Fyrverkerier - förbud?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
Dem små hade exakt rätt kaliber för att passa i luftgeväret. Så man kunde om man var snabb tända stubinen, slå igen pipan sikta och skjuta och placera den lilla ärtan 25 meter bort....
;)
Det hade jag aaaaldrig vågat, jag va livrädd, även för "ettöres" , jag tände stubinen och flydde sen för mitt liv

Egentligen avskyr jag allt som smäller, jag är skotträdd tror jag. :confused:

Stora raketer va mycket dyrare för 30 år sen
Det sköts inte lika mycket då
Särskilt har raketerna ökat vid nyår
När jag va liten hade vi "ettöres"vid påsk
Stora raketer var dyra då o de är dom fortfarande, det sköts lika mycket på nyår då som nu, nej förresten, nyårsskjutandet har avtagit något. Fyrverkerier, raketer o smällare har jag aldrig märkt av annat än kring nyår.

Hur menar du nu? Är det alltså mer okej om gräsätare blir stressade, flyr genom stängsel, bryter benen, drunknar eller kastar sina foster?
Helt enkelt det att gräsätare har ett explosivt flyktbeteende inbyggt. Hundar har vi avlat på i tusentals år just för att de inte ska ha den skvattigheten och vekheten som hör ihop med vilda hunddjur.

En hund ska och jag menar ska vara öppen positiv, orädd och trygg med människor. En vek rädd hund är snar att hugga och har inte bland människor att göra, punkt !

Skotträdsla är ngt som hundar tyvärr kan lära sig av andra hundar och osäkra hundägare.

Självklart är det inte ok att stressa djur till panik. Men fördenskull ska vi inte glömma att hundars beteende till väldigt stor del hänger på dem som håller i kopplet.

Så du menar på fullaste allvar att risken att en rädd hund ska hugga i försvar är mindre än att en lugn och trygg hund oprovocerat hugger? Sorry håller inte med.
Jag gjorde inte jämförelsen inte med en lugn och trygg hund (de flesta hundar kan dock bli rädda/känna sig trängda eftersom de trots allt är levande varelser). Jag menar att veka, rädda/nervösa hundar är olika. Det finns vissa som har lätt att ta till tänderna och vissa som aldrig skulle göra det om de så blev misshandlade till döds. Att påstå att alla veka rädda hundar är snara att hugga är helt enkelt felaktigt. Tyvärr är många dåliga på att läsa hund och ser det bara som rädsla när de visar sig i utåtagerande handlingar. Det är dessutom sällan oprovocerat sett från hundens håll och oftast har människan missat många små signaler.

Sen får du hålla med så mycket eller lite du vill men att du inte känner till någonting är inte samma sak som att det inte existerar.

Senast ändrad:
Jag gjorde inte jämförelsen inte med en lugn och trygg hund (de flesta hundar kan dock bli rädda/känna sig trängda eftersom de trots allt är levande varelser). Jag menar att veka, rädda/nervösa hundar är olika. Det finns vissa som har lätt att ta till tänderna och vissa som aldrig skulle göra det om de så blev misshandlade till döds. Att påstå att alla veka rädda hundar är snara att hugga är helt enkelt felaktigt. Tyvärr är många dåliga på att läsa hund och ser det bara som rädsla när de visar sig i utåtagerande handlingar. Det är dessutom sällan oprovocerat sett från hundens håll och oftast har människan missat många små signaler.

Sen får du hålla med så mycket eller lite du vill men att du inte känner till någonting är inte samma sak som att det inte existerar.
det är en viss skillnad mellan ökad risk och att alla gör det.
Jag kan bara säga att kommer jag in i ett rum med en frisk sund hund får jag ögonkontakt och vi läser snabbt av varandra. Då vet jag vad jag har att vänta. Är det en osäker vek hund uppstår inte den kontakten och både jycken och jag blir osäkra på varandras agerande.
Enda som står 100% klart är att nyper jycken till mig oprovocerat så finns där en våt fläck på väggen när jag lämnar rummet.

Bara som upplysning, har hittills inte slagit, sparkat någon hund, har heller inte blivit biten.

det är en viss skillnad mellan ökad risk och att alla gör det.
Självklart, och hade du sagt något om en ökad risk hade jag inte reagerat. Nu var det inte det du sa utan: "En vek rädd hund är snar att hugga och har inte bland människor att göra, punkt !"

Och jag upprepar, väldigt få hundar nyper oprovocerat, att vissa människor inte kan läsa hunden är inte samma sak som att det är oprovocerat och att hunden inte klart och tydligt visade att den behövde utrymme. Att du tycker att det var oprovocerat är inte heller samma sak som att det var oprovocerat.

Självklart, och hade du sagt något om en ökad risk hade jag inte reagerat. Nu var det inte det du sa utan: "En vek rädd hund är snar att hugga och har inte bland människor att göra, punkt !"

Och jag upprepar, väldigt få hundar nyper oprovocerat, att vissa människor inte kan läsa hunden är inte samma sak som att det är oprovocerat och att hunden inte klart och tydligt visade att den behövde utrymme. Att du tycker att det var oprovocerat är inte heller samma sak som att det var oprovocerat.
Risken ökar så uppenbart att jag anser det jag skrev.
Men läser du igenom tidigare inlägg så skriver jag också att dagens hundägare är betydligt generösare i sin hundhållning, man accepterar dessa risker i betydligt högre utsträckning än förr.

Och, om jag anser att en hund hugger oprovocerat så är det oprovocerat. Jag tvingar mig inte på en hund, absolut inte en rädd krake som inte vill hälsa. Så hugger den så är det oprovocerat och förmodligen det sista den gör.

Risken ökar så uppenbart att jag anser det jag skrev.
Men läser du igenom tidigare inlägg så skriver jag också att dagens hundägare är betydligt generösare i sin hundhållning, man accepterar dessa risker i betydligt högre utsträckning än förr..
Alltså om du tar och jämför alla trygga hundar med alla osäkra hundar kommer du såklart att hitta fler individer där du riskerar att hunden tar till tänderna bland de osäkra i lägen där de känner sig trängda. Det innebär inte att alla osäkra hundar har en förhöjd risk att ta till tänderna gentemot valfri trygg hund. Att kategoriskt uttala sig om att en hund som är osäker inte kan ska vistas bland människor och är snar att hugga blir alltså helt och hållet felaktigt. Det är fullt möjligt att ha en vek osäker hund utan att de föreligger någon förhöjd risk att hunden biter.

Alltså om du tar och jämför alla trygga hundar med alla osäkra hundar kommer du såklart att hitta fler individer där du riskerar att hunden tar till tänderna bland de osäkra i lägen där de känner sig trängda. Det innebär inte att alla osäkra hundar har en förhöjd risk att ta till tänderna gentemot valfri trygg hund. Att kategoriskt uttala sig om att en hund som är osäker inte kan ska vistas bland människor och är snar att hugga blir alltså helt och hållet felaktigt. Det är fullt möjligt att ha en vek osäker hund utan att de föreligger någon förhöjd risk att hunden biter.
En vek osäker hund far illa bland okända. Det syns ju på hundens kroppsspråk. Så du förespråkar att man trots det ska dra med jycken?

En vek osäker hund far illa bland okända. Det syns ju på hundens kroppsspråk. Så du förespråkar att man trots det ska dra med jycken?
Beror på hunden och vad du menar med "bland människor". Jag förespråkar inte att man samlar ett gäng okända människor och sitter i en ring och tvångsklappar hunden. Men som exempel där jag bor träffar vi på okända människor dagligen, det finns okända människor i parken, på gatorna, i kollektivtrafiken, på hundkursen.Det finns också människor där hunden måste vistas och hanteras av okända människor exempelvis om hunden behöver veterinärvård.

Beror på hunden och vad du menar med "bland människor". Jag förespråkar inte att man samlar ett gäng okända människor och sitter i en ring och tvångsklappar hunden. Men som exempel där jag bor träffar vi på okända människor dagligen, det finns okända människor i parken, på gatorna, i kollektivtrafiken, på hundkursen.Det finns också människor där hunden måste vistas och hanteras av okända människor exempelvis om hunden behöver veterinärvård.
Nej men den hund jag har ska föra sig som en civiliserad jycke. Även om ett barn beter sig illa, eller en vuxen agerar provocerande. Naturligtvis finns inga 100% iga garantier, men risken är avgjort mkt större med en rädd vek jycke än en stabil social hund.

Nej men den hund jag har ska föra sig som en civiliserad jycke. Även om ett barn beter sig illa, eller en vuxen agerar provocerande. Naturligtvis finns inga 100% iga garantier, men risken är avgjort mkt större med en rädd vek jycke än en stabil social hund.
Du skulle ju skjuta en hund som inte uppför sig som du vill så absolut, den hund du har skulle såklart inte vara rädd och vek. Men det förhindrar inte att finns veka hundar som inte skulle bita oavsett situationen de befann sig i (så nära 100% garanti som man kan komma).

Du skulle ju skjuta en hund som inte uppför sig som du vill så absolut, den hund du har skulle såklart inte vara rädd och vek. Men det finns massor med veka hundar som inte skulle bita oavsett situationen de befann sig i (så nära 100% garanti som man kan komma).
Nej jag skulle inte skjuta en hund som inte uppför sig som jag vill, det gör den ju för att jag felat. De flesta hundar vill ju vara till lags, problemet är ibland att kommunikationen inte funkar. Däremot skulle jag förmodligen skjuta en hund som pinkar ner rummet av skräck om ngn kommer in eller om den oprovocerat hugger efter grannens barn

Nej jag skulle inte skjuta en hund som inte uppför sig som jag vill, det gör den ju för att jag felat. De flesta hundar vill ju vara till lags, problemet är ibland att kommunikationen inte funkar. Däremot skulle jag förmodligen skjuta en hund som pinkar ner rummet av skräck om ngn kommer in eller om den oprovocerat hugger efter grannens barn

Du vet att det finns en hel skala mellan att pinka ner ett rum av skräck om någon kommer in och en helt och hållet trygg och stabil hund va? Dessutom är djur inte statiska, vissa problem går att arbeta med.

Du vet att det finns en hel skala mellan att pinka ner ett rum av skräck om någon kommer in och en helt och hållet trygg och stabil hund va? Dessutom är djur inte statiska, vissa problem går att arbeta med.
Självklart finns det en skala. Men samtidigt anser jag att det är bortkastad energi att försöka "rädda" en av tidigare misshandel svårt traumatiserad hund.
Jag är exempelvis inte glad åt den import av gatuhundar som det visst är så populärt att pyssla med.

Självklart finns det en skala. Men samtidigt anser jag att det är bortkastad energi att försöka "rädda" en av tidigare misshandel svårt traumatiserad hund.
Jag är exempelvis inte glad åt den import av gatuhundar som det visst är så populärt att pyssla med.
Och jag tänker att vad andra väljer att lägga sin energi på är deras ensak, förutsatt att hunden inte far illa. Men även där är vi olika.

Och jag tänker att vad andra väljer att lägga sin energi på är deras ensak, förutsatt att hunden inte far illa. Men även där är vi olika.
Javisst, var och en blir salig på sin tro.
Problemet med importhundarna är dock att fler än de som tar hit dem får problem med dem..

Men eftersom mina hundar arbetar, vi jagar med dem. Så måste de fungera socialt. Att komma ut bland främmande jägare och främmande hundar får absolut inte ställa till med problem.
Nu låter det som om mina hundar ligger ute om nätterna. Men normal positionen efter en lång dags jakt är och ska vara i mitt knä, då vi båda sover djupt framför braskaminen..

Men mina hundar är hundar, vet om att de är hundar och blir respekterade och behandlade som hundar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Loka visade sig förra nyår (vår första med henne) reagera rätt illa på fyrverkerierna utanför. Hon gömde sig, skakade och hässjade. Dock...
Svar
8
· Visningar
1 097
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 825
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar