Gå på tygeln?

Sv: Gå på tygeln?

Jag är absolut ingen "handryttare"! Jag använder skänklarna jättemycket, jag skumpar inte direkt runt i sadeln och bara drar i tyglarna när jag vill att hästen ska stanna. Jag rider med väldigt känslig hand när jag rider. Jag klarar därför inte av hästar som är för starka i munnen, jag kan inte rida ordentligt då. Jag gillar heller inte de slöa hästarna på ridskolan som bara lunkar runt på fyrkantsspåret... Jag fattar fortfarande inte hur ni menar att jag ska få hästen att "gå i form" då... På ridlektionerna känns det som om jag sliter häcken av mig med tygel och olika hjälper, skänklar och allt medan hästen bara lunkar på och inte verkar fatta ett skit av vad jag menar att den ska göra. De enda hästarna som jag känner att jag kan få gå riktigt fint och som allt bara funkar med är pigga och känsliga hästar. Och det finns det ju inte gott om på ridskolan kan jag ju säga... med alla små barn som rycker i tyglarna och sparkar med benen.:(

Jo men du kan inte begära med en ridskolehäst som rids på samma sätt varje dag att du ska få den att gå i perfekt form på en timme på fyrkantsspåret. Det tar ju tid att lösgöra en häst dessutom ännu längre tid att få upp livsgnistan hos en slö ridskolehäst.

jag red honom idag och det gick jättebra!!! vi hadde hoppning och jag fick jätte mkt beröm! :banana: det här passet kan jag leva en vecka på!!!!!:bump::banana:

Form

Jag har en lite konstig fråga :o men jag undrar hur jag ska göra för
att få hästen i form utan att såga och röra händerna för mkt,
blir lätt stel och "fastnar" med händerna.

Rider väldigt olika hästar å alla har ju sitt knep,
men i stort sett, hur? :)

Sv: Form

Du sågar väll inte ned hästen på tygeln?!:o
Isåfall säger jag bara att du gör HELT fel!

försök att rida på känsla slappna av. bli mjuk i hela kroppen så att hästen också blir avslappnad, från det läge när både du och hästen är avslappnade försök då att rida mkt med sits (inte kraftigare utan bara djupare och tyngre) och så samlar du upp den energin du får i handen.

Man kabn inte förklara det det är en känska och ingen gör exakt lika dant som en annan

Hon skrev att hon inte sågade hästen om du missade det :)

Jag rider mycket lösgörande övningar med min häst och har gjort det på tidigare hästar. Det är olika från häst till häst.
Vad är det för häst du har, Ellpo? Ålder?

M-oaa

Varför vill alla ha en lösning? Form handlar om hur bra man rider, det finns olika stilar även där, men form är inget knep. Form är en produkt av god ridning. Jag skulle rekomendera dig att jobba mycket med:
*din egen sits (avslappning, följa med i hästens rörelser, sitt rakt, räta upp dig, tänk på den lodräta sitsen, träna gärna styrka i rygg och mage, utgå från hästen)
*hästens framåtbjudning (du ska inte behöva sitta och driva som en idiot, hästen ska gå framåt själv)
*lösgjordhet (inte bara i hästens kropp utan även i hästens mun)
*noggranhet i rörelser (bakbenen skall gå i frambenens spår även på volter)

Knepet är precis densamma på alla hästar; man ser till att få den lydig och uppmärksam. Hur man får den dit kan variera. En del hästar behöver livas upp och göra mycket övergångar och aktiveras hela tiden, andra behöver lugnas och jobbas lite mer "monotont" för att slappna av.

Glöm händerna förrutom när du ska säga något till hästen (stopp eller sväng).

När du får hästen lydig för fram, stopp och sväng och den är avspänd i skallen så aktiveras muskelringen och nacken böjs automatiskt.

Nä fast i det du skriver finns det ju ändå några generella grundtankar att hålla i minnet precis som TS frågar... Typ bromsa inte genom att dra i tygeln utan genom att sitta till med sätet man kan väl säga att precis TS frågeställning är det mysterium i ridningen vi alla söker lösningen på fast på olika nivåer!! en del vill få hästen i form öht medan andra har hittat formen och vill utveckla den lösgjord följsam osv med mer och mer samling utan att de första går förlorade...

