Gå i form, hur ser det ut och känns det från hästryggen

Sv: Gå i form, hur ser det ut och känns det från hästryggen

TS. Tillbaka till ändamålsenlig form. Om man inte får förklarat varför hästen ska ridas i den eller den formen blir det svårt att hitta den rätta. Det är ju inget självändamål att hästen ska gå på ett visst sätt. Det är då också lättare att "känna in" hur hästen.

Det finns en DVD som heter "If horses could speak" av Gerd Heuschmann. Den är både ifrågasatt och kritiserad - men jag tycker att den visar hästens fysik på ett pedagogiskt sätt.

Hellu... Skriver ett inlägg i denna gamla tråd, kanske för att jag sitter med en massa frågor... Tycker att det är svårt att få ner hästen att gå i form, vissa är lättare o andra svårare. Hur jobbar ni fram formen? Började ni med att rida lösgörande skritt-trav-galopp för att sedan ta tygeln ""hårt"" och mjukna därefter eller håller ni samma tygellängd passet igenom när ni väl tagit den?

Jag tycker att det känns som när hästen går i nerförsbacke. Bakbenen kommer in under rumpan, ryggen höjer sig, halsen sänks och nosen tippar inåt.

Hellu... Skriver ett inlägg i denna gamla tråd, kanske för att jag sitter med en massa frågor... Tycker att det är svårt att få ner hästen att gå i form, vissa är lättare o andra svårare. Hur jobbar ni fram formen? Började ni med att rida lösgörande skritt-trav-galopp för att sedan ta tygeln ""hårt"" och mjukna därefter eller håller ni samma tygellängd passet igenom när ni väl tagit den?

Hej!

När du tänker "få ner hästen i form" har du börjat i fel ände! Du kan aldrig "få ner" en häst i form, när du gör rätt går hästen i rätt form. Var huvudet är är oviktigt- det finns tom häst som inte kan gå i den form många tror är "rätt" form.

Min häst rids akademiskt och jag gör medvetet ingenting för att hon ska jobba, ja eller alltså, jag driver lämpligt bakben in till tyngdpunkten och när jag gör rätt och inte sitter emot eller drar i munnen så går fröken häst i en underbar form anpassad för den nivån vi är på nu. Vi hade precis börjat jobba med samlingen, vilket innebär att jag lägger lite mer vikt på sittbenen och hon då vinklar in bakbenen mer under sej.

Jag håller aldrig hårt i tygeln och försöker lära mej att aldrig ta tygeltag bakåt (efter 20 år är det svårt att lära om rätt). Jag anpassar såklart tygellängden efter behov (och eftersom jag fortfarande inte lärt mej hålla i en tygel så får jag korta tyglarna ganska ofta).

/Lavinia

Och hästar, oavsett ras, är avlade för olika ändamål. Halvblod avlade för dressyr har en annan grundform än en arab som är avlad för show men båda har möjligheten att gå i form.

Ursäkta men jag blir alldeles paff när jag läser detta :eek:

Araben är en RIDHÄST. Om din häst har underhals så är det inte för att den är arab, det är för att den inte tränat på ett sätt som utvecklar musklerna i halsen. Ett halvblod som får gå med nosen i vädret får ju också underhals.

Du blir ett med hästen - som en kentaur ungefär :)
Hästen ska "släppa ner dig" på ryggen och det känns som om du sitter i hästen och inte ovanpå.

Mig med. Nerförsbacke för mig är när framdelen är lägre än bakdelen.. Alltså på bogarna och ingen vikt på bakdelen.

Förlåt att jag skrämde dig, kollade inte riktigt igenom vad jag hade skrivit.. :)
Menade inte att få ner hästen i form. Menade bara hur ni jobbar er dit snarare.

I dagsläget måste jag rida väldigt mycket lösgörande först. Skritta-trava-galoppera på relativt lång tygel och blanda med tempoväxlingar samt gångart. När jag har gjort det kan jag ta tygeln och då känner jag att hästen jobbar med. Grejen är att jag ser ju när någon annan rider samma häst att den bara "tar" tygeln och hästen hamnar i form direkt. Om jag värmer upp och bara "tar" tygeln så går inte hästen i form. Förstår ni?
Hur får man hästen att gå i form lättare? Att man bara behöver "ta" tygeln för att känna att hästen kräver stöd.

Blev inte så bra skrivit detdär heller. Hoppas ni fattar!
Jag menar inte att man ska såga ned hästen.

Ja alltså, de gånger jag har ridit välskolade hästar och fått känna på den där höjningen av ryggen, det är svårt att förklara hur det känns, men framdelen känns lättare, lite som när man går i en brant nerförsbacke och hästen sätter bakbenen under sig för att få balans. Mina egna är för omusklade/otränade för att kunna bära sig någon längre stund.

Om du lär dig att nacken alltid ska vara högsta punkten (nacken=den del av halsen som är precis bakom öronen) när du rider är det en bra start. Alltså inte tredje eller fjärde halskotan eller mitten på halsen/mankammen.
Nacken ska helst aldrig vara under mankens höjd, om den är det så bara för ett par steg för att stretcha.
Om nosen är invinklad eller inte är inte lika viktigt att koncentera sig på, det är nacken som du ska ha i fokus, då kommer nosens placering följa automatiskt. Om du tittar på en häst från sidan ska nosryggen, nosbenet, vara lodrätt eller lite framtvinklat men ej bakåtvinklat in mot hästen. I videon med den gula saddlebreedhästen finns båda varianter.
Ryggen ska kännas som om den blir en spänd fjäder som skjuter dig lite uppåt och nästan framåt.
Kontakten med munnen ska vara lätt utan att hästen hänger i handen men med en kontakt som känns som om du håller i två små kyckligar eller ett ägg som du inte vill krossa.
Hästen ska ha spänst när den rör sig framåt och ta långa vägvinnande steg. Det gör inget om den går långsamt med långa steg, det är bättre än att den går snabbt med korta steg.
Det är vansinnigt att försöka få "ner" hästen i rätt form, speciellt genom att såga den i munnen. Formen kommer efter hand när du kan rida hästen i balans, när du själv sitter i balans med en mjuk och följsam hand och när hästen går fram i rätt tempo och lyssnar på ryttaren.

för att få min häst i "form" så rider jag mycket lösgörande(volter, serpentiner, skänkelvinkningar m,m), tygel längderna varierar lite hur som helst då jag efter 16 års ridning fortfarande inte kan hålla den ordentligt:angel: men försöker att hålla samma när hästen jobbar för att inte tappa hästen igen (så fort man lättar lite väl mycket så drar hästen iväg :/)

andra hästar jag ridit som inte biter sig fast i bettet eller som exploderar iväg, är det mest sits, drivning och en stabil hand + böjda spår som gäller för att få dem att jobba i form.

PÅ min häst känner man det mycket tydligt genom att hon får längre lugnare steg. Destu lägre och lugnare steg destu bättre form går hon i. :D

Formen kommer från bakben/rygg. För att min häst ska kunna jobba ordentligt med långa steg och hög rygg behöver hon ha huvudet lågt. (som en båge nästan, från bakben till nosrygg)Så min häst får lättare för att jobba destu lägre ned hennes huvud kommer.

hrrm.. Behöver nog förtydliga lite.. Att huvudet är lågt betyder inte att formen är låg eller att hästen går med huvudet vid knäna. Med min häst handlar det om halslängd, destu lägre hennes huvud kommer destu lägre hals får hon, destu lägre hals hon går destu bättre blir bågen. Det blir lättare för henne att samla sig och gå i en högre form om halsen är lång.

Efter det otdliga göjset kan min poäng få titta fram. Jo. På min häst ser man även på halsen, i komplement till att man känner stegen, hur bra formen är. ( eller snarare hur bra den kommer bli då formen inte kommer från halsen utan från baken/ryggen, men min dam få lättare att jobba med lång hals så ser/känner jag att halsen blir lång så vet jag att nu blir stegen oxå bra.) :banana:

Förlåt för mitt långa tröga luddiga svar :p

Vill gärna tillägga också att det, enligt mig, finns låg form och hög form.
I låg form vill jag ha en lång överlinje med manken som högsta punkt, med ett vinklat bäcken, höjd rygg och lång hals. Hästen ska såklart inte vara framtung, därav manken är högsta punkten. Huvudet ska heller inte vara hur långt ner som helst, men framåt-neråt så att hästen länger halsen.
I hög form vill jag ha ännu mer vinklat bäcken, höjd rygg och nacken som högsta punkt. Överlinjen ska fortfarande vara lång men hästen ska gå i en ännu tydligare uppförsbacke.
Ju högre form, desto mer samling. Sålänge det rör sig om en korrekt form.

Som svar på hur jag får hästarna att gå i en korrekt form, så beror det helt på hästen. Men oftast är det väl att "rama in" hästen, dvs hästen ska vara jämnt böjd efter spåret o ingen bog eller bakdel ska sticka ut åt något håll.
Jobbar gärna på volt, o jobbar mot att hästen ska vara böjd, beroende på hur man gör det på just den hästen. Min erfarenhet är att såfort hästen är korrekt o jämnt böjd genom hela kroppen o ingen bog eller bakdel sticker ut osv, så kommer formen.

Svävar lite från ämnet, men håller med dig ang. ridskolor.

Jag blir faktiskt fly förbannad på sådana uttalanden (från alvan och någon mer) om ridskolor. Har ridit på ridskola själv sen 3-årsåldern och jobbar nu 22 år senare som instruktör själv och har aldrig haft egen häst, rider fortfarande ridskolehäst. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag VET att det finns så mycket fler privathästar därute som far illa av dålig ridning av sina ägare/medryttare än de flesta ridskolehästar.

Film på mig och min ridskolehäst: Säger absolut inte att jag är perfekt eller att han går i en perfekt form, men såga, det gör jag inte. Och mer ridskoleryttare än mig kan man nog inte bli. Finns ingen anledning och finns heller ingen anledning att lära ut. http://www.youtube.com/watch?v=n3sAzX-gQ8Q

Jag kan bara hålla med.

Jag skulle vilja påstå att som ridskoleryttare så har man chansen att utvecklas och bli en riktigt bra ryttare. Fördelen är att ridskolehästarna dessutom också rids av dessa duktiga och ridkunniga människor. :idea:

Anledningar till varför man blir en bra ryttare på ridskola:
- Man rider många olika hästar. Det innebär att man måste lära sig hitta knapparna både på den tröge, den springiga, den som inte byggt upp balansen ännu, den ambitiösa och den tänkande. Att lära sig rida en enda häst säger inte lika mycket om din ridning (din hand, din sits, din skänkel).

- Man rider för en instruktör som känner hästarna väl. Det är guld värt. Instruktören värnar om hästarnas väl och hjälper hästarna med deras ryttare. Inte tvärtom. Med rätt instruktioner förmedlas känslan för hästarna till ryttarna.

- Det finns en plan framåt i utbildningen. Om man inte är en exceptionell naturbegåvning så tar det lång tid att lära sig känslan i ridning. Instruktören har en plan framåt för ridgruppen. Som elev behöver man inse att det tar lång tid att lära sig grunderna i ridning och att man inte har, ser eller kan alla verktygen ännu och hur de ska samverka. Däremot så behöver vi alla kunna blicka bakåt och se att vi faktiskt har lärt oss något det senaste året.

Om man besöker en ridskola tillräckligt ofta så kommer man troligtvis att träffa på en hel hop ryttare som är duktiga både i sadeln och på marken och som faktiskt tycker om hästar. Kan man dessutom ridandets konst själv så kan man även själv se att det finns ryttare på ridskolan som rider hästarna bra.

/V

Jag är lite luddig av mig jag vet, men jag håller helt med dig och det är så jag ser på hög och låg form. Men min häst får lättare att gå i form, hög eller låg med lång halt. Alltså den behöver inte vara låg, men lång. Men halsen blir lättare lång när den är låg på min häst. Så för att få halsen lång, rider jag henne lågt. När halsen är lång kan jag samla henne mer.

Jag är inte så halsfixerad som jag verkar.. ;) Men jag har börjat tro att min häst är det! :cool: Då hon går mycket bättre när halsen är lång..

Liknande trådar

Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 046
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?