Gå upp i hull..

8

89madde89

Jag har frågat en massa gånger. Men aldrig fått något bra svar. Jag har ett varmblodssto som är mager. Rider henne ändå då det inte är så jätte allvarligt. Men vill ju få henne att gå upp mer då jag vet att hon kan det. Hon får dubbelt så mycket mat nu än vad hon fått förut. Men det händer inget. Vet ni något man kan lägga till i maten som kan få henne att gå upp (relativt snabbt) då jag har försökt fått henne att gå upp med olika metoder i några månader nu.
Det hon får av mig nu totalt,både morgon och kväll är:

23 dl Kraaft Groov
8 dl Korn
3½ dl Hel Havre

Sv: Gå upp i hull..

Jag har frågat en massa gånger. Men aldrig fått något bra svar. Jag har ett varmblodssto som är mager. Rider henne ändå då det inte är så jätte allvarligt. Men vill ju få henne att gå upp mer då jag vet att hon kan det. Hon får dubbelt så mycket mat nu än vad hon fått förut. Men det händer inget. Vet ni något man kan lägga till i maten som kan få henne att gå upp (relativt snabbt) då jag har försökt fått henne att gå upp med olika metoder i några månader nu.

23 dl Kraaft Groov
8 dl Korn
3½ dl Hel Havre

Varför räknar du dl? Har du kollat hur mycket det där är i kg?
Hur mycket hö får hästen? Är det analyserat?

Jag skulle ge nått foder med mycket fett, kan du få tag på linfrökaka?

hur kollar man hur mycket det är i kg då?

Har du en våg? Min våg jag har i stallet kan jag väga kraffodret i också. Det kanske inte blir helt korrekt med man har iaf nånting att gå efter.

Har du provat att ge hästen lusern? Olja?

Okej! Är det en speciell våg? Nej,det har jag faktiskt inte provat gett henne. Vilket är bäst av dom två då?

Man väger det på en våg. Olika foder väger olika mycket. Men det är inte så stora mängder som du ger henne ändå. Skulle så där på en höft tippa att du ger henne strax över ett kilo Groov, knappt ett halvt kilo korn och kanske 200 -300 gram havre. Vilket inte är någon större mängd om det är ett magert varmblod. Sedan är nog den springade punkten hur mycket grovfoder (hö/ensilage) hon får och hur mycket näring det innehåller. Till skillnad från kraftfodren så kan näringsinnehållet i grovfodret variera väldigt mycket. I år är det dessutom ett sådant år att det antingen är kanon värden på det eller helt urusla värden. Beroende på den väderleksmässigt underliga sommaren som vi hade.

Så frågan är hur mycket får hon av grovfodret och vet hur värdena är på det? Inte bara att det ser bra ut för det kan det göra i vilket fall som helst.

Får hon inte så mycket grovfoder, att det har dåliga värden eller att du inte vet vilka värden det har så hade jag börjat med att sätta in lucern i foderstaten. Det innehåller jämna värden och har hög proteinhalt plus att det i viss mån kan ersätta hö/ensilaget. Börja lite försiktigt och öka givan bitvis uppåt. Det är inte ovaligt att ge svårfödda hästar ett par kilo till nästan fri tillgång på lucern.

Hejsan!!!

Som andra säger här, använd en vanlig hushållsvåg som man använder i köket, och väg fodret.. hon bör ha några kilo iallafall..för att gå upp..Bättre att väga då det kan skilja på vad olika foder väger..korn är ju väldigt lätt tex..
Jag skulle även kolla över grovfodermängden...Helst fri tillgång till svårfödda hästar..och har man ingen analys så kan man testa lusern som koplement, det gick våran upp bra av..:rofl:
Blötlägges innan utfodring..
Hur mkt hö får hon nu?
Lycka till:bump:

Okej!
Hon får 5 kg Hö på morgonen,2 kg hö på eftermiddagen och 4 kg hö på kvällen..

Ok, jag skulle rek att du tillsätter något kilo lusern också ..
Har du analys på höet? Du kan även öka högivan men har du ingen analys eller så så kan det vara bättre att ge lusern då det har högt proetininnehåll och är komplement till hö...:D

Om hästen nu får dubbelt med mat, fick hon enbart 5,5 kg grovfoder förut ?? Till ett varmblod ? Har du höanalys ? Om inte, skicka in ett. Sedan köper du en våg, villket man kan få för några hundringar, därefter sätter du i hop rätt fodermedel till din höanalys. Då har du en grund åtminstone som du kan jobba vidare med.

Sedan kan du kolla tänderna samt göra ett träckprov.

hej. jag har en travare som är jätte svår at hålla hull. men hon får i princip fri tillgång på hö. sen får hon 1,5 kg krafft grov/dag och sedan betfor, mineraler och vitaminer. När hon var som smalast fick hon 2 kg krafft grov och 2 kg peleterad lucern å de funkade suveränt.

Jag hade ett varmblodssto innan som var i precis samma sits som ditt. Hon fick 12 kg hö per dag, och ett kg krafft groov. Hon var smal som en pinne, trots att hövärdena var jättebra. :(

Det som fick henne att gå upp var (otroligt nog) en sänkning av höt, till ungefär 8-9 kg och att byta ut krafften till Lantmännens kornkross och majsolja. Och då menar jag mycket kornkross, typ 2-3 kg. Enligt mina erfarenheter funkar inte krafft så bra på varmblod, de blir bara stressade av det. Och ju mer kornkross man ger dem desto lugnare blir de. :d

Sedan är det alltid lättare att få hästarna rundare om man motionerar dem. Varför rider du inte? Om inte annat kan du ju promenera! :)

23 dl Kraaft Groov
8 dl Korn
3½ dl Hel Havre

Min ponny var mager ovanligt mager en lån period. Folk som gick förbi hagen trodde att jag misskötte honom osv eftersom dom inte visste hur det låg till. han var undernärd och misskött när jag köpte honom nu är han jättefin!
Jag gav honom totalt per dag:

ca 2 liter krossad korn
2 liter krafft groov 125
2-3 dl olja
och så mineraler
+ fri tillgång på hö

det funkade utmärk på Fellow. olja sägs ju vara bra för magra hästar, likaså korn. Men har du kollat med veterinären så att det inte är nåt fel med tarmar eller något annat?

Länkar till två bilder på min ponny så får du se vilken skillnad det blev på honom! iofs så är han unghäst och dom växer ju olika fort men han var väldigt mager ändå för att vara unghäst!
6243488.jpg

6239470.jpg

hoppas det blir bättre med hullet på pållen din!

Jag sitter här och läser och funderar på hur mycket ni ger era hästar i kraftfoder. Har läst att man inte ska ge för mycket korn till hästar, vet ej varför men nu undrar jag:
Hur mycket korn kan man ge till en häst ? Utan att det skulle vara skadligt om det nu är det.
Jag ger själv korn till min och har börjat funderat på om min får för mycket.

Det är väl för att det är mkt stärkelse i korn och det har hästen svårt att bryta ner, vissa hästar tål inte heller korn..men det brukar märkas i form av utslag, gallor och dyl..

Hejsan

Har själv samma problem med ett gammalt fullblod (26 år). Varje vinter magrar han av. Han har fri tillgång på hö (av medelgod kvalitet) och får kornkross, olja, lusern och betfor. Men han är jättemager. Veterinär har undersökt honom och inte hittat något fel. Hästtandläkaren sa att hans tänder borde klara några år till och träckprovet visade att han inte har mask. Det är en jättejobbig situation att se hur han faller ur varje år för att sedan återhämta sig till sommaren. Ingen har riktigt kunnat svara på varför han faller ur så på vintern, men på något sätt har han ju helt klart svårt att tillgodogöra sig hö eftersom han kommer i bra hull till sommaren när han får gå på gräs. Funderat på att prova ensilage, men är tveksam eftersom han inte verkar gilla de smakprov han har fått och eftersom ensilaget innehåller mer vatten måste han ju äta mer. Vi blöter hans hö i betforvatten i dagsläget för att få honom att äta maximalt.

Gamla människor tappar ju lätt vikt, samma sak gäller väl tyvärr för gamla hästar.

Någon som har tips?

PS Kan tillägga för den intresserade att han får:

2.5 kg kornkross
0.5 kg lusern
ca 1 l betfor (uppblött)
2 dl olja

samt mineraler och salt givetvis

Skulle ju kanske kunna öka luserngivan, vilket kanske skulle få upp honom något i vikt. Vill helst undvika att öka kornet mer eftersom vi har märkt att han svullnar något i bakbenen vid för stor giva. Enligt veterinären ska det dock inte vara ett problem att ge honom den mängd korn han får idag, vore han allergisk skulle han reagera även på den giva han får idag.

Han rids mest i skogen och lättare dressyr i dagsläget. Är pigg och glad som vanligt i ridiningen, ingen trötthet alls.

Oj, skrev fel lusernmängd i ovanstående inlägg. Ska stå 1.5 kg och inte 0.5 kg.

Min häst var lite smal förut och då blev vi rekommenderade att ge Kraft Rehab. Han gick upp jättefort och blev nästan lite småfet. Han fick då 1,5 kg Rehab per dag. Så det kan jag varmt rekommendera!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 910
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII