Sv: Gå på tygeln?
Jo men du kan inte begära med en ridskolehäst som rids på samma sätt varje dag att du ska få den att gå i perfekt form på en timme på fyrkantsspåret. Det tar ju tid att lösgöra en häst dessutom ännu längre tid att få upp livsgnistan hos en slö ridskolehäst.
Jag är absolut ingen "handryttare"! Jag använder skänklarna jättemycket, jag skumpar inte direkt runt i sadeln och bara drar i tyglarna när jag vill att hästen ska stanna. Jag rider med väldigt känslig hand när jag rider. Jag klarar därför inte av hästar som är för starka i munnen, jag kan inte rida ordentligt då. Jag gillar heller inte de slöa hästarna på ridskolan som bara lunkar runt på fyrkantsspåret... Jag fattar fortfarande inte hur ni menar att jag ska få hästen att "gå i form" då... På ridlektionerna känns det som om jag sliter häcken av mig med tygel och olika hjälper, skänklar och allt medan hästen bara lunkar på och inte verkar fatta ett skit av vad jag menar att den ska göra. De enda hästarna som jag känner att jag kan få gå riktigt fint och som allt bara funkar med är pigga och känsliga hästar. Och det finns det ju inte gott om på ridskolan kan jag ju säga... med alla små barn som rycker i tyglarna och sparkar med benen.
Jo men du kan inte begära med en ridskolehäst som rids på samma sätt varje dag att du ska få den att gå i perfekt form på en timme på fyrkantsspåret. Det tar ju tid att lösgöra en häst dessutom ännu längre tid att få upp livsgnistan hos en slö ridskolehäst.