Till TS kan man väl säga att du har kommit en lång bit på väg bara genom att börja ifrågasätta huruvida man når målet eller inte genom att "joxa med händerna" Sen handlar det som jag ser det mycket om att hitta känslan och AHAerna alla sådana små gyllene ögonblick som blir fler och fler och i våra önskedrömmar och mål blir helheten. För en del kommer dnna sanning snabbare och för en del tar det längre tid men tjusningen med ridningen är ju just denna strävan!!!

Jösses vilket filosofiskt utlägg jag fick till - hoppas ni kan läsa ut kärnmeningen i vad jag ville uttrycka!!

Hej.
Jag rider också väldigt olika hästar, eftersom jag rider på ridskola för tillfället. Hästarna är mer eller mindre enkla att få i bra form.
Jag brukar försöka strunta i hur högt eller lågt hästen har huvudet, koncentrera mig på min egen sits och att hästen har framåtbjudning. Man får inte vara för hård i händerna, tänkt som det är fågelungar du håller i istället för tyglarna.
Rider man rätt så kommer de flesta hästar i rätt form av sig själva.

Skriver som i så många dylika diskussioner - FÖRST framåt/nedåt. Det är en form i sig som är bra att börja ur för att hästen ska lära sig slappna av i överlinjen och hålla balansen i det läget.
Ju bättre balans = desto bättre samling = desto högre kommer formen bli.
Så för mig är "att få hästen i form" detsamma som att få hästen gå framåt/nedåt och UR DET sen genom övningar och att låta hästen hitta sin balans få upp formen. Då löper man så lite risk som möjligt att hästen kortar upp sig i överlinjen när den ska gå "på tygeln".

Du sågar väll inte ned hästen på tygeln?!:o
Isåfall säger jag bara att du gör HELT fel!

Nej, självklart sågar jag inte ned hästen! :) Jag ser väldigt många privatryttare som gör det och det gör mig väldigt arg/irriterad.
Därför skulle jag vilja ha tips på hur jag kan göra UTAN att såga som många gör.

Förklarar knasigt men^^

Tack för alla svar :D

Ska träna på att sitta rakt, lutar ofta åt vänster, fy mig ;)

I form

Jag har lite problem. har precis börjat rida igen då jag har hållit uppe från ridningen i 6 år. Innan har jag aldrig fått lära mig det här med att få hästen att gå i form och nu är det något som jag börjar få kläm på i skritten då jag rider på ridskolan. Men jag känner inte när hästen trampar under sig för jag vet inte vad det är som skall kännas. och så rider jag samtidigt en annan häst men den stackars hästen spänner sig bara när jag försöker genom att göra mitt bästa att få henne att hålla sitt tempo samt ge stöd på yttertygel. Har läst här att man skall använda sig av sätet. och visst det är väldigt lätt att säga det men då undrar jag vad exakt är det jag ska göra med sitsen. GÖr mitt bästa för att sitta rätt över hästen. Ställer åt olika håll går på volter då jag ställer hästen först ut och sen rak efter ett tag och sen in och lite olika så. Sedan sa min kompis när hon började sluta spänna sig och ville bära upp sig du måste låta henne komma ner när hon vill och då undrar jag Hur ska jag göra det?

NI som känner att ni vill ge bra råd åt mig ni gör det för känns inte riktigt som att förolämpningar och annat det som passar in lika dant sånna som märker ord... Tänker på detta hela tiden vaknade i natt klockan 4 och det var det enda jag hade i huvudet. Så tycker jag synd om den stackars hästen som går och spänner sig för att jag gör fel.

Ridskolehästar är generellt svårare att få i form. Jag började rida på ridskola för ca 1 år sedan, och har tidigare ridit privathäst i många år. Privathästarna jag har ridit har i princip gått i form väldigt lätt. Ridskolehästarna är mycket känsligare för att jag sitter rätt, och inte stör hästen med onödiga tygeltag osv. Nu efter att jag verkligen har fokuserat på min egen form och att vara stilla men ändå följsam med handen, så går de flesta ridskolehästarna i form med mig.
Mitt tips är att absolut inte slita och dra i tygeln, ge bara stöd, och koncentrera dig på dig själv och din sits.
:banana:

Jag tycker att det är precis det motsatta. Rent generellt är ridskolehästar lättare att rida i en ok form, därför att de är mer toleranta och vana vid mindre rutinerade ryttare. På de flesta ridskolehästar kan en medelmåttig ryttare styra runt en LB-LA klass i hyfsad form utan att först ha tränat ihop sig med hästen. Det är det som är själva vitsen med ridskolehästar, de ska vara allround, okomplicerade och toleranta.
En privathäst som är van att ridas på ett speciellt sätt av färre antal ryttare och ofta (inte alltid) mer rutinerade ryttare kräver mer helt enkelt.
Sen finns det alltid en svårighet att generalisera

Skriver ett svar rent generellt utan att rikta mig till någon specifik.

