Gå ner i tid/träning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ankans
  • Startdatum Startdatum
A

ankans

Kan man få lite tips? Min går nu 1.45 tempo, vad är rimligt att sänka dem i månaden? (underförutsättning att inga skador/reaktioner uppstår)

jag är ju sent ute, min herre är 4 nu.. men men skam den som ger sig.

Jag hämtar hem honom från proffsträning idag, han har varit där medan jag var bortrest. Jag kommer att ridträna honom hemma och köra in honom på jägers 1 gång i veckan för att bli körd i lite "tempo".

Hur kan man lägga upp ridträningen? Han är ganska grov och fint musklad, saknar lite bak men det är antagligen för att jag jämför med ridhästarna hemma :o

jag tänkte rida honom måndagar, tisd, onsdagar, ledig torsdagar, rida fredagar, till jägers på lördagar och vila söndagar. Om man då tänker att det är 4 riddagar, låter det rimligt med kondition månd, onsd, muskel/lättare dressyr tisdagar, kondis fredagar och tempo/lättare snabbjobb lördagar?

Jag ska köra honom hemma från och med augusti men som det är nu har jag ingen möjlighet till det för jag måste bygga om hagarna så jag kan få en liten slinga, vågar mig inte ut i trafiken förrän han känns säkrare.

Tacksam för alla tips jag kan få :bow: :bow: :bow:

ps, jag ska prata med tränaren idag oxå för att få reda på vad han tycker och hur han gått nu när han varit inne på banan..

Du bör ju kunna sänka honom ner till 30 iallafall utan problem,eller du känner ju hur mycket han orkar och hur travet funkar i lägre tempon...jag menar att han går inte sönder om han skulle gå en 30 repa nu helt plötsligt.....det är oftast sekunderna under 25 i sänkningarna som är värst.......

.....det är oftast sekunderna under 25 i sänkningarna som är värst.......

ja, och svårast att nå också, fem sekunder nu kan ju vara som en sekund när man börjar närma sig starttider, och sen blir det bara värre/svårare :D.

Men jag håller med, sänka ner till 30 tempo borde inte vara något problem. Kör relativt lugna banjobb i början och låt hästen sträcka ut på slutet så den får prova på lite tempo.

Liknande trådar

Ridning behöver lite tips och råd för hur jag ska lösa hösten och vintern med ridningen! Har en 19årig ponny som jag tränar med 1 gång/vecka för...
2
Svar
23
· Visningar
2 687
Senast: bigganl
·
Trav Ja, rubriken säger väl vad den här tråden handlar om. Lite bakgrunds/träningsinfo: Den aktuella hästen är ett 6-årigt vblsto, ostartad...
Svar
7
· Visningar
1 206
Senast: Riley
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar