Gå i form...På många sätt

E

Estrella

Självklart får man inte såga ner hästen på tygeln, att folk gör det har upprört mig & många andra. Men igår när jag red för en "tjej" som är jätteduktig i dressyr så sa hon att jag skulle röra bettet fram och tillbaka i hästens mun, och röra fingrarna fram och tillbaka hela tiden, då gick hästen jättefint och koncentrerade sig. Men verkligen var det inte bara att halsen skulle krökas, absolut inte!!
Hästen måste ju jobba med ryggen och bakbenen, såklart.
Gör ni också så här?
Tacksam för svar:bow:

Sv: Gå i form...På många sätt

Rider jag en häst som har svårt att ta riktigt stöd på bettet så kan jag ibland krama lite i innertygeln för att få den att slappna av och söka sig framåt neråt. Dock kramar jag aldrig från ena tygeln till den andra, då har du direkt en "sågrörelse" enligt mig. Men att ställa och flytta hästen och samtidigt ta och lätta i innertygeln, det kan jag göra för att få hästen att slappna av, men först när jag försökt rida den bakifrån med hjälp av tempoväxlingar, övergångar och lösgörande övningar.

/S.

Det blir ändå inte som att såga, för man drar inte bakåt, utan utåt, och när man sågar håller man hårt hela tiden, medans här lättar man hela tiden.:cool:

Men gör du så hela tiden, i varje steg??
Och vad gör det för skillnad om du tar händerna bakåt eller utåt? Det blir ju fortfarande samma statiska rörelse om du gör det i varje steg

Det är klart att man tar i tyglarna för att påverka hästen, men då är det ju för att få tillbaka en tappad böjning eller så, och det tar ju max ett par steg, sedan sitter man ju stilla igen.

Exempel:
Hästen tappar böjningen på volten, jag tar ett lätt tag i innertygeln, hästen "kommer tillbaka", jag håller stilla.
Vi rider 8 steg innan hästen behöver påminnas igen, jag tar ett lätt tag, men hästen är inte riktigt med på noterna så jag tar ett tag till, hästen är med mig igen.

Om jag i det läget känner att jag måste ta i varje steg -så som jag har lärt mig att göra på ridskolan, och som det låter när du beskriver det- då känns det ju som att jag struntar i att lyssna på hästen, jag korrigerar den i varje steg utan att känna efter om det verkligen behövs.

Och hur ska hästen kunna söka sig till yttertygeln om den hela tiden flyttar sig?

Är jag ute och cyklar nu?:angel:

Att ha en levande hand- att inte bli hård är en sak.

att hela tiden ha bettet under rörelse- nja.

Om hästen lägger sig på så kan man "fingra lite", men inte hela tiden.
Hästen måste få ro i sin mun.

axel skrev:
Att ha en levande hand- att inte bli hård är en sak.

att hela tiden ha bettet under rörelse- nja.

Om hästen lägger sig på så kan man "fingra lite", men inte hela tiden.
Hästen måste få ro i sin mun.

:bow: :bow: :bow:

*Knapplån* "hintar lite"

På Grundutbildning, finns det för närvarande en rätt intressant tråd om att rida hästen i form. Hur får jag hästen att gå på tygeln

Senast ändrad:

så lär man många hästar att gå ner på tygeln... jag gör så med min häst MEN man måste ha handen HELT still när hästen ligger rätt på bettet - många gör fel och sitter och tar i bettet hela tiden - HELT FEL! finns ingen anledning att göra det, då vet ju inte hästen när det gör rätt.. . en eftergift och sedan stilla hand men så fort hästen går upp börjar man om...

Elin!
Det heter inte :-gå ner på tygeln, utan gå PÅ tygeln.
Hästen arbetar rätt med hela sin kropp, inte bara böjer på nacken.

Huhum! Gå i form säger man väl ändå??

KL
Vad man än kallar saker... Tänker alla på vad hästen får ut av att man rör en metallbit i dess mun egentligen? Vad säger det just denna häst? Är det behaligt eller obehagligt? Knäpper hästen i fråga av eller blir den uppmärksam?
När man är medveten om vad man uppnår och varför har man kommit en bit på vägen.
Det finns inga universalrecept på hur man ska göra, alla har sitt sätt och det anpassas också efter hästen.

Själv rider jag med stilla hand, dels för att det fungerar för mig, men även för att det passar just min häst. (Som har lätt att knäppa av :o)

Senast ändrad:

Jag rider med en följsam, mjuk och stabil hand och vill att hästen ska känna trygghet i mina händer och hjälper.
Jag kan inte rida med så mkt rörelse i mina händer som vissa förespråkar, för då spänner jag mig och blir hård.
Visst tar jag förhållningar och jobbar med halvhalter, men har jag en häst som hänger sig på bettet eller känns hård i munnen eller på annat sätt kräver "lirkningar" eller dyl använder jag mig av andra metoder för att få hästen att lyssna/mjukna. Min hand vill jag ha så mjuk o stabil som möjligt.

Tack för alla svar, jag tänker självklart göra som min tränare säger, men tack ändå. Vill bara påpeka att hästen inte störs av detta, utan tycker om det då hon går ännu finare. Vill också tala om att jag lättar efter varje tygeltag, så att jag inte på något vis "sågar ner hästen på tygeln". Hästen jag då red i fråga, är mkt rutinerad, och man rider ju olika hästar på olika sätt.
Tack!

Jag tycker att man alltid ska ta hjälp utav en instruktör (en kunnig).
Men om man behöver ifrågasätta sin tränares metoder så tycker jag att man ska byta tränare. Känns det inte rätt med din tränare? Ja men byt! Det är ju meningen att hon/han ska förmedla fram ett förtroende.
Samtidigt så är det ju bra att man är lite kritisk, bara för att man kallar sig tränare så innebär det inte "att man har rätt ifråga om ridning"!
Jag har sett många ryttare lita lite för bra på sina "tränare" o även sett resultatet utav detta.

När jag läser igenom detta så inser jag att jag inte har besvarat din fråga, snarare bara babblat:crazy:
Haha som vanligt!;) Jag kan inte säga hur man ska få en häst att gå på tygeln och sätta sig, (elr få benen under häcken som jag också kallar det;) )för det är olika för varje individ. Mamma har lärt mig, att det är det som kallas ryttarkänsla!
Hoppas att det löser sig!

först satt jag oxå och "drog" i tyglarna och min pålle böjde på nacken. underbart tänkte jag. men det är ingen stadig form. när hästen går i form så bär den ju sig.

idag så gör jag på ett helt annat sätt. precis som det står i alla böcker:
balanserande halvhalter, tempoväxlingar lösgörande arbeten ligger till grund för att få hästen mjuk.
sen är det bara att exakt: rida hästen framåt och fånga upp kraften i tygeln istället för att låta den "rinna" av hästen.

svårt först, men väldigt enkel logik när man väl kommer på det:idea:

Min häst blir stark ibland och vill ta åt sig bettet och biter sig fast och då är det väldigt svårt att göra något... Min tränare sa då att jag skulle röra lite på fingrarna och bettet för att lossa henne.. får även hjälpa till att leda med innerhanden på volten och ta förhållning på ytter samtidigt som jag skulle driva med inner skänkel! det är i allafall väldigt svårt och komplicerat!! men det funkar ibland. Vi har i allafall blivit bättre i skritt och trav men fortfarande svårt att få någon form i galopp då hästen vill springa fort :)

Jag kramar med innerhanden känns hästen hård i munnen så gör jag några volter elr serpentiner då brukar hästen oftast "lossna"

Men VARFÖR vill man kommunicera med hästen hela tiden? Vad vill du med ditt lirkande, att hästen ska fortsätta böja på nacken? I så fall, varför kan du inte få hästen att förstå det genom att ge hjälpen, och sen sitta helt still när hästen gör som du bad? Det är ju grunden till allt, att man bara inverkar då man vill något.

Hur ska hästen kunna urskilja när du vill göra någon annan tygelhjälp? Eller rider du bara runt runt än så länge?

F.ö. så är "på tygeln" när hästen är fysiskt och psykiskt lösgjord och har engagerad muskelringen (då ingår att hästen böjer på nacken av sig själv, efter det ingår i muskelringen). Formen är olika beroende på utbildningsståndpunkt, tidpunkt i träningspasset för dagen, gren man rider, arbetet för dagen, osv.

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar... :confused:

Men igår när jag red för en "tjej" som är jätteduktig i dressyr så sa hon att jag skulle röra bettet fram och tillbaka i hästens mun, och röra fingrarna fram och tillbaka hela tiden, då gick hästen jättefint och koncentrerade sig.

Vad ville "tjejen" få fram, med att du skulle röra bettet? Sa hon det? och vad sa hon att du skulle göra med övriga hjälper. Jag tycker att det är lite halv instruktion, när man bara får höra att man bara ska röra bettet fram och tillbaka i hästens mun, och röra fingrarna fram och tillbaka hela tiden. Jag vill allt veta, vad det ska vara bra för om jag ska tycka att det är rätt metod för min häst. :bow: Med tanke på en del skräckpropaganda :eek:, som man sett i gamla trådar här på forumet.

Det är helt OK i mina tankar, om man spelar lite med fingrarna vid behov och sedan möter upp med stödjande tygel- och skänkelhjälper samt låter fingrarna bli stilla när hästen lyssnar på hjälperna, Däremot ska hela handen och armen mjukt gunga med i hästens rörelse.

Men man ska inte sitta och ge hästen obehag i munnen hela tiden genom att röra bettet konstant.

Varför sitta och lirka och greja för att få hästen att böja på nacken?, det resulterar ju bara i en häst som blir seg i munnen.. Låt hästen bära sig själv, bär inte upp den genom tyglar och mun. En häst ska kunna klara av att gå avslappnat och jobba rätt utan kontakt i tygeln! Eftergiften i handen blir belöning för hästen så den vet att den gjort rätt, att då hela tiden sitta och plocka i hästens mun kommer aldrig ge den frid!

Lycka till med fortsatt träning, och glöm inte, lyssna på hästen hur han vill ha det!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka