Gå i form, hur ser det ut och känns det från hästryggen

L

lotti_08

Jag är hyfsat nybörjare och vet inte riktigt hur det skall kännas eller se ut när man får hästen i form.
Idag kändes hästen dock väldigt mjuk i munnen från och till. Kände dock ingen skillnad från hästryggen. Huvudet såg ut att vara djupt ner men det är svårt att veta. Någon som kan förklara lite tydligare och kanske med bild från hästryggen?

Tack

Sv: Gå i form, hur ser det ut och känns det från hästryggen

Lättast att komma på hur hästen känns är om det står någon på marken och säger till när hästen jobbar rätt. Då kan du få in känslan på det viset utan att behöva gissa dig fram.

När min förra häst gick i form och jobbar ordentligt med ryggen så kändes det nästan som han försökte putta av mig med ryggen. Eller som precis innan han stanna för att bajsa. Svårt att förklara.

Den jag har nu jobbar alltid med ryggen och där känner man istället när han knäpper av för då stelnar hela ryggen upp lite.

det är lite det jag menar. för när jag försökte förklara för min tränare om att min häst puttade mig frammåt i övergång skritt-trav så sa hon: "om du red ett vanligt halvblod skulle jag nog kalla det början till påskjut men eftersom du rider arab* så är det lite svårt för mig att "se din häst" framför mig"

*det jag menar med arab är min häst -en arab som aldrig visat tendenser till att gå i form utan gått med underhals alla gånger hon sett honom

så, be någon se hästen och säga till när den går i form. det finns ju också olika "i form" beroende på hur hästen bär sig/orkar bära sig.

Det är jättesvårt att förklara, men man brukar känna att hästen liksom går mer i "uppförsbacke" eller hur man ska säga, att den höjer upp sig, men nja det går inte att förklara :p är olika på olika hästar dessutom, vissa är mer tydliga.
Jag vill inte göra dig besviken men ibland när hästen känns väldigt mjuk och fin i munnen är det för att den "fuskar", alltså böjer i huvudet och släpper bettet. Då har man inte riktigt kontakt med hästens mun och det känns mjukt och det "ser ut" som, på halsen att hästen går i form, men den böjer egentligen bara på huvudet. Är ju inte alls säkert att det var det som din pålle gjorde, men man måste se upp med det på vissa hästar.
Min häst gör typ alltid så, i början blev det så jämnt :p men vi jobbar på det :D

Men mitt tips är: Rid barbacka :banana:
Man känner väldigt tydligt barbacka ifall hästen jobbar med ryggen eller inte, eftersom det inte finns nån sadel emellan så då känner man musklerna på ett annat sätt. Själv har jag ridit barbacka i typ två månader nu, pga att jag inte hittar nån sadel, men jag känner att både jag och pållen utvecklats massor då jag nu känner bättre när han fuskar och när han inte gör det, och då kan använda det sen när jag rider med sadel hur resten av hästen ska kännas :)
Så barbacka är super :bow:

Flummigt skrivet, hoppas du fattar nåt :cool:

Men som de andra sagt så självklart ska du ju rida för tränare, det är ju det bästa. Du kan ju också säga till tränaren att h*n gärna får säga till dig hur hästen går och så så att h*n vet att du vill få hjälp med det :laugh:

Fungerar även med bomlös sadel.

Jag vet exakt när min häst fuskar och när han jobbar rätt (trots bomsadel nu) just för att första halvåret red jag bomlöst.

japp bomlöst funkar ju också :D

men jag förstår inte, menar din häst att din häst (en arab?) går annorlunda i form än t.ex. ett halvblod? :confused:
jag kanske missförstod dig, men det låter som en konstig, alt. okunnig tränare?

jag tycker barbackatipset är rätt bra, eller om man som jag har en barbackapad, så sitter man säkrare, men känner ryggen och kan kommunicera med väldigt små sitshjälper :) (sök på "kameldrivarkudde" här på buke så hittar du bilder på ungefär vad jag menar ;))

när min häst arbetar rätt så känns det genom att han blir mjuk och eftergiven i munnen, utan att tappa stödet i tygeln, det blir mer en "gummibands"känsla. traven, som kan vara lite flängig och stötig när han fuskar, blir mjuk och hela hästen hänger liksom ihop som EN kropp, inte en framdel och en bakdel. det blir med andra ord lättare att sitta ner och rida lätt, utan att studsa omkring, ens barbacka. även galoppen blir stadigare, mycket bärigare, och lugnare.

dessutom, iom att hästen just hänger ihop, så lyssnar(!) han på ett helt annat sätt. när han kommer ihop och börjar arbeta är han framme för hjälperna, tar små förhållningar, vänder, gör halvhalter etc för sits och skänkel utan problem, något som är betydligt svårare innan han kommer till arbete.

på iaf min häst (och de senaste jag ridit mycket och kommer ihåg) är det en milsvid skillnad mellan en häst som inte arbetar ändamålsenligt, och en som gör det. med andra ord så VET man precis när det är rätt...

Hej!

Jag lånar lite här.

Jag har en arab och när hon jobbar korrekt leker hela livet. Plötsligt flyter jag fram i en värld där allt känns enkelt och allt fungerar. Sen är hon inte stark nog att stanna där en längre stund, så vi tappar allt och får börja om från början igen. Och sen hittar vi tillbaka där hon är bekväm att sitta på, det känns att hon svingar och inte bara "pinnar/studsar" fram.

Jag kan tyvärr inte förklara det på bättre sätt..

/Lavinia

Hästen lyfter ryggen ungefär som när det ska komma en bockning, man har hästen framför sig med manken som högsta punkt liksom. Hästen jobbar i uppförsbacke, det känns som du rider uppför helt enkelt. Hästen går i form med stöd på bettet. Svårt det här va att förklara då.........:angel:

Jag har också hyfsad nybörjare- har ridit i ungefär 4 år på ridskola. Och jag har aldrig lärt mig vad en halvhalt är! Låter typ som om jag inte kan någonting men ingen har någonsin berättat vad det är för något. Kan ni förklara?

men jag förstår inte, menar din häst att din häst (en arab?) går annorlunda i form än t.ex. ett halvblod? :confused:
jag kanske missförstod dig, men det låter som en konstig, alt. okunnig tränare?

Mitt uttalande var inte om hästen gick i form eller inte. Det var mest en reaktion på att det kan kännas annorlunda, för min häst gick absolut inte "i form" när detta hände mer än just de två-tre steg i övergången. Dessutom en fråga om påskjut och om det var likartat med att energin kom bakifrån och framåt. Om jag då frågar min tränare om detta på en häst som hon inte sett göra detta (då det inte händer så himla ofta) så förstår jag att hon säger att min förklaring och det hon sett av hästen inte räcker, men troligen med hennes erfarenhet med halvblod (och vältränade, välskolade) så är hon villig att säga att det hade varit en stor chans. Hade det hänt på min gamla häst hade det absolut varit bakdelen som satte igång resten av hästen, men jag står frågandes då det inte kändes som jag "var van vid". Sen kan det ha varit slarvigt sagt av henne och dåligt uppfattat av mig men jag tror ändå att det var så hon menade.

Och hästar, oavsett ras, är avlade för olika ändamål. Halvblod avlade för dressyr har en annan grundform än en arab som är avlad för show men båda har möjligheten att gå i form.

en halvhalt är massa olika saker. För mig är det blandannat ett sätt att fånga upp min häst om han tappar takten, då gör jag en förhållning (sits, tygel) och den ska resultera i att hästen kortar steget i ett steg för sedan släppa fram igen (sits, skänkel). Oftast i samma tempo som innan men mer samlad och taktmässigt. Ibland gör jag det också för att kolla av så vi inte tappat kontrollen vid uteritter..

Sen kan man göra det förberedande inför en uppgift, galoppfattning, skänkelvikning, inför ett hinder osv, så hästen hänger med på att det ska hända något.

men alltså: förhållning, hästen kortar steget, framåtdrivning. Den ska alltså inte stanna, vissa finslipade halvhalter är osynliga för ett otränat öga :)

jag har nog råkat missa att ditt inlägg inte var skrivet av TS, därför blev det nog lite missförstånd. ursäkta!

fast det finns ju rid-avlade araber också förresten, alla avlas väl ändå inte för show? och visst är hästar avlade för olika saker och har olika exteriör, men att arbeta i form är ändå att arbeta form, och även om det kan se annorlunda ut på en arab/ardenner/halvblod så är det i grunden samma sak, tycker jag, och kan man inte "se förbi" rasen och se vad hästen pysslar med är man kanske inte speciellt duktig som tränare? (nu säger jag inte att din tränare inte kan det, jag pratar rent generellt)

Hrm.. då vill jag komma med mitt eviga " en häst går alltid i en form"

alltså, då man arbetar hästen så går den i en form. Beroende på hur gammal den är, hur den är byggd, vilken utbildning den har, vilken kondis den har och vilken mentalitet så har du olika premisser. Utöver det har vi Dig som ryttare. Vi ser olika ut, har olika kroppsform och olika balans, vi har olika mentalitet, är olika gamla och har olika hög utbildning inom hästeriet.

Lägger man samman alla dessa faktorer tillsammans med dagsform, yttre omständigheter, utrustning och underlag så har du vilket "form" hästen går i.

Den känsla som DU har är summan av alla dessa saker, och denna känsla är evigt föränderlig. Jag tror att alla som har hållt på med hästar en längre tid har haft en antal "aha" och "waw" upplevelser och känslor. Men då ovanstående faktorer ändras, så ändras även "aha:et" och "waw:et".

Det jag tyckte var en bra känsla för 10 år sedan, är definitivt inte vad jag räknar som en bra känsla idag. Vad jag upplever på en häst, upplevs inte på samma sätt på en annan häst.

Därför menar jag att det krävs att man som ryttare: rider olika hästar, rider för olika tränare inom olika dicipliner, rider mycket och läser mycket. Genom att göra detta kommer man tillslut att ha plockat på sig såpass mycket att man vet vilken "aha" och vilken "wow" det är man strävar efter.

Jag tror säkerligen att du har haft tillfällen på hästryggen då det har kännts BRA för dig, och då du har fått beröm från din tränare/instruktör. Detta är samma känsla som alla andra har och försöker förklara här - bara det att alla som svara har olika erfarenheter, hästar och utbildning - precis som du har :)

*flum* :)

Då så vill jag säga att alla hästar känns lite annorlunda att rida i form, när den jobbar på bakifrån och hur hög/låg form den kan bära sig, vilket humör den är på osv. Men grunden är ändå där, det som du beskrev tidigare.

Bara för att jag har läst om samling och en häst i form som jobbar på rätt betyder inte det att den hästen jag sitter på, att jag som ryttare kan läsa av hästen, känna efter och dra slutsatser går att komma på "wow, nu hände det där på sidan blah blah" för jag vill ha en tränare som säger: "nu! känner du? så vill du känna det!". Jag vill ha känslan och någon som säger att det jag känner är vad jag ska sträva efter.

(det finns ju araber som är godkända inom halvblodsaveln likaväl som det finns araber för galopp, show, distans, dressyr, hopp)

Jo, ryttaren sågar och hästen går inte i någon vidare form. Inget påskjut i bakbenen och ryggen är sänkt. Så himla tråkigt att se ryttare som sitter och drar hästen i munnen. Man ska dock tänka på att det sällan handlar om elakhet utan om okunskap.

Jag tycker det ser okej ut, ledande tygeltag och hyfsat stilla med handen.

Liknande trådar

Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 046
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?