Galla på ena bakbenet

Sv: Galla på ena bakbenet

okej..kanske bara ska låta hästen vila på betet ett tag o se vad som händer, då borde dom ju gå ner.
då vet man iallafall sen att dom inte beror på anstränging.

De är heller aldrig varma eller ömma.

Men nu har jag iaf tagit bort all kraft, sen ca 1,5 vecka tillbaka och han har gått på bete några veckor nu. Hur lång tid tar de tills de går ner om det skulle vara fodergallor. Han har ju ätit korn, och har hört nu att vissa får gallor av det. Nu är de ju iofs olika stora och det tyder väl på att det inte är fodergallor, men iaf.

Han får vila nu ett tag, så får vi se :)

tack för svaren :bow:

Jag kan inte så mkt om gallor. Men vad jag har förstått så verkar det inte vara fodergallor som din häst har eller i alla fall inte bara det.

Men om det är fodergallor undrar jag om hästen behöver vila. Jag har nästan förstått det som att det är bra om den rör på sig.

Jag tänkte ifall det är någon överansträngning eller nåt. :crazy:

Jo, är det fodergallor så borde de väl gå ner när man ridit.

Har din häst haft dem länge? Har den alltid varit större på det benet?
Hur gammal är hästen? :)

Jag hoppas att det inte är någon fara. Nästa vecka kommer en hästmassör som ska massera honom. Hon har tittat på honom och hon trodde inte det var någon fara utan att det var dålig cirkulation, tror jag hon sa.

Kanske ska prova back on track oxå. Om det hjälper med BoT är det bara dålig cirkulation då, eller kan det ändå vara ngt annat?

Går de ner på din häst när du använt BoT?

:bow:

Vår ponny har kotledsgallor precis som din. Hon är 8 år och har i stort sett haft gallorna sedan vi köpte henne för 1,5 år sedan. Det har alltid varit mer galla på ena benet. Hur gammal är din häst och vad är det för ras?

Som jag fattat det så kan dom få gallor om dom är ganska unga och sätts hastigt in i ett relativt "hårt" arbete dagligen. Eller åtminstone hårdare än de varit vana med tidigare. Kan det stämma på din häst? det kan göra det på våran. Det kallas då funktionella gallor som bör gå ner med tiden, vilket dom inte gjort helt på vårt sto.

Beträffande B oT så kan jag säga att det blir mindre gallor om hon har dessa över natten efter hårdare träning/tävling men det finns oftast lite grann ändå. Vädret påverkar också har jag märkt. Gallorna går ner vid regn/snö eller kallt väder för årstiden och dom ökar vid varmare väder. Hårt underlag i hage och vid ridning medför att gallorna minskar medan djupare underlag som lera i hagen och ridning i ridhus med tungt underlag ökar gallorna. Bete ger ökade gallor i början men inte sedan. Men jag tycker inte det är så farligt om benen och hovarna är kalla och hästen inte markerar i trav. Däremot kan det väl kanske vara en liten varningsklocka så att man inte rider hårt flera dagar i rad för jag har märkt att gallorna ökar vid hårdare ansträngning och minskar vid lättare ridning.

Är det fodergallor så ska dom röra på sig. De sa veterinären till oss förra sommaren iaf, så de har du rätt i :)

åk in till klinik och röntga! Är det lösa benbitar så brukar dom få problem så småningom.... Lätt att op bort och de flesta blir återställda efteråt. Är det fodergallor å se över fodermängden. Är det en ponny el häst du har?

Att hästar har gallor är inget ovanligt och det behöver inte heller vara farligt. Vi har fyra hästar och jag tror det är EN av dessa som är helt fri från gallor. De andra är friska och fräscha och har ändå gallor. Sen kan det finnas hästar som inte är friska och fräscha i sina ben men ändå inte har gallor om du förstår vad jag menar.

Så länge hästen är haltfri tycker jag inte du behöver oroa dig. Och så länge gallorna inte blir hårda brukar det heller inte vara någon fara, förutsatt att den är haltfri då.

Att det skulle vara en lös benbit känns långsökt.

Jag tycker inte det finns nån anledning för dig att låta hästen stå bara för den har galla. Det blir den inte bättre av. Skulle det vara en ledinflammation så behöver den behandling, men som sagt så länge den inte är halt tycker jag inte du ska oroa dig.

Vill du få ner gallan så prova att linda med BoT, det är effektivt. Kom bara ihåg att vänja hästen succesivt med lindorna eftersom det annars kan bli en "chock" för kroppen.

men de är ju lite skillnad på om hästen har lika gallor i alla ben eller om de är värre i ett av dom.
går dom andra gallorna ner efter ansträngning och inte ett av dom så tycker ja iallafall de är värt att kolla upp..om inte annat för att veta säkert att de inte är något och sen kan man ju göra de man kan för att få bort dom.

ja tycker inte de är en garanti att de inte är något för att hästen inte haltar..dom kan ha en hel del fel utan att halta.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det stämmer in ganska bra. Jag tog honom på foder i slutet av oktober och då hade han stått ett tag pga att han hade växt mycket. Så då satte jag igång honom väldigt lugnt, sen i januari ( då hade vi kommit igång lite mer med ridningen) märkte jag gallorna.

Sen hade han ett sår på det andra benet (vänster), så det kan ju vara så att han belastade det högra lite mer pga det.

Han är fem år, en d-ponny korsning :)

Jag tror oxå att de har gått ner när det varit kallare. De har gått i en väldigt lerig hage ett tag i januari där. När jag släppte honom på bete blev gallorna större ( på alla ben, framförallt på bakbenen), nu har de minskat något.

Tack för svaret :laugh:

Gallor har väl med blodcirkulationen att göra?
Mycket (inte alltför hårt) rörelse, se över foderstaten och kanske använda BoT på nätterna i ett par veckor, kanske ge nyponpulver el. dylikt som sägs hjälpa till att förbättra blodcirkulationen.
Försvinner inte gallorna efter att man gjort uppehåll med BoT och slutat med övrig "behandling" och fortfarande är hyfsat stora så skulle iaf jag vilja kolla upp vart de kommer ifrån. Vilket inte alltid är så lätt och som sagt så är det inte säkert att det är "så farligt" men i mitt huvud tyder det fortfarande på obalans.
Om så bara för att blodcirkulationen i hovarna är dålig eller att hästen reagerar så på korn. Men så är jag paranoid. :angel:

men de är ju lite skillnad på om hästen har lika gallor i alla ben eller om de är värre i ett av dom.
går dom andra gallorna ner efter ansträngning och inte ett av dom så tycker ja iallafall de är värt att kolla upp..om inte annat för att veta säkert att de inte är något och sen kan man ju göra de man kan för att få bort dom.

ja tycker inte de är en garanti att de inte är något för att hästen inte haltar..dom kan ha en hel del fel utan att halta.

Om hästen är svullen i alla fyra benen beror det mest sannolikt på antingen foder eller dålig blodcirkulation. Två av mina hästar blir svullna om de får stå på box under natten, detta för att de tvingas stå stilla. Har jag de ute får de aldrig så.

Det är väl självklart att man ska kolla upp hästen om man är orolig för att det ska vara något fel den. VAd jag däremot menar är att många gallor är helt ofarliga och kan komma och gå utan att det måste vara nåt fel på hästen.
SJÄLVKLART kan hästen ha fel utan att vara halt, men om en häst har en ledinflammation så visar den oftast hälta vid böjprov. Och har hästen ledinflammation så kan den visa det genom att bli gallig.

Fel som däremot inte har med hältor att göra brukar yttra sig på andra sätt än att den får galla. S¨å jag skulle nog ändå säga att i de flesta fall, om du har en "farlig" galla så visar hästen det genom att markera vid böjning. Om gallan är hård eller varm kan det också vara ett tecken på att nåt bör kollas upp.

Men som du menar att hon ska VILA hästen till att gallorna går bort är knappast någon lösning - tvärtom. Hästen behvöer röra på sig för att hålla uppe blodcirkulationen. Och skulle det nu vara en ledinflammation så blir den inte bättre av vila. Den måste3 behandlas.

Kan också säga att BoT knappast döljer något som är ett allvarligt fel. Nog för att BoT är MKT bra men det är inget mirakel som tar bort hästens lidande om den skulle ha något fel. ;-)

Senast ändrad:

har hästen lika gallor i alla benen så nej då menar ja inte att man ska vila bort dom.

denna hästen har ju en galla som är värre på ett av benen som inte går ner som dom andra gör vid ansträngning.
de menar jag att man kanske borde kolla upp innan man fortsätter att anstränga hästen.

och att blodcirkulationen skulle rubbas om hästen går på bete i några veckor tror ja inte direkt på..då går ju hästen i princip hela tiden vilken är bra för benen..skriver ju inte direkt att hästen ska vila i box.

BoT kan dölja en hel del jo, den kan ta bort smärtan och den kan minska svullnader som är symptom på något som borde behandlas.

ja förstår verkligen inte varför inte folk vill kolla upp hästen när de är ett utmärkande ben som är galligare än dom andra, som inte försvinner när hästen rör på sej som dom andra gör...är de så jobbigt att åka in och kolla upp hästen för att veta säkert så man inte förvärrar någonting..om de skulle vara något.

överallt säger folk o vettisar att är de en galla som utmärker sej på ett av benen så bör man kolla upp de, fodergallor och gallor pga blodcirkulationen är lika på alla benen eller både bak eller fram, men de uppkommer inte bara på ett ben och sen inte försvinner när hästen rör på sej.

Det är därför man ska köra intervaller i behandlingarna, för att kunna se resultatet emellan.
Och givetvis ha i åtanke att smärtan kan vara reducerad under tiden så att man rider som om hästen hade varit på en kur smärtstillande - tar det försiktigt även om hästen känns bra.

Är dubbelsidiga gallor alltid lika stora el kan de skilja i storlek och ändå vara dubbelsidiga?

Han är ganska gallig även på vänster bakben, men som sagt mer på hb.

Gallor som går ner efter ansträngning, brukar de går ner helt el bara något?

och att blodcirkulationen skulle rubbas om hästen går på bete i några veckor tror ja inte direkt på..då går ju hästen i princip hela tiden vilken är bra för benen..skriver ju inte direkt att hästen ska vila i box.

Nej jag säger inte att det skulle vara oga av dålig blodcirkulation på JUST denna häst, jag pratar om gallor i allmänhet.

BoT kan dölja en hel del jo, den kan ta bort smärtan och den kan minska svullnader som är symptom på något som borde behandlas.

Du har ju inte BoT på hela tiden, och är det nåt fel på hästen så är inte BoT någon mirakel"medicin" som botar och tar bort smärta. Knappast. Då kommer du att hinna se det under den tiden du inte har paddarna på. Jag har själv använt BoT vid både lindriga och svårare skador eftersom jag har dåliga knän, och jag kan lova dig att ÄR det nåt som är fel så märker man det ändå. BoT ökar blodcirkulationen och förhindrar i viss mån uppkomst av gallor/inflammationer pga det, men är knappast något som "döljer" något som bör behandlas. Så pass mkt har jag lärt mig under de år jag tagit hand om trasiga hästar.

ja förstår verkligen inte varför inte folk vill kolla upp hästen när de är ett utmärkande ben som är galligare än dom andra, som inte försvinner när hästen rör på sej som dom andra gör...är de så jobbigt att åka in och kolla upp hästen för att veta säkert så man inte förvärrar någonting..om de skulle vara något.

Vem har sagt att den inte vill kolla upp sin häst?? Jag tillhör verkligen de som hellre kollar hästen en gång för mkt och tro mig, jag har min beskärda del av både vet-räkningar, kiropraktor-räkningar och ET-räkningar. Jag har dessutom en uppkollad kärnfrisk häst med galla i BARA EN KOTA (ja tro det eller ej) som inte har några som helst fel. Så är det bara.

överallt säger folk o vettisar att är de en galla som utmärker sej på ett av benen så bör man kolla upp de, fodergallor och gallor pga blodcirkulationen är lika på alla benen eller både bak eller fram, men de uppkommer inte bara på ett ben och sen inte försvinner när hästen rör på sej.
Ja men det är väl som jag sa självklart att man kollar sin häst om man misstänker att det är nåt fel på den.

Nu pratas det gallor i KOTOR och där är det som sagt mkt vanligt att hästar har lite fyllnad. Jag har dessutom haft fler som haft fyllnad i has utan att det för den sortens skull varit något fel på hästen trots att den är uppkollad från topp till tå. Gallan bara finns där. Och ja, på ENA hasen.
Så faktum är, oavsett du säger det eller inte, att hästar visst kan ha ojämna gallor utan att det är nåt fel på dem. Det betyder däremot inte att man INTE ska kolla upp sin häst om man misstänker att det är nåt fel på den.
c

Är dubbelsidiga gallor alltid lika stora el kan de skilja i storlek och ändå vara dubbelsidiga?

Han är ganska gallig även på vänster bakben, men som sagt mer på hb.

Gallor som går ner efter ansträngning, brukar de går ner helt el bara något?

De kan skilja sig i storlek även om de är dubbelsidiga. Hur mkt de går ner beror helt på från häst till häst och vad det egentligen beror på.

Det bästa är väl ändå att du kollar upp hästen om du är osäker. det är väldigt svårt att på ett forum avgöra om det är nåt fel på hästen. Även om de som sagt kan ha gallor utan att ha något direkt fel.

ja vet att många hästar har gallor utan att de behöver vara nåt.
jag pratar inte om gallor i allmänhet jag pratar om denna hästen och svarat på de som beskrivits och jag tycker att de är värt att kolla upp om hästen helt plötsligt blir väldigt gallig i ett ben.

och ja vet att BoT kan dölja mycket om de är lättare inflammationer, och ja har inte skrivit någonstans att de tar bort nånting utan döljer viss symptom som ja tycker är värd att kolla upp innan man börjar testa olika saker.

Gallan på höger ben går inte ner efter jag ridit. Men den kan gå lite upp och ner ändå, ibland har den gått ner och ibland är den större.

på den beskrivningen när de gäller ett ben så tycker jag de är värt att kolla upp så de inte är början på någonting och man sen fortsätter att anstränga hästen så de blir nån jobbig inflammation.
såfort de är något på ett enstaka ben som skiljer sej så mot dom andra så tycker jag man ska kolla upp de.

Kan man kolla det med ultraljud?

Ser man mer på röntgen än ultraljud?

Kan man kolla det med ultraljud?

Ser man mer på röntgen än ultraljud?

Lösa benbitar hittar man med hjälp av röntgen. Med hjälp av röntgen kan man hitta skelettförändringar. Tex pålagringar.
Om du vill undersöka tex senor och ligament så kan du ta hjälp av ultraljud. Med ultraljud kan du hitta tex gaffelbandsskador eller meniskskador/korsbandsskador. (Du ser dock inte hela menisken med ultraljud utan då måste du göra en artroskopi)

Med andrs ord så är det helt olika metoder med vilka man hittar helt olika fel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 615
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 883
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka