och att blodcirkulationen skulle rubbas om hästen går på bete i några veckor tror ja inte direkt på..då går ju hästen i princip hela tiden vilken är bra för benen..skriver ju inte direkt att hästen ska vila i box.
Nej jag säger inte att det skulle vara oga av dålig blodcirkulation på JUST denna häst, jag pratar om gallor i allmänhet.
BoT kan dölja en hel del jo, den kan ta bort smärtan och den kan minska svullnader som är symptom på något som borde behandlas.
Du har ju inte BoT på hela tiden, och är det nåt fel på hästen så är inte BoT någon mirakel"medicin" som botar och tar bort smärta. Knappast. Då kommer du att hinna se det under den tiden du inte har paddarna på. Jag har själv använt BoT vid både lindriga och svårare skador eftersom jag har dåliga knän, och jag kan lova dig att ÄR det nåt som är fel så märker man det ändå. BoT ökar blodcirkulationen och förhindrar i viss mån uppkomst av gallor/inflammationer pga det, men är knappast något som "döljer" något som bör behandlas. Så pass mkt har jag lärt mig under de år jag tagit hand om trasiga hästar.
ja förstår verkligen inte varför inte folk vill kolla upp hästen när de är ett utmärkande ben som är galligare än dom andra, som inte försvinner när hästen rör på sej som dom andra gör...är de så jobbigt att åka in och kolla upp hästen för att veta säkert så man inte förvärrar någonting..om de skulle vara något.
Vem har sagt att den inte vill kolla upp sin häst?? Jag tillhör verkligen de som hellre kollar hästen en gång för mkt och tro mig, jag har min beskärda del av både vet-räkningar, kiropraktor-räkningar och ET-räkningar. Jag har dessutom en uppkollad kärnfrisk häst med galla i BARA EN KOTA (ja tro det eller ej) som inte har några som helst fel. Så är det bara.
överallt säger folk o vettisar att är de en galla som utmärker sej på ett av benen så bör man kolla upp de, fodergallor och gallor pga blodcirkulationen är lika på alla benen eller både bak eller fram, men de uppkommer inte bara på ett ben och sen inte försvinner när hästen rör på sej.
Ja men det är väl som jag sa självklart att man kollar sin häst om man misstänker att det är nåt fel på den.
Nu pratas det gallor i KOTOR och där är det som sagt mkt vanligt att hästar har lite fyllnad. Jag har dessutom haft fler som haft fyllnad i has utan att det för den sortens skull varit något fel på hästen trots att den är uppkollad från topp till tå. Gallan bara finns där. Och ja, på ENA hasen.
Så faktum är, oavsett du säger det eller inte, att hästar visst kan ha ojämna gallor utan att det är nåt fel på dem. Det betyder däremot inte att man INTE ska kolla upp sin häst om man misstänker att det är nåt fel på den.