Man bränner kalorier på att motionera, men om man har ont i kroppen och dåligt flås är det inte så lätt att motionera så mycket att man kompenserar för ogynnsamma matvanor. Man raderar lätt en halvtimmes promenad med en chokladbit, en extra macka eller ett par kex.
Motionera bör man ju göra oavsett, hälsofördelarna är oändligt många och det är roligare att vara tjock och stark än tjock och klen plus att man känner sig coolare plus att man bäddar för en friskare ålderdom. Men man kan inte räkna med att gå ner i vikt på bara motion utan att ha koll på vad man käkar om man inte har tur och en gynnsam ämnesomsättning som några lyllosar i den här tråden verkar ha. Själv har jag det inte utan kan lätt promenera en mil om dagen eller springa 30 km i veckan och ändå gå upp i vikt när matvanorna dippar.
Har man koll på maten och är viktstabil kan man säkert gå ner lite långsamt av att öka motionen, då bränner man ju mer än man förbrukar. Äter man för mycket och är stadigt på väg uppåt så blir det svårare, vackert så om motionen gör att man håller sig viktstabil. Så det är ju bra att få koll på maten och bromsa viktuppgången så gott det går, tänker jag.
Man behöver ju inte påbörja någon extremdiet för det, för mig funkar kaloriloggning för det motiverar mig att välja mer frukt och grönt och mindre snabba kolhydrater och att gå till jobbet i stället för att ta bilen och så lär jag mig vad jag blir mätt av och när jag behöver stoppa in ett mellanmål för att inte bli hungrig som en varg.
Det är ju lite najs att få rätsida på kosten också, har man tur blir man piggare och får mindre ont, kanske känner man sig lite duktig också, kanske får man igång den goda cirkeln och håller den rullande lite lättare då.
Sen är ju tröstätande och hormonellt sug ett helvete för sig. Den som inte känt det suget ska nog akta sig för att komma med "sanningar" om hur lätt man fixar det.