Gå normalt förbi andra hundar...

H

hovawart

Hej! Hur lär man en omplaceringshanne på 1.5 år, att gå förbi andra hundar? Har tesat att försöka vara roligare än de andra hundarna, men han bryr sig inte.. :p Har även tesat att sätta honom och låta de andra gå förbi, men då gör han plötsligt ett ryck rakt mot hunden. Men man håller ju såklart emot... Tacksam för andra tips!:D
 
Sv: Gå normalt förbi andra hundar...

Min förra hund var så och jag säger bara: Träning, träning, träning, träning..
Utsätt hunden för situationen så ofta som möjligt så blir det inte så upphetsande.
Börja med att sätta honom vid sidan när en annan hund ska passera, när han kastar sig iväg tar du tag i honom och drar tillbaka och säger bestämt "Nej". Upprepa om han kastar sig igen osv. När han sitter snällt, prova att bara stanna och stå stilla, när det funkar passera gående.
När den andra hunden passerar, förösk att få så mkt ögonkontakt med hunden som möjligt, småprata och ha godis om han gillar det.

Möter du en hund du vet beter sig som en vansinnig, ta en annan väg (om det går) så han inte får negativa upplevelser under "träningsperioden".

Min hund blev "normal" när jag flyttade till studentboendet jag bor på SLU, här har typ ALLA hund och var man än går möter man hundar. Till slut orkade hon inte bry sig. Fördelen här är också att majoriteten är hundmänniskor som inte släpper fram sina hundar för att "hälsa", det är ju inte så positivt..

Det är definitivt inte lätt, jag fick ordning på min hund i femårsåldern och har innan kämpat och hållit i med råstyrka. Det brukade nästan gå, men precis när man passerat kastade hon sig mot hunden och då blir "koppelradien" så lång som möjligt också.. Man vill ju inte hänga sig i halsbandet heller för då signalerar man ju till hunden hur exalterat och jobbigt det är att möra andra hundar..
Har också blivit omkulldragen på hala gräsmattor och åkt efter hunden på rygg fram till hunden man mötte, MYCKET pinsamt..
 
Sv: Gå normalt förbi andra hundar...

Min förra hund var så och jag säger bara: Träning, träning, träning, träning..
Utsätt hunden för situationen så ofta som möjligt så blir det inte så upphetsande.
Börja med att sätta honom vid sidan när en annan hund ska passera, när han kastar sig iväg tar du tag i honom och drar tillbaka och säger bestämt "Nej". Upprepa om han kastar sig igen osv. När han sitter snällt, prova att bara stanna och stå stilla, när det funkar passera gående.
När den andra hunden passerar, förösk att få så mkt ögonkontakt med hunden som möjligt, småprata och ha godis om han gillar det.

Möter du en hund du vet beter sig som en vansinnig, ta en annan väg (om det går) så han inte får negativa upplevelser under "träningsperioden".

Min hund blev "normal" när jag flyttade till studentboendet jag bor på SLU, här har typ ALLA hund och var man än går möter man hundar. Till slut orkade hon inte bry sig. Fördelen här är också att majoriteten är hundmänniskor som inte släpper fram sina hundar för att "hälsa", det är ju inte så positivt..

Det är definitivt inte lätt, jag fick ordning på min hund i femårsåldern och har innan kämpat och hållit i med råstyrka. Det brukade nästan gå, men precis när man passerat kastade hon sig mot hunden och då blir "koppelradien" så lång som möjligt också.. Man vill ju inte hänga sig i halsbandet heller för då signalerar man ju till hunden hur exalterat och jobbigt det är att möra andra hundar..
Har också blivit omkulldragen på hala gräsmattor och åkt efter hunden på rygg fram till hunden man mötte, MYCKET pinsamt..

Tack för ditt svar! Jag ska definitivt testa dina knep! Ska börja imorgon :rofl: Skönt att höra att man inte är ensam:p
Tack än en gång!
 
Sv: Gå normalt förbi andra hundar...

Jag tycker att hundar har lättare för att hålla sig i skinnet om de är i rörelse. Om man sätter hundarna ned så har de verkligen chans att koncentrera sig på den andra hunden.

Vad säger du åt din hund? Vet den vad den ska göra när ni träffar andra hundar? Vad är alternativet än att gå fram och hälsa. Träna in ett komando ordentligt först. Det ska sitta i hundens ryggmärg. Om du väljer ordet fot, här, hit eller något annat spelar ingen som helst roll. Men hunden måste veta VAD det innebär. I det här fallet valde jag ord som ofta syftar itll ett fotgående och det är för att det tycker jag är det enklaste.

Jag tränar fot med positiv försträkning så att hundarna kastar sig intill min sida direkt jag säger fot. Sen ut och träna mot andra hundar på avstånd!
 
Sv: Gå normalt förbi andra hundar...

Jag har också samma problem, så jag tar också gärna emot lite tips.
 
Sv: Gå normalt förbi andra hundar...

förra helgen satte min hund rekord i maniska dumheter...Hon gick i taket så fort hon såg en annan hund...noll kontakt...denna veckan har vi tränat kontakt kontakt kontakt med klicker och idag träffade vi en hund (med bra ägare)...vi pratade hundarna satt/låg vid förarens sida + min hund hade kontakt lite då och då...Framsteg =)
För en vecka sedan hade hon glömt hur man går i koppel idag är om en ängel att vara ute med...
mitt tips...Kontakträning, klicker, gott godis o massa tålamod samt var konsekvent =)

lycka till
 

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 443
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 666
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp