LCHF skulle ALDRIG fungera för mig. Jag behöver kolhydrater, det är helt onaturligt för mig att utesluta dem och jag blir väldigt svag och eländig om jag bara äter fett och protein. Överhuvudtaget är jag kritisk till dieter som är "onaturliga" och som kräver märkliga uppoffringar. Men det funkar för vissa.
Mitt tips till dig är att börja göra matlådor att frysa in eller ha i kylen. Var jättenoga med att kolla kaloriinnehåll i det du lagar, sen gör du matlådor för en vecka i taget. För middag och ev lunch. Jag vet inte vad slags mat du tycker om, men för mig skulle det bli Quinoa (proteinrikt!) kokt i grönsaksbuljong, stora vita bönor, broccoli. Äter du kött så lägg till nån kötträtt. Jag har sojasås och sambal i min mat! Gör en sallad till om du vill. Drick kallt vatten till maten (det gillar jag, har alltid vattenflaskor i kylskåpet!) Ägg! Variera lådorna så du inte blir jätte-uttråkad.
Räkna ut lunch på samma sätt. Och frukost - jag gillar att göra en Overnight Oats med havregryn, mjölk (jag tar havremjölk men vanlig lättmjölk går lika bra), lite vaniljsocker :-) och så frysta bär ovanpå; de tinar under natten. Jag har också i en rejäl sked proteinpulver med smak, jordgubb eller choklad eller nåt.
Mellanmål nån frukt eller morot eller nåt. Frysta blåbär (de fina, svenska från skogen!) älskar jag.
Räkna som sagt ut hur mycket kalorier detta blir för en dag, men dra inte ner jättehårt på kaloriintaget - då är det risk att du bara ger upp för det blir för jobbigt. Själv blir jag JÄTTEeländig om jag äter alldeles för lite.
Har du ett gym i närheten? Testa att gå på löpbandet (det är MÅNGA som bara går, inte springer!) - du ser hur långt du går och hur mycket energi du förbrukar. Jättebra träning. Du kan vinkla bandet så det lutar lite, om dina knän pallar? Styrketräning är jättebra men bränner inte så mycket energi, om det är vad du är ute efter. Kan du rådfråga en PT/tränare på gymmet?
Detta funkar för mig, både som viktnedgång och att hålla vikten.
Lycka till!!