När man läser tråden förstår man att många inte vet vad det innebär rent teoretiskt att rida hästen i korrekt form.

Uttalanden som:

"Jag rider jättemycket med skänklarna" och liknande berättar att man inte riktigt förstått vad det hela går ut på.
Jag tror att det är viktigt att förstå att det inte finns någon manual man kan följa. Man kan inte säga: "gör så med skänkeln eller krama där på tygeln" utan allting handlar om ryttarkänsla, timing, mental inställning och kroppskontroll
Det är en myt att vissa hästar inte kan arbeta i en korrekt form, det kan de. Men alla hästar kan inte gå i GP form, det är en annan sak. Alla hästar kan. Däremot är det MÅNGA ryttare som inte kan. Ofta får hästen bära skulden för ryttarens bristande förmåga och insikt.

Jag tror att det är viktigt att först sätta sig ner och försöka förstå vad korrekt form egentligen är. Då menar jag inte att försöka i detalj berätta hur man ska rida, för det är omöjligt. Utan mer övergripande förklara för ridskoleeleverna vad en god form är för något, hur hästen rent anatomiskt fungerar och vilken känsla man söker efter.
Utifrån det kan man sen börja den långa vägen mot målet.
Det ger ingenting att leta efter ett resultat när man inte ens är säker på vad man söker efter.

Det är viktigt att en ridlärare för det första har kunskapen, och kan förmedla känslan och rent pedagogiskt också kan berätta för eleverna hur de ska försöka nå målet.

Sen är det tyvärr så helt krasst att det alltid kommer att finnas ryttare (både på ridskola och privat) som trots år av träning inte kommer att kunna rida en häst i korrekt form. Det rör sig om en mindre grupp. Vissa har direkt fallenhet och föds med ryttarkänsla, andra kan träna upp den och ett fåtal hittar den aldrig.

Ok, då ska jag försöka hjälpa till här då...

Jag vill börja med att säga att jag inte är något ryttarproffs och att många här säkert har betydligt mer erfarenhet än jag. Men alla förklarar ju på olika sätt och för en funkar det ena, medan en annan kanske behöver en annan förklaring för att poletten ska trilla ner. Så jag ger mig på ett försök i alla fall...

När det gäller ridskolehästar är det så att eftersom de får så många medvetna och omedvetna hjälper hela tiden så måste de till viss del "stänga av" för att kunna utföra något jobb över huvud taget. (Det är fantastiska individer som står ut med oss!!!) Det kan därför ta lite tid att få hästen att inse att du faktiskt menar det du "säger" och att han kan lita på dig och vara avslappnad utan att plötsligt bli överfallen med ryck i tyglarna eller spark i sidorna.
Men är du bara lugn och mycket konsekvent så kan du oftast få hästen att slappna av och lita på dina hjälper.

Som många redan sagt så handlar det ju om att rida med känsla och det är något som man bara kan få genom att träna och känna.
Men för att beskriva ETT tankesätt man kan ha för att försöka få hästen att trampa under sig:

Tänk dig att du vill få hästens bakdel att trampa mer aktivt och att framdelen ska "vänta" på bakdelen. Hästen måste göra detta villigt och avslappnat, vilket innebär att det måste ske med MJUKA hjälper.

På en häst som är väldigt framåt kan det vara lätt att man slutar driva och bara förhåller. Men om du bara bromsar i framänden så hänger ju fortfarande bakdelen bakom om du inte driver in den under hästen. På samma sätt måste du förhålla en häst som inte är så framåt, för om du bara driver så skjuter bakdelen bara framdelen framför sig och du får inte något undertramp.

Men som sagt, tänk på att vara lätt och mjuk i alla hjälper! Om hästen inte svarar så får du vara tydligare, men låt det aldrig bli sparka - dra och glöm inte att vara snabb med beröm = eftergift vid minsta förändring åt rätt håll. Då fattar hästen vad du vill och du kan öka kraven succesivt.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp och lycka till!
/Sork

Ps. Om någon tycker att något i mitt inlägg känns fel, så får ni gärna korrigera mig!

man känner när hästen går i form, det känns som om den lyfter ryggen å blir högre ;P hah

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30