Gå på tygeln?

Sv: Gå på tygeln?

alltså detta är svårt att förklara, jag kan bara svara för egen del och jag går mycket på känslan i ridningen. Jag har fotat mig själv när jag rider och kan se att på vissa bilder går hästen väl med bakdelen inunder sig, ryggen är höjd och hästen är i "uppförsbacke" det har varit när jag ridit hos tränare bland annat. Sen har jag en annan häst som ännu inte är så rutinerad som jag fotat på hemmaplan som ibland går med bakdelen för långt ut och ibland träder in under sig fint.

Ja om jag då ska komma till förklaringen som inte är lätt... alltså jag tycker det känns när hästen bär upp sig. Det känns som att sitta på en bro som buktar uppåt, alltså som en katt som skjuter rygg om du tänker dig. Det känns lätt och nästan svävande. När du känner att hästen går på det viset arbetar den korrekt med bakdelen och bär upp dig med ryggmusklerna utan tvekan, annars kan det inte kännas så om man rider en häst som inte trädit in under sig. Motsatsen är en häst som känns som en hängmatta :p

Om jag går tillbaka till den här yngre mer orutinerade hästen kunde man se på bilderna att det var när hon slappnade av som hon arbetade mer korrekt, när hon spände sig och gick lite upp med huvudet lite stelt så tappade hon även bakdelen.

Jag vet inte vad jag kan ge för tips, men en god förutsättning är att hästen är avslappnad och mjuk i kroppen, då uppnår du detta lättare. Ja finns det någon annan som kan förklara bättre? Det finns så många synvinklar på just HUR man får hästen till att aktivera bakdelen så jag vågar nästan inte säga nåt :o ;)

Senast ändrad av en moderator:

Att kunna veta/känna när en häst bär sig och arbetar bra med bakdelen är lättare om man ridit en sån häst tidigare, då får man känna HUR det ska kännas när hästen går bra. Om man är nybörjare är det svårt att kunna veta exakt var hästen har sina ben och hovar i början, det krävs ofta en hel del ridtimmar innan man som ryttare vet exakt var hästen placerar sina hovar hela tiden. Det är bra att veta det för att kunna ge den rätt hjälper i rätt tid, men det är nog sånt som kommer med tiden. Jag upplever att jag fick en bättre känsla för just var hästen placerar sina fötter efter jag ridit ett tag mer seriöst och tränat mycket för tränare och jobbat med olike typer av rörelsemoment, bl.a. öppna, sluta mm

Bra övningar för att just aktivera bakdelen och få den att träda in under hästen är att göra mycket öppna och sluta, få hästen att förstå att när du lägger på skänkeln vill du att den träder just in under och därmed också BÄR, sen så utvecklar du det till ridning på rakt spår. Ja det är vad jag kunde komma på såhär på rak arm, jag rider mycket på känsla och är verkligen jättekass på att förklara! Finns så många sätt som är bra men alla passar inte på allas hästar heller, gäller att vara ödmjuk. Någon mer, tips?!?!

Senast ändrad av en moderator:

jag tror att det alra bästa är att ta hjälp av en tränare/ridlärare. För det är jättesvårt att förklara såhär. O det varierar oxå från häst till häst hur den ska ridas för att "gå på tygeln".
(När hästen går ärligt på tygeln så ska du kunna sitta i korrekt lodrät sits, o om du känner att du vill sänka handen för att hästen inte ska tappa formen så går den inte ärligt på tygeln. Det handlar inte i första hand om hur hästen håller huvudet.) Men som sagt: det bästa är att rida för en tränare som kan hjälpa dej.

Jag förstår vad du menar, och inser att jag var ganska otydlig i mitt första inlägg....Min avsikt var att få bort fokus från "gå på tygeln" dvs var huvudet befinner sig och istället ägna sig åt att sträva mot en form där den arbetar med bakben ryggverksamhet.

Grejen är att "gå i form" används idag exakt likadant som "gå på tygeln", dvs många tror att det bara har med huvudets planering att göra. Gå på tygeln menas inte med att den har huvudet rätt... fortsätt använda korrekta benämningarna istället för att använda andra som inte faktiskt beskriver samma sak.

*knapplån*
Läst igenom tråden och upptäcker till min fasa :eek: att alla har glömt det viktigaste.
För att få en häst avslappnad och "på tygeln" (använder det uttrycket fast det är lite missvisande) måste man börja i rätt ända.

För att hästen ska kunna slappna av måste man börja med att ta bort det största hindret för hästen, nämligen ryttaren.
En ryttare som inte sitter i rätt form stör oftast hästen så mycket att den inte kan slappna av.

Senast ändrad:

*knapplån*
Läst igenom tråden och upptäcker till min fasa :eek: att alla har glömt det viktigaste.
För att få en häst avslappnad och "på tygeln" (använder det uttrycket fast det är lite missvisande) måste man börja i rätt ända.

För att hästen ska kunna slappna av måste man börja med att ta bort det största hindret för hästen, nämligen ryttaren.
En ryttare som inte sitter i rätt form stör oftast hästen så mycket att den inte kan slappna av.

Såååå sant! Det är ju det allra svåraste i hela ridningen, att hålla koll på sig själv och inte ge en massa signaler till hästen som inte betyder något!

Nyfiken på vad man ska använda för uttryck för att det inte ska vara missvisande? På hjälperna kanske?

Såååå sant! Det är ju det allra svåraste i hela ridningen, att hålla koll på sig själv och inte ge en massa signaler till hästen som inte betyder något!

Nyfiken på vad man ska använda för uttryck för att det inte ska vara missvisande? På hjälperna kanske?

Att ryttaren ska sitta på tygeln? :angel: :)

Jag gillar uttrycket "på hjälperna", för det är ju just det det handlar om, att hästen är med på noterna och lyhörd för varje hjälpgivning.:)

"På tygeln" är ju bara en liten del av att vara "på hjälperna"...

Att gå på tygeln är när den arbetar/ är aktiv o i balans med sig själv o sin ryttare.
Hästen belastar sina framben utan ryttare med ca. 60 % o med ryttare ibland ännu mer. Därför vill man att den börjar att använda sina bakben mer inunder kroppen.
då kommer den även att börja använda sin rygg mer o om ryttaren kan erbjuda ett mjukt med stadig stöd(levande hand) så kommer hästen att länga sin överlinje o söka sig framåt/ neråt mot bettet.

Hästen "trampar då på mot bettet".
Det är en förutsättning för att senare kunna avlasta framdelen o instället belasta bakdelen mer- samling

Har läst igenom tråden och tycker att de flesta svar varit mycket bra. Håller särskilt med den som skrev att man bara ska rida så bra man kan ("bara":crazy: ) och strunta i vad hästen sysslar med.
Saken är den att gör ryttaren rätt så gör hästen rätt och egentligen ska det inte vara svårare än så. En mjuk, avslapppnad, tydlig ryttare som anpassar ridningen efter hästen och ser till att det aldrig blir tråkigt eller för svårt, ger automatiskt en följsam och villig häst som slappnar av och arbetar rätt.
Jag har själv varit alldeles för fixerad av var hästen har haft huvudet. På min förra ridskola fick vi nämligen lära oss att ställa igenom hästen tills den böjer på nacken dvs går på bogarna :( så jag trodde att "ju mer ihopkrullad desto bättre", ungefär.
Nu har jag däremot börjat att fokusera på vad jag gör med min kropp hela tiden. Och så fort jag får bort alla spänningar och slutar att anstärnga mig så förfärligt, så blir hästen genast mycket trevligare att ha att göra med.
Så mitt tips får bli: Koncentrera dig på dig själv och tänk hela tiden igenom vad du sysslar med, samt var hela tiden mottaglig för hästens signaler så tror jag att du kommer att få hästen dit du vill. Tänk dig hur det ska se ut och kännas och sträva efter det.

*kl*

Jag har funderat på en sak!

När hästen har ett övertramp, att bakbenets hovavtryck hamnar framför frambenets hovavtryck ( i marken)...
... är det ett "kvitto" på att hästen trampar under sig med bakbenen eller är det bara att hästen tar långa steg:confused: :confused: :confused:

...och gäller det isf i både skritt och trav?

Isf vore det ju ett lätt sätt att kolla om man har med bakbenen! :smirk:

Häls. Tokan

Manual för hur man får hästen att gå på tygeln.

1. Ta loss tyglarna
2. Lägg dom på marken
3. Låt sedan hästen gå på tygeln

Vissa hästar kan ha lite svårt med precisionen och balansen, men övning ger färdighet!

Nirak

Hej!

Vet inte hur länge du ridit nu så jag ska prata i "allmänna" ordalag, känn alltså inte att jag pekar ut dig nu ;)

Min uppfattning med det här att "gå på tygeln" är att det ibland läggs lite för stort fokus på just det. Som många skriver, det är inte var huvudet är plaserat utan vad hästen gör med bakbenen/ryggmusklerna som är det viktiga. När hästen lossnat där brukar huvudet hamna "där det ska vara" av sig själv.

Min åsikt är att det kommer en period i alla ridskoleryttare (och andra som håller på och "lär sig", man utvecklas ju egetnligen varje gång man sitter till häst) då det plötsligt går upp för en att det finns något som heter form och man VILL nå det NU!!! För att uppnå det börjar man hysterikt att prova sig fram för att uppnå det där fantastiska samspelet som alla pratar om. Man blir bedrövad när det inte fungerar och vill komma på hur det ska göras. Men som min ridlärare sa till mig när jag var i den fasen: "strunta i vad hästen gör och RID, dvs arbeta med de övningar du ska och försök utföra dem så korekt som möjligt. När du gör rätt kommer hästen göra rätt" Det var ett aha ögonblick och jag släppte tanken på form. Och gissa vad! En dag gick hästen upp på tygeln bara en kort stund men sedan dess har det bara gått framåt. Inte går det med alla hästar, men för varje häst man rider ska man ha olika realistiska mål. Får man sin favorithäst har man höga mål får man stallets lataste häst kan målet vara att få den att svara på skänkeln inte att den ska gå i grand prie form och för stallets hetaste kanske målet är att ha en lugn avslappnad häst som inte rusar iväg i galoppen. Alltså sätt målen efter din och hästens förutsättningar! På så sätt får ni ut max av eran ridtur.

Det jag vill säga med mitt enorma inlägg är alltså, strunta i formen. Risken är att du ställer till mer än du vinner på det genom att låsa dig mentalt. RID hästen istället för att kämpa efter en sak. Jag är övertygad om att du med hjälp av alla fina tips och din ridlärare kommer att komma på precis hur det fungerar. För din ridning är faktiskt grunden till allt :idea:

Så ett stort lycka till med ridningen nu! :bump: :D

:bow: :bow: :bow:

Exakt, när man kommer till en viss punkt så lossnar det, man kan inte kämpa sig dit, det brukar bara bli fel. Öva på det din ridlärare låter er öva på och håll helt enkelt inte på och greja själv. Då gå på tygeln eller i korrekt form handlar mest om hur väl man som ryttare rider, dvs. ju mer du lär dig generellt desto närmre kommer du komma det här gå på tygelnsnacket... Låt det komma när det kommer. C-ponnyn som TS provade var antagligen "gjord" för att gå på tygeln och välriden. Det finns hästar som man bara behöver sitta på, lägga benen intill och hålla mjukt i tyglarna.

*kl*

Jag har funderat på en sak!

När hästen har ett övertramp, att bakbenets hovavtryck hamnar framför frambenets hovavtryck ( i marken)...
... är det ett "kvitto" på att hästen trampar under sig med bakbenen eller är det bara att hästen tar långa steg:confused: :confused: :confused:

...och gäller det isf i både skritt och trav?

Isf vore det ju ett lätt sätt att kolla om man har med bakbenen! :smirk:

Häls. Tokan
Tyvärr är det inte så enkelt. En häst med stort övertramp kan ha väldigt svårt för att vinkla sig och bära sig rätt. En jag hade var sån, han fick otroliga spänningar för han kortade steget för att inte trampa sig själv istället för att vinkla om och samla sig mer. Det tog flera års träning för att få honom att ändra rörelsemönster.

*knapplån*

Det verkar finnas flera olika definitioner på vad "på tygeln" innebär.
Min egen är egentligen "bara" att hästen söker sig framåt/nedåt ärligt, dvs inte spänner sig i ryggen. För gör den det vinklar den automatiskt om sig lite i backenet så man har ett bra utgångsläge att samla hästen mer och mer ju starkare och mer balanserad den blir.

Det man får tänka på är att man ofta rubbar hästens balans när man får den sänka huvudet, därför kan det behöva tränas en hel del på det innan man får något resultat. Om den verkligen länger hela överlinjen (iom att den har avslappnad rygglinje) kan det också vara obekvämt för hästen iom att det blir som stretching så hästar som inte är vana vid det kan tycka det är obehagligt.

Jag har ALLTID tyckt att det varit svårt att få ridskolehästar i någorlunda vettig form, särskilt på lektioner där man inte själv bestämmer övningarna och vad man gör vart. För hur man än gör blir det sällan en konstruktiv form även om det ser snyggt ut. Rider man hästen även utanför lektioner och "lär sig hästen" är det en annan femma däremot.
Jag brukar satsa på att lirka mycket i innertygeln och byta varv ofta så man får lös spänningar i bägge varven (jättenoga med eftergift när hästen börjar slappna av!) bara som första steg för att få den sänka huvudet. När man väl fått den framåt/nedåt med huvudet låter man den sedan gå så i alla rörelser/moment man gör, och försöker inte positionera hästen mer än att den inte ska spänna ihop sig och höja huvudet igen. Då har man ett bra utgångsläge - rider man samlande rörelser får hästen SJÄLV välja att balansera om till det som är lättast för hästen. Till slut väljer de oftast att samla sig vid samlande moment/rörelser för att de känner sig starka nog och får bättre balans. Skynda långsamt! :)

En ganska primitiv snabbkurs, men det är svårt att avverka ett sånt här ämne i ett enda inlägg.

Tyvärr är det inte så enkelt. En häst med stort övertramp kan ha väldigt svårt för att vinkla sig och bära sig rätt. En jag hade var sån, han fick otroliga spänningar för han kortade steget för att inte trampa sig själv istället för att vinkla om och samla sig mer. Det tog flera års träning för att få honom att ändra rörelsemönster.

För egen del var det först efter massor med träning av sluta som jag började få hästen kontrollera sina höfter. Kan man inte kontrollera höfterna/bogarna i förhållande till varandra blir det ju oftast bara spänningar om man vill samla ihop. Den hästen var lite på samma sätt som du beskrev men vinklade gärna ut bakbenen just för att inte kliva på sig själv :crazy: det är lite av en konst att hela tiden kunna kontrollera vart hästen har sina bogar/höfter bara i skritt, tänk då när de ska trava och galoppera och man själv ska försöka få till perfekt timing om hästen placerar sig själv fel :angel:

Manual för hur man får hästen att gå på tygeln.

1. Ta loss tyglarna
2. Lägg dom på marken
3. Låt sedan hästen gå på tygeln

Vissa hästar kan ha lite svårt med precisionen och balansen, men övning ger färdighet!

Nirak
Men min häst lär sig aldrig, han missar tyglarna jämt:cool::p Vad ska jag göra?:crazy::D

HeJ!

Du binder fast tyglarna runt karlederna med en liten ände av varje liggandes liksom framför hovarna och så är det bara att gå.. Det funkar på min iaf:-)

/ Lavinia, som precis insett vad ryttaren placering gör för skada/nytta.. plötsligt kan häst jobba uppåt och inte bara framåt och enda skillnaden är matte ca 3 cm längre bak..

Jo,jag ska hjälpa dig så gott jag kan med min erfarenhet om hästar som går på tygeln :)
För det första måste du ha en mjuk hand, som ändå har kontakt och "känner" hästens mun. Ett andra val är att rida på en volt, då du ska ställa hästen.På volten ska du också få in hästens bog, flytta inner-skänkeln en aning bakåt och forma hästens kropp efter voltspåret. Ta ett väldigt fast,men som sagt mjukt grepp om yttertygeln och led med inre tygeln. Om hästen bara böjer halsen har du inget fast grepp om yttertygeln, om hästen går med huvudet utåt : krama mer med inre tygeln. Fortsätt med detta tills du känner att hästen börjar bli mjuk (börja i skritt och när det börjar funka kan du testa traven med samma sak) och tuggar på bettet. När hästen tuggar på bettet och får en vit "skummig" sörja i munnen jobbar du bra och hästen är nöjd med dig. Alla hästar kan gå på tygeln,bara dom in-skolats bra och rätt,så det ska inte vara några problem!
Mejla om du vill veta mer eller hade fler frågor :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30