Gå ner i vikt när man testat allt?

Jag har ju ett cirkelträningsprogram som jag följer sen augusti förra året. Ökar vikterna med 1 kg varje månad enligt min tränares plan. Han försöker peppa mig att gå över till andra maskiner och han vill ge mig ett program att följa. Men jag vågar inte...vill inte misslyckas. Jag har börjat om så många gånger och alltid misslyckats. Inne i cirkelträningen känner jag mig trygg.

Jag har testat lite olika gruppass eftersom det är roligare, men det fungerar inte. Jag är i för dålig form.

Den bästa träningen är den som blir av!
 
För några år sen var det ju ett företag som gick ut stenhårt med pulverdiet och hård träning. Minns inte namnet, det var något med ex? Men jag testade. Enbart dietpulver i 16 veckor. Hade häst, promenerade till stallet. Inte sjutton gick jag ner massor. Minns inte exakt men ca 0.5 kilo i veckan blev facit på 16 veckor. Fuskade någon gång med en morot eller ett knäckebröd.
Och du gick upp allt igen sedan? Det är det vanliga med sådana dieter tyvärr.

I och med min operation ska jag äta 6 gånger per dag och små portioner. När jag mår dåligt kan jag tyvärr äta så lite som en gång per dag, resultatet syns på vågen direkt- antingen går jagi nte ner i vikt eller så går jag upp lite. När jag äter de här 6 gånger per dag går jag ner i vikt regelbundet. Jag promenerar dagligen med hunden, stort rörelsebehov för honom, men jag vill inte gympa och kan inte cykla osv så promenader är det jag gjort sedan operationen. Det och kosten fungerar. Så, min egen personliga erfarenhet är att kosten hjälper mer än man tror, självklart ska man röra sig, men att promenera och börja på en nivå där man faktiskt utför sin rörelse samtidigt som fokus ligger på kosten är det bästa, sedan ökar man på efter hand.
 
För några år sen var det ju ett företag som gick ut stenhårt med pulverdiet och hård träning. Minns inte namnet, det var något med ex? Men jag testade. Enbart dietpulver i 16 veckor. Hade häst, promenerade till stallet. Inte sjutton gick jag ner massor. Minns inte exakt men ca 0.5 kilo i veckan blev facit på 16 veckor. Fuskade någon gång med en morot eller ett knäckebröd.
Mer än ett halvt kilo i veckan är inte bra att gå ner även om vissa klarar det.
 
Jag tänker att det är väldigt personligt. Min partner tittar på en träningsmaskin och RASAR i vikt. Jag är igång flera timmar varje dag, kan plocka svamp 8 timmar, vandra i tuff terräng och leta efter kor hela dagar och det händer INGET. Jag menar verkligen inget. Det enda som händer är att jag måste äta liiiite till för att faktiskt orka, och det lilla tillskottet räcker för att jag då inte ska gå ner i vikt istället.

Till er där det fungerar att träna för att gå ner i vikt, grattis. Då kan ni attackera viktproblemet från två håll. Jag och många med mig fungerar inte så.
Precis, det är extremt individuellt. Jag är inte heller en sådan som kan ta motion till hjälp för att gå ner. Jag springer ca 5 mil/vecka varav två pass/vecka är hård intervallträning i grupp. Jag har sprungit i ca 5 år nu. Trots motionen får jag påslag på vikten så fort jag inte sköter mitt matintag. Och då handlar det inte om att jag börjar överäta utan mer att jag gör sämre val, som tex äter vitt bröd istället för knäckebröd o dyl. Och i alla perioder som jag inte springer (tex pga säsongsvila eller sjukdom) så går jag ner ca 2-3 kg utan att jag ändrar matintaget. När jag börjar springa igen så går jag upp det igen. Så det blir ngn konstig effekt av träningen. Möjligen binder jag mera vatten. Så det är inte så enkelt att ökad motion är lösningen för alla. Jag tycker det är enklast att styra vikten med matintaget. Träning komplicerar bara det hela för mig.
 
Och du gick upp allt igen sedan? Det är det vanliga med sådana dieter tyvärr.

I och med min operation ska jag äta 6 gånger per dag och små portioner. När jag mår dåligt kan jag tyvärr äta så lite som en gång per dag, resultatet syns på vågen direkt- antingen går jagi nte ner i vikt eller så går jag upp lite. När jag äter de här 6 gånger per dag går jag ner i vikt regelbundet. Jag promenerar dagligen med hunden, stort rörelsebehov för honom, men jag vill inte gympa och kan inte cykla osv så promenader är det jag gjort sedan operationen. Det och kosten fungerar. Så, min egen personliga erfarenhet är att kosten hjälper mer än man tror, självklart ska man röra sig, men att promenera och börja på en nivå där man faktiskt utför sin rörelse samtidigt som fokus ligger på kosten är det bästa, sedan ökar man på efter hand.
Jo-jo effekten...jag har jo-jo bantat i hela livet. Aldrig varit smal. Testade fasta redan i tonåren, det var populärt då.
 
Och du gick upp allt igen sedan? Det är det vanliga med sådana dieter tyvärr.

I och med min operation ska jag äta 6 gånger per dag och små portioner. När jag mår dåligt kan jag tyvärr äta så lite som en gång per dag, resultatet syns på vågen direkt- antingen går jagi nte ner i vikt eller så går jag upp lite. När jag äter de här 6 gånger per dag går jag ner i vikt regelbundet. Jag promenerar dagligen med hunden, stort rörelsebehov för honom, men jag vill inte gympa och kan inte cykla osv så promenader är det jag gjort sedan operationen. Det och kosten fungerar. Så, min egen personliga erfarenhet är att kosten hjälper mer än man tror, självklart ska man röra sig, men att promenera och börja på en nivå där man faktiskt utför sin rörelse samtidigt som fokus ligger på kosten är det bästa, sedan ökar man på efter hand.
Jag tänker att om jag äter som en viktopererad så kanske det fungerar. Men jag vet inte hur man äter som viktopererad.

Problemet är väl med den tillåtna mängden får man kämpa med hungern hela tiden.
 
Jag tänker att om jag äter som en viktopererad så kanske det fungerar. Men jag vet inte hur man äter som viktopererad.

Problemet är väl med den tillåtna mängden får man kämpa med hungern hela tiden.
Jag tror inte att man ska äta samma mängd som en som har mycket mindre magsäck, däremot kan du ju testa att äta samma typ av mat och se om det har effekt och på samma vis som en viktopererad äter.

50% av måltiderna, alla 6, ska bestå av protein. 30 % av kolhydrater och 20 % av grönsaker. Typ så.
Ät 3 huvudmål och 2 eller 3mellanmål, äter du mindre mängd per mål så tre mellanmål tex.
Ät på liten tallrik, en assiett. Ögat är lätt att lura, det ser mycket ut.
Ät långsamt, slänger man sig i maten hinner kroppen inte reglera mättnadshormonen.
Sätt klockan så att du äter på fasta tider. Då lär du kroppen att du får mat då.
Testa att helt enkelt ta upp så mycket mat du brukar och ta sedan bort 1 fjärdedel av det igen. Ät 3 fjärdedelar. Äter du långsamt och kroppen lär sig att du får mat snart igen, samt att du äter mer protein som mättar så kanske du kan minska maten lite till. Till en nivå där du känner dig ohungrig helt enkelt, vare sig mätt eller hungrig mer vid varje mål.
Låt mat vara kvar på tallriken. Det är bara några timmar till du ska äta nästa gång, är du osäker på om du känner dig ohungrig så låt det vara mat kvar och prova dig fram helt enkelt.

Det här är svårt, att känna sig ohungrig. Äter man en gång om dagen, är hungrig, slänger i sig mat osv då är det svårt att veta hur det känns när man är ohungrig. Man får lära på nytt.

Du får testa dig fram om något fungerar på dig. Det är så olika för alla helt enkelt. Själv tror jag att äta en gång om dagen och fasta resten går fetbort. Att förbjuda godsaker går fetbort. Balans ska strävas efter.
 
Precis, det är extremt individuellt. Jag är inte heller en sådan som kan ta motion till hjälp för att gå ner. Jag springer ca 5 mil/vecka varav två pass/vecka är hård intervallträning i grupp. Jag har sprungit i ca 5 år nu. Trots motionen får jag påslag på vikten så fort jag inte sköter mitt matintag. Och då handlar det inte om att jag börjar överäta utan mer att jag gör sämre val, som tex äter vitt bröd istället för knäckebröd o dyl. Och i alla perioder som jag inte springer (tex pga säsongsvila eller sjukdom) så går jag ner ca 2-3 kg utan att jag ändrar matintaget. När jag börjar springa igen så går jag upp det igen. Så det blir ngn konstig effekt av träningen. Möjligen binder jag mera vatten. Så det är inte så enkelt att ökad motion är lösningen för alla. Jag tycker det är enklast att styra vikten med matintaget. Träning komplicerar bara det hela för mig.
Har för mig att muskler som jobbar och utvecklas binder en del vatten, och så dricker man gärna lite bättre när man tränar också.
 
Jag tänker att om jag äter som en viktopererad så kanske det fungerar. Men jag vet inte hur man äter som viktopererad.

Problemet är väl med den tillåtna mängden får man kämpa med hungern hela tiden.
Säg att du experimenterar på egen hand som om du vore opererad och du går ner för du vill ligga, sedan då? Fortsätta med jojo varianten.

Även jag rekommenderar lifesum, det tar tid att gå ner på ett hälsosamt sätt men tar det ett halvår eller ett år så är även vanan inne och lättare att inte trilla tillbaka till tidigare matvanor som hittills varit jojo.
 
För att nå BMI 24.9 behöver jag gå ner 51 kg. 0.5 kilo i veckan tar då 2 år att nå.
Hur fort hade du tänk dej?

7000 kcal är ca 1kg så för att gå ner 0,5kg i veckan blir det 500kcal minus om dagen. 1kg i veckan som i så fall tar ett år så blir det 1000kcal minus om dagen vilket är ohäsosamt för kroppen i över 1 år.
 
För att nå BMI 24.9 behöver jag gå ner 51 kg. 0.5 kilo i veckan tar då 2 år att nå.

Då får det ta två år, annars hamnar du i jojo bantningen igen. Du ska absolut inte banta. Det är, tyvärr, så att för att få till en hållbar vikt så måste det få ta tid. Du behöver inte laborera med kost efter operation. Det fungerar bra med de kostvanor du ska ha som diabetiker. Flera mindre måltider, inga snabba kolhydrater, fett, socker och feta proteiner (bacon och liknande). Långsamma kolhydrater, frukt och grönt samt magert protein även om fet fisk är bra. Det gör att ditt bs ligger stadigt, särskilt tillsammans med måttlig motion. Även ett instabilt blodsocker kan medverka till problem med att gå ner i vikt.

Sedan handlar det om vad du vill med din viktnedgång - återigen inte bantande. Är det för att må bättre? Få mer energi och mindre smärtor? Eller är det mer kosmetiskt. Jag skulle faktiskt inte stirra mig blind på vikt och bmi utan fokusera på hälsan i första hand. Lägga om kostvanor som gör att jag mår bättre långsiktigt, snarare än kortsiktigt, dvs slopa tröstätandet, godiset, det man gärna äter när man mår dåligt psykiskt. Tyvärr extremt mycket lättare sagt än gjort. Och inte förtvivla om du trillar av någon gång utan sega dig upp igen. Lyssna på både kropp och knopp.
 
Jag skulle inte lägga så mycket fokus på BMI. Det är inte vetenskap, utan skapat av en matematiker för att studera stora folkgrupper.

När jag svälte mig som mest gick jag ned så mycket i vikt att jag hade stl 34 i jeans. Ändå var mitt BMI 29.
 
Jag har ju ett cirkelträningsprogram som jag följer sen augusti förra året. Ökar vikterna med 1 kg varje månad enligt min tränares plan. Han försöker peppa mig att gå över till andra maskiner och han vill ge mig ett program att följa. Men jag vågar inte...vill inte misslyckas. Jag har börjat om så många gånger och alltid misslyckats. Inne i cirkelträningen känner jag mig trygg.

Jag har testat lite olika gruppass eftersom det är roligare, men det fungerar inte. Jag är i för dålig form.
Det är ju jättebra att öka vikterna med ett helt kilo per månad, det är 12 kg/år! Och större muskler kräver mer energi även utanför träningspasset, samt minskar ofta besvär i både knän och rygg på sikt, så var inte rädd att ta i där det funkar.

Ett sätt att smygstarta lite andra maskiner är att prova en då och då, när du känner dig lite sugen på det. Testa en ny maskin på låg vikt, kör några repetitioner och gå därifrån. Sen kan du utvärdera hur det kändes i efterhand. Hellre få höja upp vikten till nästa gång än att man kört på för tungt direkt och fått bakslag :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp