Gå tillbaka ..?

Hollister

Trådstartare
Om jag leder en häst bara helt vanligt, men den stannar av någon anledning. Om jag då går ett steg tillbaka så jag hamnar någon decimeter framför bogen, men fortfarande bakom huvudet och sedan börjar gå framåt igen följer hästen så gott som alltid efter.
Jag är inte så att jag kan allt inom nh eller jobbar 100% efter det, men jag tänker ändå i de banorna lixom.
Är det då rätt att göra såhär? Alltså gå tillbaka om hästen stannar?
Kanska låter som en väldigt liten fråga, men har funderat en del så måste få svar!

Sv: Gå tillbaka ..?

Nu vet jag itne om det är ett svar du tänkt dig, men jag gör så att om hästen stannar så går jag så långt tillbaka längs hästen så att jag kommer åt att driva den bakifrån.

Hur långt jag går beror på vad jag har att driva med, huvudsaken är att jag når.

Tillägg:
Så här gör jag alltså bara om hästen inte går fram för ett lätt tryck över nacken och smackning. Men jag står inte och drar och smackar länge innan jag driver bakifrån.
Tänker alltid i tre steg: Be, säg åt, kräv. Att driva bakifrån när jag leder hamnar väl under "säg åt", typ... ;)

Senast ändrad:

Jo det där verkar ju rätt logiskt och smart, ska testa det om det skulle behövas någon gång :)
Men jag tänkte på det som jag beskrev, att man bara går tillbaka lite. Är det på något sätt att jag underkastar mig? Eller är det fortfarande 'jag som bestämmer' lixom? :)

Om det får effekten att hästen rör sig framåt igen så kan det väl inte vara något fel?

Men där du beskriver att du hamnar står du ju inte direkt i en drivande position, å andra sidan.

Jag tycker att du gör helt rätt om det fungerar på hästen. Man ska ju faktiskt kunna leda/driva hästen framåt vart man än står, framför/bakom/bredvid, så absolut! :)

Jag gör precis likadant efter att i en "NH-förvirrad" period försökt "vänta ut" hästen med konstant tryck i grimman. Det tog evigheter och varken jag eller hästen blev så mycket klokare. Tar jag bara något steg tillbaka så att jag hamnar vid bogen så är vi i regel i rörelse igen på två röda. Knep nummer två om inte det funkar är att påbörja en sväng, ta med sig hästens huvud åt höger eller vänster. Man får ett steg åt sidan då hästen kommer lite ur balans och kan därefter i nio fall av tio fortsätta framåt.

Jo men precis, vill ju lixom göra så att det är logiskt för hästen och har testat lite olika ;)
Fattar inte riktigt varför hästen hänger på om man tar ett steg tillbaka, men det fungerar ju iofs!
Tänkte att det kanske är "fel" för att jag på något sätt underkastar mig när jag gör så, eller jag vet inte riktigt?? Men tack för svar ändå! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30