Gå ner i vikt när man testat allt?

Där håller jag inte med. Det är ju kaloriunderskottet som gör att man går ner i vikt. Om jag t.ex. trampar en halvtimma på crosstrainern (programmet Random Hills) och tar i lite, bränner jag åtminstone 300 kalorier på en halvtimma. Lägger jag sen till lite rodd, kanske lite trappa och nån sak till, har jag bränt minst 400 kalorier. Gör jag det regelbundet (det ger knappt nån träningsvärk så jag kan göra det ofta) går jag ner i vikt utan att behöva dra ner extremt på matintaget. Jag får dessutom bättre kondition, bättre styrka - och allt detta bidrar. Pulshöjande träning är dessutom erkänt ångestlindrande så det är bara positivt hela vägen.

Skulle jag gå ner i vikt ENBART genom att t.ex. dra ner på mitt kaloriintag till 1200 kalorier om dagen, skulle jag bli så erbarmeligt eländig att jag inte skulle palla.

För mig är träning (pulshöjande) helt avgörande. Och får mig dessutom att må så himla mycket bättre.

Att man sen inte ska stoppa i sig för mycket mat och annat, är ju självklart. Äter man galet mycket hjälper knappt ett marathon varannan dag.

Jag kollade på en sida på nätet. Om man väger 75 kg och kör crosstrainer i 30 min så förbränner man 188 kcal. Vilket är samma som 35 g chips eller choklad. Ja, träna är bra för att man blir stark, smidig, uthållig och överlag mer hälsosam. Men för ren viktnedgång så måste det kombineras med en välbalanserad kost.
 
Om man nu inte kan intensivträna så är det ju kost som gäller.
När jag fick diabetes så slutade jag med godis och annat.
Nu smakat godis skräp.
Igår åt jag dock chips.
Händer typ en till två gånger om året.
Jag kan inte högintensivträna

Just nu går jag promenader och det får räcka.
Ska dansa lite med.
 
Jag kollade på en sida på nätet. Om man väger 75 kg och kör crosstrainer i 30 min så förbränner man 188 kcal. Vilket är samma som 35 g chips eller choklad. Ja, träna är bra för att man blir stark, smidig, uthållig och överlag mer hälsosam. Men för ren viktnedgång så måste det kombineras med en välbalanserad kost.
Ja, absolut!

Nu är crosstrainer VÄLDIGT varierande beroende på vilket program man kör. Man lägger in sin vikt etc och kan sen justera moståndet mellan 1 och 20. 20 är extremt tungt och då kan jag knappt ens hålla den i rörelse om jag är högst upp på en topp i programmet. Jag bränner, enligt gymmets nya crosstrainer, c:a 230 kalorier på 20 minuter. Går jag riktigt långsamt och på platt nivå bränner jag kanske högst 100. Om ens det.

Så hur mycket man bränner beror ju, som alltid, på hur mycket man tar i.
 
Jag kan ju inte köra crosstrainer eller cykel pga mitt bäcken och mina knän.
Mysko nog kan jag småjogga.
Måste dock investera i bra skor då
 
Jag tänker att det är väldigt personligt. Min partner tittar på en träningsmaskin och RASAR i vikt. Jag är igång flera timmar varje dag, kan plocka svamp 8 timmar, vandra i tuff terräng och leta efter kor hela dagar och det händer INGET. Jag menar verkligen inget. Det enda som händer är att jag måste äta liiiite till för att faktiskt orka, och det lilla tillskottet räcker för att jag då inte ska gå ner i vikt istället.

Till er där det fungerar att träna för att gå ner i vikt, grattis. Då kan ni attackera viktproblemet från två håll. Jag och många med mig fungerar inte så.
 
Jag tänker att det är väldigt personligt. Min partner tittar på en träningsmaskin och RASAR i vikt. Jag är igång flera timmar varje dag, kan plocka svamp 8 timmar, vandra i tuff terräng och leta efter kor hela dagar och det händer INGET. Jag menar verkligen inget. Det enda som händer är att jag måste äta liiiite till för att faktiskt orka, och det lilla tillskottet räcker för att jag då inte ska gå ner i vikt istället.

Till er där det fungerar att träna för att gå ner i vikt, grattis. Då kan ni attackera viktproblemet från två håll. Jag och många med mig fungerar inte så.
Jag vill verkligen träna mycket. Men det går inte. Kroppen fixar det helt enkelt inte. Vissa dagar var jag energi och ork men andra dagar är det tufft. Blir t.o.m. trött av lite styrketräning på maskinen. Cyklingen brukar gå bra men crosstainern är ofta tung.
.
 
Skulle jag behöva trampa crosstrainer en halvtimme varje dag skulle jag dö av tristess. Att motionera för att gå ner i vikt är döden.

Gillar man det är det ju en annan sak. Men det är så fruktansvärt tråkigt.
Ja, det är astråkigt. Jag lyssnar på poddar under tiden. Musiklistorna har jag nött ut för längesen. En del kollar på film eller nåt på mobilen.
 
Jag vill verkligen träna mycket. Men det går inte. Kroppen fixar det helt enkelt inte. Vissa dagar var jag energi och ork men andra dagar är det tufft. Blir t.o.m. trött av lite styrketräning på maskinen. Cyklingen brukar gå bra men crosstainern är ofta tung.
.
Gör det du kan!!
Bra träning är den som blir av.

Skit i crosstrainern. Två minuter på maskinen är bättre än noll minuter. Träna när och vad du orkar.

Synd att låta det dåliga stå i vägen för precis all träning.

Bara lite träning ökar styrka och balans. är jag kom hem från sjukhuset så orkade jag köra en halv skottkärra ved till pannrummet per dag. Efter några månader kör jag tre fulla per dag. Under en period stod jag på ett ben så ofta jag kunde - vid tandborstning, matlagning etc. Fick mycket bättre balans efter några månader. Oerhört liten ansträngning.

Alltså - jag är VÄLDIGT skröplig och får värk och trötthet vid det mesta jag gör. Alltså gör jag väldigt lite, men jag gör det.
 
Senast ändrad:
Jag vill verkligen träna mycket. Men det går inte. Kroppen fixar det helt enkelt inte. Vissa dagar var jag energi och ork men andra dagar är det tufft. Blir t.o.m. trött av lite styrketräning på maskinen. Cyklingen brukar gå bra men crosstainern är ofta tung.
.
Har du möjlighet att bygga upp dig försiktigt? Har själv problem med ryggen som stundtals hindrar mig ordentligt. Jag började med att gå runt huset, långt med drygt 30 portar. Efter någon vecka gick det lättare och då började jag gå längre och längre.
 
Jag vill verkligen träna mycket. Men det går inte. Kroppen fixar det helt enkelt inte. Vissa dagar var jag energi och ork men andra dagar är det tufft. Blir t.o.m. trött av lite styrketräning på maskinen. Cyklingen brukar gå bra men crosstainern är ofta tung.
.
Har du möjlighet/råd att anlita en PT/Personlig tränare på ett bra gym? En som är utbildad på riktigt och som ser och förstår dina problem. Som kan hitta lämpliga träningsformer som inte går för hårt åt din kropp. Om ni ses 2, 3 gånger och du får ett träningsprogram som passar just dig, kan du träna själv sen, med korta återkopplingar ibland. En bra PT kan kost och näring också och kan tipsa dig, kanske rentav ge dig ett vettigt kostprogram?

Jag vet att det i grund och botten handlar om att du inte alltid mår bra, och dessa två går ju hand i hand; mående och viktuppgång. Jag har varit där, jag vet. Och nån quick fix för måendet finns ju inte. Lite tänker jag att ett regelbundet träningsprogram som du trivs med kan hjälpa dig med måendet och sen kan du börja klättra uppåt igen i livet. Men det är svårt - igen, jag vet..... Men jag är övertygad om att du kan och kommer att fixa det! :heart
 
Nja, enligt uträkningar så behöver min kropp ca 1250 kcal för att existera om jag inte rör på mig. Men nej det var inte ett tips, bara ett exempel på att ökad motion utan ökat intag av kcal ger viktnedgång. Eftersom att vissa skriver att det typ är omöjligt.
Alla fungerar inte som du, speciellt inte om man är överviktig/tjock och har varit det en längre tid och testat allt. Faktiskt. Kroppen liksom vill inte gå ner i vikt, går man ner något går man upp igen hur lätt som helst utan att ens ha gjort något annorlunda. Kroppen är nöjd med den vikt den haft i många år. JA, det finns några lyckosamma (tjocka) personer som lyckas med sin kamp, men överlag är det inte vanligt, det är ett problem som vården har börjat uppmärksamma. VAD är det som gör att vissa (tjocka) människor inte går ner i vikt och hur ska man då hantera det? För egen del blev det till slut trots mycket motstånd från min sida, en gastric sleeve operation. Jag blev rekommenderad av läkare för 12 år sedan att göra fetmakirurgi för "du kommer inte kunna gå ner i vikt själv vad du än gör, din kropp motarbetar det, du kommer inte att lyckas", och jag bestämde mig för att motbevisa henne. Vad jag än gjorde så lyckades jag inte så jag gav upp. Till slut blev det en gastric sleeve i alla fall och jag tillbringade ett år före den med att äta som man ska efter operationen för att komma in i rätt tänk.

Alla människor går inte ner i vikt av ökad motion och rätt mat. Jag går ner i vikt när jag svälter mig, på riktigt svälter, alltså äter ingenting alls. När jag drar ner på maten går jag upp i vikt för kroppen behåller allt den får. Nu går jag ner i vikt när jag äter precis enligt schema och samtidigt förstås tar mina promenader. Slarvar jag med maten och äter för lite och ändå promenerar så går jag upp i vikt eller inte ner. Det HÄR är inget ovanligt hos personer som väger så mycket som jag, tvärtom.
 
Har du möjlighet att bygga upp dig försiktigt? Har själv problem med ryggen som stundtals hindrar mig ordentligt. Jag började med att gå runt huset, långt med drygt 30 portar. Efter någon vecka gick det lättare och då började jag gå längre och längre.
För något år sen kämpade jag mig upp till minst 10.000 steg dagligen. Hade ett rörligare jobb och mindre ryggproblem. Nu är jag glad när jag har fått ihop 4000 steg...
 
Har du möjlighet/råd att anlita en PT/Personlig tränare på ett bra gym? En som är utbildad på riktigt och som ser och förstår dina problem. Som kan hitta lämpliga träningsformer som inte går för hårt åt din kropp. Om ni ses 2, 3 gånger och du får ett träningsprogram som passar just dig, kan du träna själv sen, med korta återkopplingar ibland. En bra PT kan kost och näring också och kan tipsa dig, kanske rentav ge dig ett vettigt kostprogram?

Jag vet att det i grund och botten handlar om att du inte alltid mår bra, och dessa två går ju hand i hand; mående och viktuppgång. Jag har varit där, jag vet. Och nån quick fix för måendet finns ju inte. Lite tänker jag att ett regelbundet träningsprogram som du trivs med kan hjälpa dig med måendet och sen kan du börja klättra uppåt igen i livet. Men det är svårt - igen, jag vet..... Men jag är övertygad om att du kan och kommer att fixa det! :heart
Jag har ju ett cirkelträningsprogram som jag följer sen augusti förra året. Ökar vikterna med 1 kg varje månad enligt min tränares plan. Han försöker peppa mig att gå över till andra maskiner och han vill ge mig ett program att följa. Men jag vågar inte...vill inte misslyckas. Jag har börjat om så många gånger och alltid misslyckats. Inne i cirkelträningen känner jag mig trygg.

Jag har testat lite olika gruppass eftersom det är roligare, men det fungerar inte. Jag är i för dålig form.
 
Det är nog jag som missuppfattade användaren, tyckte att hen skrev något om 2000 kalorier och då läste jag för snabbt/fel att hen åt just det som ett slags normalläge. Så det var inte meningen att få det att låta som att 2000 är "normalt, vad kroppen behöver för att existera" utan att påpeka att om så var fallet så brände hen allt på promenaderna sen :)
Om man googlar på mitt energibehov så får man upp att behovet bör ligga på ca 2000 kcal. När jag gick på viktväktarna på 90-talet åt man ca 1200 kcal och jag gick ner väldigt sakta och lite. Då hade jag BMI på 28...
 
Om man googlar på mitt energibehov så får man upp att behovet bör ligga på ca 2000 kcal. När jag gick på viktväktarna på 90-talet åt man ca 1200 kcal och jag gick ner väldigt sakta och lite. Då hade jag BMI på 28...
Okej! Alltså som sagt, mina 2000 var för att jag läste fel, att användaren åt 2000 om dagen och så utgick jag (felaktigt) att det var det hen åt som "grundbehov".
Googlingen jag gjorde, och tog första resultatet ifrån, därav brasklapp om att inte ta siffrorna på så stort allvar, handlade om hur många kalorier man generellt bränner på 10 000 steg. Så nu kan du släppa det här spåret om att jag skulle påstå att 2000 kalorier är standard, eller att det är resultatet av min googling :)
 
Alla fungerar inte som du, speciellt inte om man är överviktig/tjock och har varit det en längre tid och testat allt. Faktiskt. Kroppen liksom vill inte gå ner i vikt, går man ner något går man upp igen hur lätt som helst utan att ens ha gjort något annorlunda. Kroppen är nöjd med den vikt den haft i många år. JA, det finns några lyckosamma (tjocka) personer som lyckas med sin kamp, men överlag är det inte vanligt, det är ett problem som vården har börjat uppmärksamma. VAD är det som gör att vissa (tjocka) människor inte går ner i vikt och hur ska man då hantera det? För egen del blev det till slut trots mycket motstånd från min sida, en gastric sleeve operation. Jag blev rekommenderad av läkare för 12 år sedan att göra fetmakirurgi för "du kommer inte kunna gå ner i vikt själv vad du än gör, din kropp motarbetar det, du kommer inte att lyckas", och jag bestämde mig för att motbevisa henne. Vad jag än gjorde så lyckades jag inte så jag gav upp. Till slut blev det en gastric sleeve i alla fall och jag tillbringade ett år före den med att äta som man ska efter operationen för att komma in i rätt tänk.

Alla människor går inte ner i vikt av ökad motion och rätt mat. Jag går ner i vikt när jag svälter mig, på riktigt svälter, alltså äter ingenting alls. När jag drar ner på maten går jag upp i vikt för kroppen behåller allt den får. Nu går jag ner i vikt när jag äter precis enligt schema och samtidigt förstås tar mina promenader. Slarvar jag med maten och äter för lite och ändå promenerar så går jag upp i vikt eller inte ner. Det HÄR är inget ovanligt hos personer som väger så mycket som jag, tvärtom.
För några år sen var det ju ett företag som gick ut stenhårt med pulverdiet och hård träning. Minns inte namnet, det var något med ex? Men jag testade. Enbart dietpulver i 16 veckor. Hade häst, promenerade till stallet. Inte sjutton gick jag ner massor. Minns inte exakt men ca 0.5 kilo i veckan blev facit på 16 veckor. Fuskade någon gång med en morot eller ett knäckebröd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp