Gå av och leda hästen?

M

Minizapp

Hej. Jag har en häst som är ganska tittig och "feg", speciellt när jag rider ut så ska det "stannas" lite här och där.

Jag själv tycker väl egentligen inte att det är något större problem för jag tar det alltid lugnt och låter honom kolla in det läskiga. Helst vill han inte kolla och vill helst skynda iväg men jag styr dit honom och "tvingar honom att undersöka. När han sen är helt lugn och inte verkar bry sig så rider jag vidare.

Men vissa saker GÅR det helt enkelt inte att få honom förbi!
Dvs det går inte om jag sitter kvar på honom! Om jag kliver av och leder honom så följer han snällt med som en liten hund.

Men nu har jag flera gånger fått höra av andra att de tycker jag gör fel som kliver av. De menar att "då vinner han!". Och att han ska lyda även när jag sitter på!

Vad tycker ni? Själv tycker jag inte det är som om han "vinner".
Jag är kanske ute å "cyklar" nu men jag tolkar de som att han är ganska osäker i sig själv och behöver någon att följa när det blir läskigt. Men de e skitjobbigt när man känner att folk tycker att man gör fel och att man är okunnig :(

Sv: Gå av och leda hästen?

:eek: Åh nej!:eek: Såg att jag satte inlägget i fel forum!
Skulle så klart vara på "Hantering".

Snälla moderatorn, vill du vara snäll och flytta inlägget?

Det gäller ju att man kan se skillnaden på rädsla och att han försöker bestämma över dig.
Jag tycker personligen att det är viktigast att ni kommer förbi ö h t och funkar det bäst att sitta av då så tycker jag du ska göra det! :)

Om du själv känner osäkert eller lite rädd själv klart ska du kliv av. Bry inte om folk som säger att han vinner, det har inget att göra med detta. SJälvklart är han osäkert och han ser det att det är säkert att följa dig genom läskigheten. Och om du har inget imot att kliver av och leder han förbi så kan du gör det. Igen annat person har nåt att göra med det. Men om du vill ändra saker så att han känner sig tryggare i sig själv. Så måste du hjälpa honom.

Om du kommer till nåt som är läskigt gör som du har gjort men tvinga (kanske för stark ord) honom aldrig till det eller undersöker. Låt honom går i sin eget takt (som du sa). Du kan även kliv av honom och skicka han ditt men när man göra detta så ska man var beredd att göra det med rätt utrusting. Med bara tyglar, om han blir rädd så kan det går fort att kan slita dem från din hand. Om du ledar honom förbi allt då kommer han alltid behöver dig att visa att det är säkert. " om ledaren är inte rädd..." Du måste ger honom sin eget självförtroande, och att han lära att lita på dig (båda på marken och i sadeln) att visa honom att han "kan gjöra det själv".

Jag skulle nog stanna i saddel själv för att har mer kontroll, så länge han inte blir farlig med att stigra eller buckning. Du kan också prova att rida fram tills han säger nej. Låt inte att han vända om men titta på den skrämande brevlådan med tänder (t ex) när han har slapnat av lite och står still. kan du till baks samma väg du kom och gör nåt annat. Sen vända om och går tillbaks till brevlådan (till han säger stop) och börja om igen. Han kommer minnas den sista sak som har hänt när den läskiga trycket lyftas. Så om han stog still och lungt och tänkte just här (var han står) är inte så hemskt och du vända och går bort det är vad han minas. Istället för, att jag måste panik, hetsa upp mig blir rädd för den där brevlådan, matte kliver av och leda mig, då slipper trycket. = ingen självförtroande.

Jag själv tycker att du är på rätt spår från vad du skriv. Det är jätte svårt att ger råd när man inte kan ser vad verkligen händer men ta vad du tror låter bra för er båda och använder det. Lycka till

Oh, tack! Ditt svar fick mig å tänka lite mer.

Nä jag är inte rädd eller osäker själv när han gör så för han gör inga jättedumma saker. Och när jag sa att jag "tvingar" honom så menade jag inte att jag blir arg eller pressar för mycket så att det liksom blir panik av det hela. Jag menade att jag inte låter honom skynda sig därifrån.

Det du skrev att det är okej att kliva av men att han kanske måste tränas i att "våga själv" låter helt rätt! Jag har tyvärr märkt att sen jag första gången klev av så har han gjort så mer och mer när det varit något läskigt. Innan så fick jag alltid honom att till slut gå framåt.

Det låter som du redan vet vad du gör.:D

som sagt ta tid för båda och gör det rätt.

Och det första gången det kommer i huvud..."kanske jag ska stiger av" GÖR DET! Det är bättre än att lyssna till folk som inte vet vad dem prata om. Dem skulle inte ta hand om dig om någonting skulle hända till dig. Lite på dina Instinkter.
Det är inte påpeckat åt dig men till andra som undra samma sak. Bara vara säkert!

Hur är han när du jobbar från marken? Kan han även då vägra gå? T.ex. när du ska skicka ut honom på en volt, eller göra andra saker å du inte är före och leder!? Ofta är det så att det som inte funkar från marken ej heller funkar från sadeln..... Mitt tips är att låta honom bekanta sig med det han anser är "läskigt" från marken. Få honom att förstå att han kan lita på dig. Ett lugnare och säkrare sätt!

Hmm.......Nu när du säger det så är det lite knepigt att t ex longera eftersom han inte gärna vill lämna mig. Om jag får ut honom på volten så kommer han vääääääldigt gärna in igen.

Han ÄR väldigt "bunden" till mig. T ex när jag går runt i vinterhagen och mockar "högar" så följer han mig hela tiden. Han t om följde mig i hasorna en gång när jag för "skojs skull" vadade rakt genom en stor "sjö" i hagen som hade bildats när det regnat mycket. Och då kan jag tala om att han normalt sett INTE gillar att doppa "tassarna"!:) Man kunde riktigt se på honom hur äckligt han tyckte det var men ändå gick han efter mig. (Han var lös)

Å ena sida kan det ju vara bra att han VILL följa mig i princip överallt men samtidigt så blir det problem när han måste göra något själv.

Jag kan berätta att i går när jag skulle rida från stallet till ett ridhus i närheten ( ca 10-15 min skrittväg ) i mörkret så stannade han och tyckte det var jätteläskigt! Han var spänd som en fiolsträng och blåste jättehögt med näsborrarna. Jag kunde inte se eller höra vad han var så rädd för och jag kände också att det inte var läge att kliva av. Så jag försökte få honom lugn och rida förbi men det kändes väldigt läskigt faktiskt för han reagerade jättestarkt!

Ingenting verkade hjälpa och jag ville inte vända om för på något sätt kändes det fel att låta honom "fly". Men så kom jag på vad min tränare sa en gång nere på ridbanan, när han blev jätterädd för en häst/vagn. Då gjorde han likadant, dvs blåste högt genom näsborrarna och hade nästan panik. Hon sa till mig: -"låt inte honom stå stilla där och jaga upp sig utan rid, rid rid! Låt honom jobba hela tiden med skänkelvikningar, öppna, sluta etc så att han får något annat att tänka på!"

Så jag provade med att samla ihop honom och göra skänkelvikningar hit och dit. Halter, igånsättningar och sådant hela tiden.
Och det funkade faktiskt! :banana: Visst, han var spänd och han gick med hööööööga benlyft (nästan som spansk skritt) :d Men han lugnade sig faktiskt så mycket att jag kunde rida förbi.

Jag gick inte in med longera runt honom för att du vill flyta tråden till "hanteringen", tog jag förgivit att du inte jobba så mycket med NH. Och i det att skicka en häst förbi eller framför dig är redan skrivit så många gånger. Men om du är intresserad av det med att skicka honom förbi grejer istället (väldigt bra idea) sök tråder med longering att göra. Du kanske hittar något som du kan använder.

Vad är hästen för ras?

Senast ändrad av en moderator:

Han är korsning Kallblodstravare/Halvblod.

Är min häst rädd för något å vägrar å gå förbi bara därför, så kliver jag ALLTID av, då visar jag att jag inte är rädd å han följer me men trycker sig gärna extra mycket mot mig.
Vet att en tjej i ett stall jag stod förrut, tyckte att man absolut inte skulle gå av när hästen blev rädd å backade å vägrade att gå. Hon hade problem med sina hästar vid en bro. De var rädda att gå över den bron, men i stället för att gå av å visa hästen att den inte var farlig, så piskade hon å smakade tills de till slut gick över. Dock hade hon samma problem VARJE gång vid den bron. Medan jag som gick av min häst första gången å visade honom att den inte var farlig, glatt kunde sitta kvar på ryggen nästa gång å han gick över utan problem!

Sen känner man sin häst så pass mycket att man vet när den blir rädd eller när den bara testar ryttaren å vägrar att gå bara därför!
Docj så klev jag av min häst även när han vägrade att gå bara för att retas med mig, för jag fick inte honom att gå när jag satt på ryggen, så jag klev av och ledde honom en bit. Han blev måttligt förvånad, för han trodde att jag skulle ge upp å gå hem! :)

Jag håller med Skiona om att man visst kan gå av och visa hästen att något inte är farligt, speciellt om man känner sin häst och vet att den stannar för att den verkligen är rädd (och inte testar).
Min häst har ett otroligt bra självförtroende och går normalt fram överallt. Dock har det hänt någon gång per år att hon vägrat gå förbi något. Jag försöker naturligtvis få henne att passera när jag sitter kvar på henne, men har det inte gått på ca 5 minuter brukar jag sitta av. Då är det inga problem. Nästa gång vi passerar där går hon förbi och jag kan sitta kvar.

Det låter som att du gör helt rätt.
Själv hoppar jag aldrig av en häst som är
busig eftersom dem oftast är svårare att
hantera från marken och att om man sitter
bra så klarar man oftast alla situationer.
Din häst verkar ju väldigt lugn och hanterlig
från marken men uppifrån ryggen också.
Vad jag gör om en häst absolut inte vill gå är att
jag bara låter den stå där den står och
frågar den lite då och då om den har tänkt
klart och nu vill gå förbi. Det kan ta lite tid
men det är väldigt effektivt för det sker
på ett lugnt sätt och hästen får såååå mycket
mer förtroende för mig en om jag skulle pressa den.
Fortsätt med det du håller på med du, men du
behöver verkligeninte hoppa av eftersom du
definitvit klarar av hästen ändå! ;)

Att kliva av och lugnt ta hästen förbi det läskiga och du går först talar om för hästen att du vågar. Du visar att det inte är farligt och förtroende byggs.

Du behöver inte heller alltid fram till det läskiga med hästen. Hästar undersöker det som de tycker är lite läskigt och konstigt. Om du ständigt skall "undersöka" allt (hästen vet ju inte att det är den och inte du som är så intresserad) så varnar du samtidigt för det. Nonchalera det gärna själv och rid på. Lugn och totalt ointresserad.

Hälsning Maja

Jag tycker du gör helt rätt.:)

Jag hade en fodervärdshäst som var så där och en gång när ingeting hjälpte så var jag tvungen att sitta av och leda honom förbi, när jag sedan berättade det för ägaren så sa hon -men hade du inget spö? Nä sa jag. -Men herregud det går ju inte att rida utan spö och nu har du lärt honom att han får slippa om han vägrar att gå du kommer att få ett helvete.:(

Jag kan tala om att jag fortsatte att rida utan spö och jag kan inte komma ihåg att jag fick lov att sitta av någon mer gång.:angel:

Jag tror att det är att förmänskliga hästarna när man tror att dom ska utnyttja situationen eller göra saker bara för att jävlas med oss. Det är inte så det fungerar.

Så jag tycker att du gör rätt i att göra som du gör strunta i vad alla andra säger.

Jag går av, när han inte vill gå. dels för att det kan bli bråk, för han säger att det är farligt, jag säger att det inte är farligt, då börjar han krångla o hoppa runt, o då blir jag rädd, å då känner han att jag är rädd, o då vet han ju att saken som han tyckter är läskisg, verkligen är det för att jag är rädd!
Jag kliver av, leder honom förbi/lr fram till saken, beroende på vad det är. Han ser att jag inte är rädd, o går sedan förbi nästa gång som vi rider förbi den saken han då tyckte var läskig, för då vet han att det var inte läskigt förra gången o jag har tittat på den där redan. Det funkar på min häst iaf.
Men som ngn redan skrivit. det gäller o se skillnad på rädsla, o istadighet.

Lycka till! Alla har vi våra olika medoter som vi tror på. Så gör som det känns bäst!:banana:

Jag tycker det är fel, för det är ju som dom säger - att hästen
"vinner"
Men så länge du ser att det fungerar, och att han inte börjar "bråka" mkt med dej så är det säkert bra...
För om man måste hoppa av för saker flera gånger varje ridtur så är det ju verkligen så att hästen visar att den bestämmer över dig.
Händer det bara nångång ibland - ja då kanske det är bättre att hoppa av och leda.

Men man måste se vart gränserna går.
Men jaa.. Låt det inte gå FÖR långt så du sitter av så fort du märker att hästen inte går fram till det.
Försök istället hitta lösningar så den litar på dej alltmer och vågar/vill gå fram sakerna-.

Sådan var min ena häst det första året. Han var väldigt osäker inför nya saker. Fick hoppa av och leda honom (eller rygga) förbi det "farliga" o då var det inga problem. Annars kunde han hålla på att backa ner i diken, halvstegra, vända runt på en femöring osv. Hade jag sällskap så kunde jag rida förbi om den andra hästen gick före. Successivt vande han sig och nu går han fram i stort sett överallt med mig på ryggen, även om vi är på nya ställen. Han kan titta o tycka att saker är obehagliga men går förbi när jag ber honom. Händer YTTERST sällan att jag få hoppa av numera och då ska det vara något väldigt extremt farligt.
Nu vet jag inte om detta var en ny häst för dig men jag tycker absolut inte att det är fel att hoppa av, det kan ju ge sig efter hand som det gjorde för min del. Bättre att gå förbi med dig framför än att få värsta tuppjucket o kanske skada sig själv eller dig (eller nån annan för den delen). Tycker inte att allting ska handla om att "vinna eller förlora" i just denna stund, jag "vann" ju på lång sikt ändå. Man måste se till individen oxå, detta kanske inte funkar för alla, utan de kanske blir värre då- att man får hoppa av oftare o oftare o då får man kanske prova något annat. Men ser man en liten förbättring så är det ju värt att fortsätta som du gör.
Lycka till!

Senast ändrad:

Jag känner inte din häst, men jag sitter aldrig av när hästen krånglar om hästen inte har panik, om jag riskerar att ramla av om jag satt kvar eller om vi riskerar att gå omkull om jag satt kvar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 671
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet
  • Uppsittningspall?!

Omröstningar