Sv: Galen i harar
Jag behöver bara ryta till en gång, sedan fokuserar hon på mig. Så jo, jag tycker nog att det påverkar hundens beteende. När hon stirrar efter harar, inte sjutton bryr hon sig om ifall jag står och viftar med godis eller lockar på henne med rösten. Om jag däremot ryter ett kort "Skärp dig" samtidigt som jag vänder henne och visar godis, DÅ kan jag bryta henne. Försöker jag bara locka snällt och vända henne så sprattlar hon tillbaka.
Och jag skulle ALDRIG heller låta en hund slänga sig i någon halti-liknande sak. Jag vill inte låta henne slänga sig i halsband heller. Därför fixar jag en halti-liknande sak, håller kopplet så kort att hon inte kan sprattla runt, säger åt henne att skärpa sig, vänder henne, kör kontaktövningar.
Jag har inte heller ett behov av dagmatte, men låt oss säga att jag blir sjuk och måste in akut på sjukhus. Den enda som kan ta hand om hunden då är en person som skulle kunna bli omkulldragen om hunden flyger runt som en idiot om den ser harar. Är det då inte bättre om jag tränat på ett sätt som fungerar för oss, som får hunden att ha tassarna i marken, än att jag ska skicka iväg hundvakten att försöka hitta en "gå fint-sele" som dessutom sitter bra på en vinthund (jag tror absolut att många vinthundar kan ta sig ur såna om de ser harar).
Läste förövrigt i en tråd om hundar som morrade på människor, att någon haft en hund som stått uppe på en säng och morrat på människor. Ägaren hade då kastat en tidning på hundens ben, bara för att bryta beteendet och sedan dirigerat om hunden på ett "vanligt sätt". Vad jag vet var det inte många då som tyckte att det var galet (förutom några som tyckte att alla hundar som någon gång morrat ska skjutas). Själv kan jag inte se något konstigare med att göra så i en sådan situation jämfört med att göra som jag gör vid harar.
Men visst, jag kan börja göra på annat sätt med min tant, OM jag får ett bättre alternativ, vilket jag inte fått än. Förslag på hur man ska bryta henne och när, hur man ska bete sig öht vid möten med harar, vilken utrustning man ska ha på osv. Hela kitet.