Gaffelbandskada

Gangsterponnyn

Trådstartare
Hej !
Nu är det så att "min" föredetta ponny har fått en gaffelbandskada i båda frambenen .
På ena sidan är gaffelbandet av helt och hållet , och andra sidan är det rejält skadat.
Veterinären har dömt ut henne då hon har en rejäl skadehistorik bakom sig.
Hon som äger henne tycker att hon borde gå och bli mamma...
Men jag vet inte riktigt om hon skulle fixa det då hon inte riktigt har sådant psyke ..
Det andra alternativet är att ta bort henne då hon troligtvis aldrig kommer bli bra igen / inte som innan.
Så mina frågor är: om vi skulle betäcka henne, kommer hon orka med det ? Både fysiskt och psykiskt ?
Kommer då fölet få samma problem som henne ?
Vad skulle du gjort? Tagit bort henne eller avlat på henne ?
Det jag känner är att jag är rädd att hon kommer behandlas illa om hon blir avelsto, man har ju hört så mycket liksom...

Hej !
Nu är det så att "min" föredetta ponny har fått en gaffelbandskada i båda frambenen .
På ena sidan är gaffelbandet av helt och hållet , och andra sidan är det rejält skadat.
Veterinären har dömt ut henne då hon har en rejäl skadehistorik bakom sig.
Hon som äger henne tycker att hon borde gå och bli mamma...
Men jag vet inte riktigt om hon skulle fixa det då hon inte riktigt har sådant psyke ..
Det andra alternativet är att ta bort henne då hon troligtvis aldrig kommer bli bra igen / inte som innan.
Så mina frågor är: om vi skulle betäcka henne, kommer hon orka med det ? Både fysiskt och psykiskt ?
Kommer då fölet få samma problem som henne ?
Vad skulle du gjort? Tagit bort henne eller avlat på henne ?
Det jag känner är att jag är rädd att hon kommer behandlas illa om hon blir avelsto, man har ju hört så mycket liksom...
Det är nog ingen här som kan svara på om hon kommer klara det eller ej.
Nej senskador är inte nedärvbart.
Jag hade tagit bort hästen, jag har själv haft en häst med gaffelbandsskada senaste året. Den var inte extremt stor, men heller inte liten, måttlig. Det är väldigt jobbigt psykiskt då det går upp och ner under läkningen, det innebär väldigt mycket oro. Och då båda gaffelbanden är skadade och den har en tidigare sjukdomshistorik så skulle jag inte utsätta mig själv eller hästen för det.

Med så svåra skador skulle jag def inte utsätta hästen för den extra tyngden en dräktighet innebär. Jag skulle se det som alldeles för stor risk att man var en akut situation med en högdräktig häst som har fruktansvärt ont och måste välja att avliva med det ofödda fölet i magen eller försöka få stoet att hålla ihop till förlossningen och sen nappa fölet.

Klarar inte hästen av ett lugnare liv så hade jag nog valt att ta bort. Möjligtvis avla på hästen nästa år då skadorna förhoppningsvis är bra och såpass hållbara att dom klarar av ett lugnare hagliv och då har man även sett om hästen kan anpassa sig till det livet.

Största oron är nog att hästen har en rejäl skadehistorik bakom sig, kanske inte är en sån hållbar sund häst att avla på ens?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 279
Senast: malumbub
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 723
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb