Gå för fort fram?

Sv: Gå för fort fram?

Fast L:A är inte så himla märkvärdigt. Är väl inget konstigt alls att kräva förvänd galopp, skänkelvikning ocg ryggning efter ett år?

Och jo, när man rider in ser man till att rida unghästen i alla gångarter rätt fort (inom några dagar-en vecka). Det som är allra viktigast med en unghäst är att den ska hitta bjudning och balans under ryttare. Man behöver i princip aldrig dra i en unghäst för dom har ofta svårt att söka sig fram till bettet. För att få den unghästen att söka stöd måste bjudningen sitta och den hittar du inte genom att skritta omkring i en evighet.

En annan anledning till att börja trav rätt fort man suttit upp är att det är mycket bättre om hästen börjar bralla i en bjudning framåt. Om den började ladda ur skritt går det hellre uppåt än framåt vilket är betydligt svårare att sitta kvar i. Om hästen dessutom har tendenser att resa sig måste man verkligen framåt! Annars kan det bli väldigt farligt.

Håller helt med, bra skrivet!

Jag tycker man ser såna annonser ganska ofta. Inte att hästarna hoppat så högt, men att hästarna blivit igångridna för snabbt.
Såg en nyligen där hästen varit riden i tre månader och tävlad/hoppad banor 100-110. Minns inte exakt.

Bara för att hästen råkar vara "vuxen" när den rids in så kan man ju inte sätta igång den pang bom, men det verkar inte folk fatta. :crazy:
Är ett under om hästarna håller öht.

Jag tycker också det.
Jag har ingen direkt erfarenhet av inridning, de få gånger jag hjälpt nån jag känner har det mest varit att hänga över ryggen eller sitta på hästen.
Men att hoppa så pass högt efter 3 månader..... Började man hoppa första veckan eller? Jag menar, det går ju inte hoppa ett hinder på 70 cm en gång och säga att hästen kan hoppa den höjden... Tycker i alla fall jag.
Okej om man vill ha en topphäst i hoppning, men borde man inte ta det lite lugnt, eller man vill väl så mycket som möjligt så fort som möjligt, men det är väl bra om hästen inte är förstörd när den är 8....

Fast nja, 1 meters bana efter tre månader tycker jag inte heller är särskilt uppseendeväckande. En vän till mig var i helgen iväg på en pay'n jump med två hästar som båda bara är ridna sammanlagt i ca tre månader knappt. Den ena är nyss fyllda fyra och den andra är iaf sju eller åtta men är precis inriden. Båda dessa hästar kommer att tävlas 1 meter inom en månad eller två. Den yngre matchas mot championatet.

Jag tror inte att problemet är att man går för fort fram jag tror att problemet ligger i att hästarna får för lite återhämtning. Exempelvis hästarna som min vän rider arbetas 3-4 ggr i veckan och går däremellen ute på lösdrift. Friskare och hållbarare hästar har jag aldrig mött! Och det kommer ganska många championatsdeltagare och tävlingshästar som håller på hög nivå från denna uppfödaren:).

KL

Just när det gäller hoppning är det väl mer överdriven träning på hinder som sliter. Inte just tävlandet. En väl; uppfödd, markarbetad, löshoppad och hoppavlad häst kan gå banor på rätt höga höjder tidigt i sin utbildning. Men att nöta höga hinder ofta sliter ut vilken häst som helst anser jag.

Men nu är ju inte jag hoppinriktad längre så det kanske har ändrat sig, synen på det där.

" första gången den galloperar med ryttare är det vanligt att det sticker"

Fast jag tror jag fattar vad du menar, alltså inte att den sticker som skenar, däremot brukar det gå fort av olika anledningar, nästan alltid för att den helt enkelt inte orkar bära x kg extra än den är van vid och inte har balansen för det än. Har hästen dålig balans, så brukar den ju vilja öka takten.

Fast jag har ridit ganska många unghästar och visst kan galoppen gå fort. Men det är sällan hästen själv som bjuder till det utan man får som ryttare jaga på dom lite för att hitta någon form av bjudning så att den orkar hänga ihop.

Här måste jag hålla med Fiorano med flera. Tendensen hos unghästar brukar snarare vara att de inte går fram för egen maskin, oavsett gångart, utan ofta är lite fundersamma och vingliga. Har nog aldrig sett en unghäst sticka iväg i full galopp bara sådär. Däremot får man själv se till att rida hästen framåt så att den inte går med bromsen i.

Fast L:A är inte så himla märkvärdigt. Är väl inget konstigt alls att kräva förvänd galopp, skänkelvikning ocg ryggning efter ett år?

Det är väl konstigt? De flesta stora hästar rids in när dom är två (och ett halvt), eller 3 och går inte lätt a förrän dom är 5, alltså iaf 2 år senare. (om man kollar på unghästchampionaten, som kan användas som riktmärke i unghäst utb.). L:a är inte märkvärdigt, det är en del av utbildningen, men likväl så måste den utbildas för det.

Jag tycker heller inte att det är lämpligt att bara för att hästen är vuxen så kan det gå hur fort som helst. Hästen måste ju fortfarande tränas för sin uppgift, bara för att den är 7 år ex. så gör ju inte det att den klarar en bana på 1 meter, när den bara är riden några månader.

Det är inte hästens ålder utan utbildningstiden och träningsstatus som avgör. En häst kan ju vara riden i flera år utan att vara rätt tränad för en banhoppning....

Fast jag har ridit ganska många unghästar och visst kan galoppen gå fort. Men det är sällan hästen själv som bjuder till det utan man får som ryttare jaga på dom lite för att hitta någon form av bjudning så att den orkar hänga ihop.

Men så som jag menade så har ju inte bjudningen någon betydelse, för oavsett hur mkt eller lite den har, så går det oftast ganska fort eftersom den inte har balans och styrka för att gå långsammare. Därmed sa jag inte att den sticker, men det kan ju kännas som så? (eftersom det går fortare än tänkt)

Fast då är det inte hästen som går fort bara för att, utan då är det du som ryttare som ber den om det. Ber inte ryttaren den unga hästen att galoppera fort-ja då går det långsamt och ingen bjudning hittas...

Håller med om att det optimala är en kontinuerlig utbildning från det att hästen är 2.5. Det är en utbildningstakt att sträva efter! Men om hästen rids in som fyraåring och därmed är efter från början reagerar jag ändå inte negativt om den är klar för L:A ett år senare. Med klok utbildning och om hästen får tid för återhämtning fungerar det rätt bra iaf:).

KL

Något att tänka på är huruvida hästen är inkörd eller inte. Jag kör alltid in mina hästar först så när jag väl sitter upp så har jag en häst som klarar massor även inom ridningen ganska snart. Sen stressar jag inte på utvecklingen även om jag kanske kunde gå fortare fram, helt enkelt för att jag inte har något behov av att skynda på. :)

Sen tänkte jag bara tillägga att min erfarenhet av unghästar är inte heller att det går i något högt tempo direkt. Det känns precis som att köra en bil med handbromsen i, man känner att kraften finns där men det tar emot som bara den för att få fram den! ;)

Jag håller med Agata dom unghästar jag ridit in har jag börjat med att jobba från marken med miljöträning, transportträning, gå över bommar, tömkörning osv, men som många andra säger så har jag fått mana fram dom och sagt att det är okej att bjuda framåt, det är okej, vilket jag uppfattat av många unghästar "inte vågar" för dom vet inte rikigt vad man ber dom om, men så fort dom förstår vad jag vill att dom ska göra så går det som en dans sen. Men som någon skrev så har jag faktiskt stött på några hästar som "stuckit" vid inridningen, dock kan jag ju meddela att av de 20 hästar jag ridit in så är det 3 st som stuckit pga olika själ, dock har jag satt dessa hästar i kategorin "överskottsenergi", dom fick växa på sig innan jag satt upp en ryttare på ryggen, dom blev mogna och kom ner på jorden när dom var ca 5 och 6 år, men det är ju som sagt mycket olika på individer, men det är verkligen som att åka med handbromsen i, det kan jag hålla med om! detta är ju då MINA åsikter, som alla vet har vi hästmänniskor olika syn på allt. Men så är det väl med allting egentligen!

Jo, jag veet att det känns som man rider med dragen handbroms, man får i princip jaga iväg dom för att komma i galopp, men om man t.ex. inte är erfaren eller har känslan så kan kännas som att den sticker helt enkelt för att det går fortare än en häst som är riden ett tag. Förstår någon vad jag menar??

Nej, det tror jag inte ;) Eller ja, jag kan ju inte svara för alla andra men jag håller inte alls med dig om saken.

Ja, nu förstår jag vad du menar! Du menar att det skulle kännas "ovant" att hästen "rusar" iväg istället för att komma in i en såkallad arbetsgalopp?

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
420
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30