Gå vidare i lydnaden... Tips?

W

Websters girl

Nu har det äntligen släppt lite för mig och Enzo.
Från att ha varit fullkomligt ointresserad av mig är han till och med samarbetsvillig ibland. Antar att jag hittat de rätta knapparna.

Så nu har vi tagit upp lydnadsträningen på allvar igen. Vårt problem är fortfarande andra hundar men jag tror jag har hittat en genväg till det problemet genom att träna i rastgårdarna som finns i närheten. Där kan han se andra hundar men inte komma åt dem. Bra början innan man släpper ihop honom med andra hundar för då stressar han igång och blir blockerad.

I alla fall så är han nu säker på följande moment.

-Fot (dock har han lite svårt att hålla ögonkontakt men han håller position)
- Sitt, ligg och stanna kvar.
- Inkallning från sittande och liggande
- Ligg från sitt när jag står på avstånd resp sitt från ligg
- Krypa några steg

Har ni några tips på vad jag kan gå vidare med?
Hur funkar budskickning och hur lär man hunden?

Sv: Gå vidare i lydnaden... Tips?

har du tänkt att tävla? för i tävlingslydnad ingår inte kryp och framförgående. brukslydnaden lär ju ändå inte bli aktuell för dig.

i så fall är det bara att börja traggla momenten i ettan. men det jag skulle fokusera på om jag var du är 1) fotgåendet, 2) ett riktigt snabbt och korrekt läggande samt 3) apporteringen. dessa tre bitar följer med upp i klasserna och står för en stor del av poängen. rutan kan man inte börja träna för tidigt, så börja fundera på hur du vill lära in det och börja lite smått, kanske med target?

Nä jag har inte tänkt tävla.... Det har vi inte potential till.
Kryp har jag därför bara lärt in som en rolig grej. Funderar dock på om det är riktigt bra för hans höfter:confused:.

Hur menar du med target? Som jag gör nu så lägger jag upp en "sökruta" där jag gömmer godis under tiden jag trampar upp. Sedan får han söka och han älskar det, men det är nästan lite för enkelt för honom.

Hur börjar man träna apportering? Har inte tränat det alls tidigare och har försökt få hono att komma till mig med grejor i utbyte mot godis. Men så fort jag kallar på honom/får hans uppmärksamhet släpper han "grejen" och kommer lullande. Hur ska jag få honom att förstå att han ska behålla den i munnen? Har även försökt på väldigt små avstånd.

Läggandet behöver vi nog traggla som du säger för det går inte speciellt fort.

Läs igenom lydnads- och bruksmomenten och plocka det som verkar roligt där :) Välj korta snabba moment med bra fart i. Nu gäller det att plocka upp hans intresse. Varvat med stanna/ligg kvar etc. för att öka på koncentration och att "jobba" långt ifrån dig med bibehåller kontakt och intresse. Sen kan du börja lägga in fler moment som kräver ordentligt med hjärngympa och utmaningar (sådant och dessutom måste delas upp i flera moment innan det blir ett helt klart moment)

För att få enn snabbare läggande så dra en godisbit ned mellan frambenen. Detta bara för att lära in tekniken att vika alla ben samtidigt och inte först sätta sig och sen lägga sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 796
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 565
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?