Gå i form + gå på tygeln !

I

Idrus

Nu vill jag få klart för mig, enligt min kompis är gå i form och gå på tygeln samma sak, är det det ? beskriv isf varför det är det/eller inte är det !
 
Sv: Gå i form + gå på tygeln !

Jag vet inte om folk menar att det är exakt samma sak men när hästen går på tygeln så går den ju i form. Om den går på tygeln korrekt vill säga!
 
Sv: Gå i form + gå på tygeln !

Det är detsamma, man kan antingen säga gå på tygeln eller gå i form. Huvudsaken är att hästen jobbar rätt så att den förskjuter tyngden från frambenen till bakbenen, och att den bär upp ryttaren med hjälp av sina ryggmuskler och inte direkt på ryggraden.
 
Sv: Gå i form + gå på tygeln !

En häst går alltid i form. :idea:

Men formen kan variera, och man vill ha en form som är lämplig för övningen man rider för stunden och för hästens utbildningsnivå.
Det man pratar om när man säger att hästen ska "gå i form" är alltså i princip att hästen ska gå i en bra form.

För att ryttaren ska kunna reglera formen måste hästen vara på tygeln, eller snarare på hjälperna, för man använder ju flera hjälper än tygeln för att påverka hästens form.

Dvs, den ska avpänt och lyhört vara alert och mjuk för ryttarens hjälper, vara påverkbar.
En häst kan vara alert och påverkbar (= på tygeln) utan att böja nacken eller vinkla bakbenen på ett visst sätt, men oftast kommer detta automatiskt när hästen kommer på tygeln.
 
Sv: Gå i form + gå på tygeln !

En häst går alltid i form. :idea:

Men formen kan variera, och man vill ha en form som är lämplig för övningen man rider för stunden och för hästens utbildningsnivå.
Det man pratar om när man säger att hästen ska "gå i form" är alltså i princip att hästen ska gå i en bra form.

För att ryttaren ska kunna reglera formen måste hästen vara på tygeln, eller snarare på hjälperna, för man använder ju flera hjälper än tygeln för att påverka hästens form.

Dvs, den ska avpänt och lyhört vara alert och mjuk för ryttarens hjälper, vara påverkbar.
En häst kan vara alert och påverkbar (= på tygeln) utan att böja nacken eller vinkla bakbenen på ett visst sätt, men oftast kommer detta automatiskt när hästen kommer på tygeln.

ganska bra svar tycker jag....min häst kan gå i form på lång tygen så...hmm han går ju inte där pga tygeln utan sin lyhörd het på vad jag ner honom om osv
 
Sv: Gå i form + gå på tygeln !

Det är väl samma sak men olika formuleringar?:D
 
Sv: Gå i form + gå på tygeln !

Knapplån!

Hästen kan också gå i en fantastisk form och lik förbaskat inte vara på tygeln! Det insåg jag när fd svårklasshästen gjorde fantastisk piaff i stället för att i ganska lång form trava in på en avtagsväg jag tyckte vi skulle in på! Helt klart inte på tygeln men i en form som ingen av de andra hästar jag ridit skulle orkat med...
 
Sv: Gå i form + gå på tygeln !

Jag anser först och främst att form kan klassas som felaktig eller korrekt/naturlig.

I en korrekt form bär hästen sig själv, d v s länden är välvd, men formen kan både vara lång och låg eller samad.

Att gå på tygeln innebär att hästen har/får ett stöd ifrån handen/tygeln. Att få hästen att gå på tygeln kan i vissa fall vara enda möjligheten och förutsättningen för att få hästen att gå i korrekt form. Vissa hästar går att få att gå i korrekt form (även samlat) med ett mycket lätt stöd på tygeln eller inget stöd alls. Det beror på hur hästen är byggd från födseln, hur stark den är i bärande/samlande musklerna, hur skolad den är och/eller hur stor samarbetsvilja den har.
 
Sv: Gå i form + gå på tygeln !

Gå på tygeln : Är när ryttaren har ett stadigt stöd med bettet(hästens mun), men kan alltså ha helt rak hals.

Gå i form : Är när hästen trampar under sig med bakbenen och krökar på nacken med ett stadigt stöd och ett sug frammåt. Alltså att hästen går i form gäller inte bara att hästen ska gå med böjd hals, det gäller också att bakbenen är med och att hästen lyfter ryggen och går stadigt.

Hästen måste gå på tygeln innan den kan gå i form.

;););)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: Vovve
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 478
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp