Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror väl på ungen, hur shoppingcentret ser ut och om hen har en telefon?Jag undrar vid vilken ålder ni alla anser att ett barn är redo att gå själva (utan förälder) på ett större shoppingcenter? Min dotter är nyss fyllda 9 år och hennes far lät henne gå själv på Gekås. Jag fick panik inombords när jag fick veta det. Hur resonerar ni?
Jag tänker att mindre barn inte går själva pga att de kan irra bort sig, tappa bort telefonen, känna sig ensamma och otrygga. Sen är det ju (enligt mig) den uppenbara risken att bli bortförd/kidnappad.Det beror väl på ungen, hur shoppingcentret ser ut och om hen har en telefon?
Vad tänker du skulle hända på ullared?
Är föräldrarna också på där eller ska de åka helt själva?Jag tänker att mindre barn inte går själva pga att de kan irra bort sig, tappa bort telefonen, känna sig ensamma och otrygga. Sen är det ju (enligt mig) den uppenbara risken att bli bortförd/kidnappad.
Pappan var också i butiken under tiden men de gick inte tillsammans. Hon fick gå själv hela tiden inne på Gekås.Är föräldrarna också på där eller ska de åka helt själva?
Är barnet ansvarsfullt och kan hantera en sådan situation?
Jag undrar vid vilken ålder ni alla anser att ett barn är redo att gå själva (utan förälder) på ett större shoppingcenter? Min dotter är nyss fyllda 9 år och hennes far lät henne gå själv på Gekås. Jag fick panik inombords när jag fick veta det. Hur resonerar ni?
Jag tycker att 12 är absolut tidigaste åldern. Detta är skitjobbigt då jag och pappan ser så olika på detta.12 tänker jag men nu är ju mina barn 5 och 7 så jag kanske tänker annorlunda sen
Vad innebär det att ha en känd vuxen nära sig, hur nära? Hur löser man det i vardagen? Med skola och aktiviteter? Går barnet på fritids fram till högstadiet?Pappan var också i butiken under tiden men de gick inte tillsammans. Hon fick gå själv hela tiden inne på Gekås.
Jag ser hur många scenario som helst som hade kunnat gå fel. Sen tänker jag överlag att ett barn som ännu inte fyllt tonår alltid ska ha en känd vuxen nära sig för trygghet mm. Men jag frågar för perspektiv så är tacksam för era svar.
Jag tycker att 12 är absolut tidigaste åldern. Detta är skitjobbigt då jag och pappan ser så olika på detta.
Är barnet väldigt osjälvständigt eller har någon form av problematik? Har barnet uttryckt att det blev tvingat att gå ensamt trots att det inte ville?
Jag tycker det låter helt rimligt att låta en nioåring gå runt lite ensam inne på Ullared om barnet själv önskar det. Kan inte tänka mig många lämpligare platser att få känna sig lite självständig påJag undrar vid vilken ålder ni alla anser att ett barn är redo att gå själva (utan förälder) på ett större shoppingcenter? Min dotter är nyss fyllda 9 år och hennes far lät henne gå själv på Gekås. Jag fick panik inombords när jag fick veta det. Hur resonerar ni?
Nej på alla frågor. Bara jag som tycker det känns alldeles för tidigt.
Nej på alla frågor. Bara jag som tycker det känns alldeles för tidigt.
Jag har inte pratat med mitt barn om detta. Hon är inte medveten om min oro. Tack för input!Då är det nog klokt att du gör som här och reflekterar över det men utan att skrämma upp barnet.
Man måste få prova sig fram i världen och det är bra att gå innan man springer.