Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En häst ska kunna klara av att gå avslappnat och jobba rätt utan kontakt i tygeln! Eftergiften i handen blir belöning för hästen så den vet att den gjort rätt
Álfdís skrev:jo men jag släpper ju kontakten i tygeln. När min häst är avslappnad och jobbar rätt kan jag ha kontakt i tygeln, utan att påverka den, alltså jag tar inget i tygeln, eftersom hästen bär sig själv. Men i och med att hästen bär sig själv och att jag har kontakt med hästen mer än genom tygeln, ska jag även kunna länga tygeln utan att hästen tappar bärighet, för hästen ska ju bära sig själv. Hm väldigt mycket svammel här också, fast det känns lite som att vi tänker lite samma, fast vi uttrycker oss olika så att man kan missuppfatta..
HannaSwenson skrev:sen är det bara att exakt: rida hästen framåt och fånga upp kraften i tygeln istället för att låta den "rinna" av hästen.
svårt först, men väldigt enkel logik när man väl kommer på det
axel skrev:Elin!
Det heter inte :-gå ner på tygeln, utan gå PÅ tygeln.
Hästen arbetar rätt med hela sin kropp, inte bara böjer på nacken.
axel skrev:Elin!
Det heter inte :-gå ner på tygeln, utan gå PÅ tygeln.
Hästen arbetar rätt med hela sin kropp, inte bara böjer på nacken.
ElinPelin skrev:hmm, men hallå - ursäkta det ENORMA felet - men ja menar ju när hästen går i form men inte på tygeln - jobbar man den rätt så går den ju NER med huvudet också... om nån fattar... så säger min tränare att nickis gör... hon kan! över 70 år och den duktigaste hästmänniska jag känner... ALLTSÅ när den går i form men tillfälligt tar upp huvudet...