Fyrverkerier skrämde häst

Sv: Fyrverkerier skrämde häst

Avskyr alla raketer o smällare!

Om folk kunde visa hänsynen att bara fyra av skiten på nyårsafton skulle jag inte bråka men de håller ju på i flera veckor. Inte så skoj för oss med rädda hästar/hundar/katter o andra djur...

Instämmer, jag tycker fyrverkerier är ren skit. De orsakar miljöförstörelse, bränder och skrämmer både tama och vilda djur samt flyktingar som kommer från krigsdrabbade länder.
Om man nu måste smälla av skiten så kan man väl se till att hålla sig till enbart tolvslaget på nyårsafton.

Igår kväll bröt sig en av våra hästar ur hagen tack vare grannens fyrverkerier. Det blev till att gå i mörka skogen och plumsa i djupsnön i 20 graders kyla för att hitta honom, och sedan försöka fånga honom... Hade tur att han inte sprang ut på storvägen som ligger ca 40m bort åt andra hållet

*kl*

Dessa fyrverkerier.. :crazy:
Har nogsamt köpt hem lugnande till stoet och hennes kompanjon, tog in före kl 18 för att vara på den säkra sidan men nån jäkel har självklart lyckats smälla ett par ggr så att hon var vaksam och stel.. Ensam med en 3årig son, skotträdd hund och hästarna på det. Gott nytt år då.. :grin:

Varför släppte nötet ut hästen igen om den var rädd och inte tog in den i stallet istället?

Hästen kanske stod ute på lösdrift :)

Ja det är ett j-a gissel dessa raketer! :(

Är det inte så att man egentligen måste ha tillstånd för att få fyra av raketer? Vilket ju om det är så borde leda till skadeståndskrav om tex djur blir skrämda och skadar sig eller andra? Någon som vet?

Personligen tycker jag det är helt otroligt att de som ska fyra och smälla inte ens kan ta kontakt med grannarna och i allafall säga till "hej, nu tänker vi smälla av raketer kl xx". Det kan väl ändå inte vara så svårt?! :mad:
Då kunde ju djurägare med flera i allafall förbereda sig, ta in hästar, ge hunden lugnande osv.

Jag minns milenniumskiftet. Då hade jag min häst uppstallad på en ridskola. I stallet fanns 20 hästar, vid tolvslaget så började sällskapet som hyrt in sig på Folkets hus som låg några 100 m bortanför åkrarna (stallet låg många meter högre) smälla av raketer som de riktade så de flög över stalltaket! Helt sjukt, hur kan man vara så in i h-e blåst?! :mad:
Förutom att vi kunde ha haft skräckslagna hästar så kunde de ju bränt ner hela stället! :mad:

Själv tillbringade jag tolvslaget i stallet med en helt hysterisk häst. Jag har haft henne lite mindre än två månader och hade ändå mejlat säljaren och frågat hur de brukade göra, men inte fått något svar. Naturligtvis visade det sig att hon var livrädd! Stallet ligger ändå lite avsides och inte många av de närmsta grannarna sköt raketer, men vad hälpte det... Nästa år vid den här tiden hoppas jag att hästen ska vara dräktig och det känns ju mindre kul om hon blir lika hysterisk igen, så pass långt in i dräktigheten...

Har man på lösdrift ska det väl ändå finns boxar tillgängliga om hästen skulle bli sjuk. Då ska det ju inte vara några problem att ta in när det börjar smälla.

Lisander> Mina har ordentligt med bomull i öronen (även i hagen), hö, radion på hög volym samt tänt i stallet tills allt har lugnat ner sig. Då blir det inte lika obehagligt för dom.

Senast ändrad:

Är det inte så att man egentligen måste ha tillstånd för att få fyra av raketer? Vilket ju om det är så borde leda till skadeståndskrav om tex djur blir skrämda och skadar sig eller andra? Någon som vet?

Det krävs tillstånd ja, utom på nyårsafton, då krävs inget tillstånd.

Men hur är det med skadeståndskrav? Är man om man är en "pangare" på något vis skyldig om djur far illa och skadar sig, egendom eller folk?

Undar också vad det är för oansvarig ägare som har hästen kvar i hagen efter att den nästan blivit påkörd av en bil!?? :crazy:

Är ju nästan så man tror att människan ville att hästen skulle rymma igen..

Men hur är det med skadeståndskrav? Är man om man är en "pangare" på något vis skyldig om djur far illa och skadar sig, egendom eller folk?

Jag vet inte. Om man skjuter vårdslöst, typ skjuter raketer mot hus/folk/etc då kan man ställas till ansvar. Men om man skjuter raketer från sin tomt, åt 'rätt' håll osv, men själva ljudet skrämmer hästarna, då vetesjutton. Jag TROR inte det, då skulle tusentals hundägare kunna stämma en massa människor.

Däremot om man medvetet skjuter in i en hästhage där det går hästar, eller inte tar hänsyn till att det blåser halv storm mot hagen med hästar - då kan man nog ha ett ansvar.

Själv tillbringade jag tolvslaget i stallet med en helt hysterisk häst. Jag har haft henne lite mindre än två månader och hade ändå mejlat säljaren och frågat hur de brukade göra, men inte fått något svar. Naturligtvis visade det sig att hon var livrädd! Stallet ligger ändå lite avsides och inte många av de närmsta grannarna sköt raketer, men vad hälpte det... Nästa år vid den här tiden hoppas jag att hästen ska vara dräktig och det känns ju mindre kul om hon blir lika hysterisk igen, så pass långt in i dräktigheten...

Tips: Döva med bomull, kan även ha dövhuva, radio på hög volym, ta in tidigt på dagen på nyårsafton (våra gick in vid halv 3) och täck för fönster med filtar så de slipper se ljuset. Och massor av hö att noppa på.

Syrrans gammelvalack var inte alls nöjd förut med nyårsafton och har varit väldigt skotträdd och blev orolig av ljuden/ljuset som blir men med dessa åtgärder så är det inga problem, inga av våra hästar hade varit oroliga natten mellan fredag/lördag, syntes i boxarna.

Avkyr dessa raketer! Vad spelar det för roll om man måste ha tillstånd eller inte, folk får ju tag på det ändå och skiter fullständigt i när/var/hur de skjuter :crazy: Bryr mig inte ett dugg om vid själv 12-slaget men sen kan de ge fan i att skjuta! Nu har jag inga djur som är skotträdda (jakthund) men tycker synd om de djur som måste stå ut med denna terror och det är omöjligt för djurägarna att förutse när idioter ska fyra av dom, usch :mad:

Har man på lösdrift ska det väl ändå finns boxar tillgängliga om hästen skulle bli sjuk. Då ska det ju inte vara några problem att ta in när det börjar smälla.

Kravet är en sjukbox per 25 hästar sist jag kollade (kan vara ändrat). Ponera att man har 24 hästar och en box, inte fullt så enkelt att bara ta in alla då. jag personligen hade dok inte velat hyra lösdriftsplats utan tillhörande möjlighet att stalla in.

QUOTE]

Bara för att det finns uppstallningsmöjligheter till en lösdrift om någon/några hästar blir sjuka eller skadade betyder det ju inte att antalet boxar stämmer exakt överens med hästantalet ute.
Finns det någon lag på att det ska vara så?:confused:

:devil: FÖR FYRVERKERIER; FINNS MENNISKOR SOM INTE BRYR SIG DET MINSTA AV ATT DET FINNS PANIKSLAGNA HÄSTAR I NÄRHETEN.
Och på nyårsafton börjar en del IDIOTER skuta redan på dagen och få in en flock vettskrämda hästar är inget som är speciellt kul.
Jag har hand om en gammal häst som höll på att bli innebränd förra våren och det var fruktansvärt att se honom på NYÅRSAFTON.:devil:

Hade allt det där, men det hjälpte tyvärr inte särskilt mycket...

Bara för att det finns uppstallningsmöjligheter till en lösdrift om någon/några hästar blir sjuka eller skadade betyder det ju inte att antalet boxar stämmer exakt överens med hästantalet ute.
Finns det någon lag på att det ska vara så?:confused:

Japps.

3 kap. Byggnader och förvaring
Allmänna krav
1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar samtidigt kunna beredas utrymme i stall.

Det behöver ju dock inte vara en box/häst, utan kan ju vara gruppbox, spilta etc. Men du ska kunna ta in alla hästarna på stall samtidigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Lillebil Andersén hittade sin älskade häst Kaj iskall och skräckslagen i hagen efter att ha blivit skrämd av fyrverkerier. Bara några...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: Marita73
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama