Galen i harar

L

Lionheart

Min blandistös har raser i sig som för henne lätt till stress. Med hjälp av bra tränare har vi ett schema som håller henne lugn och till ro. Dock har hon fått en otrolig dille på harar. Även fåglar, men när det gäller fåglarna är det hanterbart och jag vet hur jag ska gå tillväga. Hararna är dock värre.. Trots att vi övat MYCKET kontaktövningar, fokus på mig vid distraheringar osv så funkar inget när hararna syns.. Hon och jag har kommit igenom många hinder, men just med hararna vet jag knappt vart jag ska börja. Att säga till på skarpen funkar inte när hon är så stressad, men jag mjäkar ändå inte. Jag ska ta kontakt med tränaren också såklart, men tänkte höra med er här. Hundar som vill efter harar är väl inget ovanligt egentligen :angel: Hararna kan jag tyvärr inte anpassa träningen med som jag kan med hundar (hundaggressiv) :(

Sv: Galen i harar

Jag har hundar som är gjorda just för att jaga harar osv, så jag vet hur det är att ha hundar som tycker det är väääldigt spännande med vilt :p Framförallt min tant har varit helt sjövild så fort hon ser harar.

För att få hyfsad ordning på tanten så har jag fått göra så att jag lägger kopplet som en snara runt nosen (så att det blir som en halti), bara för att kunna hålla henne hyfsat utan att hon drar armarna av mig.. Sedan, när haren försvunnit och hon står och spanar, DÅ har jag kunnat ryta åt henne att skärpa sig och sedan köra kontaktövningar. Har haft med godis då som jag tränat med.

Så har jag fortsatt och det har lett till att jag tidigare och tidigare kunnat bryta henne. Ett tag var hon faktiskt stilla när hon såg harar osv, sedan har jag tyvärr glömt bort att träna så nu är hon vild igen :o (fast inte lika hysterisk som hon var förut..)

Det är ju svårt att bryta dem när haren skuttar runt framför näsan på dem, men just att göra det när de vet att haren finns nära, men utan att de ser den och de kanske börjar varva ner, det har som sagt var fungerat iaf för mig.

Att ta bort oönskad jakt är en koncept som ska anpassas till hunden, där det handlar om en helhet. Hur aktiveras hunden i övrigt, vad det är för ras/er hur beteendet kan berikas osv.

Ska man promt gorma på hunden ska man absolut inte göra som Red Chili, att skälla på hunden när haren har försvunnit.
Istället får du gå ut, läsa hunden, sen ge den en omgång den sent glömmer, när den ser haren. Inte en jäv*a sekund senare.

Det handlar om kontroll.

Om din hund går in i stress vid harkontakt kan du inte göra något just nu, du måste komma förbi det. Eller jo, du kan använda elhalsband/pryl/andra otrevligheter, men det är inte alls säkert att det hjälper i det långa loppet.

Finns det inget som är roligare än hararna?

Jag tänker återigen på skvallerträning faktiskt.

Det där är inte helt sant. Så länge hunden har haren i tanken så kan man korrigera. Out of sight är inte alltid out of mind. Har hunden däremot släppt all tanke på harjakt så är det för sent.

Sedan är det frågan om vad man korrigerar. Nonchalans av kommando kan korrigeras oavsett om det finns hare eller inte.

Senast ändrad:

Mjo jag kan ju faktiskt försöka få in kontaktövningarna så tidigt som möjligt efteråt, för att sedan arbeta för att korta ner tiden. Så gjorde vi med hundmöten, men då var hon inte hälften så bortstressad :eek:

Att ta bort oönskad jakt är en koncept som ska anpassas till hunden, där det handlar om en helhet. Hur aktiveras hunden i övrigt, vad det är för ras/er hur beteendet kan berikas osv.

Ska man promt gorma på hunden ska man absolut inte göra som Red Chili, att skälla på hunden när haren har försvunnit.
Istället får du gå ut, läsa hunden, sen ge den en omgång den sent glömmer, när den ser haren. Inte en jäv*a sekund senare.

"Omgångar hon sent glömmer" trycker bara ner henne, vilket märktes när jag tränade mycket hundmöten.. Skarpa tillsägelser gjorde ännu mer stressad, ängslig och rädd. Tillsägelser funkar dock om det behövs i vanliga lägen. Räcker man ändrar tonläget lite så slutar hon med vad hon ska sluta med, ibland räcker det med att harkla. Därför har jag inga planer på att ge henne sådana omgångar i vilket fall.

Det handlar om kontroll.

Om din hund går in i stress vid harkontakt kan du inte göra något just nu, du måste komma förbi det. Eller jo, du kan använda elhalsband/pryl/andra otrevligheter, men det är inte alls säkert att det hjälper i det långa loppet.

Finns det inget som är roligare än hararna?

Jag tänker återigen på skvallerträning faktiskt.

Elhalsband och andra diverse saker kommer aldrig att sitta på min hund. Skvallerträning är just vad vi tränar mycket med, men hon tappar all hörsel och koncentration när det är harar ute :( Och hon kan den träningen väl! Hon vet precis vad jag menar och vad jag vill, men blir helt blockad. Får försöka hitta något som är roligare.. Det hon tycker är allra roligast är ju bollen som hon får efter lyckad skvallerträning vid hundmöte.. Den ÄLSKAR hon.. Men den ser hon inte ens om hararna är nära..

Om hunden står och är på helspänn, gör allt som är i hundens makt för att försöka hitta haren igen osv, hur sjutton kan det då vara för sent att bryta den för att sedan få kontakt? Mitt mål är inte att skälla på henne så att hon slutar, utan att bryta beteendet för att lära henne hur jag vill att hon ska göra istället.

Tyvärr kan jag inte göra det INNAN hon ser haren, framförallt inte om de hoppar ut rakt mot oss från en buske och när hon ser haren, tja, alltså, du skulle kunna bryta benet av henne utan att hon skulle släppa haren med blicken. Jag har med egna ögon sett en hund på kappbanan som bröt benet under ett lopp MEN den fortsatte springa och försökte desperat ta sig förbi nätet som drogs ut för att stoppa vägen för den och gjorde vad den kunde för att fortsätta jaga. Hur hårt ska man gå på en sådan hund för att bryta fokus när den ser hare tycker du, om man nu ska "ge den en omgång den sent glömmer"?

Det där är inte helt sant. Så länge hunden har haren i tanken så kan man korrigera. Out of sight är inte alltid out of mind. Har hunden däremot släppt all tanke på harjakt så är det för sent.

Vad refererar du till då?

Jag tänker närmast på den lilla forskning som finns som Tobias Gustavsson och Jens Karlsson presenterar. De är verksamma inom varg- och hundforskningen vid Grimsö Forskningsstation, SLU
Jag ser ingen anledning att ifrågasätta dem så länge ingen säger motsatsen.

Hur hårt ska man gå på en sådan hund för att bryta fokus när den ser hare tycker du, om man nu ska "ge den en omgång den sent glömmer"?

För det första så skrev jag om man nu prompt ska gorma på hunden. Jag anser, när jag läst beteendevetanskap, att de är för få som har tajmingen att korrigera sin hund. Men vissa anser fortfarande att det är det viktigaste att kunna göra.

Själv tycker jag att de många gånger bara kan bli fel, men jag kan inte sticka under stol med att en korrekt tajmad korrigering kan ändra ett beteende.

Hur hårt bestämmer faktiskt hunden, korrigeringen måste vara kännbar på en lagomnivå. Det måste bita utan att hunden för den skull "går under"

Jag skrev också att det var i allra högsta grad rasspecifikt. Så med din typ av hund skulle jag nog säga "Du har valt en vinthund, ha den kopplad och se till att den får utlopp för sitt jaktbehov enbart under kontrollerade former." Att gorma på en vinthund som jagar är i mina ögon som att gorma på en vallhund som vallar.

Och om jag nu har den kopplad (vilket jag har), och den kastar sig fram i kopplet, hoppar på bakbenen, är helt hysterisk och nästan drar omkull mig om jag inte är beredd (samt eventuella hundvakter), då är det väl ändå läge att försöka få hunden att åtminstone hålla tassarna i marken när den ser en hare? Hur ska man göra det på lämpligt sätt tycker du, om man nu inte ska bryta beteendet för att sedan köra kontaktövningar?

Min rottis blev sa hysterisk over kaniner. Numera gar hon pa helspann, men med hangande koppel ... sa vida kanin elandet inte hoppar ivag for nara inpa, da klarar hon inte utan forsoker jaga efter. Lustigt nog haller inkallningen aven da, hon stoppar och tittar pa mig ... och kommer tillbaka mycket saktare och ofta efter upprepad inkallning, men kommer tillbaka.

Jag gjorde ungefar som Red Chili sa ... och vi jobbar vidare pa kaniner sa ofta vi kan.

Hur ska man göra det på lämpligt sätt tycker du, om man nu inte ska bryta beteendet för att sedan köra kontaktövningar?

Det är aldrig fel att försöka bryta beteendet, men du skriver: Sedan, när haren försvunnit och hon står och spanar, DÅ har jag kunnat ryta åt henne att skärpa sig

Jag tror enbart att ditt rytande är för dig själv och din egen känsla, det påverkar inte hundens beteende. Den lär göra samma sak vid nästa hare, oavsett hur mycket du rutit.
I övrigt köper jag helt ditt resonemang, ta bort hunden från platsen och kör kontaktövning.
Sen skulle jag aldrig låta en hund slänga sig ut som du beskiver i någon "halti-liknande-lösning" det kan få konsekvenser för nacken. Om hunden baxar runt på diverse dagmattar eller vad det nu är, så skulle jag använda en "gå fint sele" för att spara både hund och förare.

Jag behöver bara ryta till en gång, sedan fokuserar hon på mig. Så jo, jag tycker nog att det påverkar hundens beteende. När hon stirrar efter harar, inte sjutton bryr hon sig om ifall jag står och viftar med godis eller lockar på henne med rösten. Om jag däremot ryter ett kort "Skärp dig" samtidigt som jag vänder henne och visar godis, DÅ kan jag bryta henne. Försöker jag bara locka snällt och vända henne så sprattlar hon tillbaka.

Och jag skulle ALDRIG heller låta en hund slänga sig i någon halti-liknande sak. Jag vill inte låta henne slänga sig i halsband heller. Därför fixar jag en halti-liknande sak, håller kopplet så kort att hon inte kan sprattla runt, säger åt henne att skärpa sig, vänder henne, kör kontaktövningar.

Jag har inte heller ett behov av dagmatte, men låt oss säga att jag blir sjuk och måste in akut på sjukhus. Den enda som kan ta hand om hunden då är en person som skulle kunna bli omkulldragen om hunden flyger runt som en idiot om den ser harar. Är det då inte bättre om jag tränat på ett sätt som fungerar för oss, som får hunden att ha tassarna i marken, än att jag ska skicka iväg hundvakten att försöka hitta en "gå fint-sele" som dessutom sitter bra på en vinthund (jag tror absolut att många vinthundar kan ta sig ur såna om de ser harar).

Läste förövrigt i en tråd om hundar som morrade på människor, att någon haft en hund som stått uppe på en säng och morrat på människor. Ägaren hade då kastat en tidning på hundens ben, bara för att bryta beteendet och sedan dirigerat om hunden på ett "vanligt sätt". Vad jag vet var det inte många då som tyckte att det var galet (förutom några som tyckte att alla hundar som någon gång morrat ska skjutas). Själv kan jag inte se något konstigare med att göra så i en sådan situation jämfört med att göra som jag gör vid harar.

Men visst, jag kan börja göra på annat sätt med min tant, OM jag får ett bättre alternativ, vilket jag inte fått än. Förslag på hur man ska bryta henne och när, hur man ska bete sig öht vid möten med harar, vilken utrustning man ska ha på osv. Hela kitet.

Senast ändrad:

Min hund är också helt galen i harar.
Kaniner ser hon skillnad på, även om det är såna som är viltfärgade. De är inte alls intressanta.

Jag har tom gjort en sk alfarullning på min hund, när hon låste fast på en hare (gillar inte sånt egentligen, men ja, jag blev knäpp på hennes besatthet). Hon tittade efter haren ändå, obehagligt sa hon men haren var viktigare.
Hon släppte aldrig fokus på haren, trots att den sprungit iväg sen länge.

Förut stack hon alltid på spår av harar också, nu har jag lärt mig läsa henne så numera kan oftast distrahera henne i tid och bryta fokus på spåret och få in fokus på mig om vi går där det är harar.

Men det är jobbigt att ha en sån hund.

Träna stopp-signal, lär in den i lugn och ro, ut sätt hunden för mer retningar och frestelser efterhand som den sitter.

Stopp-signal är väl omdiskuterat hur det ska läras in som allt annat.
Jag lärde min hund "sent" och hos tidigare ägare hade han fått dra på vilt bäst han ville så jag fick motvilligt inse att det inte fanns något bättre i min hunds värld än att dra efter. Inget jag kunde erbjuda var bättre och då fick jag bita i det sura äpplet och lära honom att det var väldigt obehagligt att dra iväg och inte lyda.

Dock har jag haft igen det, senast idag när en kanin drog rakt framför cykeln och jag hade hunden brevid. Ett kraftigt "stanna" och han stod still och jag slapp bli omkulldragen som jag garanterat hade blivit tidigare.

När jag var på fältträning, pratade instruktören om de heliga hundradelarna. Det är den korta stund från det att haren upptäcks till det att hunden bestämmer sig att dra efter, det är den tiden du har på dig att agera som förare. Efter det är det försent och då kan man lika gärna lägga ner hojtandet efter hunden också, den kommer vara döv för dig i sin jakt på haren/kaninen.

Tänkte under dagen.

Börja träna stoppsignal med boll, öka till att träna med kaninskinn och gradera uppåt.

Jag fick en 4-årig hund för några år sen, hon hade spenderat sitt liv i harfritt landskap och kom till Skånes slätter, hararna var såklart stenkul! En dag la jag och en vän på stoppsignalsträning, sedan dess har gångerna hon stuckit efter hare gått att räkna på en hand, det har bara hänt när jag inte varit med. Så stoppsignal är guld värt om det funkar!

Träna stopp-signal, lär in den i lugn och ro, utsätt hunden för mer retningar och frestelser efterhand som den sitter.

de heliga hundradelarna. Det är den korta stund från det att haren upptäcks till det att hunden bestämmer sig att dra efter, det är den tiden du har på dig att agera
Precis. :)

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 486
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 685
Senast: AlmostEasy
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 418
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023