Gå ner i vikt när man testat allt?

Stressätandet beror på ångest. Kämpar alltid i butiken för att inte köpa skräp. Lyckas ibland.
Går det att byta ångestgrej? Till tex böcker eller ngt. Är helt på om att trösta sig när man känner sig olycklig och det kanske går att styra vad? Det kanske finns någonting annat du inte "får" köpa för dig själv som kan gå in som reserv, tidningar brukar ju vara ohyggligt dyra numera och kanske kan gå in under extra tröst?
 
Otroligt mycket fokus på mat i den här diskussionen. Gå ut och gå. Klart som fasen att det gör ont de första tre fyra veckorna innan man kommit igång oavsett vad man börjar träna men något så simpelt som 6-10km promenad per dag gör faktiskt underverk.
Att gå är otroligt bra! Speciellt om man går någolunda raskt. Men - har ts dåliga knän är det inte säkert långa promenader ens går att genomföra. Jag har haft jätteproblem med ffa ena knät och gick då hos en fysioterapeut, knuten till vår vårdcentrals gym. Jag fick ett träningsprogram på gymmet, enbart avsett att stärka musklerna kring knät ... och idag är jag om inte helt botad så nästan. HELT otroligt vad enkel styrketräning av rätt muskelgrupper kan göra.


Jag skulle tipsa ts att få hjälp av en personlig tränare, gärna kunnig fysioterapeut, på ett gym. Det kostar, men tränaren behöver inte vara med varenda gång, bara ibland för att se att man blir starkare. Och det är värt vartenda öre! Pengarna till skräpmaten går till gymmet :-)

Många vill inte gå till gym, om man är otränad och överviktig och jämför sig med alla muskulösa ursnygga människor i deras tajta outfits. Men man måste avskärma sig från såna tankar - mitt gym består dessutom till minst 50% av äldre, av människor med skador och andra begränsningar, några kommer dit med rullator, någon med rullstol. Många är överviktiga men kämpar på med musik i lurarna. Jag själv är något äldre än ts, om jag minns rätt, och har kilon att jobba bort, men ingen stirrar på mig eller tycker jag är pinsam.

Träning kan bli en inkörsport till ett nytt tänk, en ny känsla. Där man inte bara räknar kalorier, drar ner på matintaget tills man inte orkar längre, och så är man tillbaka på ruta ett. För mig betyder träning jättemycket, och jag är verkligen ingen "träningsfanatiker" utan gör det för att det ger så mycket och faktiskt är rätt kul!

(OCH - pulshöjande träning är känt för att vara ångestdämpande! :) )
 
ja men vem gör det? 😄 Jag kan äta hur mycket som helst.
Jo exakt. Rent teoretiskt sett verkar det som att i forskningsprojekt folk slutar äta osaltade, orostade nötter efter ett tag och sedan även äter mindre vid middagen för de är mätta så att de osaltade orostade nötterna inte var så vådliga.

Men i realiteten är det ju antagligen ett genomsnitt och säger inget om vad jag skulle göra :D och jag gillar verkligen osaltade orostade mandlar o valnötter, men inte mer än jag älskar mörk choklad :rofl:

O de flesta som äter en påse nötter äter nog inte osaltade och orostade nötter, saltade och rostade nötter verkar man kunna äta hur mycket som helst av (i samma projekt) och inte lyckas kompensera på samma sätt av sig självt, så de verkar gå in under allmänna godsaker.
 
Nötter är ju jättenyttigt, och om man har tur så kompenserar man ju genom att äta mindre av ngt annat. Fast en ynka valnöt är fortfarande typ 26 kalorier o en ruta mörk choklad om 10 gram är ca 50 kalorier så om jag måste välja är jag rädd att jag går på en ruta mörk choklad framför två valnötskärnor. Men ingetdera går att snacksa en massa på tyvärr, utan då får man nog gå på popcorn hemmapoppade.

Ost var en chock att titta på.

Nötter är ett av de livsmedel som ger minst mättnad per kalori. Bäst på listan, dvs mest mättnad per kalori är kokt potatis.
 
Nötter är ett av de livsmedel som ger minst mättnad per kalori. Bäst på listan, dvs mest mättnad per kalori är kokt potatis.
Ja, vi hade en användare här på Buke nyligen, som tränar hårt men har gått upp i vikt. Det visade sig att hen åt stora mängder mandel varje dag och dessa var boven i dramat.....

Då skulle jag hellre rekommendera grönsaker i små bitar/buketter, typ morot, blomkål, ärtskidor etc De har inte samma belöningsvärde men ändå. I slutänden handlar det om att själv bestämma sitt intag och då är detta ändå bättre än ingenting.

Eller - i slutänden handlar det ju om ens mående och att bli fri från sin ångestproblematik. En knepig ekvation där de båda går hand i hand, men det finns vägar ut. Jag är övertygad om att du fixar det, @alazzi !!
 
Jag vet att det inte är det bästa, men för det första tänkte jag att man tuggar mer och då kanske slutar tidigare. Och för det andra måste väl nötter vara bättre för en diabetiker än godis.
Baby steps för att känna att det inte är komplett omöjligt att bli av med suget för godis när stressen/ångesten sätter in.
Det kan ta tid att förändra beteendet, men kanske kan man byta till något som inte ställer till lika mycket med blodsockret medan man jobbar på det?
Det var det bästa jag kom på som kan köpas färdigt i butik och inte kräver arbetsinsats. Såvida inte en enskild frukt funkar men jag hade svårt för det i början. Fruktsallad funkade bättre, men det kräver en arbetsinsats 😅.

Det finns säkert bättre alternativ där ute, jag kom bara inte på något bra.


Misstänkte något sådant, därför jag försökte ge exempel på något att byta över till som inte blir lika sött.

Vad får du för hjälp med ångesten?
Kan vara så att du behöver börja i änden att hitta sätt att hantera den i relation till mat?
Jag är också en stressätare eller egentligen mer ledsenätare, vissa tillfällen med ångestinslag men jag tror mina problem är betydligt mildare än dina.
Provade några olika mediciner men ingen hade någon effekt tyvärr så jag har inget.
 
Otroligt mycket fokus på mat i den här diskussionen. Gå ut och gå. Klart som fasen att det gör ont de första tre fyra veckorna innan man kommit igång oavsett vad man börjar träna men något så simpelt som 6-10km promenad per dag gör faktiskt underverk.

Jag tränar regelbundet på ett gym. Cirkelträning där jag måste skippa en av maskinerna för att skona mina knän.

Är totalt låst i korsryggen trots regelbunden massage och träning så det är en plåga att promenera.
 
Det är för att kost är absolut viktigast när det kommer till viktnedgång, inte träning.

Sedan är både vardagsmotion och träning jätteviktigt av andra hälsoskäl och kan absolut påverka vikten i rätt riktning.
Att gå sådana här "långpromenader" klassar inte jag in som träning utan som vardagsmotion. Många människor har helt missuppfattat konceptet av vad vardagsmotion egentligen är och innebär.
 
Jo exakt. Rent teoretiskt sett verkar det som att i forskningsprojekt folk slutar äta osaltade, orostade nötter efter ett tag och sedan även äter mindre vid middagen för de är mätta så att de osaltade orostade nötterna inte var så vådliga.

Men i realiteten är det ju antagligen ett genomsnitt och säger inget om vad jag skulle göra :D och jag gillar verkligen osaltade orostade mandlar o valnötter, men inte mer än jag älskar mörk choklad :rofl:

O de flesta som äter en påse nötter äter nog inte osaltade och orostade nötter, saltade och rostade nötter verkar man kunna äta hur mycket som helst av (i samma projekt) och inte lyckas kompensera på samma sätt av sig självt, så de verkar gå in under allmänna godsaker.
Köpte som det nöt (haha) jag är ett kilo saltade jordnötter. Gick slänga halva påsen efter som jag inte kunde sluta äta och inte mådde bra sv den mängden :banghead:
 
Har inga tips för viktminskning men måste säga något om promenader vid knä och ryggont.

Har haft problem med ryggen större delen av livet och fick artros i knäna för ett par år sedan.
För tillfället går jag promenader på ca 5 km 3-4 ggr i veckan. Jag började med 2 km och i början blev både rygg och knän sämre. Kämpade mig genom smärtan med hjälp av värktabletter. Efter några veckor började både rygg och knä bli bättre!

Ryggen kräver stretching efter promenader. Framför allt baksida lår. Slarvar jag med det får jag ont direkt.
 
Folk som har problem med knän och rygg...
En del kanske, men många med dålig rygg mår faktiskt bättre (läs: har mindre värk) av både promenader och träning.

Jag hör till den skaran som har kroniska skador i rygg/nacke och raska promenader på uppemot en mil, timmar av traskande i skogsterräng och gymträning är suveränt bra för att minska värk och stelhet.

Det går liksom inte att kategoriskt säga att ond rygg = går icke att promenera i rask takt. Det beror ju helt på skada och i viss mån även på smärttålighet.
 
En del kanske, men många med dålig rygg mår faktiskt bättre (läs: har mindre värk) av både promenader och träning.

Jag hör till den skaran som har kroniska skador i rygg/nacke och raska promenader på uppemot en mil, timmar av traskande i skogsterräng och gymträning är suveränt bra för att minska värk och stelhet.

Det går liksom inte att kategoriskt säga att ond rygg = går icke att promenera i rask takt. Det beror ju helt på skada och i viss mån även på smärttålighet.
Det enda som hjälpte min partner när han hade diskbråck var just att promenera. (Så pass mycket smärtlindring att han promenerade tills han fick stressfraktur i foten, för så fort han slutade gå så hade han ont. 😅🙃)
 
Jag säger det till exempel?

Tex lyfte jag ett för tungt bord förra veckan och sträckte en ryggmuskel. Visst jag är absolut för att man ändå ska röra sig och visst jag gick ändå ett jumpapass samma dag (trots att det gjorde jätteont att bara lyfta foten till kopplingen när jag körde dit) men att gå 2 km till affären o tillbaka var faktiskt fruktansvärt, mycket värre än jumpapasset.

Självklart gjorde promenaden och jumpapasset att ryggen blev bättre och redan nästan är bra. Men som jag skrev någonstans ovan som svar på dig att det tar ett litet tag att komma upp i 6 km promenad varje dag för någon som inte gjort det oavsett.

Så vidhåller att promenader är fantastiskt men nog inte kan ersätta att påverka maten, utan kompletterar.
 
En del kanske, men många med dålig rygg mår faktiskt bättre (läs: har mindre värk) av både promenader och träning.

Jag hör till den skaran som har kroniska skador i rygg/nacke och raska promenader på uppemot en mil, timmar av traskande i skogsterräng och gymträning är suveränt bra för att minska värk och stelhet.

Det går liksom inte att kategoriskt säga att ond rygg = går icke att promenera i rask takt. Det beror ju helt på skada och i viss mån även på smärttålighet.
Jo men ur synvinkeln, från och med i morgon ska du gå 6 km per dag.

Så tror jag det är svårt, för alla som inte gjort det, men speciellt för de som har ont i knän och rygg och kanske ont om tid.

Ur synvinkeln, i morgon ska du börja sträva mot att i framtiden kunna gå 1 mil om dagen är det nog absolut fullt möjligt för väldigt många.

Frågeställningen som folk svarar på var ju varför alla i tråden fokuserade på mat när man istället för att ändra vad man åt kan gå 6 km om dagen.
 
Det enda som hjälpte min partner när han hade diskbråck var just att promenera. (Så pass mycket smärtlindring att han promenerade tills han fick stressfraktur i foten, för så fort han slutade gå så hade han ont. 😅🙃)
Diskbråck är dock inte samma sak som ryggont. Jag har diskbråck och har aldrig ont i ryggen. Oftast har man inte ont i ryggen mer än i den akuta fasen, sedan är det nervsmärtor som ger en problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp