Gå i form, hur ser det ut och känns det från hästryggen

Sv: Gå i form, hur ser det ut och känns det från hästryggen

Det där är regelrätt sågning ja, inte ens ett "diskret" lirkande...stackars häst :crazy:
Hoppas folk börjar tänka ett steg längre så det blir ett slut på detta sågande :(

Skönt att veta att jag såg vad som var rätt och fel.

Kan någon förklara hur benen ser olika ut från video 1 och 2. Någon nämnde att häst nr 1 (med sin sågningsryttare) inte riktigt trampade under sig. Tycker det är svårt att se. Kanske för liten skillnad mellan dessa 2 videorna?

Hrm.. då vill jag komma med mitt eviga " en häst går alltid i en form"

..//
Därför menar jag att det krävs att man som ryttare: rider olika hästar, rider för olika tränare inom olika dicipliner, rider mycket och läser mycket. Genom att göra detta kommer man tillslut att ha plockat på sig såpass mycket att man vet vilken "aha" och vilken "wow" det är man strävar efter. //..

..//*flum* :)

Nä. Inte flum. Just så är det! Ändamålsenlig form ger "wow".

Precis så som Elizette skrev är det ju! Det som var wow för några år sedan är inte wow när man kommit lite längre i sin ridning. Men för varje wow kommer man närmare "sanningen". Jag tror det flesta av oss någon gång i sin ryttarkarriär har ridit på ett sätt som man sedan inser inte var det korrekta. Men just då visste man inte bättre- man gjorde sitt bästa efter sina förutsättningar. Visst finns det jättemånga som "sågar" sin häst, eller pillar och joxar för att få den där eftergiften som känns så trevlig. Och jag tror inte de gör det för att vara elaka mot sin häst! De har bara inte känt den andra wow känslan...
För visst e det så att vi människor tenderar att koncentrera oss för mycket på det som är i vårat synfält och inte på det som känns i kroppen... En böjd nacke kan man se från hästryggen och man kan känna att det känns lätt i handen. Och det känns wow om du inte varit med om det innan.
Sen tar det nog för många ett tag innan man känner när hästen arbetar i balans, söker sig fram till ett stöd på bettet, svingar i ryggen etc. Och även när man tycker sig kunna känna det så märker man ju om en skickligare ryttare sitter upp att de tar hästen ännu ett steg längre. Ännu mera wow...

Det känns lite olika på olika hästar.. men det jag tänkt på när hästen arbetar i form är 1. hästen är mjuk i munnen, lyhörd och svarar på en gång på både förhållande och framåt drivande. 2. Höjer ryggen lite, 3. Söker sig framåt nedåt. -du kan tänka att om du länger på tygeln lite så förlängs hästens hals .. framåt och nedåt.

Svårt att förklara känslan!.. Min häst har väldigt lätt att arbeta i form i skritten (unghäst på 4år, riden ca 6månader så vi har inte kommit till formen i traven osv) .. När han börjar arbeta så känns det som om han "slänger fram" benen.. skritten blir betydligt bättre och mer vägvinnande! Nu har jag en häst med väldigt bra kvalite på skritten och därför är det lätt att känna på honom.

Men första gången jag red en häst i riktig form så fick jag låna en hingst som var ganska högtutbildad och hade lätt att arbeta i form, behövdes i princip bara att han var lite uppvärmd och sen rygga något steg så kom formen.. Först så red min tränare tills han jobbade ordentligt.. och sen fick jag hoppa upp på en gång efter! så fick jag in känslan lite.. Sen red jag honom 2 gånger till efter det.
Sen är det alltid bra att någon kunnig (behöver inte vara ridlärare, utan kan vara en duktig kompis) som säger till när hästen arbetar rätt.

Mja, jag skäms lite över att säga det men för bara något år sedan trodde jag själv att sågning var det "rätta" sättet att få hästen i form, mest pga att jag var på en clinic där han sa att det var rätt och själv satt och gjorde det. Visserligen var detta i western, men jag hade tidigare sett flera andra som sågade och det ledde till att jag själv provade ett par gånger. Nu vet jag bättre, för jag har märkt att det inte alls var att hästen gick i form utan den böjde ju bara på nacken.
Tycker oxå att det är sorgligt att ridskoleelever tydligen får såga ridskolans hästar hur mycket dom vill... ingen annan som tycker att dom borde ridas någorlunda rätt eftersom det ändå redan är så stor slitning på dom?

under nybörjare tiden så kollade jag på mycket när andra red och då såg jag att de sågade. Och även de som är med på tv sågade, så då härmades man för man trodde att det var så man skulle göra :(

Tycker oxå att det är sorgligt att ridskoleelever tydligen får såga ridskolans hästar hur mycket dom vill... ingen annan som tycker att dom borde ridas någorlunda rätt eftersom det ändå redan är så stor slitning på dom?

Nej. Ridskoleelever får inte såga ridskolans hästar. Själva meningen med en ridskola är att få eleverna att rida hästarna rätt.

Vilken gren av western höll du på med (där hästarna sågades)?

Får de inte? Jag tycker det förekommer på varenda lektion, och även jag red i en grupp där vi blev instruerade att röra mycket på händerna för att hästen skulle böja på nacken, för det var vad det handlade om.

Och jag såg en Westernclinic där det var likadant...man skulle röra ordentligt på tyglarna för att få hästen "i form"...

Min gissning är att det lärs ut medvetet för att eleverna ska känna sig duktiga när hästen böjer på nacken = instruktören får rykte om sig att vara JÄTTEDUKTIG....

Typ.

Kan ju då, som westernryttare, upplysa om att det absolut inte hör till westernridning överlag att såga hästarna... Tråkigt att ni har haft såna trista erfarenheter :( I min värld förespråkar western precis tvärtom - så lite tygel som möjligt utan att förlora stödet. Form = samma sak som i engelsk dressyr, dvs att driva upp bakbenen och "fånga upp" energin genom att ha det där stödet i tygeln. Sågning är helt uteslutet i min värld, och i alla andra av de westernryttares världar som jag sett.

Då är det bättre att du säger att det gäller din ridskola. Det gäller inte allmänt. Jag har ridit på ganska många genom åren och inte på något ställe har detta förekommit (alltså att det lärs ut som metod för att hästen ska böja på nacken). Däremot har jag förstås sett ryttare som både sågar och driver samtidigt som de bromsar - men det betyder inte att det är detta ridskolan lär ut.

Jag håller med Praefatio. Under min western-tid stötte jag inte på ngt sådant ö h t. Därför undrar jag vilken typ av "western-clinic" du var på.

Kan ju då, som westernryttare, upplysa om att det absolut inte hör till westernridning överlag att såga hästarna... Tråkigt att ni har haft såna trista erfarenheter :( I min värld förespråkar western precis tvärtom - så lite tygel som möjligt utan att förlora stödet. Form = samma sak som i engelsk dressyr, dvs att driva upp bakbenen och "fånga upp" energin genom att ha det där stödet i tygeln. Sågning är helt uteslutet i min värld, och i alla andra av de westernryttares världar som jag sett.

De "westerntränare" som lär ut sågning är ju inte riktiga tränare. Man kan undra hur hade de tänkt fortsätta få ner hästen "på tygeln" på stång (enhands) när de har lärt hästen att sågning betyder "form".

Det är så tråkigt att dessa tränare gör att folk får en negativ bild av westernridningen.

Min ridskola? Jag rider inte på ridskola.
Men det är ju bra att din ridskola är ett undantag för jag tycker det verkar ske överallt.

(hann inte ändra som jag ville i tid så jag fortsätter här)

Jag har själv, för flera år sedan när westernridningen var helt ny för mig och jag inte var så kunnig om hästar i allmänhet, tränat för en tränare som lärde ut sågning som ett sätt för att få hästen att gå ner. Samma tränare hade också som metod att galoppera varv på varv i galopp på lösa tyglar för att få ner hästarna. Resultat? de funkade givetvis inte. Först nu, när man börjar tänka tillbaka, förstår man hur fullständigt galet det var.
Nu tränar jag för en tränare som har helt andra metoder. Hästen stortrivs :love: och förstår vad jag vill.

Rätt OT men jag vill försvara westernridningen lite. Det ska inte gå till såhär.

Senast ändrad:

Det som var wow för några år sedan är inte wow när man kommit lite längre i sin ridning. Men för varje wow kommer man närmare "sanningen". Jag tror det flesta av oss någon gång i sin ryttarkarriär har ridit på ett sätt som man sedan inser inte var det korrekta. Men just då visste man inte bättre - man gjorde sitt bästa efter sina förutsättningar.

Vi kan ta det ultimata Buke-exemplet pessoabettet. Förra året sågade vi sönder pessoabettet och kunskapen om dess egentliga verkan spreds över hela Buke.
Nu handlar alla bett-trådar om man ska välja pelham eller jaktkandar till sin starka häst.
Det är en händelse som i mitt hästliv är ett "wow".

Det är liksom någon tidigare sagt att hästen alltid går i någon typ av form så utrycket i sig är dåligt om än bättre än när man tidigare talade om att gå på tygeln. Tyvärr övergick ”gå på tygeln” till att bara handla om huvudet och betecknade ifall hästen krökte på nacken. Att bakbenen fortfarande ”befann sig i stallet” samt att ryggen snarast liknade en hängmatta glömdes bort i glädjen över den lodräta nosryggen.
Innan man kan börja prata om att hästen går i form så anser jag att man måste definiera vad formen ska vara till. En form som är perfekt i en LC dressyr har ingenting att göra i MSV, en hoppform passar inte på en dressyrbana liksom den perfekta distansformen inte är någon höjdare på en ridbana överhuvudtaget på samma sätt som den perfekta dressyrformen på distansbanan lär resultera i en hel del problem.
Hästen på min avatar går där i en helt ändamålsenlig form för arbetet som utförs. Fotot är taget efter 30 km av en 80 km tävling. Hon skjuter ifrån ordentligt med bakbenen snett uppåt framåt, frambenen rör sig aktivt utan att bromsa eller ta emot någon större del av vikten och ryggmuskulaturen bär upp ryttaren.
På min häst känns det tydligt om formen är bra framförallt i skogen. När hon hamnar i en icke ändamålsenlig form så blir det stötigare eftersom hon skjuter ifrån med bakbenen samtidigt som hon bromsar med frambenen. När formen blir bra så känns det som om frambenen mest sätts ner för att de måste röra sig eftersom resten av hästen rör sig framåt. Det är svårt att förklara känslan. På ridbanan är det lite andra parametrar som man får känna efter även om grunden alltid är densamma. En aktiv rygg och bakdel som inte överför onödigt mycket vikt på frambenen.

Min ridskola? Jag rider inte på ridskola.
Men det är ju bra att din ridskola är ett undantag för jag tycker det verkar ske överallt.

Du skrev att ni instruerades att röra på händerna för att hästen skulle böja på nacken när du red i grupp. Det var den ridskolan jag menade.

Min ridskola ett undantag??? Jag skrev att detta inte lärdes ut på någon ridskola jag gått på och att det därför inte alls sker överallt. Och definitivt inte generellt inom westernridning (jo då - jag har gått på en sådan ridskola också).

Ibland tycker jag ridskolor får väldigt mycket skit för detta med "såga" ... Jag har inte hört många ridlärare säga att man ska rida så. Men det är svårt a guida folk helt rätt när det gäller att rida i rätt form. Vissa människor har lätt att "känna" och då är det lätt att lära ut. Andra har lite svårare och kommer gärna in på sido spår hela tiden. Först håller de inte alls i tygeln för man får inte dra hästen i munnen, säger man att tygeln ska ha mjuk med stadig kontakt och handen stilla sitter de som skyltdockor och blir helt stela, säger man att de måste ge eftergift efter förhållningen och att man inte får hänga kvar i tygeltag så tar de och släpper hela tiden, och då är helt plötsligt dom där sågande händer på plats.
Eller så ser dom en "duktigare" kompis som visar hur man ska göra. Och även om ridläraren säger att det inte är så man ska rida så lyssnar man inte på de örat. För de märker ju att hästen böjer på nacken- man kanske fick beröm av sin kompis- kanske hela gruppen såg hur fint det gick... Och då tycker man att man hittat "wow" och att ridläraren inte vet vad han pratar om...

Visst finns det dåliga tränare men det är inte alltid tränarens fel att folk rider dåligt!

Håller med om allt du säger. "Duktiga" kompisar kan vara ett fördärv:crazy:. Och visst är det svårt att förmedla / lära ut en känsla!

ABSOLUT bästa sättet i det fallet (tycker JAG då ;)) är att vara två och två och turas om att vara häst / ryttare. "Hästen" håller i "bett-änden" av tyglarna och rör händerna i skritt/trav eller galopptakt och "ryttaren" provar olika sätt att hålla + ge eftergift. Man känner då tydligt från båda hållen när det blir stumt eller "glappt" och hur det känns med jämn och mjuk kontakt.

Denna typ på övningar är förresten återkommande på den ridskola där pållen är inkvarterad.

Liknande trådar

Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 046
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar