Sv: Gå i form, hur ser det ut och känns det från hästryggen
men jag förstår inte, menar din häst att din häst (en arab?) går annorlunda i form än t.ex. ett halvblod?
jag kanske missförstod dig, men det låter som en konstig, alt. okunnig tränare?
jag tycker barbackatipset är rätt bra, eller om man som jag har en barbackapad, så sitter man säkrare, men känner ryggen och kan kommunicera med väldigt små sitshjälper
(sök på "kameldrivarkudde" här på buke så hittar du bilder på ungefär vad jag menar
)
när min häst arbetar rätt så känns det genom att han blir mjuk och eftergiven i munnen, utan att tappa stödet i tygeln, det blir mer en "gummibands"känsla. traven, som kan vara lite flängig och stötig när han fuskar, blir mjuk och hela hästen hänger liksom ihop som EN kropp, inte en framdel och en bakdel. det blir med andra ord lättare att sitta ner och rida lätt, utan att studsa omkring, ens barbacka. även galoppen blir stadigare, mycket bärigare, och lugnare.
dessutom, iom att hästen just hänger ihop, så lyssnar(!) han på ett helt annat sätt. när han kommer ihop och börjar arbeta är han framme för hjälperna, tar små förhållningar, vänder, gör halvhalter etc för sits och skänkel utan problem, något som är betydligt svårare innan han kommer till arbete.
på iaf min häst (och de senaste jag ridit mycket och kommer ihåg) är det en milsvid skillnad mellan en häst som inte arbetar ändamålsenligt, och en som gör det. med andra ord så VET man precis när det är rätt...