Där håller jag inte med. Det är ju kaloriunderskottet som gör att man går ner i vikt. Om jag t.ex. trampar en halvtimma på crosstrainern (programmet Random Hills) och tar i lite, bränner jag åtminstone 300 kalorier på en halvtimma. Lägger jag sen till lite rodd, kanske lite trappa och nån sak till, har jag bränt minst 400 kalorier. Gör jag det regelbundet (det ger knappt nån träningsvärk så jag kan göra det ofta) går jag ner i vikt utan att behöva dra ner extremt på matintaget. Jag får dessutom bättre kondition, bättre styrka - och allt detta bidrar. Pulshöjande träning är dessutom erkänt ångestlindrande så det är bara positivt hela vägen.
Skulle jag gå ner i vikt ENBART genom att t.ex. dra ner på mitt kaloriintag till 1200 kalorier om dagen, skulle jag bli så erbarmeligt eländig att jag inte skulle palla.
För mig är träning (pulshöjande) helt avgörande. Och får mig dessutom att må så himla mycket bättre.
Att man sen inte ska stoppa i sig för mycket mat och annat, är ju självklart. Äter man galet mycket hjälper knappt ett marathon varannan dag.
Jag kollade på en sida på nätet. Om man väger 75 kg och kör crosstrainer i 30 min så förbränner man 188 kcal. Vilket är samma som 35 g chips eller choklad. Ja, träna är bra för att man blir stark, smidig, uthållig och överlag mer hälsosam. Men för ren viktnedgång så måste det kombineras med en välbalanserad kost.