..Gå ute?..

N

Nattfari

Hejsan!
Jag funderar nu på att börja leta efter en häst. Men jag undrar lite över vilken ras jag ska satsa på?
Hästen ska gå utomhus med vind-skydd. Jag vill ha en snäll och säker häst som är lugn till temperamentet, men ändå pigg och framåt. Vilken häst-ras tycker du passar till mig?
Ska mest vara till uteritter och lättare träning. :banana:
Tck på förhand.

Sv: ..Gå ute?..

En islandshäst? tyckte beskrivningen rent generellt passade bra in på islandshästen. snäll & stabil, pigg & framåt, lösdrift, mkt uteritter.

provrid några sådana raggsockor så tror jag inte du blir missnöjd! :)

Håller med om att en islänning passar din beskrivning, men kanske även ett milt kallblod, som en nsv?
De är både ofta lugna och "coola" i sitt temprament, samtidigt som de har den där viljan framåt (spec hos fd travare).

Lycka till med sökandet!!:bump:

Du tänkte väl inte bara ha en häst? Alltså den ska väl inte gå själv?

Någon form av kallblodig häst eller islänning?

//E

Islänning låter passande, med tanke på ditt nick har vi en passande här nämligen Nattfari :)

En ponny, passar utärkt till din beskrivning. Själv har jag 5 connemaror, en helt underbar ras, som man kan använda till vad man vill.

Håller med de flesta andra...en islänning, fjording eller ett mindre kallblod skulle nog passa... de är ju inte så känsliga raser och har nog lättast att gå ute

Hej!

Inget fel på förslagen du har fått men jag vill bara poängtera att dom flesta raser kan gå ute dygnet runt. Vi har halvblod, vamblod och en arab på våran lösdrift och dom går ute hela vintern i över 25 graders kyla och har då inte frusit (har visserligen täcken). Sen kanske inte tempramentet på dom raserna passar dig men känn dig inte begränsad av lösdriften. :)

Lycka till med ditt hästval!

Nattfari skrev:
Hejsan!
Jag funderar nu på att börja leta efter en häst. Men jag undrar lite över vilken ras jag ska satsa på?
Hästen ska gå utomhus med vind-skydd. Jag vill ha en snäll och säker häst som är lugn till temperamentet, men ändå pigg och framåt. Vilken häst-ras tycker du passar till mig?
Tck på förhand.
Kan starkt rekomendera en arab! De fixar lätt att gå ute, de är pigga och framåt och är superfina i temperamentet! Jag vet att en del påstår att de är hispiga och nervösa och fryser ihjäl om de måste gå ute på lösdrift, men detta stämmer, tack och lov, inte. :bow: Åk runt och titta på lite olika raser så ska du se att du hittar en ras du bara måste ha! Lycka till....

Jag säger som fnillson: alla raser klarar av att gå på lösdrift.
I mitt förra stall fanns det en lösdrift, med enbart halvblod. Det var fyra olika flockar (dräktiga ston/ston med föl, ettåringar. tvååringar samt en blandad flock). De gick ute dygnet runt och hade en gemensam ligghall, uppdelad i fyra sektioner med en ingång till varje flock. Ingen av hästarna hade täcke, inte ens när det var som kallast eller blötast.

Immer

Ute kan alla hästar gå, har själv både nordsvensk, halvblod och fullblod med fjolårsföl på lösdrift (INGEN med täcke).

Rasen spelar väl egentligen ingen roll med tanke på hästens temperament, den blir som man behandlar den helt enkelt.

Rekommederar nordsvensk, fjording, varmblodstravare, islänning... Ja egentligen ALLA raser!

Islänningar är underbara :love: men ganska dyra och så har man ju eksemrisken...

Jag tycker helt klart att du borde titta på några Tinker/Irish Cob innan du bestämmer dig! De är gudasnälla, starka, kloka, tåliga och pigga och framåt. De finns i lite olika stora och grova modeller, så det är bara att välja och vraka! :bump:
www.svenskatinker.se kan du läsa mer om dem och så finns det ett forum där man kan ställa frågor och titta på bilder och säkert få tips om lämpliga objekt till salu :idea:

Nordsvenskar kan vara lite svårt tycker jag... kallblodstravare har ofta mycket spring i huvudet och det kan innebära mycket arbete, men de är UNDERBARA när man får till det! Bruksnordisar är ju lugnare men ofta tyngre och kanske inte lika smidiga...

Du kan väl hålla utkik efter alla tre sorterna? :idea:
Själv har jag två islänningar och en kallblodstravare, och nästa blir en korsning kallblodstravare/islänning :p få se vad det blir ;)

Basjkir Absolut :love:
dom får en superfin och tjock vinterpäls som nästan aldrig blir genomvåt (deras päls är något slags fenomen).
Jag har själv en och hon har stått ute hela vintern utan täcke, men med vindskydd.. och hon har klarat sig utmärkt..
Basjkirer har även visat sig lättare att tåla för allergiker!
om du undrar något mer om basjkir kan du skriva till mig. :idea:
Basjkirhästar är verkligen underbara!!!

Nattfari skrev:
Hejsan!
Tck på förhand.

Finns mängder av hästar och ponnyer, som skulle kunna passa, men det är ju individen som är huvudsaken..

Men jag slår ändå ett slag för Haflinger!!!:)
http://s40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/?action=view&current=jul094.jpg

Många har föreslagit islandshäst. som alla andra raser så är alla hästar olika. de flesta islänningar jag ridit genom åren skulle absolut inte passa någon som vil ha en lugn häst. så provrid många gånger både själv och med sällskap. och en sak till. kan man inte rida islandshäst så tycker jag inte att man ska skaffa sig en sådam om man inte vill rida för instruktör för att bibehålla gångarterna för jag tror inte att en häst mår bra av att gå i grisepass hela livet....

håller med om att dom flesta islänningar är pigga. En fjording kanske skulle passa? har själv en och hon har gått ute hela vintern utan täcke. bara man har ett bra grovfoder så är det ingen fara.. hästar är ute djur av naturen. låt dom börja på sommaren och låt pälsen växa med vädret. ska du inte träna och rida i ridhus är det ju onödigt att klippa och ha täcke! sen äter dom ju inte särskilt mkt blir nästan tjocka av att bara se på mat.. :rofl:

20060301019.jpg

Kolla vad fint basjkirer klarar sig :)
Detta är min pärla Alzhita :love:

Madelene skrev:
Ute kan alla hästar gå, har själv både nordsvensk, halvblod och fullblod med fjolårsföl på lösdrift (INGEN med täcke).

Rasen spelar väl egentligen ingen roll med tanke på hästens temperament, den blir som man behandlar den helt enkelt.

Rekommederar nordsvensk, fjording, varmblodstravare, islänning... Ja egentligen ALLA raser!

Kan inte du och alla andra som anser att även fulllbod halvblod o araber kan gå på lösdrift i snö och regn, utan täcke, lägga in bilder på era hästar, vår, vinter höstbilder?

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka