Har tittat lite på just Lifesum. Räcker gratisversionen eller måste man betala?
Jag kör också med gratisversionen av Lifesum och jag tycker den räcker. Jag vill bara logga det jag äter så jag håller koll på hur mycket kalorier jag får i mig. Det går att scanna både färdigmat och andra matprodukter och så fyller man i hur mycket man ätit.
Jag tycker du ska börja med att noggrant fylla i vad du stoppar i din mun, utan undantag. Väg mycket noga då man ALLTID underskattar vad maten väger. Det är först när du vet exakt hur många kalorier du stoppar i dig som du kan avgöra om du behöver banta eller om det kan vara något annat fel.
I mitt fall åt jag betydligt mer än vad jag behövde, typ 1000 kcal mer per dag. Så det var inte alls konstigt att jag var tjock. Låg på BMI på 41,4.
Jag har som mål att inte äta mer än 1300 kcal/dag - vad jag äter bestämmer jag själv - ingen annan. Vill jag ha Kebab med bröd (som ligger på cirka 270 kcal) så äter jag det.
Vad jag gjorde initialt för att verkligen få till en omstart så gick jag på ett Modifastprogram i 9 veckor och tappade 14 kg, håller nu superkoll på antalet kalorier - men äter allt och har gått ner ytterligare 6 kg. Har fortfarande fetma, men har fått betydligt bättre med energi etc. Har dessutom hopp om att komma ner under BMI 30 till sommaren.
Jag har svårt att promenera och springa pga hälsporre. Dock har jag häst så jag har vardagsmotionen fixad. Det jag lagt till är styrketräning (som går bra att göra hemma om man inte vill åka till ett gym) för att behålla musklerna istället för fettet.
Kan tillägga att jag har leptinintolerans och det har man nästan alltid när man ligger på så högt BMI som jag gjorde. Det gör också att det är supersvårt att gå ner i vikt. Kroppen kämpar verkligen emot en.
Håller tummarna att du hittar en metod som fungerar för dig!
/Lizzie