Sv: Gå på tygeln?
Jag är absolut ingen "handryttare"! Jag använder skänklarna jättemycket, jag skumpar inte direkt runt i sadeln och bara drar i tyglarna när jag vill att hästen ska stanna. Jag rider med väldigt känslig hand när jag rider. Jag klarar därför inte av hästar som är för starka i munnen, jag kan inte rida ordentligt då. Jag gillar heller inte de slöa hästarna på ridskolan som bara lunkar runt på fyrkantsspåret... Jag fattar fortfarande inte hur ni menar att jag ska få hästen att "gå i form" då... På ridlektionerna känns det som om jag sliter häcken av mig med tygel och olika hjälper, skänklar och allt medan hästen bara lunkar på och inte verkar fatta ett skit av vad jag menar att den ska göra. De enda hästarna som jag känner att jag kan få gå riktigt fint och som allt bara funkar med är pigga och känsliga hästar. Och det finns det ju inte gott om på ridskolan kan jag ju säga... med alla små barn som rycker i tyglarna och sparkar med benen.
Ridskolehästar är vana vid ryttare av olika slag, och kan de vara svårare att få att gå i form, eftersom de vet att man kan göra på andra sätt också.
Rider du en häst som alltid rids i form/på tygeln/med eftergift (vad man nu väljer att kalla det), som c-ponnyn du red, så går den kanske automatiskt med eftergift, så att säga, för det är så den är van att gå.
Sen undrar jag lite vad det är för ridskola du rider på där barnen får rycka i tyglarna och sparka med benen?
Låter inte särskilt seriöst.
Tyvärr så bygger det väldigt mycket på känsla att lära sig att rida en häst på tygeln, en känsla som man lär sig med tiden. Men på ett ungefär så tycker jag att en mjuk men stadig kontakt med munnen, och sen att man ser till att hästen går fram (utan att rusa), och är rak i kroppen är en bra början.
Hur lätt en häst har för att gå i form har mer att göra med hur den är van att gå och hur den är byggd, enligt min mening, inte så mycket med känslighet. Känsliga hästar kan tvärtom vara väldigt svåra att rida, eftersom de ofta lätt spänner sig om man inte gör exakt rätt.