galen lös hund..

Sv: galen lös hund..

jag bor inne i stan... finns det ingen lag som tvingar henne att hålla hunden kopplad ändå? visst är hon skyldig att stå för eventuella veterinärkostnader som hennes hund orsakar?

Tydligen är det så att reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun och det är hundägarens ansvar att ta reda på vilka lagar som gäller i just din kommun. Miljö- och Hälsoskyddskontoret har denna information och anvisningarna står i den lokala ordningsstadgan.

Hon är skyldig att stå för eventuella veterinärkostnader om hennes hund orsakar något som kräver veterinärvård, oavsett om hunden är kopplad eller ej!

Gå in på Agrias hemsida, www.agria.se , gå in på Hund och sedan 2"fråga experterna" i högerkolumnen och sedan "fråga juristen". Finns mycket nyttigt att läsa där faktiskt!

Ja, man är alltid skyldig för det ens hund har orsakat, även om den blivit provocerad.

jag törs ärligt talat inte gå ut med min hund på morgonen längre, är skiträdd för att stöta på dom igen! vill defenitivt inte utsätta honom för den stress attackerna innebär igen och kan ju då inte heller riskera att gå ut med honom...

men ponera att den där sabla hunden går till attack igen, förmodligen kommer den att åka på rejält med stryk av mig, vad skulle jag göra mig skyldig till för brott då?

Inget alls, det är den andre hundägaren som är ansvarig vid ev skada eftersom hon inte har sin hund under kontroll. Du har rätt att freda dig och din egen hund.

Jag plattade till en polis vars hund bet en av våra. Jag polisanmälde, vi kom in på förhör och hon fick smäll på fingrarna, hennes försäkringsbolag tog smällen och ersatte mig på alla punkter som förlorad inkomst, resa till och från klinik, veternär, mediciner och jouravgift. Hon gjorde även bort sig totalt och ringde mig på jobbet och skrek i telefonen och hotade så jag kontaktade datainspektionen ifall jag skulle få några problem som hon hotade med. :angel: :cool: Nu slipper vi tack och lov alla :devil: idioter som har sina ouppfostrade hundar lösa i tid och otid. :bow:

Finns folk till allt :eek: :smirk:

Har haft turen att aldrig direkt möta någon lös hund som varit aggresiv. Fick lite panik när det kom sättandes en stooor hund. Har ingen aning om vad det är för hund. berner sennen kanske? Har själv en dvärgschnauzer som tycker stora hundar är lite otäcka och det måste ha sett ganska roligt ut när denna stora hund glad i hågen kom springandes. ägaren i 100 knyck efter skrikandes att hunden är jättesnäll och där står jag med min hund i vädret :D.
Inget hände. Hunden hälsade knappt på Tuva men det syntes att den ville :D

hunden "smet" ut när ägaren öppnade dörren och var på väg in igen när den fick syn på mig och min lille plutt :D I det läget kan jag faktiskt inte vara sur på ägaren. Sådana grejjr händer så lätt.

Hoppas du kan få tag i den här personen och polisnamäla. Vore hemskt om det skulle hända någon rejäl olycka för att hon inte har koll :(

idag har jag polisanmält! :)
ringde 11414 och frågade vad jag skulle göra när jag inte vet vad hon heter, men man kunde tydligen anmäla ändå! så nu är det gjort.. och jag antar att inget kommer att hända från polisens sida så jag kommer att anmäla varenda gång det händer i framtiden (OM inte polisen gör underverk :p)

Har samma problem med en som bor i närheten av mig och ofta promenerar sina hundar i samma krokar. Hon har en rottweiler och 2 dvärpudlar. Hon brukar ha rottisen i koppel och har sedan fullt sjå med att hålla ordning på den medan pudelfanskapen ettrigt ska på mina taxar. :mad: Tiken bryr sig inte såå mycket om dem (kan dock tycka att det blir obehagligt), men hanen blir rosenrasande när han helt plötsligt har en ettrig sak bjäfsande alldeles i hasorna. :smirk: Han är ranghög och som 11-åring anser han nog dessutom att man ska visa honom viss respekt. ;) Jag har honom inte lös då jag vet att han inte är helt att lita på ifall det skulle dyka upp en provocerande jycke. Men det räcker tydligen inte att ha koll på sina egna hundar. Det händer titt som tätt att man får vråla och rusa åt, samt ev. fiska upp hennes odågor i nackskinnet. Och hur kul är det när man vid det laget har en ilsken taxhane i det ena kopplet som helst vill göra processen kort med krulltottarna, och en tik i det andra som är aningen vek från början och helst vill därifrån fortare än kvickt? Det är ju knappast en överraskning att vi dyker upp då vi faktiskt bor här och promenerar våra hundar varje dag i dessa trakter. Min familj har ändå bott och haft hundar här i närmare 20 år, liksom. Vissa människor verkar lämna tankeverksamheten hemma när de kliver utanför dörren med sina hundar. :crazy:

Där vi bodde förut hade dom en schäfer längre ner på gatan, som ALLTID var lös på gården. Och ALLTID flög ut på alla hundar som gick förbi. Han skrämde skiten ur vår väldigt påflugna översociala labrador som aldrig förut varit rädd för någon hund. Han sprang runt runt henne och högg efter henne och jag skrek och försökte jaga undan den, medans ägaren bara hoppade runt barfota och slängde kopplet i marken. Detta blev såklart en väldigt rolig lek för hunden som ba fortsatte springa runt och följa efter oss. Å när ägaren väl fått tag på hunden flina han ba å sa: "hon är lite lekfull", men hey baberiba jag har väl sett en lekfull hund, å den här var aggresiv :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 413
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 621
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka