Gå ner i vikt när man testat allt?

Hur fort hade du tänk dej?

7000 kcal är ca 1kg så för att gå ner 0,5kg i veckan blir det 500kcal minus om dagen. 1kg i veckan som i så fall tar ett år så blir det 1000kcal minus om dagen vilket är ohäsosamt för kroppen i över 1 år.
Med tanke på tidigare erfarenhet så kommer det ta längre tid. men det stör mig inte, så länge jag går ner så är jag nöjd.
 
Då får det ta två år, annars hamnar du i jojo bantningen igen. Du ska absolut inte banta. Det är, tyvärr, så att för att få till en hållbar vikt så måste det få ta tid. Du behöver inte laborera med kost efter operation. Det fungerar bra med de kostvanor du ska ha som diabetiker. Flera mindre måltider, inga snabba kolhydrater, fett, socker och feta proteiner (bacon och liknande). Långsamma kolhydrater, frukt och grönt samt magert protein även om fet fisk är bra. Det gör att ditt bs ligger stadigt, särskilt tillsammans med måttlig motion. Även ett instabilt blodsocker kan medverka till problem med att gå ner i vikt.

Sedan handlar det om vad du vill med din viktnedgång - återigen inte bantande. Är det för att må bättre? Få mer energi och mindre smärtor? Eller är det mer kosmetiskt. Jag skulle faktiskt inte stirra mig blind på vikt och bmi utan fokusera på hälsan i första hand. Lägga om kostvanor som gör att jag mår bättre långsiktigt, snarare än kortsiktigt, dvs slopa tröstätandet, godiset, det man gärna äter när man mår dåligt psykiskt. Tyvärr extremt mycket lättare sagt än gjort. Och inte förtvivla om du trillar av någon gång utan sega dig upp igen. Lyssna på både kropp och knopp.
Framförallt för att skona knän och rygg. Och att slippa ha storlek 52 i kläder. Kommer jag ner några storlekar så blir det lättare att hitta kläder. Nu beställer jag på Zizzy eller Bon Prix. Lidl har ofta bra priser på kläder men inte i min storlek.
 
Framförallt för att skona knän och rygg. Och att slippa ha storlek 52 i kläder. Kommer jag ner några storlekar så blir det lättare att hitta kläder. Nu beställer jag på Zizzy eller Bon Prix. Lidl har ofta bra priser på kläder men inte i min storlek.

Du kan gå ner i storlekar utan att gå ner särskilt mycket i vikt.
 
Om man googlar på mitt energibehov så får man upp att behovet bör ligga på ca 2000 kcal. När jag gick på viktväktarna på 90-talet åt man ca 1200 kcal och jag gick ner väldigt sakta och lite. Då hade jag BMI på 28...

Bra, då har du koll på vilket behov du behöver för att vara viktstabil. Börja nu logga allt du äter och dricker för att få koll på hur mycket kalorier du stoppar i dig. Alltså, ät som du brukar göra, men logga allt. Och ha inte dåligt samvete utan tänk att bara behöver få VETA hur mycket du stoppar i dig. Gör detta under ett par veckor - sedan kan du bestämma hur stort kaloriunderskott du kan leva med för att det ska fungera för dig. Alltså - om du vill gå ner 0,5 kg i veckan så ska du dra bort 500 kcalorier från ditt energibehov = leva på 1500 kcal per dag.

För mig personligen har jag ett energibehov på 1700 kcal/dag. För att det ska hända något med vikten måste jag motionera hur många timmar som helst per dag och det får jag inte ihop med arbete. Att jag har stillasittande arbete underlättar ju inte. Så det som är kvar för mig är att justera kosten och hålla stenhård koll på kalorierna. Jag får ihop 5000 - 10 000 steg per kväll på stegräknare, så jag är inte orörlig på något sätt, men behöver ligga på ett intag om max 1200 kcal per dag för att vikten ska ticka neråt.

Jag har varit på läkarkontroll och alla prover är OK, alltså är det inget fel så sätt på min ämnesomsättning. Men vissa människor har bara sjukt låg ämnesomsättning utan att det är något fel. Jag tillhör dessa människor och vi får alltid slåss mot övervikt/fetma.

Livet är inte rättvist - så det är bara att gilla läget och göra det man kan som passar en själv.

/Lizzie
 
Jag tror inte att man ska äta samma mängd som en som har mycket mindre magsäck, däremot kan du ju testa att äta samma typ av mat och se om det har effekt och på samma vis som en viktopererad äter.

50% av måltiderna, alla 6, ska bestå av protein. 30 % av kolhydrater och 20 % av grönsaker. Typ så.
Ät 3 huvudmål och 2 eller 3mellanmål, äter du mindre mängd per mål så tre mellanmål tex.
Ät på liten tallrik, en assiett. Ögat är lätt att lura, det ser mycket ut.
Ät långsamt, slänger man sig i maten hinner kroppen inte reglera mättnadshormonen.
Sätt klockan så att du äter på fasta tider. Då lär du kroppen att du får mat då.
Testa att helt enkelt ta upp så mycket mat du brukar och ta sedan bort 1 fjärdedel av det igen. Ät 3 fjärdedelar. Äter du långsamt och kroppen lär sig att du får mat snart igen, samt att du äter mer protein som mättar så kanske du kan minska maten lite till. Till en nivå där du känner dig ohungrig helt enkelt, vare sig mätt eller hungrig mer vid varje mål.
Låt mat vara kvar på tallriken. Det är bara några timmar till du ska äta nästa gång, är du osäker på om du känner dig ohungrig så låt det vara mat kvar och prova dig fram helt enkelt.

Det här är svårt, att känna sig ohungrig. Äter man en gång om dagen, är hungrig, slänger i sig mat osv då är det svårt att veta hur det känns när man är ohungrig. Man får lära på nytt.

Du får testa dig fram om något fungerar på dig. Det är så olika för alla helt enkelt. Själv tror jag att äta en gång om dagen och fasta resten går fetbort. Att förbjuda godsaker går fetbort. Balans ska strävas efter.
Skiftarbetet ställer till det med regelbundna tider. Försöker att inte äta mitt i natten efter kvällspasset men det är typ omöjligt att låta bli. Är inte så pigg på frukost 04.30 heller. Hoppar över frukost och hetsäter på kvällen. Totalfel, jag vet. Kan inte äta direkt på jobbet, sitter vid ett löpande band och använder båda händerna. Suger i mig vatten dock, det fungerar. En snabb slurk och sen jobba vidare.

Men jag ska verkligen försöka få i mig något sorts mellanmål framöver. Kan tänka mig att förbereda någon frukt. Äpple går ju att klyfta hemma och ta med. Lite citronsaft så att det inte mörknar direkt.

Har köpt Lifesum på ett år nu och ska lära mig väga och mäta. Tycker det är jättejobbigt. Man får äta sån liten mängd, blir ju inte mätt. Hade det problemet med Viktväktarna också. När man tog det som var tillåtet så blev det en sån ynklig mängd.
 
Bra, då har du koll på vilket behov du behöver för att vara viktstabil. Börja nu logga allt du äter och dricker för att få koll på hur mycket kalorier du stoppar i dig. Alltså, ät som du brukar göra, men logga allt. Och ha inte dåligt samvete utan tänk att bara behöver få VETA hur mycket du stoppar i dig. Gör detta under ett par veckor - sedan kan du bestämma hur stort kaloriunderskott du kan leva med för att det ska fungera för dig. Alltså - om du vill gå ner 0,5 kg i veckan så ska du dra bort 500 kcalorier från ditt energibehov = leva på 1500 kcal per dag.

För mig personligen har jag ett energibehov på 1700 kcal/dag. För att det ska hända något med vikten måste jag motionera hur många timmar som helst per dag och det får jag inte ihop med arbete. Att jag har stillasittande arbete underlättar ju inte. Så det som är kvar för mig är att justera kosten och hålla stenhård koll på kalorierna. Jag får ihop 5000 - 10 000 steg per kväll på stegräknare, så jag är inte orörlig på något sätt, men behöver ligga på ett intag om max 1200 kcal per dag för att vikten ska ticka neråt.

Jag har varit på läkarkontroll och alla prover är OK, alltså är det inget fel så sätt på min ämnesomsättning. Men vissa människor har bara sjukt låg ämnesomsättning utan att det är något fel. Jag tillhör dessa människor och vi får alltid slåss mot övervikt/fetma.

Livet är inte rättvist - så det är bara att gilla läget och göra det man kan som passar en själv.

/Lizzie
Lifesum föreslår 1600 kcal och det tror jag är alldeles för högt. Som sagt, på VV låg jag på 1200 kcal och det var tufft och gick ändå knappt ner. Men det viktigaste är att bryta ökningen. Och jobba mer med att bryta hetsätandet. Motionen hjälper. Jag märker skillnad tack vare gymmandet.
 
Lifesum föreslår 1600 kcal och det tror jag är alldeles för högt. Som sagt, på VV låg jag på 1200 kcal och det var tufft och gick ändå knappt ner. Men det viktigaste är att bryta ökningen. Och jobba mer med att bryta hetsätandet. Motionen hjälper. Jag märker skillnad tack vare gymmandet.
1200kacl är typ ingenting.
Jag hårdbantade tre veckor på 1000kacl/dag och trodde jag skulle dö på riktigt.
jag tror man måste hitta ett långsiktigt hållbart mönster för att kunna behålla goda vanor, välja rätt livsmedel men fortfarande må bra.
 
Skiftarbetet ställer till det med regelbundna tider. Försöker att inte äta mitt i natten efter kvällspasset men det är typ omöjligt att låta bli. Är inte så pigg på frukost 04.30 heller. Hoppar över frukost och hetsäter på kvällen. Totalfel, jag vet. Kan inte äta direkt på jobbet, sitter vid ett löpande band och använder båda händerna. Suger i mig vatten dock, det fungerar. En snabb slurk och sen jobba vidare.

Men jag ska verkligen försöka få i mig något sorts mellanmål framöver. Kan tänka mig att förbereda någon frukt. Äpple går ju att klyfta hemma och ta med. Lite citronsaft så att det inte mörknar direkt.

Har köpt Lifesum på ett år nu och ska lära mig väga och mäta. Tycker det är jättejobbigt. Man får äta sån liten mängd, blir ju inte mätt. Hade det problemet med Viktväktarna också. När man tog det som var tillåtet så blev det en sån ynklig mängd.

En liten tröst kan vara att man ställer om till det nya intaget :) Första tiden med åtstramning är jobbig, men min erfarenhet är att magen därefter rättar in sig i den nya rutinen. Och kalorisnåla alternativ kan skapa lite massa och utfyllnad, broccoli och blomkål och annat mumsigt. Så heja dig! 👏
 
1200kacl är typ ingenting.
Jag hårdbantade tre veckor på 1000kacl/dag och trodde jag skulle dö på riktigt.
jag tror man måste hitta ett långsiktigt hållbart mönster för att kunna behålla goda vanor, välja rätt livsmedel men fortfarande må bra.
Jag vet...Mängden mat blir en liten skvätt på tallriken. Jättesvårt. Minns vissa av mängderna på VV. Ett skämt.
 
Skiftarbetet ställer till det med regelbundna tider. Försöker att inte äta mitt i natten efter kvällspasset men det är typ omöjligt att låta bli. Är inte så pigg på frukost 04.30 heller. Hoppar över frukost och hetsäter på kvällen. Totalfel, jag vet. Kan inte äta direkt på jobbet, sitter vid ett löpande band och använder båda händerna. Suger i mig vatten dock, det fungerar. En snabb slurk och sen jobba vidare.

Men jag ska verkligen försöka få i mig något sorts mellanmål framöver. Kan tänka mig att förbereda någon frukt. Äpple går ju att klyfta hemma och ta med. Lite citronsaft så att det inte mörknar direkt.

Har köpt Lifesum på ett år nu och ska lära mig väga och mäta. Tycker det är jättejobbigt. Man får äta sån liten mängd, blir ju inte mätt. Hade det problemet med Viktväktarna också. När man tog det som var tillåtet så blev det en sån ynklig mängd.

Kan du ha med dig smoothie? Den går ju att göra så lös man vill och suga i sig :) jag brukar ha ägg i för extra mättnad.
 
Eftersom det är knäna och ryggen som är problemen, försök få recept på sjukgymnastik via din ortoped om nu husläkaren inte ger.

Du vet om företaget som jobbar med Krankenkassen i viktnedgång? Då betalar du inget. Inte provat själv men vet några som varit nöjda. Sök på Zanadio, du kvalar in på mer än bara vikten.
Jag har för högt BMI för Zanadio...Max BMI 40. Men jag får väl försöka när jag har gått ner lite.
 
Skiftarbetet ställer till det med regelbundna tider. Försöker att inte äta mitt i natten efter kvällspasset men det är typ omöjligt att låta bli. Är inte så pigg på frukost 04.30 heller. Hoppar över frukost och hetsäter på kvällen. Totalfel, jag vet. Kan inte äta direkt på jobbet, sitter vid ett löpande band och använder båda händerna. Suger i mig vatten dock, det fungerar. En snabb slurk och sen jobba vidare.

Men jag ska verkligen försöka få i mig något sorts mellanmål framöver. Kan tänka mig att förbereda någon frukt. Äpple går ju att klyfta hemma och ta med. Lite citronsaft så att det inte mörknar direkt.

Har köpt Lifesum på ett år nu och ska lära mig väga och mäta. Tycker det är jättejobbigt. Man får äta sån liten mängd, blir ju inte mätt. Hade det problemet med Viktväktarna också. När man tog det som var tillåtet så blev det en sån ynklig mängd.
Jag slutar ju kl 12 så där ryker min lunch... jag gör dock som så att där vid 12 är det en propud eller en banan som gäller, alltså ett mellanmål och sedan tre timmar senare är det lunch, tre timmar efter det är det middag. Det fungerar, jag tror på att sätta tider efter hur man har ett fungerande liv, inte efter hur folk tycker det ska se ut. Vill du inte äta frukost 4.30 så drick en propud eller smoothie eller något, något som är klart i kylen redan, samma med mellanmålen på jobbet, så enkelt och klart som möjligt. Min räddning är matlådor. Har många i frysen, skulle jag laga mat varje dag skulle jag aldrig kunna hålla mitt schema ens en vecka i månaden. Arbeta förbi dina svagheter med strategier.

Banan är mer mättande än äpple tycker jag så något mellanmål kan bestå av det. Själv har jag också i stort sett slutat med bröd helt och äter knäckebröd som mellanmål. Är inte förtjust i frukt så det blir bara frukt när det finns banan på jobbet....

Jag tror inte på att dra ner mängden mat så helt, då blir man hungrig. Jag tror mer på att äta på mindre tallrik, äta långsamt och känna efter och lära sig känslan av att inte längre vara hungrig- och sluta äta där. Där kan man efter den nivån dra ner lite grann på maten steg för steg, men någon svältnivå tjänar du inte på, att gå hungrig ökar suget och du frestas lättare att äta sött. Ofta äter vi alldeles för mycket och för fort så det är lite som att lära om för hjärnan till rätt nivå. Äta långsamt så kroppen hinner med att registrera stoppnivån, där man är ohungrig och att man själv ska känna igen den och inte äta det där extra.
 
Det borde gå.
Apropå att dricka kalorier, tipsar om att hitta någon som du tycker är god och ändå har lite substans. Jag vurmar för Huel tex för huel black choklad går att göra om till en helt ok chokladmousse. Jag vill ha lite struktur så jag blandar i lite cassavamjöl eller mandelmjöl i för att det ska bli som riven choklad i. Detta gör också att jag blir lite mättare för jag måste tugga lite mer (har ett enormt tuggbehov som är mitt stora bekymmer) Tänker om du tar och blandar med lite extra vätska men om du tycker det är OK att ha lite mer struktur i drycken att blanda i lite extra proteinpulver, eller något som du ändå får lite tugga i drickandet? Har hittat många nya proteinpulver med olika smak och olika struktur på både bulk.se och bodystore.se som tips.
 
Får botanisera bland färdiga shakes i affären. Och leta recept på smooties. Det måste vara enkelt att häva i sig med en hand. All vår början bliver svår...Får fundera ut någon strategi. Har min rast 10.30 på dagveckan. På kvällsveckan har jag rast först 19.30. 5 timmar utan rast. Vågar inte dricka för mycket vatten heller för egentligen får vi inte gå ifrån. Om man måste så måste man ragga tag på någon som kan avlösa.
 
Lifesum föreslår 1600 kcal och det tror jag är alldeles för högt. Som sagt, på VV låg jag på 1200 kcal och det var tufft och gick ändå knappt ner. Men det viktigaste är att bryta ökningen. Och jobba mer med att bryta hetsätandet. Motionen hjälper. Jag märker skillnad tack vare gymmandet.

Prova 1600, det är inte orimligt, du går och bär på din vikt hela dagarna och det är tungt arbete. Det är också en bra utgångspunkt för att fördela ut maten över dygnet utan att det blir för fnuttigt.

Du behöver inte köpa dyra och äckliga drycker att ha på jobbet. En enkel smoothie på t ex en banan och en näve hallon mixade i lättyoghurt och gärna lite proteinpulver går att ta med i en termosmugg och ha vid arbetsstationen. Och ha gärna lite mellis nära till hands - en clementin i väskan, ett par hårdkokta ägg i kylen. Knäckebröd och någon smakrik färskost så kan du skippa smöret på mackan utan att detblir torrt.
 
Får botanisera bland färdiga shakes i affären. Och leta recept på smooties. Det måste vara enkelt att häva i sig med en hand. All vår början bliver svår...Får fundera ut någon strategi. Har min rast 10.30 på dagveckan. På kvällsveckan har jag rast först 19.30. 5 timmar utan rast. Vågar inte dricka för mycket vatten heller för egentligen får vi inte gå ifrån. Om man måste så måste man ragga tag på någon som kan avlösa.
Man får kolla för en del av dem har massor med kolhydrater
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp