Gaah vad gör jag?!

B&B

Trådstartare
En häst av fyra i stallet vet verkligen inte hur man beter sig!
Inte heller bryr sig någon annan om det, de låter henne få som hon vill.

Hon är för j*vla stark och springer på när man leder henne. Hon skiter totalt i om man står i vägen där hon ska gå. Hon bara springer över en bokstavligt talat.

Jag brukar klara att få bukt med de flesta hästar, men denna är inte min och jag kan inte jobba med henne mer än lite i smyg.

Hur ska jag få damen att lyda mig när hon är 50 000 ggr starkare än mig? Vi turas om med utsläpp och insläpp så jag råkar ju ut för henne även fast hon inte är min.

(Har pratat med hon som är fodervärd och sagt att hon måste jobba med denna häst men hon är inte intresserad, hon vill i alla fall bara ut och rida i full fart.
Denna häst galopperar även på asfalt eftersom hon sticker iväg med ryttaren när hon vill. Men men, vill ryttaren ha det så kan jag inte göra så mycket åt det...)

Tips?!

Sv: Gaah vad gör jag?!

Det låter inte kul alls. Men vad kan du göra när det inte är din häst och du har ju försökt att prata med den som har ansvar för hästen. Jag skulle nog göra som du, dvs träna och försöka fostra i smyg eller om man får fodervärdens tillåtelse att göra det eftersom det faktiskt är en säkerhetsrisk för alla som måste hantera hästen. Man kan ju bli vansinnig på ouppfostrade hästar.

Varför inte försöka kontakta ägaren. Är hästen ohanterlig pga fodervärdens bristande hantering/kunskap och att denne inte verkar vara intresserad av att göra någonting åt det så kanske det är ett alternativ att tala om för ägaren hur hästen uppför sig osv

Alt. erbjud dig hjälpa fodervärden träna/fostra hästen så den går att hantera eller om denne inte tar tag i det själv- vägra hantera den då, man ska inte behöva hatera andras hästar med livet som insats!:cool:

annars e det nog "smygträning" som gäller brukar utöva det själv ibland :angel: när någon av hästarna i stallet inte uppför sig som jag vill när jag hanterar dom vid ut-och insläpp.

Hur upplever de andra (är ni flera förresten?) i stallet att hästen är att hantera?
Kan ni inte gå ihop er "mot" fodervärden och ställa ultimatum: fostra eller ta hand om in-utsläppen själv.

Nej tyvärr, ägaren har heller ingen koll på hästen utan låter henne göra som hon vill i princip.
Hon är där en dag i veckan men när jag påpekade hur hästen var så sa hon bara "det är sån hon är, det är bara å flytta sig när hon springer på."
Suck, hur tänker vissa människor?!

Ang tips två; fodervärden är bara 15 så hennes mamma brukar vara med till stallet och hon frågar mig massa saker om hästens skötsel och så eftersom hon inte kan något och inte dottern heller. Detta blir tjejen skitsur över, hon vill inte ha hjälp av mig :mad:
Så det alternativet var bra men inte i detta fall.

Ja det är ett par till som håller till i stallet som också tycker det är hemskt jobbigt med denna häst.
Men den ena är stallägaren som i sin tur känner hon som äger denna häst, den andra är mormor till fodervärden så de bryr sig inte så mycket, eller tja de vill i alla fall inte klaga på hur hästen är.

Nej, de läre bli smygträning helt enkelt för snart blir någon platt :crazy:

Varför inte ta upp det med stallägaren då? Om denne nu känner hästägaren så måste h*n ju kunna förklara att NI upplever hästen som ett problem! Det är ju ni som måste vara "rädda" om livet när ni hanterar den!

Detsamma mormorn, e hon inte rädd om sitt barnbarn. Det måste ju gå och förklara att hästen är/kan bli farligt för barnbarnet om den får fortsätta så här.

Sen e tjejen bara 15 år SKA hon faktiskt kunna ta emot hjälp från "äldre", visst hon tycker säkert att det inte är något problem men en dag kommer hon att göra sig illa!
Går det inte att förklara det för modern ifråga utan att dottern får veta det?

Kan ni inte visa henne med era egna hästar hur säker hantering fungerar och va "kul"/bra det är...

Lycka till.:banana:

Vi hade en urstark fjording i stallet som bara plöjde på då han skulle in och få mat. Honom fick jag sätta kedja över nosen på och ta tag rejält för att han skulle lyssna. Funkar inte det heller? Efter ett tag lärde sig denna fjording att han iaf inte kunde göra som han ville med mig.

Det är så himla onödigt att inte ha hästen tränad så den förstår signaler, tar så mycket energi och blir så negativt hantering. Okunskap är det ju säkert. Om nu ägaren och fodervärden vill ha den så när de håller på med den så är det deras val, det skulle inte jag lägga mig i. (Jag skulle tippa på att dom försökt men har gett upp).

Men om jag skulle ex hantera en sådan häst vid in o utsläpp mm så skulle jag se till att hon inte drar eller springer på mig, använda kjedja eller ännu hellre träns när man leder. Eller om hästen är totalt omöjlig så det är fara för livet då skulle dom få hantera den själv alltid.

Jag skulle inte smygträna med risk att de skulle "komma på mig" och ett jättebråk skulle kunna uppstå! Hade en sådan fjording i stallet för ett antal år sedan, visst blev jag heligt förbannad över den och dess ägare ibland, men det enda jag skulle göra med denna häst var ju ändå "bara" ta ut eller in från hagen. Jag använde kedja och såg till att den hade respekt för mig, sedan var det upp till ägaren om de ville bli översprungna!
Det mest irriterande är ändå att dessa ägare till slut inser att de har en omöjlig häst och då kan det bli dig de kommer och ber om hjälp, var för lyssnar de inte från början!?
Tala om för dem att du kommer att göra vad som behövs för att den ska ha respekt för dig vid in och utsläpp, accepterar de inte det så får de ta hand om hästen själva! Tala om för mamman att hästen mycket väl kan ha ihjäl någon när den springer över en, det har hänt erfarna hästmänniskor och då är en liten nybörjar-tonårstjej bara en fluga för hästen, det kanske kan bita på mamman åtminstone!!!

Eftersom du inte verkar få någon respons av fodervärd eller ägare så skulle jag antingen tränsa hästen vid in- och ut-släpp så att den inte blir så stark, den är ju faktiskt en fara för både sig själv och andra runt omkring om den inte lyder, eller så skulle jag tala om för fodervärden att fostras inte hästen så får hon sköta in- och ut-släpp själv.

Jag har sagt ifrån att hantera en häst en gång. Ponnyn i fråga hade boxvila och skulle ut i en minihage varje dag. Promenaden på 50 m var det enda den fick gå under en väldigt lång period och han hade en enorm överskottsenergi. Men när han började stegra sig oavbrutet och han dessutom råkade slå med framhoven på min hand så jag såg stjärnor fick jag nog och sa blankt ifrån. Mycket pga "vad händer om jag tappar hästen, han springer iväg och förvärrar sin skada som han har haft i ett halvår? Vems ansvar blir det?" Som väl var var detta precis i slutat av hans konvalicens och han blev snäll igen så fort han fick börja gå i en lite större hage.

Tack för alla svar!

Jag har idag fått tillåtelse av fodervärden att hjälpa till med hästen då hon nu har lessnat rejält pga;

* Igår sprang hästen in och klev med brodd genom skon på tjejen.
* Igår när hon skulle rida och de skulle spänna gjorden blev hästen tokig och tjejen vågade inte rida.
* Idag fick hon inte lägga på sadeln, hästen vände arslet till och sparkade nästan sönder en boxdörr.

Vi gjorde lite mycket idag, men pållen verkade klara det bra så kände att det var lika bra att visa tjejen så mycket som möjligt på en gång.

Först vid insläpp (de går alla i samma hage, och man behöver inte leda dem utan de går direkt från stallet ut till hagen själva och tvärtom, är bara att öppna en dörr) kutade hon in trots mina tappra försök att leda henne.
Vid fjärde försöket försökte hon hugga mig i armen, blev bara ett nyp som tur var.
Ledde då ut henne den andra vägen och in igen och då var det inga problem alls, stannade när jag stannade och gick lugnt in.

Tjejen ville rida så hon tog ut hästen på gången. Jag fick henne att våga låta hästen stå lös i gången när hon borstade vilket gick jättebra. När det var dags för sadeln small det så fort hon nuddade pållen med den.

Jag klämde och kände på hela hästen, hon reagerade inte ett dugg.
Tog ut henne, visade sadeln, lät henne nosa på den, nuddade henne med den och tillslut fick jag lägga på den utan protest. Tog nog en halvtimme...
Även sadelgjorden gick bra, men sen kom nästa problem; uppsittningen.
Upptäckte så småningom att hon reagerade väldigt om man råkade nudda henne med foten när man satte den i stigbygeln, gick ganska bra när man undvek det.
Tränade ett par ggr och fick sen sitta av å på utan problem. Men detta var jag, när fodervärden kom blev det samma strul igen.

Ville hur som helst se hur denna häst gick så såg till att tjejen kom upp och så skrittade vi ett par minuter.

Jag har inget bra öga för att se ev låsningar och sånt, men att det var något i ryggen/bakdelen och något i framdelen gick inte att ta miste på.
Däremot om dessa problem gör att hon inte vill bli sadlad och uppsitten på är jag osäker på, verkar mer vara för att testa om hon kan slippa. I ridningen går hon ju lydigt framåt utan protester...

Säkert är att detta är en extremt bestämd dam som kan om hon vill men som oftast inte vill. Och det kommer krävas väldigt mycket för att få bukt med henne. Är man rädd, som fodervärden är, kommer det aldrig lyckas. Man måste verkligen visa att man är värd att vara ledaren över henne, och att man vill vara vän och inte ovän med henne. Hon verkar i grund och botten vara en mycket trevlig häst men hon har inte lärt sig hur man visar sig trevlig!
Kanske har hon farit illa och behövt vara den som bestämde för att slippa undan elakingar...

Föreslog kiropraktor först och främst, så de skulle prata med ägaren om det.

Just det med in och utsläpp är ju värst för övriga i stallet, kanske ska man ta den längre vägen med henne varenda dag men det lär knappast övriga i stallet vilja ta sig tid med, dessutom är de flesta hästrädda :crazy:
Annars kanske testa kedja då...

Suck, behövde bara skriva av mig om dagen...
Tack igen till er som svarat :bow:

VIsst låter det jobbigt att ingen annan är intresserad. men jag tycker nog att det brukar fungera bra att jag talar om mina gränser och tvingar hästen att acceptera det, även om andra låter sig springas över. Hästar ser ju inte alla människor som en person, de ser oss som individer. Så gör vad du kan när du hanterar den, för att få den att respektera dej, det är det enda du kan göra, om du måste hantera den.

Skönt att du får hjälpa tjejen med hästen. Både för er skulle, ni som släpper in och ut, och för hennes så att hon lär sig att hantera den.

Lycka till i framtiden och jag hoppas att det blir bättre :bump:

Det jag skulle provat med är att alltid ta hästen i en longerlina och så ha ett spö med mig utifall hon tänker springa över mig.
En häst som ens funderar på att springa över sin ledare ska enligt mig ha sig en spark. Som människa kan man ju höja rösten eller om hästen inte lyssnar så skulle jag faktiskt klappa till den och tala om att här är mitt ställe, där är ditt.

Longerlina är bra att leda ystra hästar, då slipper man riskera att de kommer lösa om de skulle få för sig att stegra eller dra iväg.

/M

Tack för ytterligare svar!

Har kommit på en otroligt enkel sak som får henne att GÅ in, man behöver bara hålla en morot vid henne, så blir den genast mycket intressantare än maten i boxen. Kan få henne att göra vad som helst med den :D
Överöser henne med beröm när hon går sakta, och ger inte moroten förrän hon är inne i boxen så hoppas denna metod ska hjälpa :)

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat