte tillåtet att komma in med en häst och bara göra röntgen om inte det görs någon undersökning först. Så är det. Det finns säkert undantag om det är en häst som man varit in med tidigare som vet. vet historiken på. Det har jag själv varit med om, men då har vi varit "stammisar" där.
Betala för det gör man väl alltid såvida det inte går på någon försäkring.

Aha, det visste jag inte. Trodde det bara var att beställa tid och åka dit, trodde det bara handlade om ifall försäkringen täckte eller inte. Jaja, jag ringer dit imorn så får jag se vad de säger. :)

Annars får jag väl helt enkelt tvinga dem att röntga honom då, haha :)

För nu måste jag göra det, annars kan jag inte sluta tänka på det :)

Aha, det visste jag inte. Trodde det bara var att beställa tid och åka dit, trodde det bara handlade om ifall försäkringen täckte eller inte. Jaja, jag ringer dit imorn så får jag se vad de säger. :)

Annars får jag väl helt enkelt tvinga dem att röntga honom då, haha :)

För nu måste jag göra det, annars kan jag inte sluta tänka på det :)

Ja beställa tid och åka dit är det bara att göra, men just med att röntga så vill man gärna undersöka hästen först. :laugh:

Lycka till!

berätta gärna hur det gick sen!

men då borde man väl inte få röntga utan anledning vid besiktningar heller..alltså utan massa undersökningar innan och de får man ju.

men då borde man väl inte få röntga utan anledning vid besiktningar heller..alltså utan massa undersökningar innan och de får man ju.

För en besiktning gäller väl särskilda regler. En besiktning är ju en besiktning.
Jag är ingen vet. så jag vet inte vilka de specfika lagarna, vill du veta det får du nog vända dig till en klinik och fråga dem.
Jag vet bara att lagarna finns och att du inte får röntga hur som helst.
Sen finns det ju särskilda anledningar som gör att man får röntga utan undersökning så som tex när man ska friröntga en unghäst och säkert också vid en besiktning. Jag har själv aldrig röntgat vid en besiktning så vad som gäller då har jag ingen aning om.

Vilka lagar då?

Röntgenlagarna, vilka veterinärer ofta hänvisar till när en del kommer in och bara vill röntga sin häst utan undersökning.
Jag antar att de finns pga att det är farligt för både djur och människor med denna strålning som utsöndras.

Senast ändrad:

Har varit på kliniken idag. Det visade sig att det var en lös benbit :cry:

Veterinären tyckte nästan först inte att vi behövde röntga eftersom hon tyckte gallorna satt "bra till" och att han är lite smågallig på de andra benen oxå. Men sen röntgade vi ändå och då var det så.

En ganska stor benbit var det :(

Benbiten satt mer framtill på kotan, om ni förstår, fast gallorna är mer baktill. Den satt på ett annorlunda ställe mot vad de brukar sa hon, men hon trodde iaf att det skulle gå att operera.

Men var det lösa benbitar som ni måste operera bort eller var det Birkeland som de kan leva med? Mitt sto hade Birkelandfragment i ena kotan men det var inget hon led av och de har hon kvar än.

Tyckte de inte det var märkligt att hästen inte visat hälta? Eller det kanske hon gjorde.

Tur att du kollade upp hästen och skönt att de ändå hittade något. Men tråkigt att det visade sig vara lösa benbitar...
Hoppas det löser sig.

synd att de va nåt men de va ju bra att kolla upp de iallafall så de inte hann bli värre..
men de är nog bra att ta bort den, den hade väl redan börjat störa på något sätt eftersom de kändes att gallan va olika dom andra benen.

och ska man ta bort den är de ju en lätt operation och hästarna blir väl bra ganska snabbt va ja fattat de som.

Aldrig hört talas om. På SSI´s hemsidan står bara att läsa att det är veterinären som avgör om det är befogat att utföra en röntgenundersökning. Fö finns det förstås en massa strålskyddslagar som ska följas, men inte en lag som bestämmer när en röntgenundersökning får utföras. Däremot kan du inte som djurägare eller patient kräva att få en viss röntgenundersökning utförd om din veterinär eller läkare motsätter sig detta. Bedömningen är upp till vet eller läkare och avgörs från fall till fall.

Finns det en "röntgenlag" har den passerat mig och min strålkälla helt obemärkt... Så rätta mig gärna om jag har fel.

Hej!
Så tråkigt att höra om den lösa benbiten. Hoppas att det ordnar sig till det bästa iallafall!

Nej, man får inte röntga hur som helst. Det finns något som heter röntgenlagar och dessa innehåller riktlinjer för när/hur det ska gå till med röntgen. Det kan du fråga vilken vet. som helst. Det är inte tillåtet att komma in med en häst och bara göra röntgen om inte det görs någon undersökning först. Så är det. Det finns säkert undantag om det är en häst som man varit in med tidigare som vet. vet historiken på. Det har jag själv varit med om, men då har vi varit "stammisar" där.
Betala för det gör man väl alltid såvida det inte går på någon försäkring.

Jag åkte till kliniken för att röntga haserna på min häst. Då räckte det med att jag tyckte han var stel i bakkärran och gallig på haserna, särskilt höger has. Visst kände och klämde de på haserna, men då hade ju gallorna faktiskt börjat gå ner, så det bara var lite svampigare än normalt! :p
Gissar på att de tyckte det räckte med att Distriktsvet gjort böjprov och konstaterat hälta, men anmärkningsvärt ändå tycker jag att det var jag själv som bestämde "nu vill jag röntga haserna" och kunde åka dit och göra det! ;) Utan att de ville göra ytterligare eller andra undersökningar.

Aldrig hört talas om. På SSI´s hemsidan står bara att läsa att det är veterinären som avgör om det är befogat att utföra en röntgenundersökning. Fö finns det förstås en massa strålskyddslagar som ska följas, men inte en lag som bestämmer när en röntgenundersökning får utföras. Däremot kan du inte som djurägare eller patient kräva att få en viss röntgenundersökning utförd om din veterinär eller läkare motsätter sig detta. Bedömningen är upp till vet eller läkare och avgörs från fall till fall.

Finns det en "röntgenlag" har den passerat mig och min strålkälla helt obemärkt... Så rätta mig gärna om jag har fel.

Jag är fullt medveten om vad som står på SSI:s hemsida. Sen är jag även fullt medveten om att det finns regler för detta. Ordet "röntgenlagar" är det en veterinär som nämnt för mig och vad de sedan direkt innebär är jag inte påläst om.
Vad jag menar är att man inte får åka in och röntga hur som helst, vilket kanske då är upp till veterinären men då har jag mestadels träffat på såna som hör till den gruppen s.a.s.

De jag träffat på har ogärna tagit plåtar utan att det legat en undersökning bakom. Jag har dock själv fått röntga ändå så visst måste de ju frångå den regeln ändå ibland. Jag lyssnar bara till vad veterinärerna har sagt till mig, sen vet inte jag hur det är med de veterinärer du besöker.

Borde ordet "lag" vara nåt annat så kanske röntgenregler då. My mistake isåfall.

Senast ändrad:

Jag åkte till kliniken för att röntga haserna på min häst. Då räckte det med att jag tyckte han var stel i bakkärran och gallig på haserna, särskilt höger has. Visst kände och klämde de på haserna, men då hade ju gallorna faktiskt börjat gå ner, så det bara var lite svampigare än normalt! :p
Gissar på att de tyckte det räckte med att Distriktsvet gjort böjprov och konstaterat hälta, men anmärkningsvärt ändå tycker jag att det var jag själv som bestämde "nu vill jag röntga haserna" och kunde åka dit och göra det! ;) Utan att de ville göra ytterligare eller andra undersökningar.

Men då fanns det ju ändå en hältutredning bakom, och då har jag aldrig varit med om att man blivit nekad att röntga. Jag har fått en häst röntgad som INTE visade någon som helst hälta. Detta för att jag själv haft 2 pålagringashästar innan och jag ville försäkra mig om att detta inte var en sådan. De menade att det inte behövdes men för att döva min oro röntgade vi ändå. De tyckte väl synd om mig. :D;)

Jag menade inte att ifrågasätta dig. Jag är mest intresserad av vad det var för lag du avsåg då jag verkligen inte har fått information om någon sådan. För en hästägare är det väl sen skitsamma om det finns en vackert formulerad lag eller om behandlande veterinär inte anser en undersökning motiverad - resultatet blir ju detsamma iallafall. Och det är självklart att vare sig patienter eller djurägare ska kunna beställa röntgenplåtar utifrån sitt eget tycke.

När du skrev om lagar trodde jag att du var insatt i dessa och ville alltså bara veta mer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 615
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 883
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka