galen lös hund..

wtf

Trådstartare
nu börjar jag bli irriterad!
för några veckor sen hände en helt galen grej, var ut med hunden på vanliga morgonrundan 05.40 på morgonen, precis innan jag skulle gå över vägen till vårat hus så kommer det en tjej med en lös schäfer. schäfern kutar fram till min hund och går till attack, försöker gå emellan hundarna eftersom min hund blev rädd och tjöt när hon bet honom. ägaren kommer efter och ropar mesigt på hunden som skiter i vad hon säger.. varken hon eller jag säger nånting till varandra, jag själv blev alldeles paff så att jag blev stum..

morgonen efter så såg jag henne i fönstret, med hunden lös :smirk:
och veckan efter öppnade jag porten precis när hon gick förbi och hunden rusade mot oss och skällde som fan, som tur var hade jag min hund i trapphuset. jag sa då åt henne att hon skulle ha hunden kopplad "jag vet!!" snäste hon åt mig :eek: och tintin vågade inte ens gå ut ur trapphuset... :(
och i morse skulle jag precis till att gå över vägen när jag såg henne, fick gömma mig bakom huset för att hennes hund inte skulle få syn på oss och gå till attack!

vet inte vad jag ska göra, människan verkar ju uppenbarligen körd i väggen! slår vad om att om jag skulle fråga vad hon heter så att jag kan anmäla så skulle hon säkert vägra... vet ju inte vart hon bor heller, men jag antar att hon bor i krokarna.. numer kollar jag alltid otroligt noga innan jag går ut och är ständigt orolig för att möta dom ute.. så här ska det väl ändå inte vara? :( :mad:

Sv: galen lös hund..

Kontakta omg. polisen. Har hon ingen pli på sin schäfer, skall den givetvis vara kopplad, och kanske också ha munkorg ute. Tänk om det varit ett litet barn? Hoppas din vovve inte fick några större men av händelsen.

Håller fullständigt med föregående talare!! :bow::bow:

Har du för lite fakta kanske om du får syn på henne (utan hundarna) ta ett allvarligt snack men hon skulle vell bara springa därifrån.. Men berätta att hon fa*n får skärpa sig det är synd om folk som vill ut med sina hundar!

men hur ska jag kunna anmäla henne? vet ju ingenting om henne, förutom att hunden heter selma. och så tror jag ju som sagt att hon skulle vägra att lämna ut uppgifter... :(

jag har aldrig sett henne förutom på morgnarna, vet inte heller riktigt hur hon ser ut.. skulle ju aldrig kunna peka ut henne utan hunden tex.
men OM jag ser henne när jag är utan min hund så ska jag defenitivt försöka ta hennes uppgifter, kan ju va bra å ha så att jag vet var jag ska skicka veterinärräkningen om jag får nån i framtiden :smirk:

tja, anmäl o hjälper det inte får du ge hennes hund foten om den kommer nära. Kom en stor pinscher farandes i 110 mot mig o mina hundar häromveckan utan ägare i sikte , den sprang jag emot och så fick den sig en sväng tillbakatill husse i nackskinnet. Har ingen aning dock om den var "busig" eller hade annat i tankarna. Men det spelar ingen roll. Min tax har svårt för vissa svarta hundar o blir rädd. Då försvarar jag dem till varje pris.

Kan tillägga att husse såg ut såhär::eek: Men sa inte ett ljud.
Jag personligen kunde inte bry mig mindre, utöver att jag blir så förbannad irreterad på att folk inte kan haspla ut sig ett förlåt och koppla sin hund när den uppenbarligen inte kan gå lös.

Haha, ngt liknande hände mig igår... jag gick med hundarna i skogen, schäfern kopplad, Birk lunkandes bakom mig... Då hör jag vav vav va vav vav, och kopplar Birk. Ser en tjej stå å ropa: Ozzy, Ozzy kom. Jag tittar mig omkring, hör fortfarande skällnade, och tillsist i lingonriset ser jag en lös DP.

Den hoppar närmare och närmare, skällandes, och jag skriker till ägaren att kalla in hunden eller hämta den.

(kan tillägga att skulle den komma i närheten av schäferns mun, så skulle det inte finnas ngn DP kvar)

Ägaren ropar på hunden, den skiter i henne, då säger jag igen att hon får hämta hunden, och hon svarar "det kan jag inte, då kommer den rusa fram till dina hundar".

SUCK, där stod jag med 80 kilo hund, varav 30 kilo hemskt gärna skulle vilja ha DP stek till lunch. Så nästa gång hundkräket hoppar fram å skäller, då kastar jag mig mot hunde å skriker allt vad jag kan.

Haha, då, fick den lilla kaxiga DP fart, och sprang till matte! :)

Sånt är jätte jobbigt att folk inte kan ha kontroll på sina hundar eller ha dom kopplade.

Har typ varit med om sånt med. att folk inte kan ha sina hundar kopplade och dom springer fram och att det just e samma hund hela tiden. Gubben inte lyssnar vad man säger till han och fortfarande har den lös...så efter några gånger var jag så trött på det eftersom hans hund morrade och försökte bita min fotade jag till den och gubben blev arg men fatta vitsen att jag var trött på hans beteende att inte ha hunden kopplad. Det kan ju vara livsfarligt att ha en hund lös som man inte kan konrtollera...har man inte koll på hunden skall den inte vara lös.

Har råkat ut för liknande här på vår gata.
En kille som går ut med sin tik, en border collie blandis, lös ute.

Hon rusar rakt fram mot oss men tvärnitar och skäller som en galning, 2 ggr dessutom!!
Supermesig husse som dessutom ursäktar sig med att hon är så snäll och låter inte arg på sin hund överhuvudtaget. Jag tittade inte ens på honom och blev oxå helt mållös, fick inte fram ett ord. Inte ens när han sen glatt ropade "Hej då!" (???)

Jag skiter väl för i h*lvete i om din hund är världens snällaste! Man blir ju bara arg på ägaren, aldrig hunden.

Ska man ha sin hund lös så ska man ha lydnaden som krävs! PUNKT :mad:
Tänk om MIN hund hade varit aggressiv, tänk om vi gått på andra sidan en trafikerad väg..osv! Vissa ska inte ha hund, eller åtminstone lära sig hundpsykologi.

Jag kan alltid ha min hund lös, men kopplar ändå honom alltid vid folk/hund möten, av respekt för de mötande!

Eftersom du vet hon är ute på morgonen så kanske du ska gå ut utan hund och se vart hon går när hon går hem.
Leka lite detektiv :)
Sen anmäler du!

Hahaha ja den brukar funka bra den med:rofl:
Men hör inte ägaren vad hon själv säger? "Nej jag kan inte hämta honom för då springer han mot dina hundar":confused: Liksom....öh..är det inte läge att träna inkallning då om man tvunget ska ha hunden lös? Vad kul att gå en promenad med en lös hund som man inte vet om den sticker!

Förresten....varför heter alla hundar ozzy?:confused:

(vet fyra i min omgivning och har hört bekanta som även har detta namn på sina hundar)

Ja, jag funderade på det med. Sån tur var så höll sig schäfern lugn, hon brukar bli himla peppad om jag skulle försöka jaga bort en annan hund, det blir lite "vi tar dem tillsammans matte".

Har haft himla problem med henne när jag hämtade henne (omplac), hon skulle döda alla hundar vi mötte, och nu passerar hon dom tyst! Men varje gång jag har måsta göra ett "utfall" mot andra lösa hundar, så har det förstört månader av träning med henne, för då börjar hon om med utfallen.

Men inte den här gången! :bow:

Ja, vi hade en hund som hette Ozzy, min sambos mamma har en hund som heter Ozzy, och så nu den här DP...:D

En granne till oss har alltid sin "schablador" lös. När min PB hade brutet ben kom den och hoppandes lös fram till oss. Diesel, som min hund heter, blev inte direkt glad. Jag skrek att dom skulle ta hunden men ingen ägare i sikte. Tog säkert en halv minut innan han kom gåendes och ropa lite nonchalant. Jag frågande honom vad f-n han sysslade med och han säger varfär släppte du inte din hund lös? :confused: :mad: Belv så paff att jag att jag vände och gick.

Sedan gick det två veckor och samma sak igen. Gubbj-l sa till mig att så som jag skriker så är det inte konstigt att min hund skäller och morrar. För hans hund är ju snäll så han kan ju ha honom utan koppel men du ska nog ha din i koppel. Sen gick det en vecka och samma sak igen, men då kom i alla fall gubben springandes och tog hunden och gick iväg. Sedan gick det ju inte att möta en hund utan att Diesel blev en morrhoppa. Men givetvis kom "schabladoren" springandes för en litet tag sen igen, denna gången tog jag änden på läderkoppel och slog hunden över ansiktet. Då backa den och gick, ägaren såg inte glad ut men jag har inte sett dom sedan dess. Kände mig väldigt elak :( Men det hade varit jobbigt att få allt förstört igen nu när man kan möta andra hundar.

*knapplån*
Även jag har råkat ut för detta.

Jag var ute med gammeltiken, kopplad, på gräsmattan på baksidan av huset i början av december 2006.
En granne kommer springande på andra sidan staketet med sin hund (som jag först inte såg) han viker av åt mitt håll.
Då ser både jag och hunden hans lösa hund. (Jag vet inte exakt vad det är för ras. Kan vara nån blandras med Amstaff eller så.)
Hans hund ser min hund och satsar full sula mot oss.
Jag försökte ställa mig framför min hund (som är rätt hundelak), för att kunna "fösa undan" grannens hund.
Men min tik hoppade fram och fräste i tillbaka åt den andra hunden.
Grannen kom småjoggandes efter sin hund, som vände och var på väg tillbaka till husse.
Han bad i alla fall om ursäkt, jag kunde inte säga någonting alls. Jag var så chockad att hjärtat höll på att hoppa ur kroppen på mig.

Hans hund klarade sig undan utan skador, vad jag vet.
Min hund fick blodöra, 2 veterinärbesök och en j*vla massa mediciner. :mad:

Jag har också råkat ut för det. OCH varit i andra situationen med den hund som sprungit fram. :o
Jag och jycken hade varit iväg och tränat. Jag hade köpt ett nytt halsband som hon självklart fick inviga dagen till ära. ;) När jag kommer hem så kopplar jag hunden och släpper ut henne ur bilen. Då kommer en granne gåendes upp ur skogen i mörkret med sin hund (som min hund till råga på allt HATAR av någon jävla anledning) och min morrhoppa gjorde utfall, och då sa det bara pang så stod jag med koppel och halsband i handen med en lös hund.
Nu kan min lilla 4 kilos sak inte åstadkomma någon större skada (men slita sönder ett halsband kan hon visst), och efter bara några sekunder hade jag hivat upp henne i nackskinnet ingen skada skedd.

Men jag skämdes som en hund och bad så hemskt mycket om ursäkt! :o

Behöver jag tala om att halsbandet kastades och att jag aldrig köper ett sånt igen? :angel:

ja det får jag nog göra... eller kanske skicka sambon efter henne så att hon inte går massa omvägar :p

Kom att tänka på en sak... Hur bor du? Inne i stan eller? För annars måste hon ha sin hund kopplad (enligt jaktlagen) mellen 1 Mars - 20 Augusti. Visserligen gäller detta bara i marker där det förekommer vilt men eftersom jag inte vet hur du bor så!

"Jaktlag (1987:259)

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan
tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 413
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 621
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka