G-boots, 240 gram.

HeddaE

Trådstartare
Vågar man tävla med 240 grams boots eller finns risken att de blir tyngre av t ex. sand/lera som fastnar? De flesta domare brukar ju slå bort en del sand innan de väger, men långt ifrån alla.

Någon domare eller tävlingsryttare som har erfarenhet av 240 g boots?

Sv: G-boots, 240 gram.

Som jag har förstått det måste domaren slå bootsen emot något innan vägning!

Prova väg dem efter du tränat! Vissa boots kan ju väga mer/mindre än vad det står på märkningen. Har varit med om att ett ekipage blivit diskad på grund av för tunga boots trots att de var märkta långt under gränsen!

Det som är bra med G-boots är att det faktiskt inte fastnar så mycket på dem, så de håller vikten väldigt bra, visst kan de suga upp lite om det regnar och är extra blött men de gör de på alla boots om jag int har fel?
Men som Katharina säger, att du bör väga dem före du tävlar för att checka upp att de väger cirka så mycket som det står.
Klockor däremot rekommenderas inte att tävla med om det är blött och geggit, för där har du boots som suger upp.

Tack för era svar! Jag har vägt de till 240 g. Dock så tycker jag själv att det brukar fastna stenmjöl vid kanten på bootsen och undrar därför om det är någon som har erfarenhet av att de blir för tunga?

Mina 240 g har inte blivit för tunga, inte ens med grus och vatten i mängder :) du får själv slå av och borsta av bootsen bäst du vill innan vägning :)

Med 10 grams marginal hade jag bett att få väga dem med vågen som används på tävling. Jag har gjort så och det gick bra :)

Har du fått borsta av bootsen själv före vägning på en tävling?
Som domare ber man ryttaren ta av bootset och sedan slår man av sand/lera mot ngt hårt (staket/husvägg/marken) och väger dom. Borsta av dom/putsa med handduk är inte tillåtet vad jag någonsin hört.

Mina 240 gr´s boots (Top Reiters) har jag klippt lite i och de väger du 234 gr och det har aldrig varit nära gränsen med dom.
Tyr 243 gr brukar de väga med lite sand på.

/Malin

Har du fått borsta av bootsen själv före vägning på en tävling?
Som domare ber man ryttaren ta av bootset och sedan slår man av sand/lera mot ngt hårt (staket/husvägg/marken) och väger dom. Borsta av dom/putsa med handduk är inte tillåtet vad jag någonsin hört.

Mina 240 gr´s boots (Top Reiters) har jag klippt lite i och de väger du 234 gr och det har aldrig varit nära gränsen med dom.
Tyr 243 gr brukar de väga med lite sand på.

/Malin

Japps jag fick slå av dom och borsta av dom med handen :)

Låt oss säga att vågen stannar på 252 g, vad gör man som domare då? Diskar direkt eller försöker peta bort mer sand om det finns?

jag slår bootsen mot något hårt några gånger till, men jag får inte torka bort sand, som inte lossnar av att jag slår bootset hårt mot något.
Om det fortfarande är över 250 gr andra gången jag väger är det tyvärr disk.

/Malin

Prov väg på tävlingsvågen innan start för säkerhets skull. G-bootsen brukar hålla vikten men man vet ju inte säkert hur exakt arrangörens våg är..

Japps jag fick slå av dom och borsta av dom med handen :)

Som Freyr skriver så är inte det det korrekta tillvägagångssättet så man ska nog inte få räkna med att göra det.

Men jag har nog aldrig varit med om G-boots som vägt för mycket. Var vanligare när folk red med olika varianter av läderboots eller klockor med karborrband (eller om det är nån kombination av senskydd och boots som dragit åt sig vatten).

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 617
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 187
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte mått så bra på sistone, hälsan verkar vara nere i någon svacka. Jag är trött, yr och har haft koncentrationssvårigheter i...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka