Fyrverkerier skrämde häst

Sv: Fyrverkerier skrämde häst

Nej. Du tolkar texten fel. Med stall avses även lösdrift.

Inte enligt våra inspektörer, med undantaget om du kan stänga igen lösdriften och på så vis göra en stor gruppbox. (Det borde fö vara utmärkt ur raketsynpunkt, gruppbox alltså, trygghet av de orädda för den rädda)

Japps.

3 kap. Byggnader och förvaring
Allmänna krav
1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar samtidigt kunna beredas utrymme i stall.

Det behöver ju dock inte vara en box/häst, utan kan ju vara gruppbox, spilta etc. Men du ska kunna ta in alla hästarna på stall samtidigt.

Alltså stämmer det att varje häst inte måste ha en egen box att tillgå, endast att man ska kunna stäng till utedriften.
Lite fundersam över skaderisken om någon/några hästar trots allt skulle få panik instända tillsammans på begränsad yta.

Inte enligt våra inspektörer, med undantaget om du kan stänga igen lösdriften och på så vis göra en stor gruppbox. (Det borde fö vara utmärkt ur raketsynpunkt, gruppbox alltså, trygghet av de orädda för den rädda)

Jag är mitt inne i en förprövning och vi har inte box tillgängliga till mer än en tredjedel av hästarna. Och det kan ju föralldel stå andra hästar i de boxarna. Våra ligghallar går inte att stänga till.

Så jag tror att antingen har du missförstått, eller din inspektör - eller så tolkas lagen annorlunda i olika län.

Kan säkerligen vara att det dessvärre tolkas olika. Det är ju i så fall inte första regeln som tolkas olika i olika kommuner =/

Jag har btw av en inspektör i kommun A fått en boxdörr 'underkänd'. Det är mellanrum mellan brädorna i den, för att släppa igenom luft. Inspektören hävdade att det var risk hästen skulle få igenom hoven och fastna. Nu är bredaste springan halva storleken av en hov med storlek 0 i skor, och en sådan som stod där. Men nej, de kunde fastna och dörren skulle byggas om.

Jag byggde i ärlighetens namn inte om den då jag ansåg det var trams. Sen flyttade jag - och tog med mig min dörr. Den är sen inspekterad två ggr efter det. Först av inspektör i kommun B, och sen en gång av ytterligare annan inspektör men från länsstyrelsen sen de tog över. Dessa två har inte haft minsta lilla åsikt om dörren utan den är helt okej då hästarna som stått där (samma storlek på fossingar) inte kan få igenom en hov.

Så, även inspektörerna kan ju tolka precis samma sak väldigt olika.

När det gäller byhålan som avses i artikeln är detta mer regel än undantag. De skjuter hejdlöst, med början så fort mörkret lägger sig. Fortsätter gärna ett par dagar efter nyår oxå. Ingen koll på när, var och hur man ska skjuta. Totalt hänsynslösa. Inte första gången djur varit på drift och definitivt inte sista.

Bor i denna kommun som angivs i artikeln.
Och vill bara framföra att hästarna har uteboxar.
Det var fler hästar i hagen men endast denna omtalade som tog sig ur hagen.

hast_1.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Lillebil Andersén hittade sin älskade häst Kaj iskall och skräckslagen i hagen efter att ha blivit skrämd av fyrverkerier. Bara några...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: Marita73
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama