Gå på tygeln?

Sv: Gå på tygeln?

Observera! Hästen ska söka sig framåt
och neråt på tygeln och trivas med ryttaren!
Det krävs en ganska ergaren ryttare för att få
hästen att jobba med ryggen HELT RÄTT!

Jag är absolut ingen "handryttare"! Jag använder skänklarna jättemycket, jag skumpar inte direkt runt i sadeln och bara drar i tyglarna när jag vill att hästen ska stanna. Jag rider med väldigt känslig hand när jag rider. Jag klarar därför inte av hästar som är för starka i munnen, jag kan inte rida ordentligt då. Jag gillar heller inte de slöa hästarna på ridskolan som bara lunkar runt på fyrkantsspåret... Jag fattar fortfarande inte hur ni menar att jag ska få hästen att "gå i form" då... På ridlektionerna känns det som om jag sliter häcken av mig med tygel och olika hjälper, skänklar och allt medan hästen bara lunkar på och inte verkar fatta ett skit av vad jag menar att den ska göra. De enda hästarna som jag känner att jag kan få gå riktigt fint och som allt bara funkar med är pigga och känsliga hästar. Och det finns det ju inte gott om på ridskolan kan jag ju säga... med alla små barn som rycker i tyglarna och sparkar med benen.:(

Ridskolehästar är vana vid ryttare av olika slag, och kan de vara svårare att få att gå i form, eftersom de vet att man kan göra på andra sätt också.

Rider du en häst som alltid rids i form/på tygeln/med eftergift (vad man nu väljer att kalla det), som c-ponnyn du red, så går den kanske automatiskt med eftergift, så att säga, för det är så den är van att gå.

Sen undrar jag lite vad det är för ridskola du rider på där barnen får rycka i tyglarna och sparka med benen?:confused: Låter inte särskilt seriöst.

Tyvärr så bygger det väldigt mycket på känsla att lära sig att rida en häst på tygeln, en känsla som man lär sig med tiden. Men på ett ungefär så tycker jag att en mjuk men stadig kontakt med munnen, och sen att man ser till att hästen går fram (utan att rusa), och är rak i kroppen är en bra början.

Hur lätt en häst har för att gå i form har mer att göra med hur den är van att gå och hur den är byggd, enligt min mening, inte så mycket med känslighet. Känsliga hästar kan tvärtom vara väldigt svåra att rida, eftersom de ofta lätt spänner sig om man inte gör exakt rätt.

Håller med dig Mabuse, det handlar om känsla! Det kommer en gång då alla ryttare (som vill utvecklas och kämpar för det) får hästen att jobba rätt med ryggen alltså gå i form. Det är omöjligt att säga HUR man skall göra för att få hästen att jobba rätt.mitt i allt om att hästen skall gå på tygeln glömmer folk att RIDA. Dom börjar iställt fippla med händerna. Det kan vara lätt att hamna där. men stanna då upp och tänk efter vad du håller på med. Tänk skänkel till hand. Energin bakifrån skall samlas upp i handen. Glöm nu inte att RIDA fastna inte i det där att hästen måste gå i form. Ha realisktiska mål för varje lektion/ritt och försök hitta känslan! Lycka till!

Vissa hästar KAN inte gå i en bra form. Bland ridskolehästar finns det nog en del såna. För en riktigt bra form kan man knappast få till under ett enda ridpass på en häst som inte är van att gå så. En riktigt bra form = en häst som är helt avslappnad och lång i överlinjen, vinklar under sig, svingar sin rygg och pga att den inte är spänd/låst och undervinklad bak kommer framdelen "loss".
Alla hästar är helt enkelt inte tillräckligt låsningsfria (mentalt eller fysiskt) för att kunna gå i en bra ärlig form, visst kan man få den klart bättre utseendemässigt och efter hur det känns, balans till att utföra övningar osv men är man ute efter den äkta formen är inte ridskola det bästa stället att lära sig detta.

Senast ändrad:

Utan hur ska man bära sig åt då? Köpa en riktigt fin häst och rida sönder den är väl inte heller ett bättre alternativ?

Man kan inte undvika att "förstöra" hästar i början när man rider. Jag tycker det vore trevligt om ridskolorna i allmänhet var duktigare på att inse hästarnas begränsningar istället för att pusha på de ryttare som kommit en bit att tvinga dom i form.

För att en häst ska kunna gå i RIKTIGT bra form så krävs det viss grad av lätthet i ridningen, banka-dra metoden och lindrigare varianter av den kommer skapa låsningar/spänningar som istället förhindrar en bra form även om det för ögat kan se bättre ut. Det är en mycket dålig ovana att lära. Skulle ridskolorna vara bättre på denna punkt, att ridlärarna såg till att inga ryttare får pressa fram så kallad form ur hästarna utan ta den form hästen är redo för så skulle det kunna fungera att lära sig på ridskola. Man behöver faktiskt inte ha kommit så långt att man kan rida en häst i riktigt bra form innan man skaffar en egen häst (anser jag) och har man lärt sig plocka ut det hästen vill ge iaf och lärt sig grunderna i ridning i övrigt så har man ändå en bra grund för att skaffa medryttarhäst eller egen häst i framtiden och spinna vidare på en bättre form med den.

På volten ska du också få in hästens bog, flytta inner-skänkeln en aning bakåt och forma hästens kropp efter voltspåret.

Jag undrar över hur du lyckas med det du eftersträvar här. Först, vilken bog är det du vill få in? Och hur ska hästen kunna böja sig i bålen om du drar BAK innerskänkeln? Gör jag det är det en signal till hästarna jag rider att flytta ut bakdelen, och det är ju inte riktigt så jag vill forma hästen på volten.

Nu var det iofs inte riktat till mig, men jag upplever att för att hästen ska böja ordentligt på en volt får man ibland flytta ut bogarna något i förhållande till bakdelen (t ex i höger varv flytta höger bog till vänster) men sen vill man ju få böjningen i bakre delen av ryggen också och den får man inte genom att flytta bak innerskänkeln, snarare kan jag tänka att man sitter som i sluta om hästen tappar den biten :p

Alltså, jag vet hur jag vill ha hästen böjd och hur jag får den dit, men förstår inte hur man kommer dit i exemplet jag citerade.

knapplån..

När jag rider en häst som går i korrekt form så upplever jag den väldigt spänstig och väldigt mjuk :D
Fast nu har ju jag iof mest ridit travare som oftast är väldigt spänstiga av sig...

Man kan inte undvika att "förstöra" hästar i början när man rider. Jag tycker det vore trevligt om ridskolorna i allmänhet var duktigare på att inse hästarnas begränsningar istället för att pusha på de ryttare som kommit en bit att tvinga dom i form.

För att en häst ska kunna gå i RIKTIGT bra form så krävs det viss grad av lätthet i ridningen, banka-dra metoden och lindrigare varianter av den kommer skapa låsningar/spänningar som istället förhindrar en bra form även om det för ögat kan se bättre ut. Det är en mycket dålig ovana att lära. Skulle ridskolorna vara bättre på denna punkt, att ridlärarna såg till att inga ryttare får pressa fram så kallad form ur hästarna utan ta den form hästen är redo för så skulle det kunna fungera att lära sig på ridskola. Man behöver faktiskt inte ha kommit så långt att man kan rida en häst i riktigt bra form innan man skaffar en egen häst (anser jag) och har man lärt sig plocka ut det hästen vill ge iaf och lärt sig grunderna i ridning i övrigt så har man ändå en bra grund för att skaffa medryttarhäst eller egen häst i framtiden och spinna vidare på en bättre form med den.

Men form är väl inget binärt fenomen? Det är ju inte så att antingen går hästen i riktigt bra form, eller så går den helt fel. Med de allra flesta hästar så kan man komma en god bit på väg mot en bra form på en timme, enligt min erfarenhet. Om de inte är fullkomligt oridna och felbyggda, och sådana hästar har ingen seriös ridskola.

Jag skulle vilja se den seriösa ridskola som premierar banka-och-dra metoden du talar om.

Jovisst, egentligen skulle jag inte vilja kalla något halvbra för form. Men det fungerar inte, då skulle det sluta med att man dissar 99% av alla hästar pga småsaker.
En häst med låsningar eller som är mentalt stressad och därmed överför det fysiskt kan inte gå i en bra form. Hur många helt låsningsfria hästar finns det egentligen?
En häst måste först lära sig acceptera lång och låg för att kunna bibehålla den långa överlinjen i högre form, och bara att få en häst att behålla lång och låg-avslappning när den inte är van att gå i det läget regelbundet är en historia i sig. Inte ens det tycker jag att man kan kräva på en häst på ett ridpass om den har minsta lilla låsning. Eller snarare kommer man inte få till det.

Jag känner att det skulle kunna bli en hel uppsats om "varför" och visst, det finns säkert bättre ridskolor än så. Men om sisådär 80-90% av alla hästar har sneda höfter/blockeringar, varför skulle ridskolor vara annorlunda? Skillnaden anser jag är att man förvärrar problemet om hästarna till 50% eller mer rids av halv-rutinerade eller orutinerade ryttare och att det är omöjligt att fysiskt hålla efter hästarna om man har 30+ än 1-2.

Angående banka-dra så är det knappast premierat framför snällare metoder men ofta upplever jag att ridlärare premierar att man försöker även om det är med "fel" metod. På hästar med fysiska problem kanske man inte lyckas få till någon form med en riktigt snäll metod just för att de fysiskt inte är mogna för det. Ändå premieras självklart de som lyckas.

Senast ändrad:

jag är en tjej på 15 år och hållt på med hästar i 2 ½ år nu och jag vet inte om hästen går på tygeln, alla i min ridgrupp är bättre än mig, och det känns som att jag är pressad att vara liksom duktig:(

jag är en tjej på 15 år och hållt på med hästar i 2 ½ år nu och jag vet inte om hästen går på tygeln, alla i min ridgrupp är bättre än mig, och det känns som att jag är pressad att vara liksom duktig:(

Jag kände ungefär likadant på ridskoletiden. Började rida ganska sent jämfört med många, 12 år, så jag gick i en nybörjargrupp med mestadels 7-8åringar och nån enstaka 10-åring :p Men eftersom tiderna inte funkade (de sätter nybörjargrupperna ganska tidigt) så var jag tvungen att byta upp mig efter knappt ett halvår till dom som hade ridit som minst 2-3 år. Och där satt ajg och hade galopperat någon enstaka gång och aldrig hoppat :angel: iaf så ledde det till att man alltid kände sig sämre än dom andra och som att man missat flera steg.
Även när man blev bättre (och hade en egen häst utanför ridlektionerna som jag utan problem red "i form") så hade jag fortfarande problem med många av hästarna. För att stilen att rida till en häst på 45 minuter inte passar mig, jag vill ha tid att befästa grunderna och få hästen lyssna på mina signaler innan jag kräver någon form. (När jag vid tillfällen hyrde hästar för att rida själv gick det bättre.) Sen har man ofta så mycket annat att tänka på under en ridlektion att det blir svårt att "hinna med" saker utöver övningarna.

oki:) jag har aldrig fattat riktigt ordentligt vad ridning går ut på? vet du det?:)

att ridskolehästarna är svåra att få att gå på tygeln är kanske inte så konstigt då de rids av flera olika ryttare varje dag o inte alltid rids "rätt".

Usch vad jobbigt! :( Men försök att inte tänka så mycket på hur dem andra rider. Fokusera på dig själv.
Och tänk såhär: när man går i en grupp som är för hög nivå så utvecklas man mer! Det hoppas jag att du gör! Så länge du inte låter "jag är sämst"-känslan ta över.
För varje gång man rider får man en ny erfarenhet (hur länge man än har ridit) och så småningom kommer du förstå vad "gå på tygeln" känns som; du kommer lära dig känna när hästen jobbar korrekt. Så kämpa på! :) :bump:

oki:) jag har aldrig fattat riktigt ordentligt vad ridning går ut på? vet du det?:)

Ridning går ut på att ha KUL! Och roligast får man när man kan kontrollera hästen.

Du vill alltså få hästen att förstå dina hjälper och att den blir lydig ni "pratar" med kroppspråket, då är det härligt att rida!

Det man kan göra själv på lektionerna är att öva mer än det ridläraren säger. Kolla av hästen så den sätter igång eller ökar direkt när du ber om det, fintrimma dina hjälper så hästen verkligen förstår och lyder. Samma sak med broms och sväng.

Får du hästen lydig där så har du kommit långt på vägen till att ha hästen på tygeln!

jag kan mer eller mindre få dom ridskolehästerna jag rider att jobba bra och med eftergift:bump: men det finns en häst som jag absolut inte klarar av:confused: han går med sitt huvud upp pekandes upp till taket! det gör han med alla utom ridskoleläraren.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30