Gå för fort fram?

Nila

Trådstartare
Läste hästannonser och såg en annons där en häst var riden i ca 5 månader och hoppade bana å 130. Är inte det att gå lite fort fram? Eller är det meningen att man ska läsa mellan raderna och anta att hästen är väldigt mycket löshoppad? Men det är väl lite skillnad på att löshoppa och hoppa med ryttare?

Sv: Gå för fort fram?

eeeh.... :eek: 1.30 bana på en häst som bara riden i 5 månader låter absolut inte sunt!
Den lär ju varken ha muskler, kondition eller teknik/samspel med ryttaren, för sådana höjder...låter galet.

På 5 månader borde man väl knappt ha börjat hoppa ens tycker jag. Det är väl så mycket annat man ska träna på innan det.
Sen kan man väl undra lite hur länge en sån häst håller..?

Ja inte vet jag. Men en sån sak tycker jag inte man ska överdriva. Visst, det kanske låter bra för visa, för mig låter det som att man gått på tok för fort fram om det verkligen är sant.

På 5 månader borde man väl knappt ha börjat hoppa ens tycker jag. Det är väl så mycket annat man ska träna på innan det.
Sen kan man väl undra lite hur länge en sån häst håller..?

Fast har du en häst som är hoppinriktad eller ska bli så är det ganska självklart att hästen har börjat hoppa fast den inte är riden mer än 5 månader, och det finns ingen anledninga att den inte skulle ha gjort det.
Men jag håller med om att 1,30 så snabbt är för tidigt.

/Camilla

Nej, okej. Ska man ha en riktigt bra hopphäst börjar man väl hoppa rätt tidigt. Löshoppa tex.
Jag hakar inte upp mig på att hästen är hoppad, men 130 tycker jag är att ta i.

Är jättevanligt att det står i annonser att hästen hoppat en viss höjd eller utb en viss klass i dressyr. Men när spekulanten kommer dit betyder att hästen går 1.30 banor att den kan ta sig över enstaka hinder-alternativt tre i följd... Msv dressyr kan betyda precis vad som helst-bara hästen har ett kandar på sig...

Jag läste också den annonsen och tyckte det var lite märkligt. Hade det stått 1.10 banor hade jag tyckt det var mer normalt. För att hoppa en bana på 130 måste hästen ju vara ganska musklad och stark.

Tror faktiskt det kan vara sant, många hästmäniskor ska ha sina hästar i LA redan samma år som dom rids in för att kunna sälja hästen för högre pris. Sånna människor är dumma i huvudet enligt mig och borde inte rida in hästar. Tycker att en häst ska ridas max 3 gånger i veckan i ungefär 8 månader tills hästen börjar bli säker. En häst som är riden i 5 månader är det vanligt att dom hoppat med ryttare men bara banor på 50 cm. Jag tycker att hästarna blir förstörda om dom ska vara redo för så höga klasser redan samma år som dom rids in, för om man råkar bli lite hård i handen på en unghäst kan den vara förstörd i munnen för livet, tyvärr är det rätt vanligt. För unghästar har lite med power än äldre hästar och första gången den galloperar med ryttare är det vanligt att det sticker och då finns det ju många som drar och sliter i munnen. Så den hästen skulle jag faktiskt inte rekomendera att köpa, då jag tror den är helt förstörd, men jag kan oxå ha helt fel och hästen är en underbar ridhäst redan nu

.... för om man råkar bli lite hård i handen på en unghäst kan den vara förstörd i munnen för livet, tyvärr är det rätt vanligt. För unghästar har lite med power än äldre hästar och första gången den galloperar med ryttare är det vanligt att det sticker och då finns det ju många som drar och sliter i munnen. Så den hästen skulle jag faktiskt inte rekomendera att köpa, då jag tror den är helt förstörd, men jag kan oxå ha helt fel och hästen är en underbar ridhäst redan nu

Jag har inte varit med om att någon unghäst har stuckit första gången den galopperar med ryttare. När jag rider in hästar så rider jag alla gångarter på en gång.. -eller första gångerna skrittar jag bara med ledare (när den ska bli van med ryttare på ryggen) men när jag börjar rida själv så rider jag alla gångarter.. och jag har inte varit med om att en häst stuckit första gången,.. och jag har heller aldrig slitit eller dragit i munnen på hästen. Men jag antar att alla har inte samma metod som mig. Men om man måste dra för att hästen ska stanna så är det något som failar hos ryttaren när den började inridningen utav hästen.

Håller med, ett "ptroo" räcker för att få hästen att stanna omedelbart. Behöver inte ens ta i tyglarna. OM man gjort sin läxa ordentligt innan man sitter upp förstås... ;)

Fast nja, ditt inlägg låter som om du inte har särskilt mycket egen erfarenhet av unghästar? Har faktiskt heller aldrig varit med om att unghästar är särskilt benägna att sticka i början. Visst kan dom bocka och bralla, men inte att de bara far i väg i galopp. Tvärtom uppfattar jag att många unghästar går med handbromsen i och det tar ett tag innan de går med egen motor.

Om man följer normal utbildningskurva så rids hästen in som treåring och ska vara klar för L:A säsongen som femåring. Men om en häst rids in som femåring tycker jag inte att det är konstigt om den går L:A efter ett år.

Men även om hästen rids in som 5-åring, är det inte lite tidigt att hoppa banor på 130 efter 5 månader? Eller är det bara jag som tycker det? Även om hästen är löshoppad på höga hinder får man väl börja på låga hinder med ryttare?

Jag har inte varit med om att någon unghäst har stuckit första gången den galopperar med ryttare. När jag rider in hästar så rider jag alla gångarter på en gång.. -eller första gångerna skrittar jag bara med ledare (när den ska bli van med ryttare på ryggen) men när jag börjar rida själv så rider jag alla gångarter.. och jag har inte varit med om att en häst stuckit första gången,.. och jag har heller aldrig slitit eller dragit i munnen på hästen. Men jag antar att alla har inte samma metod som mig. Men om man måste dra för att hästen ska stanna så är det något som failar hos ryttaren när den började inridningen utav hästen.

Jag har aldrig ridit in en unghäst men utbildat några, sen är det helt olika från ryttare till ryttare, jag tänker mer på dom som tror dom är redo för att rida in, vilket många tror dom kan när dom fått ner en häst på tygel. Jag är helt imot att dra en häst i munnen, och tycker man ska träna en häst från marken i ett år ungefär innan man rider in den, så man har hästens förtroende, men men jag har bara hört och sett många som drar unghästar i munnen. Men har aldrig varit med om att någon rider än häst i alla gång arter så fort, fast iof beror det på hästen hur stabil den är i alla gångarter :)

Fast nja, ditt inlägg låter som om du inte har särskilt mycket egen erfarenhet av unghästar? Har faktiskt heller aldrig varit med om att unghästar är särskilt benägna att sticka i början. Visst kan dom bocka och bralla, men inte att de bara far i väg i galopp. Tvärtom uppfattar jag att många unghästar går med handbromsen i och det tar ett tag innan de går med egen motor.

Om man följer normal utbildningskurva så rids hästen in som treåring och ska vara klar för L:A säsongen som femåring. Men om en häst rids in som femåring tycker jag inte att det är konstigt om den går L:A efter ett år.

Har ingen erfarenhet av att rida in bara hört från många stall, vad som hänt med många unghästar. Det beror förmodligen helt på ryttaren om hästen sticker dom första gångerna i gallopen.

Tycker dock inte som dig en häst som rids in i början av året borde inte vara klar för LA redan i slutet av året, hur gammal hästen än är när den rids in.

Men hur gammal var hästen? Och menades det att den blev INRIDEN för fem månader sedan eller kanske bara att den varit "igång" i fem månader? Och är inriden sedan tidigare och kanske stått ett tag?

Fast L:A är inte så himla märkvärdigt. Är väl inget konstigt alls att kräva förvänd galopp, skänkelvikning ocg ryggning efter ett år?

Och jo, när man rider in ser man till att rida unghästen i alla gångarter rätt fort (inom några dagar-en vecka). Det som är allra viktigast med en unghäst är att den ska hitta bjudning och balans under ryttare. Man behöver i princip aldrig dra i en unghäst för dom har ofta svårt att söka sig fram till bettet. För att få den unghästen att söka stöd måste bjudningen sitta och den hittar du inte genom att skritta omkring i en evighet.

En annan anledning till att börja trav rätt fort man suttit upp är att det är mycket bättre om hästen börjar bralla i en bjudning framåt. Om den började ladda ur skritt går det hellre uppåt än framåt vilket är betydligt svårare att sitta kvar i. Om hästen dessutom har tendenser att resa sig måste man verkligen framåt! Annars kan det bli väldigt farligt.

Efter många om och men hiade jag till slut annonsen igen.
Hästen är tydligen född 04, men ändå "endast riden i ca 5 månader".
Så även om hästen är så pass gammal tycker jag nog att det är lite mycket på kort tid ändå.
Men inte vet jag. Hästen kanske är väldigt mycket löshoppad på hög höjd och då kan man gå fort fram i hoppningen med ryttare? Rent spontat känns det inte som man löshoppar en häst i ca 3 år innan man rider in den. Men jag vet inte hur sånt där går till.
Rent generellt tycker jag ändå att det är mycket på kort tid.

Fast L:A är inte så himla märkvärdigt. Är väl inget konstigt alls att kräva förvänd galopp, skänkelvikning ocg ryggning efter ett år?

Och jo, när man rider in ser man till att rida unghästen i alla gångarter rätt fort (inom några dagar-en vecka). Det som är allra viktigast med en unghäst är att den ska hitta bjudning och balans under ryttare. Man behöver i princip aldrig dra i en unghäst för dom har ofta svårt att söka sig fram till bettet. För att få den unghästen att söka stöd måste bjudningen sitta och den hittar du inte genom att skritta omkring i en evighet.

En annan anledning till att börja trav rätt fort man suttit upp är att det är mycket bättre om hästen börjar bralla i en bjudning framåt. Om den började ladda ur skritt går det hellre uppåt än framåt vilket är betydligt svårare att sitta kvar i. Om hästen dessutom har tendenser att resa sig måste man verkligen framåt! Annars kan det bli väldigt farligt.

Vad bra att du skrev det så bra så att jag slapp :)

/Camilla

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
420
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30