Gaffelbandskada som läkt men fortfarande halt häst..

Saarraalarsson

Trådstartare
Min häst upptäckte vi gaffelbandskada på höger bak i januari och hon fick vila, liten.hage, metacam i 2 veckor och vart friskförklarad i mars och då hade det läkt och vi satte igång väldigt försiktig då jag själv var gravid.. Hon gick utan problem och vart jätte fin tills hon gick ut i en ny hage som var lika stor som förra om inte mindre men med mera gräs. Hon vart halt efter en helg där i samma ben och vetrinären hittar inget på röntgen och ultraljudet så inget skadat där men hon är mer än 2 grader halt så hon behandlades för kotledsinflammation med spruta i leden i kotan och återbesök med vila och ingen förändring hittades och hon sprutades igen och senare vart hon värre och åkte tillbaka till kliniken och då fick hon metacam och hon fick det i en vecka och nu ska vi tillbaka imorgon och hon är fortfarande tydligt halt.. Så nu börjar jag ge upp detta... Hur hade ni gjort? Jag vill få hästen frisk då hon bara är 6 år.. Men vi kan ju inte behandla om hon blir sämre :(

Min häst upptäckte vi gaffelbandskada på höger bak i januari och hon fick vila, liten.hage, metacam i 2 veckor och vart friskförklarad i mars och då hade det läkt och vi satte igång väldigt försiktig då jag själv var gravid.. Hon gick utan problem och vart jätte fin tills hon gick ut i en ny hage som var lika stor som förra om inte mindre men med mera gräs. Hon vart halt efter en helg där i samma ben och vetrinären hittar inget på röntgen och ultraljudet så inget skadat där men hon är mer än 2 grader halt så hon behandlades för kotledsinflammation med spruta i leden i kotan och återbesök med vila och ingen förändring hittades och hon sprutades igen och senare vart hon värre och åkte tillbaka till kliniken och då fick hon metacam och hon fick det i en vecka och nu ska vi tillbaka imorgon och hon är fortfarande tydligt halt.. Så nu börjar jag ge upp detta... Hur hade ni gjort? Jag vill få hästen frisk då hon bara är 6 år.. Men vi kan ju inte behandla om hon blir sämre :(

Nu är jag inget proffs på detta men min förra häst hade en gaffelband skada. Han blev svullen och halt och efter flera klinik besök upptäcktes en blödning på gaffelbandet. Han fick minst tre månaders boxvila och sedan ytterligare boxvila och promenader, han fick inte vara i hage förrän efter ca ett halvår. När jag köpte honom så var han under igångsättning och fick gå i hage. Jag fortsatte hans igångsättning med att rida varannan dag och undvika mjuka underlag. Jag hade honom i många år tills han fick somna in av ålderdom, vi tränade dressyr och tävlade också litegrann. Skadan hade vi aldrig några problem med så mitt råd är ge det tid för det finns hopp. :)

Börja med att göra en ordentlig utredning, bedöva gaffelbandet och se om hältan försvinner. Personligen hade jag gjort en CT röntgen. Då får ni se benet i 3D och ni kan även se om det finns något mera som är skadat. Det kan även vara så att det har bildats nya nerver i gaffelbandet dom egentligen inte ska vara där, då kan man få dem att domna lite med shockwave.

Mena "vila".
Såg inte jag skriv fel.
Numera finns det faktiskt ett gäng behandlingar mot just senskador, på min så började gaffelbandet inte läka, så det var en kronisk skada. Genom att använda prp och shockwave så läkte det helt på 5 månader.

Jag har aldrig varit med om att en gaffelbandsskada har läkt på 2 månader??? Minst 6 månader upp till ett år brukar det normalt ta.

Jag har aldrig varit med om att en gaffelbandsskada har läkt på 2 månader??? Minst 6 månader upp till ett år brukar det normalt ta.
Uppenbarligen var skadan inte läkt heller. ;)

Min erfarenhet är också att det minst tagit 6 månader. Hästen jag tog hand om fick en gaffelbandsskada, fick vila 5-6 månader, sattes igång men blev halt på tre ben några månader senare. Senskadan var då tillbaka pga för snabb igångsättning. Hästen avlivades.

Uppenbarligen var skadan inte läkt heller. ;)

Min erfarenhet är också att det minst tagit 6 månader. Hästen jag tog hand om fick en gaffelbandsskada, fick vila 5-6 månader, sattes igång men blev halt på tre ben några månader senare. Senskadan var då tillbaka pga för snabb igångsättning. Hästen avlivades.

Nä men exakt, därför fattar jag inte hur en vet. kan friskförklara en gaffelbandsskada på 2 månader?? Verkar helt galet.

Samma sak fick jag höra när min tant fick en mycket lätt gaffelbandsskada. Ungefär:
Den är mycket liten men det är dock en skadad sena så det kommer ta många månader.
Skadan var så liten så hon sa att med de instrument hon använt bara några år tidigare hade den inte gått att se.

Numera finns det faktiskt ett gäng behandlingar mot just senskador, på min så började gaffelbandet inte läka, så det var en kronisk skada. Genom att använda prp och shockwave så läkte det helt på 5 månader.
xxx

Yep, minst 5 till 6.
Såna skada händer ofta i trav och gallop sport, tyvärr få hästarna inte den tid som behövs for att läka utt men sätts igång för tidig som resultat att gaffel bandet går av och då är det kört for höstens karriär.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama