Gå förbi "läskiga" saker

Sv: Gå förbi "läskiga" saker

Jag gav aldrig upp, alla såg hur jag kom på en vinglandes häst början (onykter häst/ryttare? ;) ) klarade till och med att får över henne över en farliig bro när ett X2000 dundrandes §under oss (vi hade gått halva biten, så kom tåget, annars skulle jag ev. stannat innan).
Jag ger aldrig aldrig aldrig upp. hästen ska framåt, om ryttaren ej tycker det är farligt, så varför ska hästen vara rädd liksom?

Nu är hon hur lugn och underbar som helst :D men ändå en utmaning, hon kan få sina idéer

Jag brukar försöka vara envis när jag sitter på först, men om han börjar backa in i träd, ner i diken eller liknande, så hoppar jag av och leder förbi. Oftast funkar det bättre - men jag går förbi tillräckligt många gånger för att han ska ha lugnat sig, och sen sitter jag upp och rider förbi några gånger också. Oavsett om jag suttit av eller ej så kommer hästen inte därifrån förrän vi lugnt och sansat ridit förbi, med andra ord. Enda undantaget är när han har krånglat på ställen som faktiskt är farliga, invid trafikerade vägar och så, men vi rider inte så ofta på sådana ställen.

*lånar knapp*

Jag har en variant på detta problemet med min pålla. Hon är 6 år gammal, och varken riden eller körd så där jättemycket, ca 1 år. när jag leder och rider henne är hon hur cool som helst, men när jag kör kan hon bara tvärvägra att gå där vi red dagen innan.

Hur gör jag för att få henne tryggare när jag kör, så att hon vågar lita på mig och gå dit jag kör???
Hon har inga ledaskapsproblem, och hon går med mig överallt från marken och när jag rider.

Är det liksom så att hon vill ha mig, ledaren framför för att få mer trygghet?

Tacksma för hjälp!

Häls Embla

Jag ryggar förbi läskiga saker med en av hästarna som jag rider och det fungerar utmärkt...

Jag har en 4-åring som bara är riden några månader. När jag skulle rida henne hem till mig där hon nu går på sommarbete så skulle vi passera järnvägen som hon aldrig sett förut. Hon var givetvis skakis och darrade lite när vi kom fram till spåret men hon övervägde precis att gå över. Då börjar det plinga och bommarna gick ner och tåget kom i full fart!! Gissa om hästen höll på att DÖ?! :crazy:
Hon gjorde luftsprång på typ 1.50 och satte av i full fart ut på ett gärde. Sen var det omöjligt att få över henne trots att en annan häst gick över före henne, så det var bara att rida tillbaka och köra henne i transporten hem i stället. Nu är vi alltså isolerade härinne på gården för alla vägar ut bär över en järnväg... Hur ska jag få henne över? Tänk om jag får över henne men sen inte får tbx henne igen...

Jag har börjat öva min häst att gå före mig när vi är ute, i synnerhet om det är saker som är läskiga. Jag har longerlina istället för grimskaft, och går någonstans snett bakom honom, där jag kan driva på om det behövs. (Naturligtvis går han bara före när jag ber om det, och naturligtvis övar vi på "stanna" så jag kan komma ikapp honom igen.) Det kanske kan vara ett steg på vägen för dig att testa?

Ja, jag får nog börja tömköra henne nere på byn lite så att hon vänjer sig vid allt läskigt... Både bilar(som står still...dom är läskiga... :confused: ), barn, hundar och HUS...Hus är hemska... :crazy:

Egentligen är det inte så konstigt, hon tycker de saker som hon inte stöter på när jag kör hemma i skogen är läskiga...
Men det känns ju bättre att tömköra än att ha sulkyn om hon skulle bröta riktigt ordentligt.

Vad jag tycker är riktigt konstigt är att jag kan rida förbi flera gånger, och hon bryr sig inte alls om varken hus eller bilar eller något, men när jag kör samma väg dagen efter är det "hemskt....."
Knepig pålla... Men hon är min :love: i allafall.

Häls Embla

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 060
Senast: cafu
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar