Gå i form...På många sätt

Sv: Gå i form...På många sätt

Ni behöver ju inte fippla alls i munnen ju :love:. Det räcker ju om ni använder er av ledande och trängande tygeltag och ramar in ändå.

Jag önskar att min häst gick att jobba mer på bettlöst, men den vill ha kontakten med något i munnen, annars är det mest rakt fram som gäller - Typ, matte jag förstår inte vad du menar, så jag kan väl springa hur fort o långt jag vill, va? :angel: Jag kan glömma ställning och böjning på bettlöst, möjligen om jag har repgrimma i kombination med stång eller tränsbett som förtydligande hjälp :p . Ute i skog och mark, kan vi latja och svänga och ha oss med hackamor, men på bana är det som att köra huvudet i väggen direkt.

En häst ska kunna klara av att gå avslappnat och jobba rätt utan kontakt i tygeln! Eftergiften i handen blir belöning för hästen så den vet att den gjort rätt

Hästen jobbar inte rätt om du inte har kontakt med munnen, för har du tappat/släppt kontakten så har du även förlorat din möjlighet att kommunicera med hästen.
Utan kontakt har hästen släppt bettet och väntar inte längre på dina instruktioner på vad du vill.
Du kan rida på lång tygel och ändå ha kontakt.
Men hästen får inte ligga i handen eller använda din hand som ett femte ben, utan det ska var en mjuk jämn kontakt, som finns där så fort jag sluter min hand om tygeln.

Håller med om att eftergiften är hästens belöning men inte heller här släpper du kontakten men du går tillbaka till neutral läget där du inte påverkar hästen med tygeln.

Så när jag ger en eftergift släpper jag inte kontakten jag slutar bara påverka hästen, slutar helt enkelt ge instruktioner eftersom hästen gör rätt där den är.

Hoppas du förstod något av mitt svammel!

Mvh
Camilla

jo men jag släpper ju kontakten i tygeln. När min häst är avslappnad och jobbar rätt kan jag ha kontakt i tygeln, utan att påverka den, alltså jag tar inget i tygeln, eftersom hästen bär sig själv. Men i och med att hästen bär sig själv och att jag har kontakt med hästen mer än genom tygeln, ska jag även kunna länga tygeln utan att hästen tappar bärighet, för hästen ska ju bära sig själv. Hm väldigt mycket svammel här också, fast det känns lite som att vi tänker lite samma, fast vi uttrycker oss olika så att man kan missuppfatta.. :)

bra svar! min protta behöver anvisningar och påminnelser ibland av en kramning m handen ibland. MEN det är när jag har hästen i form!! min blir alltså uppmärksam.. :)

Álfdís skrev:
jo men jag släpper ju kontakten i tygeln. När min häst är avslappnad och jobbar rätt kan jag ha kontakt i tygeln, utan att påverka den, alltså jag tar inget i tygeln, eftersom hästen bär sig själv. Men i och med att hästen bär sig själv och att jag har kontakt med hästen mer än genom tygeln, ska jag även kunna länga tygeln utan att hästen tappar bärighet, för hästen ska ju bära sig själv. Hm väldigt mycket svammel här också, fast det känns lite som att vi tänker lite samma, fast vi uttrycker oss olika så att man kan missuppfatta.. :)

Tur att vi svammlar lika bra båda två;)
Inser också nu att vi nog menar samma sak svammlar bara fram det på lite olika sätt :angel:

På min pålle följer jag med i takten med yttertyglen (då åker den ju lite fram & tillbax men jag följer ju bara med) & sen ställer jag med innertyglen om det behövs :idea:

Min förra ridlärare sa att jag skulle ta både tyglarna & långsamt röra vid bettet som du skriver. Men jag vet inte om det funkar? Det funkade inte på min förra pålle & inte på min nya heller :angel: haha.

Kram

Allt detta prat om att fixa och trixa med bettet och röra händerna etc..jag hoppas verkligen att detta inte var huvudinnehållet i undervisningen? Säte, skänklar, följsamhet, stöd, stillhet i handen och känsla för eftergift i tygeln är huvudingredienser då det kommer till att få sin häst till arbete..om detta inte nämndes så blir jag mörkrädd.

HannaSwenson skrev:
sen är det bara att exakt: rida hästen framåt och fånga upp kraften i tygeln istället för att låta den "rinna" av hästen.

svårt först, men väldigt enkel logik när man väl kommer på det:idea:

då till frågan...hur fångar man upp kraften i tygeln så att hästen inte rinner iväg ?

axel skrev:
Elin!
Det heter inte :-gå ner på tygeln, utan gå PÅ tygeln.
Hästen arbetar rätt med hela sin kropp, inte bara böjer på nacken.

hmm, men hallå - ursäkta det ENORMA felet - men ja menar ju när hästen går i form men inte på tygeln - jobbar man den rätt så går den ju NER med huvudet också... om nån fattar... så säger min tränare att nickis gör... hon kan! över 70 år och den duktigaste hästmänniska jag känner... ALLTSÅ när den går i form men tillfälligt tar upp huvudet...

Nej, jag gör inte så. Jag har gjort det kankse två gånger när jag red på en "konstig" ridskola en gång i tiden(:p ) men jag kunde inte koncentrera mig på annat än att röra på bettet då. Det är mycket bekvämare att bara vara följsam tycker jag ;) :D

axel skrev:
Elin!
Det heter inte :-gå ner på tygeln, utan gå PÅ tygeln.
Hästen arbetar rätt med hela sin kropp, inte bara böjer på nacken.

Men vad fjantigt;) Man kan lika gärna kalla det att "hålla igång bak-kärran(:D )" Det låter ju finare än "på tygeln", för då låter det ju som att hästen trampar på tygeln.:angel:

ElinPelin skrev:
hmm, men hallå - ursäkta det ENORMA felet - men ja menar ju när hästen går i form men inte på tygeln - jobbar man den rätt så går den ju NER med huvudet också... om nån fattar... så säger min tränare att nickis gör... hon kan! över 70 år och den duktigaste hästmänniska jag känner... ALLTSÅ när den går i form men tillfälligt tar upp huvudet...

Alltså, en häst kan inte gå i form utan att gå på tygeln. I alla fall inte nån korrekt form. När hästen går på tygeln innebär det att den tar mjuk kontakt med handen genom bett och tygel och vill "konversera". Sen när hästen är på tygeln och avslappnad kan man be den att börja fixa till formen och arbeta.

Jag har inte kommit på hur jag ska få min häst att stanna på tygel.. men när jag sitter rätt och hon lyssnar går det bra! brukar stå i dressyrprogramen jag ridit att när jag får bättre kommunikation mellan hand och skänkel ska vi bli riktiga poängplockare hehe...

Det här börjar bli lika vanligt att diskutera som travare... :crazy:
*suckar*

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka